Betaalbare, zelfgemaakte CNC maken (geef jullie info aub)

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door MatD, 14 jan 2007.

  1. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Hallo

    Het zit dus zo. Ik zit al een tijdje met het idee in mijn hoofd om een CNC machine te maken. Ik vind het interessant omdat je er volgens mij veel kan uit leren, je kan er precies onderdelen mee maken en vooral: het wordt waarschijnlijk leuk.

    Ik weet dat dit niet echt goedkoop is, daarom ook dit topic. Ik zou graag binnen ongeveer een maand starten met de eigenlijke bouw van de machine, maar daarvoor wil ik al zoveel mogelijk informatie verzamelen, en die hoop ik van jullie te krijgen.

    Ik hoop ook dat andere mensen iets kunnen leren uit dit topic. Niet iedereen heeft immers dezelfde financiele middelen, of dezefde kennis over electronica of dergelijke. Ik hoop hier dus essentiele informatie te verzamelen, die ook voor anderen zeer toegangkelijk is.

    Eerst maar even de doelstellingen:

    -Het moet een redelijk goedkope machine blijven. Voor de electronica had ik iets in gedachten van ongeveer 100euro, en dan heb je stappenkaarten en eventueel een pc interface, zodat je alleen nog een voeding moet kopen. Ik dacht aan de smc800 van Conrad, ofwel dit pakket (100euro= 3 drivers en pc interface). Dit laatste pakket moet wel zelf gesoldeerd worden, maar voor iemand die zich goed met een hobby als modelbouw bezighoud moeten deze PCB's een haalbare uitdaging zijn.(Andere aansturingen in deze prijsklasse zijn ook welkom)

    -prijs van de stappenmotoren hangt natuurlijk sterk af van wat je wilt. Daar ben ik nog niet uit. Mogen ook wel niet te duur worden. Ze moeten precies genoeg zijn om mooie kits uit balsa, depron en triplex te snijden. Snelheid maakt niet echt uit voor mij, als het maar precies genoeg is. PCB's maken hoort er dus niet bij.

    -De CNC zal waarschijnlijk uit MDF gemaakt worden. Voor een eerste machine is dit volgens mij een betaalbare optie, ook al "leeft" het hout, het blijft een eerste machine waar je vooral van moet leren.

    -Precisie hangt natuurlijk sterk af van de geleiding en de electronica, maar voor een eerste machine lijkt een precisie van 0.25 tot 0.5mm me ruim genoeg. Hier kan je mooie houten/depron onderdelen mee uitsnijden die goed zullen passen.

    -De geleiding zal waarschijnlijk gebeuren door een schuifsysteem zoals dat bij kastlades. Hier heb ik al veel voorbeelden van gezien, en het is een van de makkelijkste en goedkoopste manieren. Er wordt dus een beweegbaar "tafelblad" gemaakt (y-as) waarover een brug komt met de X en de Z as.

    -De afmetingen van de machine, daar ben ik nog niet uit. Hangt natuurlijk af van enkele factoren. Het zou wel handig zijn om een bewerkbaar oppervlak te hebben van 1m bij 0.5m, maar ik denk dat dat niet haalbaar is met goedkope elementen, of wel???

    -Tot slot de spindels. Voor een beginnende machine zou ik graag gewone draadstangen gebruiken en geen trapzium draadstangen, omdat die zoveel duurder zijn.

    Enkele vragen:

    -zijn gewone draadstangen goed om een eerste machine te maken? Ik heb al gelezen dat je met teflon of andere kunststoffen moeren kan maken, maar kan het ook met "gewone" moeren zoals hier
    [​IMG]
    en kan je daar nog de gewenste nauwkeurigheid mee halen?

    -Als je trager freest, wil dat dan zeggen dat je op die manier meer kracht geeft aan de motoren, of gaan ze meer precies werken?

    -Zijn de linisteppers of de smc800 goed voor dit soort freesmachine? Welke van de twee is volgens jullie het best?

    -Als je dit soort CNC wil maken, zijn microsteps dan een voordeel, of zal dit geen effect hebben omdat je bv gewone draadstangen gebruikt, waardoor je weer minder precies gaat werken.

    -Wat gebruik je het best om het MDF aan elkaar vast te maken? Lijm, schroeven,... of een combinatie?

    Hier zie je een mooi voorbeeld van het soort machine dat ik zou willen bouwen.

