Betaalbare, zelfgemaakte CNC maken (geef jullie info aub)

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door MatD, 14 jan 2007.

  1. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Ik versta wat je bedoelt en ik geef je volkomen gelijk, maar ik ga toch voor ietwat zwaardere motoren gaan. ik neem 2x 1.5Nm voor x en y as, en 1Nm voor Z as, zo kan ik later als ik eventueel een nieuwe machine wil maken dezelfde motoren zeker gebruiken, en dan zullen die mij ten goede komen. De 1Nm kost 23 euro, de 1.5Nm kosten 35 euro, dus het maakt een verschil van 24 Euro, wat overeen komt met iets minder dan 3uur vakantiejob :D :D , voor mij dus de moeite waard om te proberen.

    Nog even een vraag voor de zekerheid: is 1Nm voor z-as genoeg om later eventueel een zwaardere machine te bouwen?

    gisterenavond heb ik ook de X as afgewerkt, nog enkele foto's
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    het album waar alle foto's staan: http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=1897
    Groeten,

    Mathias
     
  2. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Kan iemand van jullie raad geven of 2x 1.5Nm voor x en y as, en 1.0Nm voor Z as genoeg is om later een behoorlijke betere machine te maken?
    Ik zou graag mijn motoren bestellen, maar ik wacht nog even op bevestiging van jullie indien mogelijk :D

    Helaas ben ik heel het weekend niet thuis en zal dus waarschijnlijk niet worden verdergewerkt. Als de driver al binnen is kan ik er wel vlug wat foto's van nemen en hier posten.

    groeten

    Mathias
     
  3. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222
    @ Mathias,

    Ik blijf je draadje trouw volgen en vind het leuk om te zien dat je machine al aardig vorm begint te krijgen :thumbsup: , ziet er niet verkeerd uit zo op de foto's te zien, ga lekker zo door, komt vast helemaal goed.

    'k heb wel een vraag nog, misschien dat het op de nog komende foto's beter te zien is maar tot dusver is het mij nog niet helemaal duidelijk waar nu straks je freesbed precies gaat komen, gaat die draadspindel van de Y as (dacht dat je die langste as "Y" noemde) niet in de weg zitten?

    Groeten, André.
     
  4. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Dankje om het proces te volgen Rover.

    Er komt nog een tafel boven de draadspindel van de y as. In de brug zie je een opening waar nog een tafel tussen past. Ik zal deze pas op het einde bevestigen als ik zeker weet dat alles soepel draait, zodat ik hem niet erop en eraf moet halen. Ik denk dat je op deze foto de opening wel goed kan zien. De bovenste tafel waar het stuk opgkomt dat gevreest moet worden komt even hoog te liggen als de zijschotten waartussen de y-as nu loopt.
    [​IMG]
    Ik hoop dat het duidelijk is voor je.

    Nogmaals bedankt om te volgen.
    Als iemand nog antwoord of info kan geven over de keuze van de stappenmotoren:
     
  5. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Dankje om het proces te volgen Rover.

    Er komt nog een tafel boven de draadspindel van de y as. In de brug zie je een opening waar nog een tafel tussen past. Ik zal deze pas op het einde bevestigen als ik zeker weet dat alles soepel draait, zodat ik hem niet erop en eraf moet halen. Ik denk dat je op deze foto de opening wel goed kan zien. De bovenste tafel waar het stuk opgkomt dat gevreest moet worden komt even hoog te liggen als de zijschotten waartussen de y-as nu loopt.
    [​IMG]
    Ik hoop dat het duidelijk is voor je.

    Nogmaals bedankt om te volgen.
    Als iemand nog antwoord of info kan geven over de keuze van de stappenmotoren:
    groeten
     
  6. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hi Mathias,

    Ik denk dat een lichtere stappenmotor voor de Z as geen probleem is.
    - De Z as constructies weeg het minst, dus de motor hoeft minder gewicht te bewegen.
    - Je gebruikt draadeinden. Dit geeft als voordeel dat het gewicht van je Z as constructie geen neerwaartse beweging geeft in rust. (De motor hoeft dus niets tegen te houden).
    Ik ga er even vanuit dat je niet zeer uitgebreid 3D wilt fresen, maar in hoofdzaak onderdelen uit vlakke platen wilt fresen.

    In mijn machine wordt de Z-as nauwelijk gebruikt anders dan de frees in het materiaal zetten en weer omhoog trekken als je klaar bent. De snelheid is dus minder van belang.

    groeten,
    Bart
     
  7. wstoof

    wstoof Guest

    Hoi Mathias
    Begint al een knappe verschijning te worden die cnc tafel van je .

    Je vraag over de stappenmotor is dus nu: of ze wel zwaar genoeg zijn voor je volgende project ?.
    Dat is natuurlijk koffiedik kijken.... wat wil je dan verder ?.

