Ben Buckle Falcon met zelfbouw motor

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door jef, 24 apr 2013.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Peter , de krukas en wang zijn goed , daar hoeft niets aan te gebeuren , het is de drijfstang die ik opnieuw gemaakt heb en nu robuuster is uitgevoerd dan de eerste die tegen het carter aanloopt , de kanten afschuinen zal al een stap in de goede richting zijn zonder verlies aan sterkte , het carter ga ik ook nog een paar tiende mm uitdraaien , i.v.m. opbouwen van carterdruk is er geen probleem , deze motor hoeft geen hoogtoerig PK monster :confused: te worden en van een zo klein mogelijk krukascarter om hoge carterdruk op te bouwen zijn ze in de moderne 2-takt racerij ook al jaren van terug gekomen.

    Groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Drijfstang en carter zijn aangepast en nu lijkt het in orde maar 100% zeker zal ik pas zijn als ik cilinder en zuiger monteer en dan de krukas ronddraai , daarvoor moet ik eerst nog de smal-end bronzen bus en zuigerpen maken.

    Draaiopstelling om de drijfstang-ogen af te schuinen , draaibank draait hierbij "achteruit"
    210.JPG

    Work in progress
    211.JPG

    Carter halve mm in diameter uitgedraaid en de schuine kanten op het drijfstang-lijf heb ik "ouderwets" gevijld :)
    212.JPG

    Ziet er beter uit nu
    213.JPG

    Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  3. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Heeeeeeeeeeeel fraai Jef :worship:
     
  4. Ben Buckle Falcon met zelfbouwmotor

    nu weet ik het :D

    In wat voor klem heb je de drijfstang geklemd? Een soort van qua werking omgekeerde spantang?
     
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt Dunsz
    Peter , het is een gewone spantang waarin de pen zit die ik gebruikt heb om de lagerbus in het big-end te persen (zie één van vorige foto's) , de kraag van de pen zit gelijk met de flens en op de tap (= 7 mm , kan ik ook gebruiken voor het smal-end zonder lagerbus dan) zit het big-end geschoven , de bout houd de drijfstang tegen zodat deze niet kan ronddraaien en de moer houd de drijfstang tegen de flens (lichtjes) geklemd.

    Groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  6. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Knap werk Jef!
    Zoals Bart Peeters zou zeggen: "Mijn gat valt open van bewondering!"...
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Beetje :eek:fftopic:maar het blijft wel in de "vintage/retro" sfeer , vandaag pakje van Beemstra toegekomen met enkele oude interessante boekjes en een nog nieuwe oude motor , een Frog 500 glow :D:):p

    001.JPG

    002.JPG

    Groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  8. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Zuinig op zijn

    Beste Jef,
    Mooi, die boekjes, altijd zuinig op zijn.:teacher:
    Dit is altijd een goede tak van modelbouw.
    Frog 500 met "hot coil ignition", kan zo in een vintage model;)
    Succes
    Kees
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Eindelijk nog eens wat tijd om aan mijn eigen moteurke te knutselen , omdat de zuigerveer eigenlijk voor een 4-takt zuiger bedoeld is zat er geen uitsparing voor het pennetje om de zuigerveer op zijn plaats te houden , bij een 4-takt mag de veer ronddraaien in de zuigerveergroef , er zijn toch geen gaten in de cilinder , maar bij een 2-takt moet de zuigerveer op zijn plaats blijven zitten omdat anders de kans bestaat dat het zuigerveerslot één van de gaten passeert in de cilinder en breekt .

