Besturing van spoilers

Ik zit me af te vragen hoe ik het beste mijn spoilers aan kan sturen. Ik heb een Dx6i. Ik kan natuurlijk de Flaps funktie gebruiken maar dan heb ik maar 2 standen en eigenlijk wil ik minstens 3. Een andere nadeel is de snelheid waarmee ze uitschieten. Ik heb een 6V ontvanger pak en ze komen erg snel omhoog, dat lijkt me niet ideal. Is er een eenvodige manier om de beweging van een servo de vertragen?

Een ander optie is om de gas te gebruiken als ik zonder motor vlieg. Is het dan gebruikelijk om de stick omhoog te duwen om de spoilers omhoog te laten komen? Het lijk me logische maar als ik weer eens met motor vlieg mischien ontwikkel ik de verkerde reflexes. Zelfs met de motor misschien zet ik dan de gas op een schakelaar, het is toch de minst belangrijke functie op een zwever.

Graag jullie opmerkingen.

Groeten

Rishi

Ik zou het gas evt. op een aan/uit switch zetten en dan de spoilers met het gas besturen.
En zit er op die DX6I geen 3 standen schakelaar?
mvg Rick

ps: Ik zit me op het moment me ook in de zender materie te verdiepen omdat ik binnenkort ook een computer-zender koop.:)

De meeste mensen gebruiken voor een niet gemotoriseerde zwever de gasknuppel voor de remkleppen. Er bestaat natuurlijk een kleine kans op verwarring als je ook elektrokisten gebruikt, dus je zult je heel goed bewust moeten zijn van het model waarmee je vliegt. Ik heb ook op sommige vliegtuigen gas op de linker knuppel en remfunctie op een schakelaar (easyglider), op andere heb ik de remfunctie op de gasknuppel en de het gas op een andere schuif (Fantasy). Voor de start even goed alle functies afgaan en denken: oh ja, hier zat het zo. Ik grijp eigenlijk nooit mis.

De meeste mensen gebruiken gasknuppel omhoog voor kleppen dicht, maar andersom komt ook regelmatig voor. Gewoon gebruiken waar jij je het lekkerst bij voelt.

Ik denk dan dat ik begin met de gas, stick omhoog spoilers dicht aangezien ik nog niks heb aangeleerd dan blijft in ieder geval de sense van de gas het zelfde.

Helas heeft de Dx6i geen 3 positie schakelaars als je dat wilt moet je een Dx7 kopen. Achteraf gezien had ik beter een (2e hands) Dx7 kunnen kopen maar nieuw is de prijs verschil vrij groot. Aan de andere kant ben ik heel blij met de Dx6i en dat ding kan nog steeds veel meer doen dan ik echt nodig heb, maar ja dit blijft een hobby waar je eigenlijk denkt dat je steeds meer nodig hebt.

Voor mij is dit nu nog geen probleem, maar ik heb me al wel bedacht dat het ooit aktueel gaat worden. Bijvoorbeeld als ik mijn 3 meter Sirion nog eens luchtwaardig krijg.
Het idee is bij me opgekomen (maar ik heb nog niet geprobeerd of het kan) om twee verschillende standen voor flaps te programmeren bijvoorbeeld op de FLAPS en de GEAR schakelaar. Zou dat kunnen?

Flaps op de gasknuppel zie ik persoonlijk niet zo zitten, omdat mijn meeste toestellen electrisch zijn. Maar daarentegen heeft de Sirion geen rudder (het is een vliegende vleugel). Het is waarschijnlijk minder intuïtief om de rudderstick voor flaps te gebruiken... maar hij is dan wel vrij...

Tegen de tijd dat het probleem voor mij actueel wordt zijn er misschien wel DX7's tweedehands te koop... :D

Ik heb bij mijn Racek-3 ook de remkleppen op 'gas' zitten, ik moet zeggen je bent er vrij snel aan gewend. Waardoor ik wel een beetje werd verrast was het sterke aanduiken bij het gebruik van de (relatief grote) remkleppen; nu dus een beetje up bij gemixt.

