Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door jef, 24 apr 2013.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bij het monteren van krukaslager en krukas kwam ik tot de conclusie dat het redelijk stroef draaide , nochtans had ik alles in dezelfde opstelling gedraaid. Waarschijnlijk zal de bronzen lagerbus en de kogellager dan toch niet 100% in lijn liggen , daarom heb ik juist achter de passing van de kogellager de krukas over een afstand van 15 mm een tiende afgedraaid en toen ging het al veel soepeler , minder contactoppervlak. Vooraan blijft er nog altijd 15 mm lagering in de bronzen bus over , dat moet zeker genoeg zijn.

    Afdraaien krukas met gebruik van een spantang i.p.v. in de drieklauw , is nauwkeuriger
    181.JPG

    Schuine kant gefreesd in het carter/bus zodat er door de lager ook olie in de bus kan komen
    182.JPG

    Carter opwarmen op de Aladin
    183.JPG

    En dan valt het lager er vanzelf in
    184.JPG

    Daarna ben ik aan de propmeenemer begonnen , voor de afronding heb ik van een toolbit een radiusbeiteltje geslepen
    185.JPG

    Conisch uitgedraaid , beitel aangepast , vooraan slanker geslepen
    186.JPG

    Eens passen en goed bevonden
    187.JPG

    Omdraaien , vlakken , kamertje 0,5 mm diep draaien
    188.JPG

    Kartelen
    189.JPG

    Ben tevreden :)
    190.JPG

    Volgende is de proprondel en propmoer , Groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  2. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    respect, echt super vet dat je dit kan.
     
  3. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Als ik nu 10% kon wat hier gebeurd was ik al heeeeeek blij.
    Heel mooi Jef.

    Gr Han.
     
  4. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Inderdaad Han, dat gevoel heb ik ook! Maar mijn bewondering overtreft toch mijn jaloezie... :p

    Jef, we gaan deze motor toch niet draaien met een kunststof prop???? ;) Kom maar eens een paar mooie klassieke houten props uitkiezen. :p
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt djjr , Han en classicracer :D:D:D

    Jo , merci voor het aanbod , ik was wel niet van plan om deze prop te gebruiken , was maar om eens te passen , de houten schroeven die ik liggen heb zijn te klein of te groot , moet iets zijn van 14 à 15"
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, had al even niet meer hier gekeken...

    Negeer a.u.b. mijn opmerkingen over een oliegroef in de stuwkraag want ik wist toen niet dat je achterin een kogellager ging gebruiken.

    Het kanaal door de krukas is naar mijn mening echt zinloos, aangezien de olie domweg niet voor dat gat terecht komt. Als het al invloed heeft, ben ik bang dat het eerder olie weg zal trekken uit het glijlager, dan dat het extra olie in het lager krijgt.
    in principe moet de olie die achter de krukwang langs de wand druipt (die draait niet, en slingert de olie dus ook niet weg) en door de carterdruk het lager in geduwd wordt, voldoende zijn.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Productie

    Tja. De activiteiten van Jef volg ik al wat langer in de Vrije Vlucht rubriek - en nu zie ik dit. De productiviteit (er wordt continu gebouwd aan een verscheidenheid van modellen) is al verbazingwekkend maar het niveau van dit werkstuk slaat alles. En dan is er ook nog het geduld en de toewijding om het vast te leggen en te delen...
    Wanneer ik weer eens een motortje van €25 op de kop tik zal ik mij meer bewust zijn van de complexiteit van het productieproces - en dus nog gelukkiger zijn met de aanwinst (-:
    Dankjewel Jef - ik abonneer mij bij deze op dit wonderlijke verhaal.
    Groet,
    JW
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat mag inderdaad best wel eens gezegd worden....