    Ik hoop dat jullie het niet ontzien om deze vragen te beantwoorden en te beoordelen. Ik denk dat heel wat mensen wat kunnen leren van dit soort vragen.
    Ik plan om eerst de machine zelf te maken (de constructie uit MDF) en daarna pas de electronica aan te kopen, zodat ik zeker weet dat het kan werken.

    MVG en dank bij voorbaat!

    Mathias
     
  2. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Niemand die al ervaringen heeft of die kan antwoorden op een vraag?
     
  3. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    2,5 uur na je eerste bericht :nooo: :nooo: Ongeduldig mannetje

    Hier staat een project wat op jouw project lijkt. Lees en trek je conclusies.

    Gr.

    Erik
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mede omdat er genoeg over zelfbouw CNC is geschreven hier, zoek naar discussies met 'cnc' in de titel.
     
  5. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Dat was van de laatste wijziging, ik had immers ergens een foutje zien staan. Hij staat er al op van gisterenavond rond 23.30u.
    Nuja, dat doet er niet toe.
    Bedankt voor de link, ik had hem nog nooit gevonden, vreemd eigenijk. Hij is zeker leerzaam, en toont aan dat dit soort CNC dus goed realiseerbaar is.

    @Ron

    Ik dacht dat dit draadje nuttig zou kunnen zijn voor mensen die nog niet veel afweten van CNC, maar die het toch willen proberen, of op zijn minst willen informeren. De informatie is soms zodanig verspreid over het internet dat het niet meer overzichtelijk is, of moeilijk is om er aan uit te komen. Ook niet iedereen is zo handig met electronica als joost(die hier inderdaad ook 2 zelfbouwdraadjes heeft lopen) en niet iedereen begrijpt de info over de motoren, ik dus ook niet helemaal, daarom dit draadje. (Let op, ik beschuldig je niet of zo, ik apprecieer dat je antwoord)

    Ik hoop dat dit draadje later uiteindelijk ook gebruikt kan worden door andere mensen, die dus beginners zijn op gebied van CNC.

    mvg, en bedankt voor de reacties!

    Mathias
     
  6. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Het MDF zou 18mm dik zijn. Is dit dik genoeg, of helemaal niet?
    Wat zou de minimumdikte dan moeten zijn?

    Is het ook een groot voordeel om waterbestendig MDF te kopen of niet?

    mvg

    Mat
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Dat hangt helemaal van je constructie af. En van de afstanden die overbrugd moeten worden.

    Waterbestendig MDF.. bestaat dat? Betalen voor een laagje lak zeker.
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    :yes:
    Meer lijm en/of hardere persing (volgens mij), in ieder geval zwaarder.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Watervast MDF (niet te verwarren met vochtbestendig) bestaat inderdaad. Ik wilde het eerst ook niet geloven. Vorig jaar een keer een stukje (20x20 cm) in een bak water gelegd. Na 2 weken nog geen millimeter uitgezet. Is inderdaad wel zwaar (tenminste, een plaat van 153x315 cm) omdat het veel harder geperst is.

    Het zou best kunnen dat het gebruik ervan je constructie ten goede komt (veel stijver), maar dat is inderdaad veel meer afhankelijk van je constructie.
     
  10. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Een combinatie gebruiken lijkt me dus het best.

    Voor de tafel zelf en voor het verschuifbare "tafelblad" dat de y as is, zou ik dan misschien gewoon mdf gebruiken. Voor de brug met de X en Z as misschien beter watervast MDF dan.

    @micropuller

    Heb je enig idee hoeveel gewoon MDF uitzet? Of zou dit geen verschil maken omdat dit toch maar een eerste cnc machine is en omdat die niet de duurste (precieze) electronica/mechanica heeft?

    Alvast bedankt voor jullie reacties
     
  11. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Gewoon MDF is erg gevoelig voor vocht.
    Het zet vooral uit, dwars op de laag-richting (zeg maar in de dikte).

    Of het veel uitmaakt?
    Ik zou de niet bewegende delen zwaar maken en de bewegende delen juist licht.
    Maar da's logisch he?! :wink:
     
  12. Gerjan

    Gerjan Guest

    Ik zelf heb ook plannen om een cnc te bouwen
    je kunt natuurlijk een hogere graad mdf gebruiken maar is dit handig ?
    hoeveel kost een betere mdf per 122x61 cm of 244x121 cm in een 12, 18 of 22 mm?

    Het is makelijker om je ontwerp eerst uit het gewone mdf te maken wat redelijk goedkoop is
    dan direct uit Duurdere materialen en er dan achter komen dat het ontwerp niet helemaal werkt :wink:


    Groeten Gerjan
     
  13. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
  14. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Hallo,

    Ik heb al weer een paar dingen beslist over de constructie van de CNC.