Waardoor ik wel een beetje werd verrast was het sterke aanduiken bij het gebruik van de (relatief grote) remkleppen; nu dus een beetje up bij gemixt.
Dat is leuk dat je dat zegt. Veel mensen houden vol dat je moet oppassen dat een toestel niet stallt als je de weerstand vergroot. De theorie zegt dat het in principe zelf zijn snelheid zal aanpassen, en jouw ervaring toont dat aan.

ik raad je aan, als je een zwever hebt, gewoon deze op de gas zetten,
maar als je ook met motoren toestellen vliegt , ze op een 3 standen schakelaar te zetten.
want anders komt er verwarring.

ik doe voornamelijk zweven en heb ze dus op de gashendel staan, samen met mijn rolroeren (ik vlieg mode 1)
het enige gemotoriseerde dat ik vlieg zijn schocky modelletjes.
en daar zitten geen spoilers op.

je moet zien waar je je het beste in herkent natuurlijk.

Hoi Rishi,
Net als Fotor heb ik het bij verschillende toestellen op verschillende manieren opgelost. Van verwarring is bij mij geen sprake.
Bij motorzwevers heb ik meest mixers/schakelaars aangemaakt. De gas-stick is via een schakelaar te gebruiken als throttle of als klep-bediening.
Wat ik wel áltijd heb ik gas dicht=kleppen dicht, dus om remkleppen omhoog te laten gaan moet je gas geven. Ik heb het wel eens anders omgedaan maar dan heb ik lastige problemen ondervonden.
Nu is het bij mij zo dat als de throttle dicht staat ik de schakelaar om kan zetten zonder dat er iets gebeurt (gas blijft uit, kleppen blijven dicht). Als je de kleppen andersom laat werken is dat niet het geval. Als je het gas dan dicht hebt staan en je zet de schakelaar om heb je direct maximaal remkleppen staan; als je de kleppen gesloten hebt en je zet de schakelaar om heb je direct full power.
Bijvoorbeeld:
Je komt een beetje te laag binnen, remkleppen zijn dicht (throttle staat op "vol gas"). Je wilt een go-around maken dus je zet de schakelaar om, en dan heb je direct vol gas. Ik vind dat vervelend vanwege de heftige reactie van het vliegtuig. Wil je dat voorkomen moet je dus eerst het gas dicht trekken (spoilers gaan helemaal omhoog), dan de schakelaar omhalen (motor blijft nog wel uit maar de kleppen moeten nog sluiten).
Of: je vliegt op final (motor uit) en wilt gaan beginnen aan je landing, je wilt een klein beetje kleppen trekken. Je zet de schakelaar om en direct heb je maximaal kleppen. Moet je heel snel de gashendel naar bijna maximaal zetten om ze weer te sluiten.
Of: na de landing sluit je de remkleppen (=vol gas). Je zet zonder nadenken de schakelaar om en hup, motor staat helemaal aan! Niet fijn, prop doormidden, regelaar doorgebrand....

Het is helemaal persoonlijk, je moet zelf proberen wat je het fijnst vindt.

Op andere modellen heb ik de remkleppen op een 3-standen schakelaar zitten. Ook, zoals je hebt gezien, bij mijn Salto de ailerons omhoog als remkleppen. Dat heb ik niet op de gashendel.

Laatst bewerkt:
Arjan, jouw oplossing van remkleppen en gas op dezelfde knuppel heb ik ook eens overwogen, maar ik heb het heel bewust niet gedaan. Ik vind het een gevaarlijke oplossing. Als je een keer net wat laag binnenkomt (kan stress geven) en je wil wat gas bijgeven worden ineens de kleppen getrokken..... Andersom zijn ook vervelende situaties denkbaar. Hier moet heel bewust met de betreffende schakelaar worden omgegaan, en die bewustheid heb je niet altijd beschikbaar in stressvolle situaties of als je onverwacht ineens een functie nodig hebt (turbulentie, zakgebied final). Ik kies nooit voor 2 totaal tegenovergestelde functies (want dat zijn het!) op 1 knuppel, te switchen via een schakelaar.

