Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door jef, 24 apr 2013.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Een plezante hobby is het zeker en vast waar je een grote voldoening van hebt . Ik vind het fantastisch dat je al zo lang bezig bent met modelbouw , motoren , stoom , turbines , en dat je die motor kon bouwen tijdens de oorlogsjaren getuigt van vakmanschap en vindingrijkheid want het zal wel niet makkelijk geweest zijn om aan de nodige materialen te komen :thumbsup::worship:
    Als het mogelijk zou zijn om de plannen van de 4,5 cc te kopiëren en ze me toe te zenden , dat zou geweldig zijn , alle kosten voor mijn rekening natuurlijk .
    Groeten Jef
     
  2. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Tekening van de dieselmotor NOVA

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Hier is de tekening van het dieseltje Jef.
    Nu hoop ik dat het ook duidelijk genoeg is,anders moet het op een andere manier gebeuren,maar dan hoor ik het wel van je.
    Zelf was ik inderdaad heel jong met modelbouw bezig omdat bij mij thuis de hobbyruimte aanwezig was van de TEMC (Tilburgse Eerste Modelbouw Club)waar mijn vader voorzitter van was. Zodoende ben ik er ook aan verslaafd geraakt tot aan de dag van vandaag.
    Maar mijn grootste hobby is altijd nog: motorrijwielen!
    Het leven is voor mij te kort Jef, de groeten van (fanaat) Sjef
     
  4. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    @Sjef en Jo , Bedankt voor de info i.v.m. de Nova 1 , staat bij op mijn to do projectlijstje.
    Ondertussen de cilinder afgewerkt

    Bevestigingsgaten geboord in de flens
    115.JPG

    Cilinder gehoond
    116.JPG

    Het is niet zo goed te zien op de foto maar de kruiselingse honegroeven staan erin
    117.JPG

    De gaten om de cilinderkop te bevestigen op de verdeelkop geboord , 5 keer M3 om de 72°
    119.JPG

    Klaar :D
    120.JPG

    Groeten , word vervolgd , Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  6. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Jef, zijn dit (op de laatste foto) de definitieve cylinderkopbouten of komen er zeskantbouten op? Ik vind het schitterend werk dat je levert!
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Ja , de kop wordt bevestigd met inbusbouten , die gebruik ik het liefste en er is trouwens geen plaats om zeskantbouten te gebruiken
    Ondertussen aan de zuiger begonnen , uit aluminium 7075 , enkele foto's van de vorderingen

    Op diameter gedraaid
    121.JPG

    De kop (zuigerbodem) wordt een fractie conisch gedraaid , daar wordt de zuiger het heetste en zet het meeste uit
    122.JPG

    123.JPG

    De top een mm onder de maat gedraaid omdat hier de zuigerkam nog wordt uitgefreest
    126.JPG

    Zuigerveergroef gestoken
    127.JPG

    Groeten en wordt vervolgd , Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  9. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Mooi om de motor zelf te maken.
    Van welk materiaal is de cilinderbus gemaakt? wij gebruikten vroeger altijd goede kwaliteit gietijzer hiervoor.
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Clinderbus is gemaakt van 42CrMo4 , aan gietijzer had ik ook gedacht maar ik had schrik dat er scheurtjes konden ontstaan aan de kant van de spoelkanalen omdat de cilinderwand maar een wanddikte heeft van 2 mm en er tussen de spoelkanalen niet zoveel materiaal overbijft
    109.JPG
    Groeten , wordt vervolgd Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Nog enkele foto's van de bewerkingen aan de zuiger

    128.JPG

    129.JPG

    131.JPG

    133.JPG

    134.JPG

    135.JPG

    136.JPG

    Groeten en wordt vervolgd , Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  12. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Vakwerk !!
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Wat een pracht .... Ik ben er werkelijk van aan het kwijlen .
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Is het een optie/zinvol om de zuiger wat lichter te maken door onder de pistonpen twee uitsparingen in de zuigerrok te maken? Mocht dat in dit stadium nog mogelijk zijn.
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Ron , bedoel je zoals op deze foto ?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad, een hapje links en rechts uit de zuigerrok nemen.
     
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Ron , bij de meeste "moderne" 2 takt motoren wordt dit toegepast , niet zozeer voor het gewicht maar wel om de spoeling vanuit het krukascarter naar spoelkanalen te verbeteren , zodat de zuiger in de onderste stand de kanalen niet afsluit en de doorstroming van het verse mengsel naar boven niet onderbreekt . Maar bij mijn motor gebeurd de spoeling nog op de "ouderwetse" manier , namelijk door een opening in de zuiger en langs een kamer in de cilinder (die met die 4 gaatjes) , dan wordt het verse mengsel afgebogen door de kam op de zuiger naar boven en verdrijft de verbrande gassen door de uilaat (rechttegenover de spoelpoorten) naar buiten . En omdat mijn motor zuigergestuurd is (geen reed-valve of roterende inlaat door de krukas of via inlaatschijf) , de zuiger opent en sluit op bepaalde tijdstippen (timing) de poorten , ook de inlaatpoort en als er dan een uitsparing zou zijn die voorbij de inlaatpoort komt dan klopt de "timing" niet meer .
    Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is , groeten Jef
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo , de motorbouw eventjes aan de kant geschoven en wat balsa gesneden en gezaagd voor het stabilo/hoogteroer van de Falcon
    Mijn manier van latjes zagen op de Proxxon lintzaag met behulp van een winkelhaak

    F003.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2018
  19. nunspeter

    nunspeter

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    189
    Net even het draadje doorgelezen echt vakwerk.
    zie trouwens aan je blokhaak dat je het bekende schuine kantje er ook aan hebt zitten zodat die echt in de hoek kan.
    Daar kun je de mensen die er dagelijks mee werken in de metaal goed aan herkennen
     
  20. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.358
    Locatie:
    Rutten
    WAUWWW doe goed man dit is kunst in mijn ogen....
     

Deel Deze Pagina