Beoordeling gevraagt!

Discussie in 'Beginners' gestart door Ed, 3 apr 2003.

  1. Ed

    Ed Guest

    Hallo iedereen,

    Zou iemand het volgende vliegtuig kritisch kunnen beoordelen, want het lijk me wel een leuk vliegtuig, maar dadelijk wordt het een flop:

    http://www.amersfoortairport.com/

    je moet kijken onder 'ready to fly', en het vliegtuig heet 'de Falcon'. (dat kun je bovenaan aanklikken)

    Alvast bedankt!
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Ed,
    Zo op het oog ziet het er leuk uit, helaas ze geven maar weinig info. Ze vertellen b.v. niets over de motoren. Het is dus niet makkelijk om voorspellingen te doen met betrekking tot de vliegtijden.

    Het model is erg licht dus denk ik dat je bij matige wind al niet meer vliegen kunt. Tenzij de motoren sterk genoeg zijn maar dan is vliegen nog steeds niet eenvoudig, zeker niet met de gebrekkige manier van besturen die men gebruikt. Het model wordt overal heen geblazen door de wind.

    Het enige wat me echt tegenstaat is de besturing. Ze gebruiken een heel goedkoop 2 kanaals 27MHz setje. Dit maakt een sterke "speelgoed indruk" op mij. Dat men maar 2 kanalen gebruikt houd in dat je de hoogte regelt met het gas en de richting met het richtingroer. Als de accu zo ver heen is dat de motoren nauwelijks meer draaien dan komt het model met z'n eigen snelheid naar beneden. Echt landen kan je hem niet want je kan de neus niet optrekken vlak voordat je de grond raakt. Men zegt dat alles van vrijwel onbreekbaar materiaal gemaakt is dus dat moet dan voorkomen dat je bij de eerste de beste "landing" al brokken hebt.

    Het ziet er leuk uit en je kan er wat vliegervaring mee opdoen. Kijk uit waar je er mee vliegt, de term "parkflyer" vind ik ongelukkig gekozen. :oops: Ook al is dit ding een lichtgewicht als je iemand ermee tegen z'n hoofd vliegt dan doet het toch goed zeer!
    Ook de props van dit soort elektromodellen kunnen je vingers lelijk verwonden dus kijk ook uit dat kleine kinderen uit de buurt blijven!
    Eigenlijk is het beste advies, ga nooit in een park vliegen 8O . Ga naar een club in de buurt daar krijg je hulp bij het leren vliegen en zijn de "gevaren" voor anderen vele malen kleiner.

    Als je echt van plan bent om te gaan vliegen dan raad ik je aan een goede trainer te kopen en serieus les te gaan nemen. Later als je het vliegen onder de knie hebt kan je altijd nog eens proberen met dit "speelgoed" te gaan vliegen. Je zult ziet dat het dan toch nog tegen valt.

    Succes en veel plezier met deze prachtige hobby! :wink:
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Nu ik de foto's nog eens beter bekijk zie ik niet eens een richtingroer! Blijkbaar stuurt men dit kistje ook met de motoren. Als je naar links wilt moet de rechter motor sneller draaien dan de linker en voor rechts de linker sneller dan de rechter motor. Als dat echt zo is dan vind ik het helemaal een beetje (veel) waardeloos, sorry maar dat meen ik echt. Als de accu leeg raakt kan je dat hele ding NIET meer besturen en waar komt hij dan neer???
    Ik hoop dat ik me vergis, zoniet dan zal ik niemand aanraden dit ding te kopen en zeker een beginner niet!
     
  5. PeterL

    PeterL Guest

    Als ik jou was zou ik dan eerder voor deze gaan die heeft een 40mhz zender dat is veel beter dan die 27 en heeft wel een richtings roer:

    Piper J3 Cub (3 kanalen)
    Dit model zal u zeker tot de verbeelding spreken. Dit model is een replica op schaal van het vermaarde toestel. Het model is ook leverbaar als versie met 2 kanalen. De motor, servo's en ontvanger zijn reeds voor u ingebouwd. Terwijl u de accu laadt met de bijgeleverde lader leest u rustig de bouwbeschrijving door en maakt u de Piper J3 cub klaar voor zijn eerste vlucht.

