Beplanken.

• Topicstarter Topicstarter rdriesse
  • Startdatum Startdatum
R

rdriesse

Guest
hallo allemaal.

Ik heb even een algemeene vraag.

Ik zelf beplank mijn boten met Abachie latjes.

En nu zou ik wel eens willen weten hoe jullie je boten beplankt? met welke sorten materialen en lijmen?
Als is welkom qua ideetje en tips

Ik hoor graag jullie reactie...

Groetjes Richard

Hallo Richard,

ik gebruik voor het beplanken diverse materialen en lijmsoorten, al naar gelang de rompvorm en grootte.

Meestal zijn het de latjes van de modelbouwzaak, naar ik meen berkenhout, 3 mm dik en 10 mm breed. Maar ook bredere zijn in gebruik.
Verder hobby triplex van de bouwmarkt voor opbouw en grootte rechte sukken van de romp of dek.
Berken triplex van 2 mm gebruik ik ook veel, meestal voor de kajuit.

Momenteel ben ik bezig met een knikspant en daar gebruik ik balsa hout voor het beplanken.

In het verleden heb ik ook normale triplex gebruikt voor de romp, bij de Arca van de deltawerken en bij de Veerhaven V. Dit waren mooie rechte rompen en daar zijn triplex platen ideaal.

Als lijm voor hout - hout verbindingen gebruik ik watervaste houtlijm. Voor andere verbindingen meestal de twee componenten van UHU, zowel de lang drogende als de kort drogende versie.

André

dag Richard ,

Ik gebruik meestal voor de beplanking van mijn rompen groter dan 1 meter , gewoon "triplex" , komend van de "superbricorama" op de hoek van de straat , 3mm dik , die ik laat zagen bij hen of bij een timmerman , het kost HEEL veel minder dan al deze planken die jij kan kopen bij jouw favoriete modelbouwzaak

voor kleinere rompen , gebruik ik stomme triplex vanuit fruitkistjes , die ik opraap op de verschillende markten in mijn regio , ik lijk wel op een clochard als ik dat doe ( ben ook een clochard , waarschijnlijk... :D ) , dit hout is gemakkelijk te snijden met een degelijke "cutter" , zoals een ouderwetse "Stanley"mes

Just call me "El Cheapo" , I guess...

de lijm die ik gebruik voor de rompen is een polyurethane lijm , D4 kwaliteit , de merk begint met een "P" en eindigt met een "X" , het is een bruine lijm , waterafstotend en oersterk , het plakt ook heel goed aan de vingers

de groetjes

Laurent

hallo richard

ik gebruik naargelang de romp verschillende materialen

voor rompen tot 1m gebruik ik bals hout
als ik van de rompen biven de 2.5 meter een mal(vorm)
ga maken dan gebruik ik ook balshout maar ben nu over gestapt op styrodure
ik maak de stanten wat groter (dikte van de beplanking) en zet er dan blokken styrodure tussen
laat zich makkelijk schuren en daarna polyester er over heen
om de styrodure niet te laten weg vreten door de Polyester doe ik er een paar lagen van die bruine plakband over heen
je hebt dan daarna aan je romp nog wel wat werk
maar ik bouw alleen maar enkel stukken dus die mal is maar voor een keer.
handig bij duikboten daar die haast helemaal rond zijn iw ook rondom een buis beginnen werken
ik gebruik ook die watervaste pu lijm zoals laurent voor het hout

groetjes raf

Back