Bergfalke mu13 spanw 3m bouwverslag.

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door aurectar, 29 mrt 2010.

  1. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Schitterend resultaat, staat erg goed dat 'oud geel'!!
     
  2. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    verf


    Op het verfpotje staat vermeld HISTOR Perfect Acryl kras- en slijtvast.
    Het is mijn zoon die meubelmaker is die me deze verf aangeraden heeft.
    Bepalend voor het gele kleur was het contrast met de blauwe hemel.
    Ik heb een andere zwever die wit van kleur is en heb het soms moeilijk met de zichtbaarheid wannneer hij op hoogte gesleept wordt.
    Ik denk dat geel minder problemen heeft voor wat dit betreft.

    Dez verf is een produkt die zich prima laat verwerken.
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    verf


    Op het verfpotje staat vermeld HISTOR Perfect Acryl kras- en slijtvast.
    Het is mijn zoon die meubelmaker is die me deze verf aangeraden heeft.
    Bepalend voor het gele kleur was het contrast met de blauwe hemel.
    Ik heb een andere zwever die wit van kleur is en heb het soms moeilijk met de zichtbaarheid wannneer hij op hoogte gesleept wordt.
    Ik denk dat geel minder problemen heeft voor wat dit betreft.

    Dez verf is een produkt die zich prima laat verwerken.
     
  4. vliegertje

    vliegertje

    Lid geworden:
    15 aug 2009
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Almere
    Moet toegeven Heeeel mooi geworden.
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    De tijd

    Ja, de tijd, dat is voor iedereen wel eens probleem.
    Tussen start en nu is toch ook al twee jaar verstreken.
    Ik heb ook niet continu kunnen doorbouwen.
    Nu, de koude winter is toch ergens goed voor geweest.
    Het was een reden om er eens serieus een lap op te geven.
    En ik denk om volgende winter nog een paar lichtere vleugels voor dit toestel te bouwen.
    Zelfde geometrie, lichter, even sterk met buizen (vleugelpennen) van 8 of 10mm.
    Ik zit nu aan een totaal gewicht van 2000gr maar ik ambieer 1800gr of nog lager indien mogelijk.:eek:
    Niet slecht voor een zwever van 56 dm2.
    In plaats van kraftpapier voor mijn vleugels zal ik zijde aanwenden.
    Ik zal ze ook niet volledig beplanken maar een deel open struktuur laten zoals in het begin van de discussie (zie foto zwever monterey).

    De canopy wordt bedekt met doorzichtige rodroid (een soort MIKA)
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2010
  6. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    servos voor rolroeren

    [​IMG] [​IMG] De
    Servos en de servohouders in de vleugels.
    Het betreffen servo's van het merk HITEC met metalen tandwielen.
    De luiken en bevestigingbasis (stookjes triplex van 1.5mm) waren reeds vroeger uitgesneden en gelijmd in de vleugel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Staart bevestigen

    Het moment is aan gebroken om staartvak en richtingsroeor
    te bevestigen.:)
    De Stabilo wordt met twee nylonschroeven van M5 bevestigt en het vast gedeelte van het richtingsroer wordt met trage époxy gelijmd.
    Kwestie van de zaak nog wat te kunnen bijstellen, begrijp je.;)
    Ik maak gebruik van de staaf in de penhuls en een gradenboog om deze twee componenten zo acuraat mogelijk te positioneren.
    De groeten,
    Aurectar


    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    richtingsroer

    De verbinding met het richtingsroer geschiedt met twee gevlochten visdraadjes met een trekkracht van 9 kg.
    Dit moet volstaan denk ik.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Janboel

    Nu toch nog wat orde en struktuur proberen te brengen in deze janboel van draden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    maidenvlucht