Ja, die gedachte kan ik me voorstellen. Het probleem is dat het met mijn zender niet anders kan. Ik heb niet een extra schuif om het gas te bedienen. En als ik die al had; dan moet je in panieksituaties een extra schuif gaan bedienen naast de stuurknuppels, wat me ook lastig lijkt.
De kleppen op een driestandenschakelaar heeft (voor mij) ook zijn nadelen; je kunt slecht doseren en ik vind het niet echt prettig om in kritieke vluchtfasen extra schakelaars te moeten bedienen. Ik vlieg het vliegtuig in mijn opstelling enkel met de knuppels. Het gas op een schakelaar heb ik geprobeerd maar bevalt me erg slecht, ook weer vanwege de doseerbaarheid. Het is dus een keuze uit kwaden :-)
Mijn invalshoek: na stijgvlucht zet ik de schakelaar om en vlieg ik een zwever. En in een zwever zit geen motor. Op final gas bijgeven ed doe ik dus ook niet, ik hoef geen schakelaars te bedienen en de stick werkt enkel als kleppenhendel.

Zeer persoonlijk natuurlijk maar ik heb er echt waar nog nooit een probleem mee gehad (wel eens brokken gemaakt maar dat kon ik nooit herleiden tot mijn zenderindeling)

Ik zou het graag zo doen zoals Arjan, maar volgens mij kan mijn zender (DX6i) het niet aan. Misschien met een slimme zender is het mogelijk om gas vanuit het middel positie omhoog als gas te gebruiken en van het midden naar beneden voor de spoilers? Alleen een beetje lastig om het middenpunt te vinden al vliegend.

Eigenlijk is het problem de hardware. Ik koop 6 kanalen maar eigenlijk krijg ik 4+2. Vroeger had ik een 6 kanals van Spingbok daar zat een extra schuifje op (trim tab). Hoeveel kanalen moet je eigenlijk kopen om 6 echte "proportional" kanalen te hebben.

Voorlopig hou ik het eenvoudig zonder motor. Nu nog even experimenteren en op naar de echte re-maiden tijdens de VGT.

Misschien met een slimme zender is het mogelijk om gas vanuit het middel positie omhoog als gas te gebruiken en van het midden naar beneden voor de spoilers?
Een 'slimme' zender heeft meer aanstuurmogelijkheden dan alleen 4 knuppels. Bijvoorbeeld schuifjes op de hoeken van de zender (MX-22, FF10) of een draaiknop (MX-16) waarmee een motor of remkleppen prima aan te sturen zijn.
Een aantal kanalen aangeven is niet 1-2-3 mogelijk, hangt van de zender af. Ik heb zelf een MX-16 gehad en die zou hier prima voldoen, maar er zijn vast meer zenders in dit segment die goed zouden zijn.

Mijn ouwe FX18 kon uitgebreid worden met allerlei schuifpotmeters. Maar om dat dan weer te programmeren was een crime, het omgekeerde van de DX6i...
Ik heb een tijdje zitten proberen of ik twee flapstanden kon aansturen door mixen van de FLAP en GEAR switch van de DX6i. Is nog niet gelukt; toen heb ik Spektrum gemaild (heb ik eerder gedaan en een prima zorgvuldig antwoord gekregen) en hen geraagd of dat mogelijk is.
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte...

Heb een beetje zit te zoeken naar zenders met "extra" pot meters. Het lijkt er op dat wil je 5 echte kanalen hebben moet je 9 kopen. Als ik met DSM2 wil blijven zou ik en DSX9 moeten hebben. Voorlopig is dit een stap te ver maar ik zal nu niet een DX7 nemen dan maar wachten tot dat ik een DSX9 kan verorloven (en nodig hebt!).

Goed dat je dat hebt uitgezocht... dus de DX7 heeft ook geen driestandenschakelaars of potmeters op het vijfde of zesde kanaal?
Daar zou ik zo ingestonken zijn...

Hm ja... als je toch wil upgraden kan je 't beter meteen goed doen...

Zo denk ik er ook over. De Dx7 is een te kleine stap.

Het is een prachtige ding, 400 pond op dit moment uit engeland voor de zender. Maar goed ik moet er niet teveel over nadenken anders ga ik mezelf overtuigen dat ik het echt nodig heb!

Back