Benzine motor tips en tricks

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door scaleflying4life, 9 sep 2014.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    als je maar weet dat ik het daar niet mee eens ben
    hoe groter hoe beter :D

    maar we dwalen af terug on topic


     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Nou ben ik je even kwijt, Jeroen! :?

    ;)


    jan.
     
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    een methanol motor snerpt een benziene bromt en een 4 takt prutteld

    de geluidsklank is heel anders
    word een methanol jank vaak als iritand ervaren
    is een benziene 2 takt al heel wat aangenamer
    een 4 takt word nouwelijks als storend ervaren
     
  4. Dickie

    Dickie Guest

    Jeroen dit is weer eens een erg wetenschappelijke uitleg kom nu eens met een goede onderbouwing van het geen je verklaard.:eek:

    .
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    het is geen kwestie van wetenschap
    dit is oude gesnede koek
    geluid is meetbaar
    maar de gevoelservaring is veel lastiger te meten
    je kunt op eleke toon met het grootste gemak de 80 db halen
    maar hoe die toon ervaren word is een heel ander verhaal
     
  6. Dickie

    Dickie Guest

    Ik zal je wat op weg helpen,
    Uitlaatgassen verlaten de motor onder hoge druk en zetten onmiddellijk na het verlaten van de motor ENORM uit. waarbij er heel wat lawaai ontstaat
    enz enz.

    Dus goede uitlaten kun je beter bij een goed bedrijf kopen. welke heel wat uitgeven aan testen om iets op de markt te brengen.

    En wat jouw gevoel zegt dat doet niet ter zake de ambtenaar wil cijfers zien in DB.


    Gr

    .
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ik ga hier nu niet uitleggen hoe een goede demper te maken
    want dat word een lang verhaal
    ik heb mijn kennis van De jager uit winkel
    voorheen fabrikant van raceuitlaaten voor 2 takt racebrommers
    die lessen gebruik ik voor het maken van mijn dempers
    en veel testwerk
    daardoor berijk ik altijd wat ik wil van een uitlaat

    ik wil dit echter wel is in een pb voledig uitleggen
    een ieder is ergens erg goed in
    ik ben erg handig met uitlaten

    dickie jij bent een magier met motoren bouwen

    en als het puur om db meten gaat
    waarom zouden jets dan niet gemeten hoeven te worden
    dan is meer de 80 db toch ook niet goed
    en met electro,s ook daar lopen de toeren zo hoog op dat de prop al 120 db aan geluid kan produceren

    maar zelfs een jet zou ik kunnen dempen zonder verlies van stuwdruk
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    En dat is nou juist wat Pascal hier vraagt, de rest is overbodige info ;)
     
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Hee ja dat is waar

    uitlaat bouwen de makkelijke manier
    kamer 1 volume gelijk aan motor inhoud
    kamer 2 minimaal 50% van de inhoud
    kamer 3 weer gelijk aan kamer 1
    dempschotten
    doorstroming van 1 naar 2 gelijk aan opervlakte uitlaatpoort van de motor
    van 2 naar 3 tussen de 75 en de 90 % daarvan voor de tegendruk
    dit verschilt dus weer per motor
    uitstoombuis minimaal 60%

    in een slanke romp is een canister demper het beste weg te werken
    hij zou dan wel mits je romp hoog genoeg is onder de tank komen te liggen

    de tank naar achter plaatsen of in iedergeval een hitteschild voorkomt dat je benziene gaat verdampen

    ook moet de demper in de romp in rubbers liggen
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eigen draadje geven Jeroen, anders staathet een beetje verborgen?
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Zijn er ooit al pogingen ondernomen op dat vlak (model-straalmotor met demper)?:confused:


    jan.
     
  12. Dickie

    Dickie Guest

    Ik ben ook reuze benieuwd hoe dat er uit gaat zien het moet ook nog de lucht in, een nieuwe markt voor demping van de F35 misschien.
    Demping is mogelijk kijk naar gasturbines in de industrie en de scheepsvaart alleen een beetje zwaar allemaal moeilijk om mee te gaan vliegen.
    Jeroen hou nou eens op om weer eens een bepaalde vorm van modelvliegen onder de aandacht te brengen.
    er zijn altijd mensen die zullen proberen om jouw hobby om zeep te helpen, en het meest treurige is wel dat dit soort geluiden weer eens uit de modelvliegerij komen.

    .:sleeping:


    .
     
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik zeg alleen dat het kan
    het is aleen niet goed toepasbaar in een modelvliegtuig wegens gebrek aan ruimte
    en een flinke toename aan gewicht
    dus het zal het nooit halen
    EN DAT IS MAAR GOED OOK
    ik hou van het geluid van een jet zoals het is
    lekker zo laten dus
    ik vind ook dat bepaalde modellen kekker horen te brullen
    zoals het geluid van een stermotor dat moet gewoon lekker goed hoorbaar te zijn


    beter nog is het probleem van het geluid bij de werkelijke bron aan te pakken

    Ik zat te denken aan het gratis verschaffen van oordopjes aan klagers
    en het instellen van een geen zijk beleid
    want juist omdat er hier in Nederland 1 person maar zen smoel negatief hoeft open te trekken kan er vanalles verboden worden
    zelfs ten nadele van kinderen
     
  14. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Komop mensen,

    Vliegen jullie allemaal boven de 80db ?

    Laat je ideen ,of uitvoeringen maar horen.

    groetjes pascal
     
  15. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Voor wat betrefd de uitlaat.
    De uitgang van de uitlaat van de motor af of naar de motor toe?
    Je hebt verschillende soorten krumscheid dempers.. namelijk

    Laat maar horen.

    vriendelijke groet pascal
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Uitlaatopening naar boven? Zal niks uitmaken qua dB(A) tijdens meting op de grond, maar al vliegende minder geluid voor de toehoorders op de grond. Of zou (deel van) geluid zo alsnog via vleugels naar beneden reflecteren?
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    de juise ks demper voor je motor is degene die ks voorschrijft voor jouw motor
    en daar hebben ze verschilende soorten in
    waar je naar moet kijken is welke je het beste kunt inbouwen in je model
    een maaitje naar ks of de demper voldoet aan de 80 db kan nooit kwaat

    posietie uitstroom maakt wijnig verschil
    wat echter zeer veel verschil kan maken is je propeller
    vaak is juist die de veroorzaker van het meeste geluid

    dat is bijvoorbeeld de redden dat een model met een vertraging op de propeller veel rustiger klinkt
     
  18. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Oke dus motor in de rubbers etc maakt niet uit .
    Als de propeller maar stil is ......
    lijkt me wat simpel of ik moet er naast zitten?

    geen inlaat kelk?
    Niet de inlaat via de binnenkant?
    Een stille prop dat is alles?

    Greets pascal
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ja de propeller maakt vaak veel verschil
    veel meer als rubbers
    3 blads propellers zijn stiller als 2 blads
    ook de vorm van het blad is bepalend voor het geluid
    een rechte prop met brede bladen produceert meer geluid dan een slanke gecurvde prop
     
  20. Jan Leunissen

    Jan Leunissen

    Lid geworden:
    2 aug 2018
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Thailand
    ben een oude klemm 35 aan het restaureren, moet een zg 38 cc op de uitlaat is een hele kleine demper en maakt veel geluid wil er eigenlijk een twee demper achter zetten wat alleen maar een " potje " is maar ben bang dat ik power ga verliezen. kan iemand mij raad geven??
     

Deel Deze Pagina