beste setup AXI of Hacker?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door benpen, 30 dec 2013.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zonder ook maar iets te testen in de praktijk, heeft de man die Ron noemt, pagina's vol geschreven met vergelijkingen op papier. Al is het uiterlijk van 2 motoren gelijk, dan weet je nog niet wat er precies in zit. Alleen al in lagers en magneten kunnen veel verschillen zitten. Een vriend is kwaliteitscontroleur en legt daar wel eens wat over uit: "binnen welke toleranties is ...... ". Ik heb 20 jaar slotrace motors gebouwd, waarbij ik de magneten zelf matchte. En dat maakte een behoorlijk verschil in prestatie. Twee merken die uit 1 fabriek komen, zegt dus ook niets over de kwaliteit. Helaas vlieg ik pas een paar jaar en ben ik nog niet in de gelegenheid geweest verschillende motors in hetzelfde toestel te vergelijken. In mijn Wot zit een Axi 4120 en die doet het prima. In de Escapade .61 komt een O.S. 5020. Maar ze zitten dan in twee verschillende toestellen, dat maakt vergelijken ook weer moeilijk m.i.

    Is er iemand die AXI, Scorpion, Hacker en O.S. wel heeft kunnen vergelijken?
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Weet je waarom de LHS dat zegt?
    Omdat hij waarschijnlijk de Sebart inkoopt bij een andere importeur, bij Hepf.
    En laat Hepf nu toevallig ook de importeur van AXI zijn.
    En Hepf heeft setprijzen, model met aandrijving, prop en evt regelaar.
    Dat scheelt inkoop zomaar 20%, ik kwam op inkoop (model en aandrijfset met prop, spinner en regelaar) 428 Euro
    Bij Hacker is het model al 15 euro inkoop duurder.
    Samen met A50-16S motor en prop kom ik al op 400 euro en dan zit er nog geen regelaar bij.

    Beide motoren zijn OK.
    Ik zou gaan voor een grotere prop, dus voor de Hacker.
    Een grotere prop op een lager toerental heeft een hoger rendement.

    Maar je hebt het nu al eenmaal, gewoon vliegen en dan eventueel wat experimenteren met props.
    Fiala, want die komen ook bij Hepf vandaan.....

    En over vergelijken van motoren.
    Hacker, AXI, Scorpion... allemaal China motoren.
    Als je echt verschil wilt dan moet je naar handgebouwde motoren zoals Kontronik, Plettenberg, Strecker.
    Of een bouwkitje van Scorpion laten komen en hem zelf wikkelen.

    GJ
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Verkopers noemen zich tegenwoordig verkoop-adviseurs. Ze geven inderdaad advies, Vaak adviseren zij, wat voor hen het beste is en niet voor de klant.
    Het woord "vaak" geeft al aan, dat er ook verkopers zijn, die wel aan het belang van de klant denken. Maar die zijn, naar mijn ervaring, toch echt in de minderheid. Aan de andere kant moet er geld verdiend worden. Toch denk ik dat eerlijkheid en lange-termijn denken, het langst duren. En dan maar hopen, dat je als verkoper niet voor die tijd failliet bent.

    Als consument ben je natuurlijk verantwoordelijk voor je eigen daden. Zelf ben ik een echte informatie-verzamelaar. Dit in de ruimste zin des woords, met meestal een positief resultaat.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, als ik iets nodig had en zelf niet kon inkopen dan haalde ik het in Duitsland.
    Daar zijn de meeste winkeliers nog eerlijk en hebben verstand van zaken.
    En belangrijker, degene waar ik vaak kwam, durfde ook tegen de klant te zeggen als hij het niet wist.
    Dan vroeg ie het klanten die daar wel iets vanaf wisten.
    Zo hoort het eigenlijk.
    En toch blijven die winkeliers bestaan en hebben een grote voorraad en niet zoals in Nederland, nee sorry, heb ik niet, moet ik bestellen of, ik heb er maar 1, de rest kan ik binnen 2 weken hebben.
    Dan kom je 2 weken later en dan hebben ze het niet omdat ze alleen bestellen als de order groot genoeg is.

    Consumenten hebben geen keuze, het is in Nederland allemaal 1 pot nat, het maakt niet uit waar je koopt, er is niks speciaals meer te koop en er zijn nog maar 2 of 3 grote importeurs.
    Je maakt thuis je keuze via Internet.. ik wil iets leuks, iets moois, iets speciaals.
    Dan kom je in de winkel, koopt het ding omdat je denkt dat het speciaal is.
    Maar na een tijdje blijkt de halve wereld met dat model rond te rijden, vliegen, varen.
    Beetje het idee van een Iphone, iedereen koopt er 1 omdat iedereen apart wil zijn.
    Dat zie je ook op shows in Nederland.
    Heel veel hetzelfde.