    Eigenschappen:
    - Lichtgewicht, 230-350 gram
    - Gemakkelijk af te bouwen
    - Met de zender bestuurt u de motor via een aan-/uit schakelaar, het hoogteroer en het richtingroer.
    - Gemakkelijk te vliegen. Door zijn lage zwaartepunt corrigeert de Piper J3 Cub zichzelf zodra u de stuurknuppels los laat



    Prijs van de Piper J3 Cub (3 kanalen): Euro 159,00

    [​IMG]
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    met deze zender ben je ook VERPLICHT mode 2 (?) te vliegen, want gas zit links hierzo.

    ik neem aan dat die zwarte buis op onderste foto glasvezel is? i.v.m die antenne
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Inderdaad, 27 MHz is een NO GO, waar het vliegende modellen betreft.
    Laatst nog eens afgeluisterd met de KG-ontvanger op mijn werk en je wordt er niet blij van, zo vol met troep zit die band. Ook de getoonde frequentie van 27,145 MHz, bij de veteranen beter bekend als 'Oranje' zat vol met troep.

    Ik heb leren RC-vliegen met alleen richtingsroerbediening, dus zelfs geen motorregeling, en ik kon dit model voor m'n voeten neerzetten. Inclusief afvangen. Dat gebeurde, door gebruik te maken van eigenschappen, die in elk vrijvliegend model aanwezig moeten zijn om het te laten vliegen.
    Ik lees uit je verhaal dat je een hoogteroer nodig hebt om 'echt' te kunnen landen - als dat de strekking is, dan is die bewering niet juist.

    De ontbrekende nuance is, dat het met een hoogteroer wel makkelijker gaat. Maar als je met rudder-only leert, heb je sneller een bruikbaar gevoel voor de koppeling tussen een aantal gedragingen van een vliegtuig (en kun je daar dan gebruik van maken of ze juist vermijden).
    Maar zoals met alles in het leven is ook dit een keuze... :wink:

    Zoals ook ik vermoed, gebeurt de richtingsbesturing door het differentieel aansturen van de motoren. Dat heeft wel de genoemde nadelen, het meest nog het niet meer kunnen sturen als de power 'op' is.

    Ook hier laat ik me graag van het tegendeel overtuigen...
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Ok Bruno je hebt gelijk zonder hoogteroer kan iemand die er ervaring mee heeft zo'n kistje best landen. Ik moet nog zien of het mij zal lukken :roll: . "Vroeger" was er niet anders maar om een beginner nu op deze manier het vliegen te moeten leren lijkt me behoorlijk achterhaalt.
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Is "hoogteroer" niet het: aan-uit, mogelijk achteruit, lopen van de motortjes?

    Ik denk dat er achteruit op zit omdat anders met zulk dicht bij elkaar staande motortjes nauwelijks een bocht te sturen zal zijn..
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik heb ooit wel geroepen, dat het de enig juiste manier is om RC te leren vliegen, na uiteraard voldoende ervaring met Vrije Vlucht en vervolgens Lijnbesturing te hebben opgedaan.
    Laten we er maar vanuit gaan dat dit een reactie was op de hordes -beginnende- RC-vliegers, die mij wisten te vertellen, dat Vrije Vlucht 'speelgoed was' en mijn FAI LB-stunter ''aan een touwtje zat" en dat het daarom "nooit wat kon zijn". 8O

    Maar na terugrollen uit een bocht voorkomen dat de kist de neus omhoog steekt, dat konden ze zelf nog steeds niet. :twisted:
    Een combinatie van minder benodigde energie en de pitch-trim van de kist, maar leg dat eens uit aan lieden die nog nooit een model hebben gezien, dat geheel zelfstandig dit probleem oplost...

    Ik denk dat onze beide statements, mits voldoende genuanceerd, zeer bruikbare 'waarheden' opleveren. :D
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Helemaal met je eens Bruno, discussie niet nodig!!!!
     
  12. Ed

    Ed Guest

    Ernst Grundmann schreef:

    ''Nu ik de foto's nog eens beter bekijk zie ik niet eens een richtingroer! Blijkbaar stuurt men dit kistje ook met de motoren. Als je naar links wilt moet de rechter motor sneller draaien dan de linker en voor rechts de linker sneller dan de rechter motor.''

    Ik wil dat probleem een beetje oplossen door er een richtingroer op te bouwen, maar heeft iemand daar nog een bouwtekening van, want die heb ik dan wel echt nodig!

