bestand uit autocad 2004 importeren naar winpc nc

Discussie in 'CNC' gestart door freakingtimmie, 19 apr 2011.

  1. freakingtimmie

    freakingtimmie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    80
    Hallo mijn naam is tim,:newbie:

    Sinds kort in het trotse bezit van een Proxxon mf70 cnc

    Deze gekocht van een man die er printjes mee graveerde.
    Is echt nog in nieuw staat en ben er zeer blij mee :)

    Echter mijn ervaring met autocad 2004 en winpc nc zijn beperkt en ik krijg het niet voor elkaar om als ik een tekening heb gemaakt, om deze in winpc nc te laten converteren.
    Het besturingssysteem waarop dit geïnstalleerd staat is windows 2000 voor het geval dit iets mag uitmaken.

    De man van wie ik hem gekocht heb, vertelde mij dat winpc nc de autocad bestanden zelf converteerde en dat je in autocad 'opslaan als' moest kiezen, echter gebeurd er dan niets.
    opslaan is ook apart te noemen omdat ik niets kan terug vinden op de pc.

    De enige mogelijkheid om op te slaan (en dat ik het ook daadwerkelijk terug kan vinden) is door het programma te sluiten en dat het programma vraagt 'opslaan?'

    Kan iemand mij verder helpen of verwijzen naar een deel van het forum waarop hier iets beschreven staat?

    Alvast hartelijk dank

    tim
     
  2. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    wellicht moet je als DXF exporteren, dat is niet het standaard formaat waarmee AutoCAD wegschrijft. FILE, SAVE AS en dan onderaan DXF format kiezen. Een andere mogelijkheid is commando DXFOUT intikken op de command line in AutoCAD.
    Ik ken winpc nc niet maar verwacht wel dat dit DXF kan lezen.
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Als je onder 'Save-As' het DXF format niet kan vinden, kijk dan of je in AutoCad een 'Export' optie hebt.
     
  4. freakingtimmie

    freakingtimmie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    80
    Bedankt voor de snelle reacties,

    Opslaan als dxf file is nu gelukt alleen denk ik dat ik een onvolledig winpc nc programma heb aangezien in de data formats dxf er wel bij staat maar ik deze niet kan aanvinken.

    de voorbeeld bestanden in winpc nc zijn PLT bestanden.

    bij exporteren kan ik kiezen uit
    wmf
    sat
    eps
    stl
    dxx
    bmp
    3ds
    dwg

    alle 8 geprobeerd maar kan ze dan niet terug vinden in winpc nc :(
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Heel erg lang geleden heb ik me hier eens mee bezig gehouden. Als ik het nog goed weet, zijn PLT-bestanden plotterbestanden van AutoCad. Die kan je, dacht ik, maken door in AutoCad een plotter te kiezen, en vervolgens de output naar de plotter als een bestand op te slaan.

    Weet ook nog dat het plotprogramma de output van Autocad niet zonder meer accepteerde. Met een toen "modern" programma (dBASE3) heb ik de outputbestanden aangepast zodat het plotterprogramma deze kon inlezen.

    Misschien helpt het je iets op weg of krijgt iemand anders een goede ingeving.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2011
  6. erve

    erve

    Lid geworden:
    17 aug 2003
    Berichten:
    54
    Locatie:
    België
    BOcnc downloaden, daar kan je dxf files inlezen en bewerken, zoals freesvolgorde en freesdikte ingeven en daarna exporteren als plt file.

    BOcnc

    Groeten
    Eric
     
  7. freakingtimmie

    freakingtimmie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    80
    Hartelelijk dank wederom voor de reacties :)

    Zodra ik vanmiddag wakker word uit de nachtdienst ga ik het meteen downloaden en proberen wat jullie me allemaal leren.

    Zie net dat het programma BOcnc duits is? :-( dat is niet mijn taal, ben daar zooooo slecht in.

    Vanmiddag zal ik posten of het gelukt is zo.

    Mvg
    Tim
     
  8. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    je hebt autocad 2004.

    probeer het eens als een oudere .dxf file op te slaan.

    best ,ogelijk dat winpc nc geen 2004 ondersteund.

    ik geloof dat R14 nagenoeg overal ondersteund wordt.
     
