Berekening aandrijving Stemme V10-motorzwever

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Bartdr1, 8 apr 2017.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik kan weinig advies geven, weet niets over goede toestel/prop/toerental combinaties. Hoogstens een relatief advies. Ik ben beter thuis in elektromotoren (ook al heb ik er nooit één gebruikt of gebouwd).
    Vandaar de drie quotes met toelichtingen hieronder.

    Maximum stroom is relevanter dan maximum vermogen. Boven maximum vermogen gaan is geen probleem.

    Het aantal wikkelingenen op een spoel geeft weinig absolute informatie, wordt dan ook niet gebruikt in e-calculators (overzicht). Het getal zit verdisconteert in de Kv constante, hoe meer turns, hoe lager Kv.
    Als je wat meer wilt weten, eenvoudige uitleg van de drie motorconstanten Kv, Rm & Io,
    www.bavaria-direct.co.za
    → motor constants

    Daaruit blijkt dat de leverancier het niet begrijpt. Dezeonjuiste notatie heeft al menig modelbouwer op het verkeerde spoor/aankoop/crematie gezet. Een motor heeft maar één Kv constante, zoals een auto maar één massa heeft, een niet 1280massa's weegt.
    Correcte notatie Kv = 320rpm/volt.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2018
  2. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Even zelf een abonnement op ecalc genomen.

    Ik ben ook uitgegaan van een 18*10 prop die super inefficiënt is. van 10 S cellen en ik heb wat gespeeld met de reductie (moet toch nieuwe tandwielen en een riem kopen). Voor de motor kies ik de Turnigy SK3 5065 - 320 Kv omdat die vlot en goedkoop verkrijgbaar is.

    Ik kom dan met een reductie van 1:1.5 op iets wat vliegbaar is, maar dat maakt volledig abstractie van de inefficiëntie van de prop (gaat uit van een gewone 18/10). Ik gok even dat ik enerzijds minder verbruik zal hebben omdat een deel van de prop geen lucht moet duwen (in de luwte van de neuscone), maar tegelijkertijd zal ook de effectieve stuwkracht minder zijn. Ook zal het verhaal van toepassing zijn van het verlopen van de spoed over de lengte van het propellerblad. De neiging is groot om wat te compenseren hiervoor en wel door de reductie wat te verkleinen, bijv. naar 1 op 1.25 of zo.

    Ik zet hieronder de berekeningen even voor 1.5 op en 1 en voor 1.25 op 1

    Als ongeveer 19 cm van de totaal 45 cm van de prop achter de cone loopt die 15 cm hoog is en 23 cm breed, dus soms meer en soms minder gemaskeerd. 19 cm gemiddeld zoiets gemaskeerd.


    Valideren jullie even mee de redenering?

    - Opportuniteit om de 5065-320 Kv te kopen
    - Opportuniteit om twee props van 13/10 te kopen zodat die, na amputatie van elk een blad, samen een 18/10 vormen
    - Welke reductie aankopen? Voor de 1.25 op 1 gaan en zo wat compenseren?


    1.5 op 1

    upload_2018-1-22_21-2-47.png

    1.25 op 1

    upload_2018-1-22_21-21-0.png

    PS In Frankrijk vliegt/vloog er trouwens een kleinere Stemme van 11.7 kg gewicht rond met iets minder dan 1000 Watt en een zelfgemaakte prop . De motor staat op 32 volt en is een oude Ultra 3500-8 met een reductie er aan van 0.65. Zie hier: http://lesgpr.free.fr/construire/stemme/stemme6/stemme6.htm Omgerekend is de gebruikte prop daar een 18 / 12. Ik hoopte die door Propcalc te halen voor wat reverse engineering, maar de Ultra-motor lijkt daarvoor wat te oud te zijn.

    PPS Dit nog op een amerikaans forum gevonden: Z1007, if you were to check which part of the prop does the most work you'd find that the most thrust comes from the area of 30'ish to 80'ish percent of the blade. The inner third of the blade is not at the correct pitch anyway or our gas model props would be stupidly thick at the hub. And the last 20 to 25% of the tip is dealing with the tip vortex losses.

    PPPS Voor wie helemaal technisch los wil gaan: http://people.eng.unimelb.edu.au/imarusic/proceedings/20/553 Paper.pdf --> effect van het blokkeren van de luchtstroom van een prop door een brede romp...
     
  3. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    upload_2018-1-22_21-46-27.png

    Bij deze dan, 17.3" prop met 8" spoed.
    Ik kwam geen Turnigy motortjes tegen die lekker werken in deze combi. Een Leopard is nog redelijk betaalbaar te vinden, is een goede optie. En thermisch stabiel wat gezien de beperkte koeling zeker niet ongebelangrijk is.

    Ik zou je uitnodigen zelf eens met Ecalc te gaan spelen, kun je allerlei variaties in vertraging en gewicht uitproberen: www.ecalc.com
    Edit: heb je al gedaan zie ik
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je een 13x10 gaat ombouwen tot 18x10 door er een breed middenstuk tussen te zetten, klopt je spoedverloop niet meer over het blad.
     
  5. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Inmiddels (jawel, 5 jaar later) wat vordering gemaakt en motor kunnen testen op testbank.

    De Turnigy SK3-5065-320 Kv draait op 8S de prop aan 4230 toeren met een reductie 2:1 en trekt dan 25,8 Amp bij 28,79 volt of zo'n 749 watt. Als ik in Ecalc wat simuleer dan zou ik bij 10s met dezelfde prop met een reductie van 1,666:1 willen werken en levert dat me net geen 2000 watt op.

    Tandwiel en riempje bestellen en dan zien we weer...
     

Deel Deze Pagina