    En wij maar zeuren dat een nagelnieuwe ASP in de modelbouwzaak 75 euro kost en bij Hobbyking maar 55....:rolleyes:

    Groet, Bert
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Iedereen nogmaals bedankt voor de complimenten , geeft je elke keer nog meer goesting om achter het draai en freesbankje te kruipen :)
    Vandaag de proprondel en propmoer gemaakt.

    De rondel heb ik eerst gevlakt en op de breedte een groef gestoken tot er nog een diameter overbleef van iets onder de 8 mm
    193.JPG

    Daarna doorboord met 8 en zo valt de rondel er vanzelf af en hoef je het stuk niet meer te draaien om te vlakken , bij deze smalle stukjes is het niet makkelijk om ze recht in te spannen alhoewel ik in de volgende foto's van de propmoer een manier laat zien hoe het wel zou kunnen
    194.JPG

    Zeskant slw.19 mm gefreesd
    195.JPG

    Gevlakt en M7 getapt
    196.JPG

    Om nu de voorzijde van de moer af te werken ga ik als volgt te werk , eerst steek ik in de spantang een aan de voorkant gevlakte as iets kleiner dan het op te spannen stuk
    197.JPG

    Dan draai ik de drieklauw er terug op en steek de hulpas zover in de klauw dat de afstand iets minder is dan het op te spannen stuk , zo zit , in dit geval de moer altijd recht en haaks , deze methode is ook toe te passen voor rondellen of afstandbusjes , eenmaal de juiste maat afgesteld kan men zo meerdere stukken maken die allemaal dezelfde lengte moeten hebben zonder telkens te moeten meten.
    198.JPG

    Zo ziet het er ingespannen uit
    199.JPG

    Hier heb ik de schuine kant en uit de losse hand de bol gedraaid (met een beetje hulp van schuurlinnen en staalwol)
    200.JPG

    Voila :)
    201.JPG

    Wordt vervolgd , Groeten Jef

    PS. Dit heb ik onlangs tussendoor ook nog gemaakt , een dieselkop voor een OS 46 SF
    006.JPG
    Met filmke , starten en filmen gaat wel niet zo goed samen :rolleyes:
    [URL=' diesel - YouTube[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Grappig, ik doe dat altijd andersom: Als je boor niet helemaal zuiver is, loop je het risico dat bij het "losboren" het rondelletje scheef om de boor slaat en dan is de boring beschadigd.
    Ik boor eerst, en steek daarna.
    Zonder ondersteuning kan dat ook goed fout gaan, en daarom zet ik een stuk rond met dezelfde diameter in de boorkop en steek die in het gat vóór ik begin met afsteken. Als ik geen passend rond heb, keer ik de boor om (maar liever niet, want het is niet goed voor de boor).
    Beetje olie om het stilstaand rond en het werkstuk niet op elkaar te laten vreten, en vooral het laatste stukje rustig steken en de delen komen volkomen onbeschadigd van elkaar los.

    Heb op die manier al eens veertig rondelletjes van 6 x 3 x 0.5 uit POM staan steken, in één opspanning....

    Groet, Bert
     
  11. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Dat is vakmanschap! :D
    Verder zo! :cool:

    Johannes
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jef,
    Hier mijn Davis Diesel Conversion, geluid aanzetten dan hoor je het verschil!;)
    [URL=" before and after Davis Diesel Conversion - YouTube[/URL]
    Dit is een OS46LA, kleinere carb doorsnede, want je hebt zelf wel gemerkt dat het max toerental al bij half (OS46SF) tot 3/4(OS46LA) gehaald wordt:rolleyes:
    Er zit een 13x6 prop op, kan nog naar 14!
    Gr
    Kees
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    @Bert , i.v.m. het afsteken van stukken dat doe ik soms ook "andersom" , hangt af van de stukken en de goesting :)

    @johannes , bedankt :)

    @kees , heb je de volledige motor besteld bij Davis Diesel of enkel de kop ? En is de venturi van fabriek af kleiner bij een LA dan bij een SF of is dit aangepast ?

    Ondertussen heb ik nieuwe drijfstang gemaakt voor de Alko Special , van de eerste uitvoering was ik niet helemaal tevreden , ik had de indruk dat ik ze nogal "licht" uitviel daarom versie nummer twee met iets meer "body"
    203.JPG

    Groeten Jef :cool: , wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  14. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Venturie 4D versus 40D

    Jef,
    De OS46LA carb 40D, venturie doorlaat is 6mm, gasschuif is zelfs maar 5,5mm!
    Voor de OS46SF is het een 4D, en de venturie maat heb ik niet kunnen vinden, zul je zelf ff moeten meten, maar schat dat die 7, naar de 7,5mm zal gaan.
    De LA heeft ook geen kogel lagers!
    Ik heb inderdaad de complete set bij Davis DC gekocht, de OS origineel met een losse DDC cilinderkop. Ze adviseren de motor op nitro te laten inlopen en dan de sproeier zo laten staan, niet meer aankomen, want dat wordt dan de setting rijk met diesel fuel. Dan cilinderkop omgezet en andere brandstof slangetjes, contra schroef 1,5 slag uit en beginnen met aanslaan, elke keer 1/8 slagje in en na een halve slag weer in draaien was het lopen! Dan het mengsel armer draaien en kun je de compressie ook iets terug draaien, totdat je de beste combinatie/relatie hebt en de gas respons is gewoon hetzelfde al ben ik geen agressieve gas gever :rolleyes:
    De rest is history, zie m'n draadje 1937 Cumulus motor!
    Succes, hoe gaat ie met de Falcon
    Gr
    Kees
     
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Hallo , ik heb een vraagje voor de ervaren bouwers/vliegers i.v.m. de vleugel , de ribben zijn volgens tekening iets under-cambered , zie het zwarte lijntje op de foto , zou dit veel verschil in de vliegeigenschappen geven moest ik de onderzijde recht laten ? Graag jullie advies/mening hierover .

    F005.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik neem aan dat je met die "iets under-cambered" de licht holle onderzijde van het profiel nabij de eindlijst. Maar het is lastig te zien op de foto omdat die niet haaks op het profiel is genomen, en het hout ook wat krom is.

    Als je de details wilt lezen raad ik je aan eerst een weekje in het aerodynamica-draadje te gaan lezen ... :rolleyes:

    Een kort-door-de-bocht antwoord is:
    - het levert je meer lift op (langzamer te vliegen)
    - bij (zeer) hoge snelheden levert dit je extra weerstand op. Erg hard zal dus moeilijk/onmogelijk worden. Maar gezien de vrij grote dikte zal 'erg hard' wel niet de bedoeling zijn.
     
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Dirk , de rib is wel degelijk recht en ligt vlak , de "schaduw" die je ziet is zwarte stift en moet de licht holle onderzijde voorstellen , de rib heb ik nu aan de onderzijde recht gelaten (zoals een clark-y profiel) om het verschil aan te duiden . Snel vliegen is niet de bedoeling , eerder het tegenovergestelde , ik vroeg me gewoon af of het veel verschil maakt , rechte onderzijde of iets holle onderzijde , bouwtechnisch is het makkelijker om de onderzijde recht te laten .

    Groeten Jef
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Helder van de stift etc....

    En nee, het maakt niet veel uit.
     
  19. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Gewoon recht laten Jef. De vleugel van mijn power house heeft een holle onderkant maar of hij daardoor langzamer vliegt als met een rechte onderkant? Ik weet het niet. Het is in elk geval moeilijker om te bespannen en ik heb gemerkt dat ik hier en daar de bespanning terug tot tegen de ribben moet gaan lijmen.
     
  20. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Jef.

    Gisteren een hele grote envelop ontvangen.
    Met een prachtige inhoud.
    Dank daar voor. Een lichtpuntje in deze donkere dagen hier.
    Ga ik met de kerst eens even voor zitten.

    Groeten Han.
     

Deel Deze Pagina