Bespannen

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door voorink, 29 mei 2003.

  1. voorink

    voorink Guest

    Kan iemand mij vertellen hoe je een beetje netjes kunt bespannen. Ik ben voor het eerst een vliegtuig aan het bouwen en het lukt niet...
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Even zomaar wat vuistregels.

    Plannen, vooruitdenken en rustig aan en twee temperaturen gebruiken.
    Het is een soort van cadeautje dat je rustig aan in moet pakken.
    Eenmaal ingepakt op lage temperatuur, daarna pas op hogere temparatuur alles strak trekken.

    Goed materiaal is ook belangrijk. Oracover, goede bout en van die scheermesjes met een handvatje aan een kant (Gamma) om af te snijden langs de randen van het model.
     
  4. voorink

    voorink Guest

    Bedankt

    Dank voor de tips! Inmiddels heeft mijn vliegtuig de eerste vluchten met succes gemaakt...
     
  5. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    @hans
    Heb jij nog tips voor het aanbrengen van oracover op een ingedekte vleugel?
    Het bespannen van een 'open' vleugel etc. lukt wel, maar bij een ingedekt vleugel is het altijd lastig om het luchtbel vrij te krijgen. (Helemaal bij een superstrak geschuurde ingedekte vleugel :wink: )
     
  6. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Marcel, uiteindelijk zal die luchtbel onder druk wel weglekken. Op die plaats is dan de bespanning nog niet mooi strak. Als je na een dag nogmaals de bespanning daar bijwerkt lukt het vaak wel om de bespanning strak om de ingedekte vleugel te krijgen.

    Soms heb ik meer haast dan geduld. Een klein prikje met een speld en met de bout vanaf alle kanten naar het gaatje toewerken levert dan meteen resultaat op. Dat kleine prikje valt echt niet meer op.
     

Deel Deze Pagina