Beyond the Tigermoth: Mini Extra 300 Depron (maiden vid !)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 27 sep 2007.

  1. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Update :

    Bouwplannen A4 PDF (zipped)

    Bouwplannen A4 PDF v2 (kleine romp)

    Een beetje uitgekeken op m'n eerste trainertje de Tigermoth van Dirk57 (en omdat het experiment met de rolroeren op de Tigermoth niet direct een succes waren) leek mij het leuk zelf een depron modelletje met rolroeren te maken from scratch. De extra 300 kom je heel veel tegen maar meestal, als depron model, niet met een volle romp in deze grootte. Mijn model is gemaakt op basis van de originele folder van de EA300. Daar staat een vooraanzicht, zijaanzicht en bovenaanzicht op. Deze heb ik proberen te vertalen naar een klein depron model met volle romp en volle (ribben) vleugel.

    Het model heeft een wingspan van slechts 60cm en weegt tot op heden zonder setup 38 gram (met complete setup en landingsgestel zal ie max. maar een 160-170 gr gaan wegen). De bedoeling is dezelfde setup in te bouwen als deze in de Tigermoth, maar met een extra servo voor de rolroeren.

    De vleugel is zodanig gemaakt dat de rolroeren er dadelijk in verwerkt zijn. Het deel ter hoogte van de rolroeren is samengeplakt door middel van dubbelzijdige tape, die dus ook dienst doet als scharnier. Het rolroer heb ik door middel van een stukje schuurpapier op een metalen plaatje in v-vorm uitgeschuurd tot bijna op de tape.

    Ik ben benieuwd hoelang ie gaat vliegen...

    [​IMG]
     
  2. wauw ziet er echt super uit. Post je een bouwverslagje :D

    heb je btw ook een linkje naar een bouwplan :wink:
     
  3. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    Vind ik ook ziet er goed uit :wink: als je de tekening digitaal hebt graag posten!

    Weet je al hoe het kleurenschema word?
     
  4. Ik ben nu bezig met het bouwen van een tigermoth, maar dit word de volgende.

    Weet je al hoe/wat de vliegeigenschappen zijn van dit modelletje?

    BTW het modelletje van 3mm depron met 6mm stukjes depron ?¿?
     
  5. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    kwijl kwijl kwijl :D , ik ben al
    een tijdje op zoek naar een
    low-budget vliegtuigje, en ik
    heb 'm gevonden :D
    meer foto's+bouwplan graag


    Skyhigh
     
  6. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Leuk :!: Abootje....

    Enne, die tigermoth was niet van mij he, ik ben ook maar een nabouwer...

    Dirk
     
  7. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Ik heb geen idee van de vliegeigenschappen, het is gewoon een probeersel. Van zodra hij getest is en goed bevonden zal ik de plannen posten. De romp heb ik bij het maken moeten bijschaven, dus een echt goed bouwplan zal ik pas kunnen maken als hij terug gesloopt kan (moet) worden.

    Voorlopig geen plannen voor een kleurschema, eerst zien of ie vliegt. :)

    Bij deze al het bouwverslag van de vleugel:

    [​IMG]
    Overtekenen van de vleugel

    [​IMG]
    De vleugel uitgesneden.

    [​IMG]
    Na op de middellijn een tape te hebben geplakt (voor het later buigen) de vleugel ronden. Na het ronden over de middellijn een geul maken met de ronde kant van zo'n markeerstift. Ik heb verschiedene malen gezien dat m'n een gleuf maakt met een CD-rom, maar dit breekt/scheurt als het ware het depron. Met de stift druk ik het wat in om straks beter te kunnen plooien.

    [​IMG]
    Vervolgens een V schuren op de middellijn. Hier wordt de vleugel gevouwen. Ik maak de vleugel met een scherpe hoek omdat bij dit formaat een ronding zeer moeilijk te maken is, bovendien zijn de ribben ook eenvoudiger te snijden.