    Kan nu dan ook alleen en algemene opmerking hierover maken, motoren van 1 a 1,5 Nm zijn zwaar genoeg voor vele toepassingen met uitzondering van gevallen waar (veel)hogere snelheden en/of acceleratie eigenschappen nodig zijn.

    wat ga je trouwens gebruiken als frees ?.

    wouter
     
  8. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Bedankt voor de info jongens.

    Ik zal dan waarschijnlijk voor 2x1.5Nm gaan en de 1Nm voor de Z-as.

    Ik heb 2 weken geleden een dremel gekocht omdat ik die toch nodig had om de baantjes in het hout te frezen, waar dan de hoekprofielen in passen. Ik heb hem ook al gebruikt voor sommige stukjes bij te schaven enzo. Ik dacht hem ook te gebruiken als frees, aangezien dat ik in het begin toch nog niet erg snel wil gaan frezen, eerst alles wat leren kennen.
    [​IMG]
    DREMEL® 300 Series (300-25)

    Technische specificatie
    Nominaal opgenomen vermogen: 125 W
    Spanning: 230 V
    Gewicht: 0,55 kg
    Snelheid onbelast: 10.000 - 33.000 1/min

    Hiermee zou het toch al moeten lukken?

    De stappenmotoren kan ik nu bestellen, nogmaals bedankt voor de hulp. Helaas zal er dus dit weekend niet worden gewerkt aan de cnc.

    groeten

    Mathias
     
  9. Rover

    Rover

    Lid geworden:
    24 aug 2003
    Berichten:
    222

    Dank je voor de keurige uitleg Mathias, het is me nu duidelijk.

    Succes en Groeten, André.
     
  10. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Hallo

    net al mijn bestelling binnen gekregen, inhoud:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    2x 1.5Nm bipolaire stappenmotor van stappenmotor.nl
    1x 1.0 bipolaire stappenmotor van stappenmotor.nl
    1x 3D step chopper driver (http://damencnc.com/damencnc.php?dir=cpt&&langId=EN&idComp=24), inculisief kabels om aan je pc-printpoort te koppelen.
    3x Limit switches

    Ik kan dus beginnen. Morgen wordt de z-as afgewerkt en ga ik op zoek naar een oude computer met voeding in het containerpark.
    Ik heb al een voeding uit een fax van 24V, die zou ik willen gebruiken om de stappenmotoren aan te sturen, later kan ik nog op zoek gaan naar een sterkere voeding.

    Ik heb nog enkele vragen:

    1)sluit ik de stappenmotoren best serieel of parallel aan?
    2)welke kleur van draden steek ik dan op welke connector op de 3D step kaart?(van links naar rechts, dus van Z2 naar X1: connectie 1 tot 15, zie tekening)
    3)waar steek ik dan mijn voedingen? Ik dacht dus de rode 5V van de pc voeding op +5V, maar voor de rest weet ik het niet. De GND, welke draad moet daarop, en waar moet welke draad van de 24V voeding?
    4)hoe stel ik de jumpers best in, en hoe doe ik dat juist(fysisch dan)
    5)waarvoor dienen de 4 'balkjes' onderaan links in het schema, waar bijstaat "X Y Z Chopper freq"? Er zit ook ene vijsje in, daar blijf ik best af???

    [​IMG]

    Sorry dat ik hier niets over weet, maar ik ben dan ook nog een leek op dit gebied. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
    Laten jullie wat weten, zodat ik misschien dit (verlengde)weekend de machine nog kan testen aub.

    Oh ja, ik wil mach gaan gebruiken, de demo versie met 1000 regels.

    mvg

    Mathias
     
  11. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Ik heb inmiddels gevonden hoe ik de motoren best aansluit, paralles dus, dat staat aanbevolen in de duitse handleiding. Ik weet ook dat je ze per paar moet verbinden en ompolen als je motoren niet juist draaien.

    Ik had nu graag nog geweten hoe ik mijn voedingen aansluit. Gisteren 2 computervoedingen gekregen van een vriend, beide met ingebouwde Fan. Ik lees dat de logica van de nc step 200min, 300max mA nodig heeft, maar op de voedingen staat alleen +5Vsb 0.1A en +5V22.0A. Kan ik hier dan wat mee doen? En hoe sluit ik mijn voedingen aan?

    Mijn motoren zijn 1.25A. Vref kan ik dus meten tussen de opgegeven plaatsen. Klopt het dat ik dan moet draaien aan de vijsjes op de 'balkjes' links onder in het schema (dit zijn toch regelbare weersteanden, of niet?) tot ik aan de juist Vref kom? Vref=1.25*0.47*1.4 zoals in het datasheet staat :http://damencnc.com/tools/man/3D_Steppermotor_card.pdf

    Instelling van de jumpers, daar weet ik ook nog niets van, maar dat kan ik zelf wel ondervinden dacht ik.

    Laten jullie wat weten a.u.b, dan kunnen de tests weldra beginnen.

    mvg

    Mathias
     
  12. erikkate

    erikkate Guest

    Je kan de 5V 22A aansluiting van je computervoeding gebruiken, plaats wel even een traag zekerinkje van 0,5A ofzo, voor de veiligheid want de kortsluitstroom van dat ding is niet gering.

