Bell huey uh-01 fuselage

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door guyken, 10 jan 2018.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ook deze keer gaat de vlieger niet op de romp is intussen al verkocht . :rolleyes:
     
  2. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Mijn Huey is door omstandigheden te koop gezet. Er is een geïnteresseerde maar die laat op zich wachten!
    Graag PB bij interesse
     
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ja , ik heb het onlangs gezien Cor , maar Vario valt momenteel buiten mijn budget . Anders had ik wel contact met je opgenomen want je bent goed onderweg nochtans. Nee ik ga het meer richting Roban models moeten zoeken alhoewel mijn voorkeur nog steeds naar de vroegere UH-1 gaat met die lekker ronde neus . :koud:
     
  4. ekas

    ekas

    Lid geworden:
    3 jul 2010
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Fryslân
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Deze had ik nog niet gezien , qua prijs ok , maar raar zo'n doorzichtige romp om te beginnen . Voordeel , je ziet erdoor om alles in te bouwen . Ik ga dit verder bekijken , thx Ekas .
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Zo al eens dieper ingekeken en de grondstof is PET g ? Soort harde plastic . De romp komt helemaal in losse delen die je samen moet voegen .
    [​IMG]
    Ik heb ergens een bouwverslag gevonden en daaruit blijkt : zeer vage instructies om te bouwen , zeer harde plastic om te bewerken . Naar mijn mening een uitdaging voor ervaren ( zeg maar zeer ervaren ) bouwers . Nu ben ik niet nieuw met bouwen maar hieraan ga ik me toch niet wagen . Qua prijs moet je het zeker niet laten maar ik heb toch bedenkingen bij de afwerking of je er echt een mooi resultaat kan uithalen . Je kan natuurlijk niet alles hebben dat weet ik ook .
     
  7. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Dan toch maar een Vario :)
     
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Inderdaad, die afwerking en detaillering en handleiding is top.... ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de kwaliteit van Vario niet evenredig vind met de prijs... maar iedereen zijn mening daar over.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Een vliegmaat van mij heeft 2 Roban helikopters 800 size. Ik ben best onder de indruk van deze machines.
    Mooie rompen en prima mechanieken.
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Dat bedoel ik eigenlijk ook.. mij lijkt daar de prijs kwaliteitsverhouding meer in de juiste richting.. het is dat je soms weinig keus hebt tegenwoordig
     
  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Idd de keuze is niet zo ruim in schaalmodellen , behalve bij ... Vario natuurlijk:rofl: Ik zie dat Roban de Huey ook in 800 size heeft . Ik heb voor de gein eens een mail gestuurd met de vraag of ze die ook in 600 size willen maken . Nou ja waarom niet :bier:
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... bij Roban ligt de prijs/kwaliteits verhouding meer in de richting van Chinese lage lonen.... Dat is een eerlijker vergelijk.
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Wil dat nu zeggen dat Vario een beetje profiteert van hun sterke marktpositie?
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Ik wil Vario niet afkraken, ze maken mooi spul. Toch denk ik dat het een beetje een kwestie is van gebruik maken van hun sterke wellicht wat overgewaardeerde positie.

    Toch hoor/lees je links en rechts steeds meer commentaar op hun soms exhorbitante prijsniveau.

    Kwaliteit mag zijn prijs hebben en het zal zeker uitmaken waar je iets (laat) produceren. Echter soms mis ik de kwaliteit. Ook als ik kijk naar wat Vario vraagt voor een bulkheadsetje voor mijn lynx... een plaatje lasergesneden triplex van een paar duppies... kost daar 80 eurie dat is echt van de gekke. De romp moet je compleet verzagen voor het ergens op lijkt.. Maar goed ik koop het ook en de lynx is dan nog redelijk betaalbaar.
     
  15. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Volledig met je eens Hermor en als je eenmaal bezig bent en de romp, zoals in mijn geval bijna af is, dan wordt het wel wat.
    Maar desalniettemin is het voor Vario iets slimmer om wat meer concurrerender te worden en dan zal je zien dat zelfs Vario meer verkoopt want nu is het toch een niche markt! Roban pikt toch wat van hun markt in.
     
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Het is natuurlijk sowieso een niche markt, maar ja ook daar letten mensen op de centjes. En ik denk dat soms niet eens alleen de prijs bepalend is.. Ook Roban levert erg mooi en comleet spul af, ik denk vaak mooier en completer dan Vario En zelfs die zijn voor de gemiddelde hobbyist vaak een rib uit het lijf.

    Ik heb het niet slecht maar ik ben niet de enige in het gezin met een hobby. De reden dat ik probeer met wat zelf knutselen of uitzoeken het een beetje binnen de perken te houden. En de een durft daar mss meer risico te lopen dan de ander.

    Het is een mooie hobby en het is fijn dat er af en toe, al is het dan uit de lage lonen landen wat betaalbaars komt. En dat kan vaak prima kwaliteit zijn.

    @ Guyken ik hoop dat je iets moois op de kop kan tikken en ons daarna wil vermaken met je bouwverslag want ook die mogen er van mij wel meer komen(-;
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... het wil slechts zeggen dat een hele hoop spullen van Vario, vanwege de hoge lonen in Europa, helaas schreeuwend duur MOETEN zijn....
    Jij wilt een fatsoenlijk loon voor je werk, en zij ook.... Dat jij dat niet betalen wilt, is niet hun schuld.

