Berekeningen motoren en batterij

Discussie in 'Model elektronica' gestart door MaikelBerg, 12 feb 2017.

  1. MaikelBerg

    MaikelBerg

    Lid geworden:
    1 feb 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Oosterhout
    Hallo,

    Ik heb voor mijn PWS een hovercraft gemaakt en alles werkt. Nu moet ik echter een verslag schrijven en doen alsof ik de onderdelen, die ik bij iemand anders hovercraft gevonden heb, zelf gevonden heb door berekeningen.
    Voor de thrust motor had ik al de volgende berekeningvoor het vermogen: P= (O * h) * √((2 * m * g)/(A * ⍴)) * ((m * g)/A) van deze website: http://pws.phikwadraat.nl/pws/pws hovercrafts.pdf . Moet ik nog iets berekenen om de motor te kunnen kiezen?

    Voor de liftmotor heb ik echter geen idee wat en hoe ik moet berekenen. Ook bij de batterij kom ik niet echt vooruit. Ik kan er vrij weinig over vinden op internet. Ik hoop dat jullie weten wat je zou moeten berekenen om een motor en batterij te kiezen en hoe. Alvast bedankt.

    Maikel
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Vrij vertaald:
    je vraagt of er iemand hier is die jou meehelpt de zaak te bedonderen.
    Zo langzamerhand vraag ik me af wat het nut en de waarde van een profielwerkstuk is...
     
  3. MaikelBerg

    MaikelBerg

    Lid geworden:
    1 feb 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Oosterhout
    Mijn docent heeft zelf gezegd dat dit goed was. Het is nou eenmaal veel te moeilijk om alles van te voren te weten en tijdens het bouwproces hebben we geleerd hoe alles werkt. Hij heeft ons verteld om naderhand dan te gaan kijken naar de formules en kijken of we er ook van te voren achter hadden komen, maar hier kom ik dus niet uit.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Dat is de omgekeerde wereld maar als je alles kunt vinden en beredeneren leer je er toch van.
    Vraagje: Heb je dat profiel werkstuk van Bert Claesssen wat je al gevonden hebt wel goed doorgelezen? Daar staat eigenlijk alles in wat je nodig hebt. De berekeningen die Bert in dat werkstuk heeft gedaan zijn namelijk voor de lift motor. De thrust motor zorgt voor de voorwaartse snelheid en het benodigde vermogen daarvoor is heel gering. De weerstand van een hovercraft is heel laag dus met een klein propje kan je al flinke snelheden bereiken. Wil je buiten in de wind en over ruw terrein gaan varen/vliegen/hoveren dan zal je meer vermogen nodig hebben. Hoeveel? Ik moet je eerlijk bekennen dat ik je dat niet kan vertellen.
    Lees het werkstuk van Bert nog eens goed door en als je iets niet begrijpt vraag dat dan hier op het forum. Het is goed mogelijk dat er hier iemand is die je dan kan helpen. Een tip, de conclusie die hij trekt bij de keuze van de juiste prop klopt niet helemaal. De reden waarom enkele props duidelijk minder lift leveren is een andere dan hij denkt.
    Probeer dat ook uit te vinden dat zal je zeker punten op kunnen leveren. Zoek de theorie achter de propeller eens op en lees die eens door. Veel taaie stof maar wel interessant.
    Je kan DIT draadje vanaf post#24 eens doorlezen. Daar heb ik ook het één en ander uitgelegd.
    Succes met je werkstuk.
     
  5. MaikelBerg

    MaikelBerg

    Lid geworden:
    1 feb 2017
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Oosterhout
    Dankuwel voor de reactie. Deze had ik inderdaad al gevonden en zijn formule voor de liftmotor heb ik ook al eens ingevuld. Ik kom hierbij echter uit op 8W, terwijl onze motor 300W heeft. Ik kan dus niet echt hier een verband mee leggen in ons verslag. Dit zijn de waardes die ik heb ingevuld in zijn formule P = (O * h) * √((2 * m * g)/(A * ⍴)) * ((m * g)/A):
    Totale omtrek= 2,59 m
    Totale oppervlakte=0,672 m2
    massa = 1.7 kg
    g = 9,81
    zweefhoogte = 0,02m
    dichtheid lucht = 1,293

    Weet u misschien wat er hier niet aan klopt? Alvast bedankt.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Het vermogen wat de motor opneemt is afhankelijk van de belasting. Dat die motor 300Watt mag opnemen wil nog niet zeggen dat hij dat ook altijd zal doen. Bij een lichte belasting zal het vermogen gering zijn en als je maar 8Watt nodig hebt is een motor die 300W kan en mag opnemen wel een beetje (veel) overkill. ;)
    Maar heb je wel rekening gehouden met de lucht die weglekt? Heb je overal wel de juiste gegevens in die formules ingevuld? Ik weet dat niet allemaal en kan dat ook niet overzien. Bekijk dat nog eens heel goed.
    Meet het opgenomen vermogen van de motor eens en vergelijk dat met de berekeningen. Vergeet ook niet dat zo'n motor niet alle vermogen dat hij opneemt als uitgangsvermogen op zijn as zet. Als het een motor met koolborstels is kan je er gerust van uitgaan dat het rendement van die motor ergens tussen de 60% en 80% zal zijn.
    Ook de propeller zal een rendement hebben. Hoe veel dat is weet ik niet want dat hangt van vele factoren af. Zaken zoals de bladvorm, de bladhoek, het toerental en nog meer spelen hier een rol bij. Om een gokje te wagen denk ik dat het rendement van een propeller zoals jij hem gebruikt misschien niet hoger zal zijn dan 60%. Dat is dus echt een gokje, het zou zo maar nog minder kunnen zijn, meer zou ook kunnen daar niet van.
     

Deel Deze Pagina