Benzine motor tips en tricks

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door scaleflying4life, 9 sep 2014.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    De beste tip die ik je kan geven is de Toni Clark demperpot te kopen. Deze is stil en monteert direct achter het brandschot. Mooi voor de smalle Klemm neus.

    Groeten Ralf
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.018
    Locatie:
    Zwolle
    Hoi Jan,

    Ik heb er al heel wat af geëxperimenteerd met dempers.

    Wat jij wilt is twee dempers achter elkaar.

    Geen gek idee...kijk maar eens even onder je auto...

    Wanneer jij een tweede demper kwijt kunt en er op zet zul je zien dat het vermogen niet of nauwelijks wordt aangetast. De pulserende uitlaatgassen snelheid direct na de cilinder uitlaat opening is door de 1e uitlaatpot ( een expansiepot) al behoorlijk gelijkmatig geworden bij de uitlaat opening van die pot. Die tweede pot heeft het dus wat gemakkelijker als ik dat zo mag omschrijven...nauwelijks nog golfbewegingen in de snelheid maw de expansie van de uitlaatgassen is al grotendeels gebeurt. Vanwege die tweede pot mag de uitlaatbuis van de eerste wel iets groter zijn. Mogelijk dat deze nu 50 to 70 % van de ingaande buis is.(doorsnede oppervlak).

    De tweede pot is meestal een doorstroom pot...de gassen gaan alleen ( en rechtstreeks) door de sterk geperforeerde hoofdbuis en om die hoofdbuis zit dan absorptie materiaal. De buitendiameter van de tweede pot moet minimaal 2x de diameter van de hoofdbuis zijn om voldoende wanddikte absorptie materiaal kwijt te kunnen ( afmetingen en verhoudingen gebaseerd op jouw motorinhoud en demperafmetingen).

    Kun je hier wat mee? ( foto voorbeeld beschikbaar).

    Maar...kijk toch ook even naar in inlaat...onderschat dat niet..een inlaattrechter dempt ook mee.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inlaat binnen motorkap en/of naar achteren gericht en/of aanzuigen uit romp.
    Motorkap met weinig geluidslekkage, en geluiddempend bekleden.

    En het scheelt gespetter/brandstofverlies/rommel vanuit de carburateur.

    Absorbtie-nademper, uitleg en foto's
    www.modelbouwforum.nl/threads/those-magnificent-man-in-their-flying-machines.227565/page-48#post-3867171 e.v.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2018
    Énke Blériot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina