Bert vliegt natuurlijk wel op gewone brandstof, niet op 20% nitro. daarmee vergelijk je dan wel wat appels met peren...
Dat klopt! Ik vlieg gewoon, en ik vlieg gewoon op 2% Nitro.
Ik weet ook dat een Rossi niet echt dé motor is voor 3D vliegen, maar ik weet wel dat je een Rossi behoorlijk kunt afbeulen, zónder dat hij Nitro nodig heeft. In een zware schaalheli met beperkte koeling krijgen ze het ook zwaar.
Maar daar gaat het nog niet eens zozeer om:
Waar het om gaat is, ik ben het met Eric eens, voor een goede 3D set-up zul je vast wel 30% Nitro nodig hebben. (maar ga je "gewoon" vliegen, kun je weer gewoon met iedere huis,-tuin, en keuken brandstof uit)
Echter, ik zie die opmerking over 30% Nitro ALTIJD voorbij komen, ongeacht of het nou over 3D gaat of niet. Dat was het enige wat me eigenlijk triggerde...
Alsof er niks anders bestaat dan hardcore 3D, en ook al doe je niet aan 3D, dat je dan toch 30% moet viegen want "de grote jongens doen dat ook"....
En dat is echt niet zo zeldzaam hoor: Ik geef les met heli's, en het is niet de eerste keer dat een leerling zich meld op het veld, nog nooit gevlogen, met een raptor 30 aan komt zetten, en al zijn spulletjes via de vakhandelaar gekocht natuurlijk, en dan staat daar negen van de tien keer een kannetje Coolpower met minimaal 15 tot soms 30 procent nitro bij. En als je dan vraagt waarom zoveel nitro, of überhaupt, waarom coolpower, dan is het óf: "dat vliegen ze bij ons op de club ook", óf "de handelaar zei dat dat het beste was". Ja ja, het beste voor de beurs van die handelaar dan..... Want je motor gaat er wel als een achterlijke van drinken, zelfs als je kalm aan doet.
Met andere woorden: het begint een beetje te lijken op het verhaal van de gyro's, daarvan denkt ook de helft van de mensen "maar je kunt toch helemaal niet vliegen zonder headinglock?"
Overigens, dat Coolpower goed is, zal ik niet betwisten. maar is het al eens iemand opgevallen dat het als enige in een duidelijk afwijkende verpakking (qua maat, kleur en vormgeving) zit? Ik vraag me af wat het effect daarvan op het marktaandeel is....
En zomaar een losse gedachte....
Als je 30% Nitro nodig hebt, zal dat niet vanwege het vermogen zijn, want je kunt ook een grotere motor plaatsen. Het gaat dus om de koeling.
ik vermoed, dat zodra motorfabrikanten hun motoren eens wat zinniger gaan ontwerpen (bijvoorbeeld niet een .90 motor in dezelfde buitenafmetingen persen als een .60 waardoor je minder koeloppervlak beschikbaar hebt), en wat meer aandacht gaan besteden aan efficiente koelsystemen, dat je dan toch echt ook zonder die hoge Nitro percentages moet kunnen vliegen. Ik denk dat zodra een fabrikant een vloeistofkoeling werkend weet te krijgen, dat het dan gedaan is.....
Tot nog toe is het koelsysteem altijd geïntegreerd geweest in de heli, in plaats van gekoppeld aan de motor. Ik denk dat als ooit de ontwerpfilosofie verandert, dat we dan ook zonder die Nitro kunnen.
Groet, Bert