    Ga je naar Duitsland dan zie je dingen die je nog nooit gezien hebt.
    Omdat er daar ook nog kleine handelaartjes zitten die aan winkeliers verkopen en niet alleen de Horizons, Pro Models en Model Engineering.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kan 'm niet meer op internet vinden, de site bestaat niet meer, www.rs-e-motoren.de.
    Gestopt ? :(
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kwaliteit van statormateriaal (lagere verliezen), hoeveel koper in de sleuven (lagere weerstand).

    Of kijk hier eens wat Lehner doet, getransponeerde wikkeldraad. Ken ik alleen van heel erg grote hoogspanningstransformatoren.
    [​IMG]

    Speciale statorblik vorm
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rolf Strecker maakt volgens mij nog wel motoren.
    Misschien zit ie nu in de industrie, steeds meer motorenbouwers gaan over naar professionele industriemotoren.
    Strecker was destijds zeer goed, zeer hoog rendement.
    Plettenberg en Lehner zitten ook erg hoog.
    Allemaal omdat ze zo netjes gewikkeld zijn.
    Dat is het grootste verschil met de chinesen, die rammen wat draad om een stator en klaar.
    Daarom kan je ook veel winst halen bij het herwikklen of zelf wikkelen van de motor.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    De winst zal echter altijd miniem zijn. De gemiddelde vlieger merkt er niets van, en een half minutje minder lange vliegtijd is geen ramp; gewoon je accu nog een keer laden :)

    Zou best een keer een AXI, een Hacker of een Scorpion of iets dergelijks uit willen proberen, maar tot op heden alleen maar goede ervaringen met goedkope motors als de Turnigy SK3 serie etc.

    De motoren in onze modellen maken over het algemeen zo weinig draai-uren dat de hoogste kwaliteit materialen pure overkill is in de meeste gevallen.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat ziet er schitterend uit Ron.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voor vliegers die aan wedstrijden meedoen lijkt het me wel belangrijk. Voor de gemiddelde vlieger aanzienlijk minder. Over de SK3-serie lees ik veel goede verhalen. De Axi in mijn toestel klinkt erg goed (voor zover dat iets zegt!?). Ik ben geen kenner van vliegtuigmotoren.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Wedstrijd vliegers worden ook vaak gesponsord, dus logisch dat die met duur spul rondvliegen ;)

    De duimen zijn toch de meest belangrijke factor. Met een SK3 in je Sebart kan je ook prima een wedstrijd winnen.
    Grappig feit (correct me if I'm wrong) is dat er met pylon-racen hier in NL en BE alle vliegers gebonden zijn aan een bepaald type Turnigy NTM motor. En de NTM's zijn naar mijn eigen ervaringen niet altijd de beste motors, om het op z'n zachts te zeggen..

    Verder natuurlijk ook niks mis als je wat meer geld aan een motor wilt besteden, wellicht loopt en klinkt het toch net allemaal iets mooier, en liefde voor de hobby moet natuurlijk wel blijven.

    Maar het verschil in prijs is wel erg hoog, en als je je kist dan soms ook nog eens in de grond boord..

    Voor andere situaties heeft het soms ook wel zin, voor long-range FPV wordt ook geregeld voor AXI of iets dergelijks gekozen.
    Dan lijkt voor mij een dure motor met net wat betere kwaliteit componenten ook net wat eerder de moeite waard dan voor kunstvlucht bijvoorbeeld.

    In andere "takken van sport" zie je de "grote" merken ook opvallend weinig terug, bij de mini-quad racers zijn momenteel de Emax motors volgens mij het meest populair, en die zijn ook gewoon erg betaalbaar.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sorry, maar hoe kom je erbij dat wedstrijdvliegers gesponsord worden?
    Ik kreeg inderdaad korting bij Freudenthaler, Hacker, Plettenberg en dergelijke.
    En ik kon motoren op maat laten bouwen, maar dat kan in principe iedereen.
    Maar dat is geen sponsoring.
    Zelfs Gerben die nu nr 1 van Europa is krijgt geen sponsoring en moet alles uit eigen zak betalen.

    Het rendement is wel degelijk belangrijk.
    Stel je stopt 1000 watt in een aandrijving en je rendement is 88% (zoals bij een Plettenberg).
    Dan stook je maar 120 watt op aan warmte.
    Als je daar dan een slecht gewikkelde motor tegenover zet met een rendement van 70% dan stook je 300 watt aan warmte weg.
    Een goede motor zal dus minder warm worden dus kan je hem iets zwaarder belasten.
    Als je daar dan nog een goede prop en regelaar op zet dan wordt het totaal stukken beter.
    En dat scheelt dan niet een half minuutje vliegtijd maar dat kan echt in de minuten lopen.
    Ooit eens een test gezien tussen een Strecker met Kontronik regelaar en een soort Chinamotor met een Dymond regelaar.
    Zelfde prop, zelfde model en dat scheelde echt een paar minuten plus dat de Strecker halfgas kon hoveren en de Chinamotor bijna volgas moest.