  9. freakingtimmie

    freakingtimmie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    80
    Het importeren is gelukt hoor :)

    Nu alleen uitzoeken hoe ik de frees diepte in kan stellen.

    Tis nu zo dat als ik hem instel bij winpc-nc op werkstuk, dat als hij daadwerkelijk begint, 2mm zakt.
    Ik kan niet vinden waarbij ik dan kan instellen.

    Zal na het eten die BOcnc downloaden om te kijken of het daar misschien wel mogelijk is.

    want de gebruikte frees is 3,2mm en als ik (als test) een tekst graveer dan komen de letters te dicht bij elkaar te staan en nogal diep in 1x.

    mvg

    tim
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Cambam kan je ook proberen , op de website kan je een gratis (trial?) werkende versie downloaden:
    CamBam CNC Software

    Cor
     
  11. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam

    Ik werk al een tijdje met winpc-nc en ook ik gebruik bocnc, jij heb waarschijnlijk de Light versie van Winpc-nc.
    Deze versie kan alleen met plot files omgaan (HPGL, PLT) deze PTL of HPGL files zijn alleen bedoelt voor een plotter dus pen up of pen down.
    Nu gebuikt winpc-nc light deze files ook en moet je de diepte insteellen in het instelmenu onder het tabblad tools als je dus tool 1 gebruikt moet je ook bij tool 1 de gewenste diepte instellen, eigenlijk heel makkelijk,
    Ik woon in Veendam als je in de buurt woont kom je maar eens langs leg ik het je zo uit.
     
  12. freakingtimmie

    freakingtimmie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    80
    Niet echt in de buurt, ik woon in heemskerk (Noord-Holland)

    Vandaag geen tijd gehad om mezelf verder te verdiepen, morgen maar ff checken.

    BOcnc moet ik ook nog downloaden, zie alleen wel tegen het duits op :-( word met vertalen via internet alle functies uitpluizen denk ik.

    Iig hartelijk dank voor jullie hulp :)

    Tim
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    cambam is engels.
     
  14. freakingtimmie

    freakingtimmie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    80
    Is cambam ook te downloaden voor windows 2000?
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk

    Tja, ff op de website kijken en daar staat het in grote letters... zelf ook eventjes wat moeite doen lijkt mij.

    Cor
     
  16. freakingtimmie

    freakingtimmie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    80
    Ik heb al gekeken en het bestand gedownload echter moet ik dan ook framenetwork 2.0 erop zetten en dat krijg ik er niet op omdat het niet voor windows 2000 is maar voor xp

    Vandaar mijn vraag
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    In dat geval neem ik terug wat ik poste in mijn vorig bericht.

    Dit staat op de website:
    Dus ik zou het proberen met framework 3.5.


    Cor
     
  18. freakingtimmie

    freakingtimmie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    80
    Framenetwork 3.5 ook geprobeerd maar wederom dezelfde melding. Vandaag geen tijd voor om specifiek te zoeken naar framenetwork 3.5 voor 2000. Wordt dus morgenochtend.
     
  19. freakingtimmie

    freakingtimmie

    Lid geworden:
    6 sep 2010
    Berichten:
    80
    Kon het toch niet laten om eve via mn tel op te zoeken

    System req. Voor net. Framework 3.5 is minimaal windows 2003

    Word dus 2.0 die is ook nog compatible met windows 98
     
  20. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    Waarom zoveel elende voor cambam dat is echt niet zo`n geweldig progamma, er is er maar één op dit forum en op het CNC forum die dit de hemel in prijst en nergens anders over kan praten en je hebt een goed programma, je hebt al WINPC-NC nu alleen nog even BOCNC gratis dowlooaden en klaar is kees maak het je toch niet zo moeilijk, WINPC_NC en BOCNC zijn voor elkaar gemaakt.
    Cambam is echt niet het het beste, pak é''en programma en gebruik die zodat je dit programma goed leert gebruiken de rest moet je dan links laten liggen ( cambam )
     

Deel Deze Pagina