    En toch valt dat echt wel wat mee. Probeer maar eens te berekenen, wat jij aan uurloon moet verdienen, om een Vario Romp te maken voor de prijs waarvoor zij hem verkopen, uitgaande van
    -dat de mal reeds voor je klaar ligt
    -het inleggen van zo'n mal handwerk is
    -de benodigde materialen zoals hars en glasmat
    Alle bijkomende kleine materialen.
    Hoe zij het doen weet ik niet (vermoedelijk door zorgvuldig hun productie-runs te plannen) maar als ik het moet doen sta ik voor hooguit een tientje per uur bruto met potten Epoxy en lappen glasmat te hannessen, en van een tientje bruto kan ik echt niet rondkomen.

    Nee, dat is het niet.... Dat is gewoon het gevolg van hoe de europese economie in elkaar steekt voor wat betreft de loon en belastingswetgeving.
    Buiten dat, als ik zo'n plaat Triplex koop, zelfs zonder laserbewerking, ik al gauw een tientje kwijt ben, is er het volgende aan de hand:
    Als Vario een run van, zeg, 100 bouwdozen voor de Lynx inplant voor productie, laten ze 100 van die platen triplex laseren. Dat is redelijk kosten-effectief te doen.
    Maar die losse platen, die kun je niet inplannen, en dat is dus OF schreeuwend duur om per plaat te laten laseren, OF je hebt 100 van die platen extra laten maken, die liggen magazijnruimte bezet te houden en je verkoopt er mischien maar 5.... Want hoeveel mensen kopen een losse spantenset? Vrijwel niemand! Maar is het niet te koop, dan is de wereld ook te klein want dan "laten ze je stikken door geen losse onderdelen te verkopen"....

    Daarnaast, en dat vind ik best wel bijzonder, kost een Vario romp of mechaniek door de jaren heen al meer dan 20 jaar ruwweg hetzelfde, en die periode omvat ook de gulden-Euro overgang. In de guldentijd kostte een SkyFox rond de 1600 piek, na de Euro ergens in de buurt van de 800 Euro, en dat kost het ding nog steeds min of meer. De Lynx bouwdoos is in 17 jaar tijd slechts ongeveer 60 Euro duurder geworden, en dat staat in géén verhouding tot de inflatie over dezelfde periode. Die zou voor dezelfde kit namelijk ongeveer 100 euro hoger zijn geweest, zo rond de 600 euro....
    Daarmee is het een van de weinige bedrijven die NIET domweg de fl weggehaald heeft en er de € voor in de plaats gezet, maar het getalletje onveranderd gelaten heeft.

    Ik wil niemand vertellen wat hij kopen moet, of waar, of zelfs maar dat je niet mag klagen over de prijs. Ik wil alleen maar zeggen, dat je Europese bedrijven geen onterechte verwijten moet maken.
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Overtuigend betoog hier . Je vraagt je dan af waarom Vario nog niet naar Polen is verhuisd zoals zoveel andere bedrijven ? Ik geef toe vakmanschap moet betaald worden en ik zou ook niet rondkomen met een tientje bruto / uur :offtopic:
    Alhoewel dat ik deze toch wel echt duur vindt
    [​IMG]
    Scale seats x2 Bell UH 1:6
    Ord.No. 206/628
    627,20 EUR
    Maar goed , ik wil hier niet te veel over uitweiden. Ieder zijn beurs en kan je het niet betalen , spaar of blijf er af . Dat hebben mijn ouders me toch geleerd . Ik ga waarschijnlijk voor een Roban model gaan in de 600 size en dan volgt wel weer een verslagje . Toch bedankt iedereen voor de reacties .
     
  19. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Sorry hoor maar das natuurlijk grote onzin.

    Het zelf hobbymatig iets maken of proffesioneel is een heel groot verschil, het gaat er niet om dat ik iemand anders voor gek verklaar als hij een dergelijk product koopt. Maar wel dat ik mijn mening heb over de soms belachelijke prijzen. Die mening mag ik volgens mij gewoon hebben toch?

    Een plaatje triplex kost mij bij de bouwmarkt 3 euro, zelfs minder. Een lasernijder kost ook niet de hele wereld meer. 3d printers zijn ook steeds goedkoper. Dan zijn dat soort bedragen als 600 e voor een paar stoeltjes, of 80e voor een plaatje gesneden triplex uit de lasersnijder echt ronduit geldklopperij.

    Dat het er door sommigen voorbetaald word dat is prima maar ga mij niet vertellen dat de gemiddelde hobbyist dat normaal moet vinden.

    Ik hou er nu over op want blijkbaar brand ik anders mijn vingers aan de heilige graal Vario...
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb jaren lang Vario gevlogen en mij ook gestoord aan de hoge prijzen. Maar de mechanieken zijn het waard om door te gaan. Een lullig spantje kun je ook zelf maken en als je het dan bij Vario besteld betaal je de hoofdprijs.

    Ik crashte weinig, en als ik dat deed, was het een total loss door falen van mijzelf. Ik begrijp de filosofie van Vario wel.
    Ik heb wedstrijden gevlogen met de Robbe Avantgarde waar het Graupner/Heim mechaniek in zat. Vario kwam met verbeteringen voor dit mechaniek en bracht later een eigen mechaniek uit. Eerst de hang versie waarbij het mechaniek op 4 punten hangt in de romp. Later de Sky-fox trainer waarbij je het mechaniek zo in een romp kunt zetten zonder veel aanpassingen. Ik gooide hoge ogen op een wedstrijd in Assen waarbij ik werd gedwongen in de F3C klasse mee te doen wegens te weinig deelname in de B klasse. Ik vloog toen met de nieuwe Jet ranger met deelbare romp waarin het Sky-fox mechaniek stond. Met de Rossi 3 poorter aan boord was dit een helikopter die moeiteloos door de figuren kwam
     
    Laatst bewerkt: 7 apr 2018

Deel Deze Pagina