Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door jef, 24 apr 2013.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo ,
    Mijn volgende project even voorstellen , ik ben van plan de Falcon , het origineel stamt van 1937 dacht ik (Keill Kraft) te bouwen , van de Ben Buckle plans met voorop een zelfbouw "old school" benzine motor losjes gebaseerd op de AlKo van 1943 .
    Voor de motor heb ik al een gedeelte van tekeningen gemaakt , wel met verschillende aanpassingen zoals ; het carter , carterdeksel , krukas (slag word 28 mm , boring 25 = 13,74 cc , langeslagmotor dus) , uitlaat en inlaat timing iets aangepast (blijft langer open) , compressieverhouding verhoogd (was "slechts" 5 op 1 , wat echter niet zo ongebruikelijk is bij die benzine oldtimermotors) wordt nu 6,3 op 1 en ook de verbrandingskamer een betere vorm gegeven , dan komt er ook nog een moderne RC carbu op en een elektronische ontsteking om de betrouwbaarheid en gebruiksgemak te verhogen , misschien moet ik na alle wijzigingen maar nieuwe naam verzinnen voor de motor , de "JEF's Special " :rolleyes: of zoiets ?

    De Falcon zoals ik hem in gedachten heb qua kleurschema
    falcon114-maly.jpg

    Zover ben ik al met de tekening van de motor
    01.JPG

    Word vervolgd , groeten Jef;)
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2017
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 nov 2015
  3. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Zeer mooi project! Ik was ook zeer geinteresseerd in de Falcon, maar ik wil voor de Taplin Twin eerst een radio queen bouwen.
    Jef, maak aub weer zo'n uitgebreid verslag want het is door zulke verslagen dat de kennis en het vakmanschap erkend worden.

    Jo
     
    A380 vindt dit leuk.
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo ,
    De tekening voor het carter is klaar en de aluminium ligt ook klaar , ik kan er aan beginnen , voor mijn 2 cc dieseltje had ik het carter laten waterjetten maar deze ga ik draaien en frezen uit een blok aluminium.

    001.JPG

    Groeten Jef:cool:
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2015
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Hier zijn we van vertrokken , ruwe vorm van het carter op alu blok getekend met overmaat
    003.JPG

    En na een avondje frezen hebben we dit resultaat
    008.JPG

    009.JPG
    Nu verder afwerken op de draaitafel en draaibank

    Wordt vervolgd , groeten Jef;)
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2015
  6. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Mooi mooi Jef, deze ga ik weer volgen!
    Als oud metaalboer kan ik je werk erg waarderen. Er niet niet zoveel vaklui meer die dit kunnen....

    Succes !

    Groeten,

    Paul.
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Het resultaat van een zondagvoormiddag en late namiddag ,

    Uitlijnen van het werkstuk
    012.JPG

    Maat nemen met de kantentaster , kwestie van te weten waar ik moet beginnen met frezen
    013.JPG

    Ziet er goed uit
    015.JPG

    Opgespannen en uitgecenterd in de vierklauw
    016.JPG

    Nu kunnen we nog wat aluminium verspanen :D
    017.JPG

    Er begint al vorm in te komen
    018.JPG

    Wordt vervolgd en groeten Jef:cool:
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2015
  8. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ook her maar een arbotje op.
    Kan ik weer genieten, van iets wat ik zelf niet kan.

    Succes Han.
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    effe een abbotje. dit wordt weer genieten.
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    De elektronische ontsteking is besteld
    http://www.justengines.co.uk/acatalog/glowignition.jpg
    Nu nog op zoek naar een geschikte carbu , ik had in gedachten iets van een oude OS 7,5 (heb ik nog liggen) à 10 cc , deze motor is wel bijna 14 cc maar het is een langeslagmotor met niet zo'n extreme poorten qua timing en grootte dus dacht ik de carbu ook niet te groot te nemen , suggesties zijn altijd welkom .
    Groeten Jef:cool:
     