    Alvast bedankt!
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Geen goed idee, Ed...
    Heb je een extra servo + ontvangerkanaal voor nodig. Hoe had je je dat voorgesteld?
    Dat levert bovendien meer gewicht op, daar gaat de kist alleen maar slechter van vliegen.
    Wat voor radio had je gedacht te gaan gebruiken? Toch niet dat 27 MHz-spul, mag ik hopen?
    Leuker kan ik het niet maken, wel met meer kans op succes... :D
     
  14. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ed, ik en bang dat dat niet lukt (althans niet na héél ingrijpende wijzegingen).
    Er zit zeer waarschijnlijk geen aansluiting voor een extra servo op het ontvangertje, die er ook niet eenvoudig op te maken is...maar ook is dit wel het geval dan is dit met het zendertje niet direct aan te sturen..
    Je zou dus een electonische mixer moeten weten te fabriceren, die de stuursignalen van beide motortje omzet in een stuursignaal voor één richtings roer servo.
    Als dat niet kan moet je waarschijnlijk de volledige inwendige electronica vervangen...en daarmede vrijwel zeker ook de zender....

    Lijkt mij een beetje het paard achter de wagen spannen..
     
  15. Ed

    Ed Guest

    Beste dirk,

    Je hebt voor de functie van de motoren 2 kanalen nodig: thrust, en naar links en naar rechts(door de ene motor sneller te laten draaien). Zou je ook niet de laatste functie gewoon kunnen vervangen voor een richtingroer?
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik dacht dat Dirk en ik even eerder hadden uitgelegd waarom dit een onrendabele heisa wordt ( een differentiaal signaal 'ontmixen' tot iets bruikbaars, proberen ergens een voedingsspanning voor een servo vandaan te peuteren, de servo inbouwen, en een richtingsroer met aansturing fabrieken) maar dat is niet helemaal aangekomen lijkt het wel... :? :?: Gewoon niet doen dus!
     
  17. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ed, er van uitgaande dat het zendertje een standaard model is, moet er op of aan het ontvangertje een mixer zitten die beide motor regelaars aanstuurd...
    Theoretisch zou je de richting-funcie kunnen loskoppelen en hiermee een losse servo aansturen...vergt dan wel electronische chirurchie (en de daarbij behorende kennis..)
    Zou je echt heel veel mazzel hebben dat er een los "normaal" ontvangertje in zit met normale servo aansluitingen..ja dan is het een eitje..op het ene kanaal een regelaartje voor beide motoren..moet wel met 5 cellen (6V) kunnen werken...(de meeste regelaar dus niet..) of je moet je accupakket aanpassen naar 6 of 7 cellen..maar kunnen het ontvangertje en de motortjes hier tegen..
    Op het kanaal dat de richtings informatie doorgeeft zou je dan een servootje (6 of 9 gram) kunnen aansluiten...

    Maar meestal zit een gecombineerd ontvanger-regelaar printje in dergelijke machientjes...

    De leverancier zou je uitsluitsel moeten kunnen geven (hoop ik althans)....
     
  18. Tanja

    Tanja Guest

    Ik zou dit soort spul zeker niet kopen. Het is gewoon speelgoed. De meeste problemen zijn hierboven al genoemd, maar ik wilde toch nog even wat kwijt. Hebben jullie de "lader" al gezien? Dat is een adapter voor in het stopcontact. Dus zeker geen snellader. Waarschijnlijk kan je 5 minuten vliegen en moet je daarna 16 uur laden. Oeps!!! Dat wil je toch niet. Hte is hetzelfde als met het Jamara Piper cubje dat Arjen afgelopen oktober in Den Bosch voorgevlogen heeft. Het vloog leuk, maar was erg snel voor indoor. Deze had ook zo'n lader. Daar heeft hij snel een andere stekker aangezet om het snel te kunnen laden.
    Met andere woorden: Het is gewoon speelgoed voor de verwende kinderen. Niet iets om een hobby serieus mee uit te oefenen.
     
  19. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Maar..leveranciers met naam o.a. Graupner en Jamara hebben deze producten in het pakket...en ze liggen in het schap bij de modelbouwwinkel ook bij de "betere"...en dat is vast niet om stof te vergaren...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    ik ben het wel met tanja eens, als je een hobby als deze gaat bedrijven kan je beter iets meer geld uitgeven en alles eenmalig goed te kopen dan straks weer een bult geld te moeten uitgeven aan zenderapparatuur ed. Een andere optie is natuurlijk om eens even rond te vragen bij een plaatselijke vliegclub, wie weet heeft er iemand iets tweedehands liggen!
     

Deel Deze Pagina