    Ik zou dus gewone M12 draadstangen gaan gebruiken omdat ze dus veel goedkoper zijn dan trapezium spindels en het is maar een eerste machine.

    Zou het hierbij een voordeel zijn om microsteps te gebruiken?

    En hoe lang kan ik mijn Y-tafel maken bij welke voedingsspanning(5V, 12V, 30V) van de motoren als ik gebruik maak van:
    -ladegeleiders
    -M12 draadstang
    -stappenmotoren van rond de 0.4Nm en 24 V zoals deze van damencnc (zonder vertraging).
    Minebea 17PM-K401

    * 1.8 Degrees, 200 step/rev
    * Voltage 24V DC
    * Current/Phase 1,2A
    * Holding Torque 0.4 nm
    * Dimensions 42x42x47mm
    * Shaft dia 5mm
    * Nema 17
    * Condition: Surplus


    These motors might be small but due to their long stack length they are quite powerful. These are great for a foam cutter or a PCB drilling machine.



    groeten

    Mathias
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    De lengte van je tafel wordt denk ik beperkt door de lengte van de ladegeleiders die je wilt gebruiken. De grootsten die ik heb kunnen vinden waren 40cm.

    Draadeind werkt prima mits je een mooi aansluitende 'moer' hebt. Een standaard moer uit het laadje bij de praxis heeft veel speling.

    De stappenmotoren lijken me een beetje aan de zwakke kant. Maar het zou best kunnen dat ze aan je eisen voldoen.

    De voedingsspanning moet je zo hoog mogelijk kiezen. Wel opletten dat je stuurelektronica de spanning aankan en de benodigde stromen kan leveren.
     
  16. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222

    Dat bestaat wel degelijk, ofwel is eigenlijk de term "waterbestendig" ook niet helemaal correct, eigenlijk is het "vochtwerend", en nee dit is niet alleen een laagje lak, het is over het algemeen door en door Groen van kleur, de meest gebruikte benaming zoals ik hem ken voor dat soort MDF is "V 313".

    Groeten, André
     
  17. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Bedankt joost.

    Als ik geen oplossing vind voor de geleiders of als die ook al wat te duur gaan worden (het is al snel 8 euro voor 2 geleiders en je hebt er minimum 4 nodig per as) kan ik ook overstappen op geleiding via rollementen en buizen. Ik heb snel wat getekend met autocad, zou dit goed werken?
    [​IMG]

    Er zijn gewone hoekprofielen gebruikt
    De rollementen zijn bij Damencnc te koop
    De buis heeft een diameter van 30mm en een wand van 2mm
    De rode lijnen zijn uiteraard bouten

    Zou dit werken om een bewerkbaar oppervlak van 1000x500mm te verkrijgen, of zal de buis doorbuigen over die afstand? In dat geval kan een dikkere wand/buis gebruikt worden natuurlijk.
    Kan je een goede geleiding maken met deze materialen?

    mvg

    Mathias
     
  18. erikkate

    erikkate Guest

    Ik zou de buis niet rondom pakken met lagers, maar slechts van 2 kanten waardoor je de buis kan ondersteunen op deze lengte (zie het jgro design op www.cnczone.com)
     
  19. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Zoiets?

    [​IMG]

    Gr.

    Erik
     
  20. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Hoi eric1234, bedankt voor je inbreng, maar ik denk dat erickate iets als dit bedoelde.
    [​IMG]
    of met kunststof lagers
    [​IMG]
    [​IMG]

    @eric1234

    heb je ook interesse om een cnc te bouwen misschien? Anders mag je gerust inspelen op dit draadje als je vragen hebt.

    Het zal dus inderdaad beter zijn om een vaste tafel te gebruiken waarover een brug in de y,x en z riching schuift.

    Als ik een bewerkbaar oppervlak van 1000x500mm wil hebben, heeft iemand dan een idee welk soort buizen van welke dikte ik dan kan gebruiken?
    In de machine van Jgro worden gaspijpen gebruikt, maar dit lijkt me toch iets te simplistisch (zijn die niet van kunststof?).
    Let wel, het moet goedkoop blijven :D.

    Misschien dat ik dan voor de X en Z as beter dit soort geleiding gebruik
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan kan ik daar misschien beter werken omdat ik minder "plaatsgebrek" heb, of is dit toch niet zo'n goed idee.



    Suggesties/tips zijn altijd welkom

    mvg, en bedankt

    Mathias
     

Deel Deze Pagina