Bespannen vliegtuig meerdere kleuren

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Woetson, 6 nov 2016.

  1. Woetson

    Woetson

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Wommelgem
    Dag iedereen.

    Blij dat er in Nederland nog een modelbouwforum leeft :) (ben van Belgie).
    Na al vele interessante topics hier gelezen te hebben, zit ik zelf met een vraagje.

    Het gaat namelijk om het bespannen van m'n vliegtuig (Sig Miniplane) in meerdere kleuren.
    Het bespannen zelf is geen probleem, zo heb ik er al meerdere gedaan in 1 en 2 kleuren waar de bespanfolie een kleine overlap heeft.

    Het komt er nu op neer dat ik m'n vliegtuig in het wit wil bespannen en er rode vlakken op wil. Ik heb rode en witte oracover en lijken de rode vlakken te groot om zomaar over het wit te strijken.
    Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zou ik de rode vlakken spuiten? Of kennen jullie een techniek waarbij ik toch de 2 kleuren oracover kan gebruiken?

    [​IMG]

    Groetjes, Wouter
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb in het verleden probleemloos gekleurde vlakken van ongeveer hetzelfde formaat over reeds bespannen vleugels gestreken. Je krimpt eerst de witte kleur er strak op en daarna de rode vlakken op de lage temperatuur er overheen aanbrengen. De truuk is dat je die rode vlakken niet te heet moet maken, want dan gaan ze weer krimpen en dat gaf bij mij dan wel weer een lelijk resultaat. Mocht zich een luchtbel vormen tussen de twee folielagen dan neem je een speld en prikt een gaatje op de top van de luchtbel.
     
  3. Woetson

    Woetson

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Wommelgem
    Leuk!
    Ik dacht dat dat een ongebruikelijke manier was. Maar ga er dan toch eens wat met testen. Bedankt voor de info!
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zoals gezegd: erover strijken en wees mild met de temperatuur. Van binnen naar buiten werken i.v.m. luchtbellen.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Wat ik ook wel eens deed is op de plaats waar het rode moet komen met een speld tig gaatjes prikken.
    Tijdens het aanbrengen van het rood kan de lucht weg en ontstaan er gaan bubbels eronder.
     
    Woetson vindt dit leuk.
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Nog makkelijker is orastick te gebruiken, dat kun je net als een sticker aanbrengen.
    dus gewoon koud opbrengen en eventueel weer lostrekken en opnieuw doen..
    hele kleine luchtbellen zijn geen probleem hoor, die verdwijnen na enkele dagen vanzelf, zowel oracover als orastick is niet 100% luchtdicht.
    Heb ik bij zowel mijn Sig Hog bipe als bij mijn Lazy ace gedaan.

    Succes Willem
     
  7. Woetson

    Woetson

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Wommelgem
    Fijne tips allemaal. Ik ga vanavond eens testen.
     
  8. Woetson

    Woetson

    Lid geworden:
    6 nov 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Wommelgem
    Heb een balsa venstertje gemaakt om eens te testen.

    Ik heb het op 3 manieren geprobeerd.

    -Rood over wit en van midden naar buiten te strijken.
    -Rood op voorhand op wit strijken op vlak oppervlakte en daarna op het kadertje spannen. Na bedpannen kwamen er ook kleine belletjes maar zal komen omdat ik dan met hogere temperatuur heb gestreken.
    -Beste manier. In wit tig gaatjes prikken en dan rood erover.

    Bij de 2 eerste manieren heb ik nog kleine luchtbelletjes. Bij de 3e manier zie je het relief van de gaatjes.

    Nu een paar dagen laten liggen en hopen dat de kleine belletjes wegtrekken.
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Er is een tool te koop ( ik denk bij lindinger) een roller die ervoor zorgt dat er een hop gaatjes in de onderste laag oracover komt, tegen luchtbellen.

    Cor
     

Deel Deze Pagina