Bespanfolie

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 11 aug 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Even een korte domme vraag omdat ik er al een tijdje uit ben qua bouwen en afwerken:

    Hoe zijn de ervaringen met HobbyKing bespanfolie (met name in combinatie met benzine als brandstof...)?

    Groet, Bert
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Gebruik het al een tijdje, hele goede prijs maar de laatste serie is de hechting wat slechter geworden. Randen goed heet vast strijken en controleren dan gaat het wel goed in combinatie met gloeiplug motoren.
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Geen ervaring met brandstof, maar ik ben erg tevreden over deze folie. Verwerkt lekker en plakt goed. Ik gebruik het al jaren en op de eerste kist zit het nog steeds prima vast.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan gaan we het zien....

    Bedankt voor de info, mannen....
     
  5. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Niet vergeten de hele dunne beschermfolie van de lijmlaag af te halen.
    Ik ken iemand die na zich suf strijken daar pas achter kwam.
    De folie is heel dun en met de hand er moeilijk af te krijgen.
    Het trucje is aan 2 kanten van de folie op een hoek schilderstape plakken en deze van elkaar trekken de folie komt dan probleemloos los.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah.... da's een goeie tip.... :D
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De recentere folie laat z'n beschermfolie gemakkelijker los. De oudere HK folie was een ramp om die beschermfolie eraf te krijgen. Heb hier nog een rol zwart liggen, eigenlijk onbruikbaar daardoor...
     
  8. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ik heb ook goede ervaring met hk folie. De beschermfolie laat makkelijk los en het is goed te verwerken. Ik ben benieuwd of het geschikt is voor benzine.
     
  9. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Om de beschermfolie er af te krijgen is inderdaad best lastig. De folie die ik heb is van begin dit jaar.
    Met wat "gekloot" lukt het mij het beste door het randje van de folie op een bepaalde hoek langs je duim te halen en dit een aantal keren achter elkaar. Door de "ribbels"in je duim zal het dan loskomen. Het is even oefenen maar dan gaat het goed. Of je moet wel hele gladde vingers hebben.
    Verweken gaat verder prima.
    Nog geen ervaringen met brandstof. Dat gaat nog komen.

    Jan
     
  10. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Zelf haal ik de rand van de folie tussen mijn nagels door, hierdoor gaat de rand ook golven en kun je hem makkelijker loshalen.
     
  11. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Heb deze folie onlangs gebruikt bij wijze van test en ik ben tot dusver zeer tevreden. Het aloude zeer bij bespanfolie is natuurlijk de kleuren, destijds jaren lang bij oracover maar die hebben al een tijdje mijn gebeden verhoord door een passende verf aan te bieden die trouwens naar mijn ervaringen excellent is. Hobbyking heeft dat nog niet en das klote, ofwel maak je de kleuren standard RAL of Pantene of zoiets ofwel zorg je dat je een degelijke verf aanbiedt in de passende kleuren. Waarom moet nu iedereen persé zijn eigen kleuren uitvinden... om verf te kunnen verkopen natuurlijk, maar als die er niet is ???
    Hoedannook, ik heb onlangs een Veron Tomtit gebouwd (de ouwe zakken onder jullie zullen wel weten wat dat is) en bespannen met metaal grijze HKfolie en dat ging uitstekend. Wel een electro versie, dus ik zal
    enkel de zomertijdse rimpelvastheid kunnen testen binnen afzienbare tijd, maar oracover is dat ook niet echt.
    Alléé en, iedereen een gelukkig nieuwjaar.
     
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Heb deze folie ook gebruikt paar jaarkes terug en moest zeggen dat ik zeer tevreden was erover.
    Zou durven zeggen dat hij beter verwerkt dan oracover. De hechting vond ik super is is nooit losgekomen.
    Wel in combinatie met methanol motoren.
    En zoals eerder aangehaald moet je de beschermfolie zeker op de manier verwijderen met langs beide zijden aan een hoek tape te kleven. En zo uit elkaar trekken.
    Is volgens mij ook de enige manier waarop het wel perfect lukt.
    Mvg Wes.
     
  13. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    En waarschijnlijk de moeilijkste vraag: Iemand ervaring met de combinatie HK folie en dieselbrandstof?

    Mvg,

    Jo
     
    jef vindt dit leuk.
  14. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Toch niet zo moeilijk:)
    Ik heb het op mijn Gangster zitten met een omgebouwde OS diesel.
    Tot nu toe lijkt het goed te gaan maar de eerste vlucht was september vorig jaar dus nog niet heel lang in gebruik en nog niet met warm weer.
    Vet worden doet hij echt. Bizar wat er allemaal uitkomt. Het spettert alle kanten op. Niet te dicht bij andere modellen staan ander zitten die ook vol.
    Ik heb er nu een slang aan gemaakt tot onder de vleugel. Dat schijnt met een diesel niet veel invloed te hebben op vermogen en motorloop.
    Hopelijk word het dan wat minder.

    Jan
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2017

Deel Deze Pagina