    Vref stel je af zoals je zelf al aangeeft. Heel makkelijk in het gebruik, en stel hem gerust iets hoger af (heb ik ook gedaan en dat werkt perfect).

    Gebruik als voeding voor je motoren het liefst een spanning die hoger is dan 12V, en computervoedingen in serie schakelen is vies.

    Succes!
     
  13. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Bedankt voor de info, maar op welke klemmen moet ik mijn "+" en - van mijn 24 voeding en mijn +5V en GND aansluiten op de driver? Ik dacht gewoon de plus van de 5V op de +5V; de GND van de 5V voeding en de "-" pool van de 24V voeding op de GND; de "+" pool van de 24V op de Vmat.

    Is dit correct?

    alvast bedankt

    Mat
     
  14. erikkate

    erikkate Guest

    Klopt, maar beide gnd's aan elkaar hangen.

    Ook gewoon voor de zekerheid even zekering plaatsen, voor zowel motoren als logica.

    Succes ermee.
     
  15. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    zonet even alles aangelsoten.

    Ik hoor de motoren "piepen", en als ik met mach 2 manueel de motoren wil bewegen (dus met de pijltjestoetsen), dan bewegen de motoren telkens 1 stap als ik links, rechts(op rechts beweegt hij een stap), boven onder(op onder beweegt hij een stap) duw.

    Ik ga nu proberen om de connecties van de motoren op de kaart zelf te veranderen. Misschien zitten de spoelen verkeerd om.

    Iemand een tip of idee hoe ik dit oplos?

    UPDATE:

    Ik heb de instellingen ivm de pins van de printpoort in mach2 aangepast naar de instellingen die nc step opgaf. Nu draait de Z-as motor, maar de andere twee draaien enkel 30graden of zo en stoppen dan. Het ligt niet aan de motoren, want de andere motoren werken ook op de Z-as aansluiting. Als ik de regelbare weerstand verander van de andere motoren, dan gaat de Z-as ook niet meer. De voeding die ik nu gebruik voor de motoren is 15V. Als ik de pins die voor de Z as zijn ingesteld (in mach) ingeef in de pins voor de X of y as, draait de motor van de x of y as wel rond, maar de andere twee draaien dan maar 30graden.
    Iemand een idee wat nu het probleem is?

    groeten

    Mathias
     
  16. wstoof

    wstoof Guest

    Hoi Mathias.

    Uit je opmerkingen kan ik niet achterhalen hoe je de motoren test ?.
    Probeer je ze handmatig te bewegen in zeg maar in het bediening/operational programma ...? (links-rechts , up-dow en page up-down )
    Kijk eerst eens hoe ze reageren in de "motor tuning" in de "config" pulldown menu.
    Als ze het daar wel doen ?, dan loop je mogelijk tegen een softlimit aan...

    wouter
     
  17. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Ik heb ze zo geprobeerd, en alleen de Z as ging.
    Ik heb nu mach 3 geinstalleerd, en nu doen de motoren het wel, dus probleem is van de baan. Ik denk dat het iets te maken had met de driver van mach 2 die niet correct geinstalleerd was.

    Alles is nu af, behalve moet ik nu een sterkere voeding hebben. Die van nu levert 14 Volt, waardoor de motoren soms niet genoeg kracht hebben om de spindel te doen draaien. Ik hoor de motoren dan veel geluid maken, maar ze bewegen niet.
    De kaart mag tot 45 volt gaan, aanbevolen is 20-42 volt. Ik zou dus opteren voor de 42 of iets minder. Iemand een idee in welk soort toestel ik dit kan vinden (vader heeft een vriend met een grote electro winkel waar ik altijd mag langsgaan).
    Ofwel kan ik er eentje maken, maar hoe weet ik ook nog niet direct.

    Jullie een idee?

    misschien morgen nog wat foto's trekken van de cnc tot nu toe

    groeten en bedankt voor de info

    Mathias
     
  18. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    even ter informatie:
    ik ben een draadje gestart op www.cnczone.nl, over hoe ik best een voeding maak. Mensen die geïnteresseerd zijn kunnen daar altijd eens gaan kijken. Het is een zeer interessant forum ivm met cnc, en het is naar mijn mening veel gestructureerder dan cnczon.com. De tests met de cnc zal ik hier dan posten, eens de voeding af is.

    link: http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=190&highlight=

    groeten

    Mathias
     
  19. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    voor de mensen die geïnteresseerd zijn, hier nog wat foto's van hoe de machine er nu bij staat. Het freesbed moet er nog op, maar dat doe ik eens de motoren soepel genoeg draaien. Nog even wachten op de sterkere voeding dus (hopelijk volgend weekend).
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    groeten
    Mathias
     
  20. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    @ MatD
    waar ga jij je werkblad maken?
    want volgens mij gaat het niet om een werkblad te maken omdat die brug daar voor in de weg staat
     

Deel Deze Pagina