Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door jef, 24 apr 2013.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt voor de complimenten , en nu nog een kleine update , het is alweer een tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb .
    Het enigste dat ik nog aan de zuiger moest doen was het pinnetje zetten om de zuigerveer op zijn plaats te houden ,
    Eerst geboord met 1 mm , 5 mm diep , daarna met 1,1 2,5 diep , pinnetje afgeslepen van een boortje van 1,1 en 5 mm diep ingeperst in het gaatje zodat het klem komt te zitten . Nu is het nog iets te lang , dat wordt op maat geslepen op de draaibank met behulp van het proxxon slijpmachientje tot een halve mm onder het oppervlak en daar wordt de zuigerveer nog op aangepast .

    139.JPG

    140.JPG

    141.JPG

    142.JPG

    143.JPG

    Groeten Jef , wordt vervolgd :)
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  2. erik-jeroen

    erik-jeroen

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    185
    Locatie:
    ridderkerk
    hoe zit het hier onderhand allemaal?:)
     
  3. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Momenteel ligt de bouw spijtig genoeg stil , te weinig vrije tijd :( op dit moment .
    Groeten Jef
     
  4. erik-jeroen

    erik-jeroen

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    185
    Locatie:
    ridderkerk
    jammer maarja veel succes er mee.
     
  5. mx2

    mx2

    Lid geworden:
    8 sep 2012
    Berichten:
    30
    Prachtig hoor. Vakmanschap ten top! :) :) :) Ik hoop dat u snel verder gaat
    Groetjes niels

    4
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. Falcon

    Jef,

    diep onder de indruk.:D
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo ,
    Eindelijk na lange tijd terug aan de motor begonnen :) , aan het carter moesten nog 3 uitsparingen gefreesd worden , 2 aan de zijkant om de drijfstang te laten passeren en 1 achteraan om de drijfstang te kunnen monteren op de krukas

    Opgespannen en uitgelijnd op 0° in de verdeeltafel
    144.JPG

    Onder een hoek van 15° links en rechts uitgefreesd zodat de drijfstang niet kan aanlopen tegen het carter
    145.JPG
    146.JPG

    Carter klaar :)
    147.JPG

    Groeten en wordt vervolgd , Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
  8. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Vakmanschap!!!!
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    @niels Peter Jo , Bedankt

    Ben aan de drijfstang (Biélle int vlaams:rolleyes:) begonnen , in vorm frezen en de gaten geboord , hier gebruik ik nog geen ruimer , er komen immers nog bronzen busjes in . Eerst met de centerboor , dan een halve mm onder diameter en dan op lage snelheid en met weinig voeding de gewenste diameter boren en dan heb je een mooie ronde boring die maar enkele honderste mm afwijkt , de buitenkant van de bus wordt daarop aangepast .
    149.JPG

    Afzagen van de drijfstang
    150.JPG

    Gezaagde kant vlakken
    151.JPG

    Ronde kanten frezen , hier heb ik een voorlopig centerbusje voor gedraaid met binnendiameter van 6 , de kop van een inbusboutje M6 een beetje afgedraaid zodat deze rond is en in lijn ligt met de schacht . Dit kon ik dan inspannen in de klauw van de draaitafel en zo frezen
    152.JPG

    Met een radiusfrees de versmalling frezen
    153.JPG

    Omgedraaid in dezelfde opspanning en aan de andere zijde eveneens met de radiusfrees langs geweest , nu het smal-end nog en tussen de twee gaten nog affrezen
    154.JPG

    Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo , ben eindelijk terug begonnen aan de motor mede aangezet door het draadje over de geschikte motor voor de Cumulus , 1937-cumulus-motor
    Voor de krukas heb ik koolstofstaal Ck 45 genomen , staf dia. 40 afdraaien met stapjes van 4 mm , tot 10 mm (9,98 mm eigenlijk) voor de lagering , cone van 10° voor de propmeenemer , dia. 8 voor de prop en M7 voor de propmoer .
    Het voorste gedeelte is nu klaar en kan ik aan de flens en het smal-end beginnen , maar daarvoor moet ik eerst nog een hulpstuk draaien .
    155.JPG

    156.JPG

    157.JPG

    Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Knap werk Jef! Heel knap!
     