    Je hebt de theorie en de feiten.
    Eens te meer is het bewijs geleverd die niet altijd overeenstemmen.
    Zondag laatst heb ik tijdens het BIGS evenement in Pottes een proefvlucht gemaakt met de Bergfalke (zie foto).
    Toegegeven , het is al altijd zo geweest dat een maidenvlucht een billenknijpervaring is, zeker als je zwever, in dit geval achter een sleper van 100cc hangt te zwiepen.:rolleyes:
    Ze hebben hem opgetrokken en de Berfalke heeft een feilloze vlucht gemaakt.:D
    De profielkeuze en het center van 33 procent van de koorde bleken juist te zijn.
    Het resultaat was een vrij realistisch vliegbeeld met bochtenwerk zonder maar één neiging tot uitglijden.
    Je kon niet beter verwachten voor een schaalzwever van die orde.
    Dirk, dus van aanmaakhout geen sprake.;)
    Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat ietje zwaardere vleugelpennen uit den boze zijn, in geen geval.
    Het mocht zeker 8 mm a 10 mm geweest zijn.
    Niettemin bewijzen de feiten dat het wel degelijk kan (net als bij de Cirrus van weleer) met twee verenstalenpennen van diam 5mm.
    Getuigen waren er genoeg.;)
    De groeten,
    Aurectar


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Aurectar, van harte gefeliciteerd. Hebt u ook een filmpje? ik ben erg nieuwsgierig hoe het er in de lucht uitziet.

    En niet om mijn gelijk te halen maar volgens mij hadden we het in de door u geciteerde tekst over een elastiekstart, geen sleepstart.
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Inderdaad. En de feiten zijn dat we het hadden over een elastiekstart. LETTERLIJK te zien in mijn citaat dat jij aanhaalt.

    Tijdens een sleepstart treedt in theorie 1 G op (het eigen gewicht) in de praktijk komt daar nog wat bij vanwege onrustige lucht, stuuracties, etc. Laten we stellen max. 1,5 G, een 3 à 3,5 kg dus.
    Bij een elastiekstart is de kracht aan het begin van de start minimaal 15 kg, en waarschijnlijk meer. Ik heb geen unster in mijn armen zitten, maar vaak had ik het gevoel flink meer dat 15 kg te staan sjorren ..
    Dus mijn advies blijft: ben erg voorzichting met deze kist als je hem aan een elastiek hangt. Ik schat in dat de kans dat hij boven zijn hoofd in zijn handjes klapt, aanzienlijk is.

    Maar goed. Zand erover. Het is een mooie kist die meteen goed vloog. Bovendien is het weer eens iets anders als die eeuwige "witte orchideën". Zowel qua kleur als vorm/model.
    Gefeliciteerd!

    Gr. Dirk.
     
  13. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    voorzorg

    Hartelijk dank Dirk.
    Je hebt zeker een punt als je zegt dat voorzichtigheid geboden is.
    In die optiek heb ik de bouw aangevat van nog een paar vleugels (met zwaardere vleugelpen) voor mijn Bergfalke.
    Dit om een ruimere marge te hebben bij extreme omstandigheden.
    Want, geloof me vrij, het slepen is daar ook niet vrij van.
    Zeker tijdens manifestaties zoals zondag wanneer je nooit weet wat het vlieggedrag is van diegene die je kist in de ruimte zal slepen.
    Meestal valt het mee met de verstandhouding en de afspraken tussen de piloten van zwever en sleper, maar uitzonderlijk kun je toch een cow-boy treffen die de boel verknalt.
    Jammer genoeg zijn er zondag een paar incidenten geweest in die orde.
    De toename van motorcapiciteit tengevolge steeds grotere spanwijdte van de zwevers vereisen omzichtigheid in configuratie met lichtere zwevers.
    Ja,100cc is nu geen uitzondering meer.
    Voor zwevers van 3 a 4m heb je ruimschoots genoeg met 20cc.

    Ik had s'morgends uit voorzorg een paar vluchten gemaakt met mijn Akrozwever (die tegen een behoorlijk stootje kan) om kennis te nemen van wie hoe vliegt en waar ik mijn Bergfalke zeker niet moest aanhangen.
    Een kwestie van uit de doppen te kijken, begrijp je.
    De groeten,
    Aurectar