  11. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Weeral de moeite om te volgen ...:cool:
     
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo , een productief avondje gehad vandaag na een paar dagen ziek :( noodgedwongen strijk in de zetel doorgebracht
    Voor ik aan het carter verder kon eerst het carterdeksel gemaakt,
    gereed om draad te snijden M42 x 1
    021.JPG

    Dat ziet er prima uit
    022.JPG

    Kamer uitdraaien
    023.JPG

    Afsteken , altijd beetje spannend
    024.JPG

    De afsteekkant nog ook nog proper gedraaid en klaar :D
    025.JPG
    Wordt vervolgd , groeten Jef
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2015
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Nu kon ik met het carter verder , uitgedraaid en klaar om schroefdraad te snijden , daarom heb ik eerst het deksel gemaakt , nu kan ik passen
    026.JPG

    Draad gesneden
    027.JPG

    En het past
    028.JPG

    Daarna de kamer uitdraaien voor de kogellager 26x10x8
    029.JPG

    Meten met de meetklok , 2/100ste onder de maat = vaste passing
    030.JPG

    Das ook klaar , weeral :D , het volgende is in dezelfde opstelling het carter verder uitdraaien op 13 mm voor een bronzen lagerbus maar dat is voor de volgende aflevering
    031.JPG
    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2015
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Mijn ontsteking is toegekomen :D
    032.JPG

    Gewone bougie versus bougie modelmotor :D
    035.JPG
    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2015
  15. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    Hey Jef,

    hoe heb jij de meetklok afgesteld?Want nu staat u passing 0,02mm groter volgens de meetklok.
    Als het kleiner is moet die normaal aan de andere kant van de 0 staan.
    Ik ga ervanuit dat je ze met micrometer hebt afgesteld

    Heb je nu draad gesneden met draad plakketen zoals ik eens had gelinkt?Of gewoon met 60° plaket?


    Groeten,Gert
     
    A380 vindt dit leuk.
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Hi Gert ,
    Mijn meting klopt (was nu toch beetje ongerust) ik ben het nog eens gaan nameten met meetklok en micrometer en ik kom uit op 25,98 mm , dus 0.02 mm onder de maat , ik zal misschien een "speciale" klok hebben ?
    Voorlopig nog draad gesneden met een gewone 60° draadsnijbeitel , die draadplakketten komen er in de toekomst nog wel
    Groeten Jef
     
  17. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Wauw, mooi hoor !!
     
  18. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    erg mooi hoor suc6 met de bouw :yes:
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo ,
    Soms loopt er ook al eens iets mis :( , bij het boren en tappen van de gaten voor de cilinderbevestiging het eerste gat op de juiste plaats geboord , toen 30 mm opgeschoven (dacht ik) voor het tweede gat maar in werkelijkheid was het maar 28 mm , bij mijn freesmachientje is één omwenteling van de dwarsslede 2 mm , dus 1 keer te weinig gedraaid en in plaats van nog eens na te meten direct beginnen boren , ja ik weet het , stom stom , eigen schuld :mad::oops: Het is allemaal nog wel goed gekomen zoals je zal zien op volgende foto's :)

    Eerst had ik de gaatjes nog geboord in het carterdeksel om het te kunnen vastdraaien
    037.JPG

    Dan de gaten om de motor te vast te zetten
    038.JPG

    1ste gat ok , 2de niet ok
    039.JPG

    Dan maar van een alu bout van M6 een stukje afgedraaid en M4 opgesneden bij gebrek aan een M4 draadstang en met loctide in het juiste verkeerde gat gelijmd
    042.JPG

    Terug vlak gemaakt
    043.JPG

    En nu zijn ze alle 4 goed :D
    044.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2015
  20. gertje

    gertje

    Lid geworden:
    18 apr 2006
    Berichten:
    472
    Locatie:
    belgie
    missen is menselijk,en weer keurig opgelost.Gebeurd bij profs ook wel eens hoor ;-)
     

Deel Deze Pagina