Benieuwd. 1978 vs 2017.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Johaver, 5 okt 2017.

  1. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Wie kent hem nog.

    Scan_20171005-crop1.png
    1 meter groot, passen en meten om ontvanger batterij, ontvanger en 3 servo's geplaatst te krijgen en zo min mogelijk lood toe te passen.
    Vandaar het meestal wat zwaardere motortje.( OS 4,5 ccm. )
    Zo was mijn Twinny anno 1978.
    Wie zoekt die vind, is er een spreekwoord.

    SAM_2734.JPG
    Ze bestaan nog in goede toestand.

    SAM_2735.JPG
    Benzinne tankje vernieuwen en het Super Tigertje proberen aan de praat te krijgen is de eerste opdracht.
    De midden vleugelsteun van de bovenvleugel is hermaakt, zo hoeft deze niet met elastiekjes bevestigd te worden, minder risico dat je de bovenvleugel verspeeld tijdens de vlucht, zoals ik voorhad met mijn Twinny.

    Johan.
     
    P.L. en jef vinden dit leuk.
  2. JohanvH

    JohanvH

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Johan,
    Deze is leuk! Ik kocht mijn (eerste) Twinny ook in 1978. Heb er min of meer mee leren vliegen al deed hij het in de tropen beter met een OS MAX 25FSR dan met een gewone OS MAX 20. En dat je licht moest bouwen had ik natuurlijk ook nog niet door. Daarna in Nederland opnieuw gebouwd van tekening, nu met een OS FS40. Die ging echt als de brandweer! Die heb ik helemaal versleten. Toen nog een nieuwe gebouwd, die vloog nog beter maar was snel ter ziele vanwege een gescheurde brandstoftank. De hele romp was doorweekt en ik had er geen zin meer in. Na een lange rustperiode de hobby weer opgepakt, weer in de tropen en dit keer gebouwd met electro aandrijving, vleugels aangeschroefd ipv elastieken en het vliegt als een speer!

    Ik ben benieuwd hoe je vliegervaringen gaan zijn!

    Groeten, Johan (zit het in de naam, de voorliefde voor Twinny's?)
     
  3. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    leuk, ik heb m ook gebouwd en gevlogen met een 25SFR. omstreeks 1992
    na het verlies van de bovenvleugel en een spectaculaire crash kwam er een einde aan het leven van de Twinny.
    enkele restanten heb ik nog waaronder de tekening. deze heb ik in laten scannen en langzaam ben ik de tekening aan het digitaliseren zodat ik weer een leuk freeskitje kan maken ooit in de toekomst.
     
  4. JohanvH

    JohanvH

    Lid geworden:
    6 jan 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Haarlem
    IMG_0404.JPG IMG_0403.JPG Ik heb ook eens de bovenvleugel verloren maar hij bleef controleerbaar. Was wel snel beneden maar geen schade. Bovenvleugel tussen de koeien vandaan gehaald en vliegen maar weer. Nu heb ik alles met nylon bouten vastgezet. Beetje overkill maar het werkt! Iemand vloog met zijn FunCub door mijn bovenvleugel heen maar de bevestiging zat nog intact op zijn plek. Wel een halve vleugel weg.....maar dat was te repareren.
     
    wvr en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  5. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ha, wat leuk! Die heb ik ook gehad! Niet zelf gebouwd weliswaar, maar destijds overgenomen van een clublid. Ook ik ben uiteindelijk een keer m'n bovenvleugel kwijt geraakt, maar hij bleef verrassend goed bestuurbaar. Sterker nog: ik heb er nog een heel seizoen mee gevlogen als laagdekker. Geen grap!
     

Deel Deze Pagina