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Filmpje

    Neen, een filmpje van de eerste vlucht heb ik niet.
    Maar ik kan je verzekeren, deze kist vliegt prima.
    Het begon wel even moeilijk ten gevolge de krachtige sleper(te zwaar motorvermogen voor een kist van 2kg 180gr)
    Daarom heb ik redelijk vroeg losgekoppeld.
    Eens losgekomen kreeg ik bij het aanschouwen van het zeer realistisch vlieggedrag een gevoel van bevrijding.
    Die kist gaat mooi in de bocht zonder niet de minste neiging tot afgleiden.
    Je richtingsroer is bij wijze van spreken overbodig.
    Hij kan tevens relatief traag vliegen met een stabiele snelheid (zowel met of tegen wind)
    De mu13 houdt ook goed zijn hoogte.
    En de landing was er één om in te kaderen.
    De keuze om geen landingskleppen aan te brengen was volledig terecht.
    Samengevat, de Bergfalke vliegt schitterend.
    Ik heb vroeger mindere ervaringen meegemaakt tijdens maidenvluchten.
    De groeten,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2010
  15. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Pottes

    [​IMG]

    Hallo,
    Beste zweef liefhebbers.
    Dit weekend enkele vluchten gemaakt met de MU 13 te Pottes.
    De sleper van dienst was Ronny met zijn Electro BIG-LIFT.
    Twee Lipo batterijen van 5 cellen in serie zorgden voor de nodige trekkracht.
    Bravo Ronny, je mag er zijn.
    Er was een tamelijke sterke wind uit het Noord-Westen.
    Niet het idiale weer om relax te vliegen.
    Niettemin hebben we (Filip met zijn Discus was ook van de partij) toch enkele mooie vluchtjes gemaakt.
    Ten gevolge de drukke terrein bezetting werden we door de vliegveldoverste verplicht met min of meer croswind op te stijgen.
    Een idiale gelegenheid om de bergfalke eens verder uit te testen op wendbaarheid.
    De Bergfalke heeft de test goed doorstaan, en voldoet zo meer dan aan de gestelde eisen en vewachtingen voor een goed vliegend schaalmodel.
    Ondanks de niet al te goede weersomstandigheden bleef hij een hele lange tijd in de lucht alvorens de planeet terug aan te raken.
    Samengevat, gisteren en vandaag was duidelijk te merken dat de MU13 het ruigere werk goed aankan.
    Van aanmaakhout nog altijd geen sprake.
    Dit kistje moet het zeker doen op de helling.
    Daarover later meer.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Een stalen veer uit een zetel van een 2PK citoen doet dienst als vleugelverbinding.
    Het moet niet altijd ingewikkeld zijn.
    De groeten,
    Aurectar


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Proficiat met deze ervaring. ook de vleugel verbinding is ideaal met zo'n veer. Voorwaarde is dat je er wel goed bij moet kunnen komen zoals bij deze zwever.
    Ik heb het ook wel eens geprobeerd bij een dichte romp maar dat blijft dan toch priegelen.
    In de stoel van mijn 2CV heb ik alleen rubber elastieken kunnen vinden.:D

    Niet helemaal off topic kijk maar op de kofferdeksel

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    2CV

    Hallo Willem,
    Rij je nog steeds met een 2 pekaatje?
    Schitterend.
    Ik wou dat ik er ook nog een had.
    Ik heb er indertijd 5 versleten.
    Prachtmachientjes.
    Ik heb nog altijd het boekje liggen om de reparaties te doen.
    Jammer dat ze deze wagens niet meer maken.

    Aurectar
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2010
  19. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    even offtopic.........inderdaad en zelfs naar zuidfrankrijk met aanhanger op en neer,zonder problemen..... LOL

    weer ontopic
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Voor mij zit het vliegseizoen erop.
    Het was een vruchtbaar jaar zonder noemenswaardige schade (buiten een akefietje met mijn electrozwevertje van 2m niet nagerekend).
    Vijf zwevers vliegklaar voor volgend seizoen.
    De Bergfalke heb ik opgeborgen aan het plafond van mijn werkkamer.
    Gezien ik een zeer druk jaar (profesioneel) voor de boeg heb staan er geen bouwprojecten op stapel voor de komend winter.
    Toch leven er al projecten voor binnen 2 jaar wanneer ik mijn handen terug vrij zal hebben.
    Ter verduidelijking.
    Ik ben in het bezit gekomen van het plan van de MU 17.
    Ik speel met de gedachte om in de toekomst die kist te bouwen in 4 of 5m spanwijdte. Ik ben er nog niet helemaal uit.
    Later meer daarover.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina