beveiliging van mijn lipo ,s

Discussie in 'Model elektronica' gestart door leo van den haak, 16 okt 2003.

  1. In mijn pogingen om een eenvoudige beveiliging te vinden voor mijn lipo"s , kwam ik de LED met lowbat weergave tegen.
    De LED met cmos-chip ,gaat branden bij 2,3V en heeft een stand-by stroom van 5qA . Mijn vraag is nu, kunnen we hiermee niet de lipo "s bewaken per cel , door er een diode voor te plaatsen [spanningsval ongeveer 0.8 V]. Of klopt mijn redenatie niet.
     
  2. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Leo,

    ik was zo'n LED ook al tegengekomen in de catalogus van Conrad, het idee was bij mij ook al opgekomen, echter zo'n goede eletronicer ben ik niet, dus heb ik 2 Lipo-save's aangeschaft.

    Als ik binnenkort weer eens wat meer tijd kan vinden wil ik het volgende gaan doen ( eigenbouw Lipo-save ).

    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?

    Succes.
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Leuk idee. Moeite waard om het te proberen.
     
  4. Het is buitengewoon aantrekkelijk om per cel te gaan bewaken als je met gevarieerde pakketten vliegt. Tevens is tijdens het vliegen de toestand van een cel gelijk aan de toestand van alle andere cellen.Daarom is mijn idee geboren om slechts een cel binnen het paket te gaan bewaken en deze bewaking aan de cel te koppelen. De min pool van de bewaking kunnen we mee stekkeren om de invloed in rust te voor komen.
     
  5. ja, zo'n leds heb ik ook, en dat gaat inderdaat!
    Ik heb ze nog niet in gebruik, maar m'n nonkel-electronicus heeft gezegd dat het geen probleem is, enkel het overschakelingpunt zal niet zo zuiver zijn.

    Ipv. diodes zou hij wel met een spanningdeler (dmv 2 weerstandjes) werken. Zo kan je dus zo'n led op een 3slipo gebruiken met enkel 2 weerstandjes tussen. Heb ondertussen de ledjes al binnen, maar nog niet geprobeerd...omdat ik een regelaar met lipo beveiliging gebruik :roll: maar ooit komt het er wel van...

    Niels
     
  6. Het overschalkel punt is geen probleem als je beseft dat er pas schade optreedt onder de 2.6 Volt en tevens dat de spanning snel terug loopt bij te grote belastingen als het paket al onder zijn nominale spanning is .Het gas moet er dus echt af zodra de LED oplicht,of dat nu bij 2.9 ,3 ,of 3.1 volt is.Er moet echt gestopt worden boven de 2.7Volt.
     

Deel Deze Pagina