    Hiervoor heb ik eerst een boormalletje gemaakt , hierin zit de zuigerveer opgespannnen met dezelfde diameter als de cilinder , het slot zit nu ter hoogte van het gaatje en kan ik de uitsparing boren
    214.JPG

    Bij het open maken zag ik dat de uitsparing te ver naar buiten geboord was :( gelukkig had ik nog een veer en een 2de gaatje geboord nu meer naar binnen en nu is het gelukkig wel goed :D
    215.JPG

    Hier zie je duidelijk het verschil tussen goed en slecht
    216.JPG

    De onderdelen tot nu toe
    218.JPG

    Alles eens gemonteerd en de motor enkele malen met de hand rondgedraaid en daarbij voelde ik nog ergens een heel kleine "knik" , waarschijnlijk raakt de drijfstang nog net het carter op een bepaalde plaats , moet ik eens terug bekijken
    219.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Prachtig werk, verder zo! :thumbsup:

    Johannes
     
  11. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Ondertussen de motor terug gedemonteerd en het is de drijfstang die lichtjes aanloopt tegen de uitsparing in carter , iets verder wegfrezen en het is opgelost
    213.JPG

    Ook heb ik gemerkt dat er tussen propmeenemer en carter te weinig speling is en dit loopt ook iets stroef dus daar ook iets afdraaien
    192.JPG

    Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  12. Ben Buckle Falcon

    Pfffffffffff, een hele geruststelling en het geeft de burger moed ;). Dacht dat alleen mij dit maar overkwam :eek:
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    :oops: tja Peter , een foutje is rap gebeurd hé , maar het opgelost en de motor zit terug in elkaar en draait nu mooi rond en heeft goede compressie :D

    Het volgende moet nog gebeuren voor hij klaar is , uitlaat , inlaatspruitstuk , afdekplaatje spoelpoorten en ontsteking erop , het verstelbaar bevestigingsklemstukje voor de ontstekingspickup ben ik nu aan het draaien/frezen , hopelijk zonder fouten , is nogal wat werk met de draaitafel

    Onder constructie
    225.JPG

    Gaatje voor magneetje is ook geboord in de propmeenemer
    224.JPG

    Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
  15. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Super mooi werk!
    Ik volg het met plezier.
     
  16. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Bedankt aan iedereen voor de complimenten :)

    Het bevestigingsklemregelstukje is afgewerkt , hierbij nog enkele foto's van de bewerkingen ,

    Hier worden de gaatjes geboord en getapt , M3 , om de pickup beugel te bevestigen
    226.JPG

    Overtollig materiaal wegfrezen
    227.JPG

    Gaatje geboord en getapt , M4 , voor het klemboutje en doorgezaagd
    228.JPG

    Ziet er goed uit , normaal kan je de voorontsteking regelen door de beugel van de pickup te verschuiven in de slipgaten maar ik heb de bevestigingsboutjes links en rechts op het uiteinde van de slipgaten gezet zodat de pickup t.o.v. het houdertje altijd op dezelfde plaats zit , door de houder te verdraaien kan ik nu de voorontsteking regelen , dit leek me nauwkeuriger af te stellen .
    229.JPG

    Met propmeenemer en magneetje
    230.JPG

    Groeten Jef :cool: wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  17. Adheli4Q

    Adheli4Q

    Lid geworden:
    24 aug 2012
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Stampersgat
    Jef grote bewondering van mijn kant wat je construeerd met de motor , je hebt gouden handjes met de draaibank en andere machines KLASSE.:D:D:D
     
  18. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Mooi hoor Jef :thumbsup:

    Vraagje, meestal is er wel iets van olielekkage met een krukas in glijlager bij dit soort motoren aan de prop-kant.
    Is er in dit ontwerp nog rekening gehouden om bijvoorbeeld een klein
    olie groefje (tegendraads) in de krukas te slijpen zo dat bij de opgaande beweging van de zuiger het teveel wordt opgezogen/weg gezogen ?
     
  19. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Nogmaals bedankt mannen ;)

    Dunsz , in de krukas zit geen groefje , van mij mag er wel een beetje olie lekken dan weet ik dat de olie tenminste de lagerbus helemaal smeert .

    Groeten Jef :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Het einde komt in zicht , het afdekplaatje voor de spoelpoorten kan ik ook afvinken

    Binnenkant van het afdekplaatje , de radius frees ik erin om de "flow" enigszins te verbeteren , misschien niet echt nodig maar kwaad kan het zeker niet
    232.JPG

    233.JPG

    Nu nog het inlaatspruitstuk en dan kan ik al eens proberen of er muziek in zit , uitlaat komt later wel

    Groeten Jef , wordt vervolgd :cool:
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2015

Deel Deze Pagina