    [​IMG]
    Dubbelzijdige tape aanbrengen.

    [​IMG]
    Bijsnijden.

    [​IMG]
    Ribben uitsnijden. De uiterste in 6mm de middenste in 3mm.

    [​IMG]
    Ribben plaatsen, klaar om de vleugel te vouwen.

    [​IMG]
    De rolroeren aftekenen.

    [​IMG]
    En uitschuren.

    [​IMG]
    Kop nog wat bijschuren en klaar !
     
  8. echt Nice hoe je die vleugel zo mooi kan bollen ik ga op deze manier ook een soort van swift modelletje maken...

    Ziet er echt strak uit kijk uit naar meer EN hoop dat je plan gauw te vinden zou zijn.

    Nog 1 vraagje wanneer denk je het klaar te hebben (flyready)?
     
  9. jvenant

    jvenant

    Lid geworden:
    14 jan 2007
    Berichten:
    833
    Locatie:
    Zuidholland
    ja idd erg netjes gedaan.
     
  10. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Voor het weer windstil is ? :lol:
     
  11. Thijs031

    Thijs031

    Lid geworden:
    27 aug 2007
    Berichten:
    717
    Heel leuk bouwverslag, hoop dat je binnenkort wat meer info kan geven.

    Volg het ieder geval met veel interesse.

    Groetjes Thijs
     
  12. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou, dan heb je nog tot morgen ca. 14.00 h :lol:

    [​IMG]
     
  13. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Eerst nog iemand vinden die goed is in het oprapen van depron verspreid over een grote oppervlakte :lol:
     
  14. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    De cameraman natuurlijk, en je kunt zelf best ook even meehelpen......

    Ik dacht nog dat je bedoelde: op één accupack :roll:

    Maar gezien je 'leercurve' met de moth gok ik dat je gewoon je accu's leegvliegt, dus geen excuus meer, 't is morgen windstil :!:

    En vergeet niet nog wat fotootjes vooraf te nemen, je weet maar nooit.........

    Dirk
     
  15. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Vandaag om 18u30 met knikkende knieën maiden gemaakt. Hij vliegt ! en hoe ! Zalig gewoon ! 8O

    De eerste vlucht is gefilmd door m'n dochtertje, aangezien de Extra naar mijn indruk zeer sterk reageerde op de roeren, heb ik hem na een korte vlucht aan de grond gezet teneinde de uitslag van de servo's op m'n zender te verminderen. De tweede lancering was ook succesvol, wat langere vlucht gemaakt. Ik heb vastgesteld dat het zwaartepunt nog meer naar voor mag (heeft heel sterk de neiging naar omhoog te trekken bij vol gas). De crashlanding was minder, de vlieger was te laag, te ver weg en kon de vlieger nog moeilijk oriënteren (heel moeilijk met een maagdelijk witte extra, nu begrijp ik waarom die kleurschema's dienen). Maar er is geen schrammetje aan (had het geluk alles net op tijd dicht te gooien), enkel de schroef gebroken (het was helaas de laatste).

    Ik heb het toestel niet volledig durven rollen, moet nog wat wennen, er zijn nog te veel momenten waar ik het toestel niet volledig onder controle heb.

    Ik ga dit model zeker verfijnen, de afwerking van de neus en voorzien van een kleurschema en een cockpit.

    Ziehier het maiden filmken:
    [video width=640 height=480:a8c804d383]http://users.telenet.be/u146962/MiniExtra300.wmv[/video:a8c804d383]
     
  16. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    úberhip!!!
     
  17. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    Bouwplan !!! :D :D
    (ziet er goed uit)
     
  18. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Zeewolde
    :proost: :proost: :proost:

    Ziet er fantastisch uit :!: Nu inderdaad de tekeningen en nog wat gedetailleerde bouwfoto's hè?

    Laatste deel van de film was hier zwart helaas. Heb je nog je richtingroer gebruikt of alleen maar roll?

    Dirk
     

Deel Deze Pagina