  12. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Merci Jo ,

    Vorderingen krukas ,

    Ingeklemd met de spanhuls i.p.v. de drieklauw , minder kans op beschadigingen van de as bij het inspannen , en op breedte gedraaid van flens + big-end
    159.JPG

    Nu eerst het opspanhulpstuk draaien om de big-end tap te kunnen draaien , alu as ingespannen en uitgeklokt op 14 mm vanuit het center om zo een krukasslag van 28 mm te bekomen
    160.JPG

    Gat geboord en geruimd
    161.JPG

    Krukas opgespannen in alu blok , blok in de drieklauw zodat de krukas uit center draait maar het big-end in 't center , centergaatje geboord en meedraaiend center ertegen voor ondersteuning , en dan maar draaien en draaien
    162.JPG

    Klaar
    163.JPG

    Nu de uitsparingen nog frezen voor de balancering
    164.JPG

    Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo , ik ben begonnen aan de "culasse" , das Belgisch voor de cilinderkop.

    Eerst het stukje dat in de cilinder komt en buitenkant op maat gedraaid , daarna verbrandingskamer uitgedraaid en bougiedraad UNF 1/4 x 32G getapt , is dezelfde draad als een glow plug.
    165.JPG

    Stuk omgedraaid , van dikte gedraaid en het kamertje voor het bougie(ke) gefreesd.
    166.JPG

    Zo ziet het er voorlopig van binnen uit , hier moet ik nog een groef in frezen voor de kam van de zuiger.
    167.JPG

    En zo van buiten , koelribben nog frezen en bevestigingsgaten boren.
    168.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  14. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo , vandaag heb ik nog wat aan de krukas en cilinderkop kunnen weken , ik had eerst de zuiger , zuigerveer , zuigerpen en de helft van de drijfstang gewogen , dat was 24 gr. en omdat ik een balansfactor van 50% gebruik moest ik zoveel aan de krukas wegfrezen dat met een gewicht van 12 gr. aan de kruktap de krukas in evenwicht is , dat heb eerst ik theoretisch bepaald in Inventor

    De 1ste uitsparing in de krukas gefreesd voor de balans
    169.JPG

    En de 2de is er ook uit , wel ben ik nog aan het denken om een corresponderend gaatje langs en dwars in de krukas te boren om de bronzen lagerbus van smering te voorzien
    170.JPG

    Groef gefreesd voor de kam van de zuiger
    171.JPG

    Gaten geboord om de cilinderkop op de cilinder te vijzen , elke 72° en aan de juiste kant beginnen zodat bij montage de groef overéénkomt met de kam op de zuiger , dan is het wel handig als je een verdeelkop hebt
    172.JPG

    Het past , nu de kamers nog frezen om de boutkoppen te verzinken en de koelgroeven/vinnen
    173.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  15. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Mijn onderkaak ligt op mijn toetsenbord van bewondering....
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    :D:D:D
     
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo , vanavond de cilinderkop kunnen afmaken , dat kan ik ook schrappen van het "to do' lijstje

    Kamertjes frezen voor de inbusboutjes
    174.JPG

    Kop terug horizontaal uitpassen
    175.JPG

    Eerste groef "gezaagd"
    176.JPG

    Actiefoto
    177.JPG

    Het resultaat :)
    178.JPG

    Wordt vervolgd , groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  18. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Jaloersmakend :).

    Freek
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou ik niet doen: de olie komt dan "halverwege" in het lager terecht, en in het carter is gemiddeld een positieve druk, dus de olie kruipt slechter naar achteren. Daarnaast krijgt dan de zijkant van het lager, die de stuwdruk van de prop opvangt (de stuwkraag), op die manier ook niet echt veel olie.

    De olie zal sowiso vanwege de middelpuntvliedende kracht niet echt de neiging hebben om dat gat in het center van de krukwang "op te zoeken".

    Ik denk dat een oliegroef in de zijkant van het lager (waardoor de stuwkraag in twee segmenten opgedeeld word) een betere oplossing is, die meer olie op de stuwkraag en in het krukas lager krijgt.

    Maar dat is maar mijn gedacht...

    Groet, Bert
     
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt:)Freek

    En bedankt Bert om mee te denken , dit had ik eigenlijk in gedachten .
    Ik zou in de lengte richting van de krukas een groefje frezen om de olie te verdelen over bijna de lengte van de lagerbus en aangezien er in het krukascarter bij de neergaande slag een overdruk gecreëerd wordt voor dat de spoelkanalen openen dacht ik dat de brandstof(met de olie) er wel doorgeduwd zou worden.

    Groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015

Deel Deze Pagina