    Ook al zijn Hacker, Axi en dergelijke Chinamotoren, de kwaliteitscontrole is wel degelijk europees.
    Neem een Feigao 540L motor en een Hacker B50
    Eigenlijk dezelfde motor alleen kost een Feigao nog geen 80 euro en een Hacker 200.
    Specs zijn ook vrijwel gelijk.
    Alleen als je een Feigao openmaakt schrik je je kapot.
    Wikkelingen die niet netjes naast elkaar liggen, veel lucht tussen de wikkelingen en dunne koperdraad.
    Pak je een Hacker dan ligt wel alles netjes naast elkaar, de kopervulling is veel beter en de stator is gebalanceerd.

    [​IMG] [​IMG]

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je door rendement door opnieuw wikkelen stijgt van 85 naar 90%, neemt je vliegtijd toe met 5%. :)
    Maar het maximale vermogen van de motor neemt toe met 50%! :):):)
    Zie
    Efficiency governs maximum power a motor can handle - RCG

    Een extreem voorbeeld
    HobbyCity/KB45, Lehner jatwerk: troep, puin, ellende - MBF
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zojuist een testverslag gelezen over een Hacker A-50 14S in het blad Test & Technik uit 2007, geschreven door Uwe Engellage. Op een foto laat hij de "solide handwerkliche Arbeit" zien. De man is erg enthousiast over de motor. Of het allemaal oprecht is, weet je nooit zeker bij tijdschriften. Er moeten nl. ook advertenties verkocht worden aan fabrikanten en importeurs.
     
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Vlieg je je accu helemaal leeg dan bij kunstvlucht?

    Denk dat je met modernere accu technieken beter resultaat kunt behalen. Lijkt me veel belangrijker of een wikkeling in een motor nu wel of niet een klein beetje scheef ligt. Je prop en ESC moeten natuurlijk wel matchen ja, als je daar niet naar kijkt kan je vliegtijd inderdaad stukken korter worden, en benut je niet het complete vermogen wat een motor kan bieden. Als je een Hacker compleet onder-propped, en dan vergelijkt met een SK3 5055 die een goed formaat prop / matchende ESC heeft..

    In de absolute top op wereldklasse zal het allemaal best wel iets uit maken, maar over hoeveel promille [!] van de markt hebben we het dan?
     
  16. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan alleen voor mezelf spreken maar ik heb altijd motoren gekocht waarvan ik wist dat ze goed waren.
    Voor F5B was dat Plettenberg, Hacker en Leomotion.
    Ze zijn dan wel duurder in aanschaf maar ze blijven heel, doen het altijd en ook belangrijk, hebben een hoge restwaarde.
    Een Plettenberg van 300 euro kan je 10 jaar gebruiken en dan brengt ie nog steeds 100 euro op.
    En voor mijn "normale" modellen had ik AXI en Scorpion.
    Een enkele keer een HK motor maar dan trok ik hem eerst open voordat ie op het model ging.
    Regelaars waren van Markus, Schulze en een enkele Castle Creations en YGE (uit China met eigen software).
    De regelaar wordt nogal eens onderschat maar eigenlijk is dat de bougie en carburateur van de motor.
    En ja, ik heb ook wel eens bezuinigd maar dat merk je meteen.
    Motor wordt heter (ook al prop je hem goed) of er gaat iets fout en je regelaar fikt uit.
    Ik geef zelf liever iets meer uit voor iets wat altijd werkt dan dat ik een paar tientjes goedkoper uit ben en dan naar het veld rij en niet kan vliegen, of het gevoel heb dat het niet lekker loopt.
    Zelfde bij servo's, ontvangers.. het moet gewoon goed zijn en altijd werken.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    In het blad FMT werden in 2007 twee motors in een Inspire 60 vergeleken. Er was in de lucht geen verschil vast te stellen tussen een Axi 4130-16 en een Hacker A50-16S. Dit ondanks dat de Hacker veel minder interne weerstand had en de Hacker een hoger toerental. Beiden worden hoogwaardig en krachtvol genoemd en werden slechts handwarm tijdens het vliegen.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2017
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat zou goed kunnen. Toen ik Strecker nog wel op internet kon vinden, had hij (al) motoren voor professioneel/industrie in zijn programma.

    Dat zou ik eerder een systeem-test dan een motor-test noemen Willy.

    Kwam dit nog tegen toen ik op zoek was naar de site van Strecker, testbericht van twee Strecker motoren, in Aufwind 02/2009
    www.aufwind-magazin.de/redaktion/Strecker209
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina