BF 25 Freesmachine

Discussie in 'CNC' gestart door Macrabbit, 13 mei 2013.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo,

    Iemand ervaring met de BF25 freesmachine van HBM?
     
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Wat wil je er van weten?
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo William,

    Ik reageer niet veel op het forum, maar heb dat bij jou toch even gedaan. Schitterend zoals je de sleeplier hebt gemaakt met de reepgeleiding. Maar dit even terzijde.
    Wat betreft de freesmachine, het bericht is natuurlijk al van Mei. Inmiddels heb ik mijn nieuwe freesmachine thuis staan. Het is een BF20Vario geworden van Locloods. Omdat hij toch in delen naar boven moest, gedeeltelijk gedemonteerd en boven weer in elkaar gezet na grondige reiniging en afstelling. De machine draait perfect ( voor een chinees) en inmiddels bezig met het monteren van glaslinialen, welke ik ook op mijn draaibank heb gemonteerd). Omdat ik van een Proxxon BF36 afkom moet ik nog wel heel veel extra gereedschap aanschaffen. Maar alles op zijn tijd. Wat is overigens jou ervaring met dit soort machines? Aangezien je reageert neem ik aan dat je ook een soortgelijke machine bezit? Gezien je producten kun je er aardig mee overweg. Zou het fijn vinden als ik met problemen bij jou advies zou kunnen vragen. In ieder geval bedankt voor je reactie.

    Groet
    Sjoerd
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik kom van een Proxxon MF70 af (die ik later heb omgebouwd naar CNC) en ben toen naar een Super X1 overgestapt. Ook een prima machine voor het geld maar voor het grotere werk toch net iets te licht.
    Daarom heb ik in 2009 een BF25 aangeschaft. Enerzijds wegens de grotere tafelafmetingen (ik kan mijn klem en het verdeelapparaat naast elkaar opgespannen laten staan) en anderszijds wegens de beperkingen van mijn hobbyruimte.
    Achteraf had ik liever voor een BF30 gegaan omdat de BF25 in sommige zaken qua nauwkeurigheid te kort komt. Zwaarder betekend bij dit soort machines over het algemeen toch ook nauwkeuriger helaas.
    Niet dat ik er niet tevreden over ben hoor maar je merkt toch dat de BF25 eigenlijk een BF20 is waar een iets grotere kop (MC-3 opname ipv MC-2 en een iets zwaardere motor)op gezet is. Het frame heeft daar wat meer moeite mee.
    Ook vindt ik de standaard motorisering in de vorm van een gelijkstroommotor niet goed.
    Na het vervangen van het zoveelste setje koolborstels tot het uiteindelijk BBQ-en van de motor aan toe heb ik er vorig jaar een draaistroommotor op gezet met een frequentieregelaar. Dan zijn alle problemen in een keer opgelost. Dat is iets waar jij met de BF20 ook mee te maken kunt krijgen.

    Ook ik heb er glaslinialen op staan en dat kan ik iedereen aanraden. Geen gehannes meer met noniussen draaien enz. Gewoon aflezen en frezen.
    Ook het kunnen frezen van bochten, gatpatronen e.d. is er gewoon heel makkelijk mee te doen.
    Als je vragen hebt kun je me altijd benaderen, dat is geen probleem.
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ja, het probleem met de motor had ik al meer gehoord. Houd dus ook stiekem rekening met het feit dat deze tzt vervangen moet worden. Ik heb bij mijn draaibank (Emco 8) hetzelfde gedaan. Een 380 Volt motor die middels een frequentie regelaar op 220V loopt. Geweldige investering, niet zozeer in geld, dat viel wel mee, maar het gebruiksgemak is vele malen beter. Ik wacht het rustig af en ga vast een beetje om me heen kijken voor de benodigde spulletjes.
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Mocht je er aan toe zijn ( zo heb ik het ook gedaan) heb ik nog wel een mooi adresje voor je.

    Erg kundig personeel en heel schappelijke prijzen.
    http://www.indumex.nl/
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik heb mijn HBM draaibank 250x400 zelf voorzien van een andere motor. Moest weliswaar de asmaat aanpassen maar dat is prima te doen op de bank zelf.

    Regelbare motor met een VHF is toch wel erg lekker.
    mijn optimum BF20 is ook net een koffiemolen wat motor geluid betreft.
     
  8. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dat blijft ook zo met een draaistroommotor. Wil je dat kwijt dan moet je overstappen op snaaraandrijving.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    @Cheeta, leuk om je zo weer eens te spreken. ;) Mijn BF20 is van Weiss. Volgens Locloods ook een Chinees maar met andere specs???? Het geluid van een koffiemolen kan ik niet bevestigen. Hij is best wel stil. Ook heb ik verschillende metingen gedaan en voor mijn werk ruim binnen de toleranties.
    @William, bedankt voor de link. Heb deze opgeslagen. Voor mijn draaibank heb ik destijds een losse motor ( paste zonder verbouwingen) en een (gebruikte) frequentieregelaar gekocht. Hierbij een bedieningskastje met L-R Schakeling, Potmeter voor de toerenregeling, Noodstop en een Aan/Uit Schakelaar. Was iets meer dan €200 kwijt. Wat was jij kwijt bij Indumex? Ik heb overigens ook de grote tafel. Lengte 700 mm.
     
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    de tand wielen gaan er met de tijd ook aan heb ook al een nieuwe set er in zitten.
    als deze stuk zijn stap ik over op draai stroom met vfd.
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Ik hoop dat het nog even duurt maar als de motor problemen gaat geven krijgt de machine niet alleen een andere motor met frequentie regelaar, maar wordt dan ook omgebouwd naar snaaraandrijving.
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ze zeggen wel eens: beter laat dan niet reageren.
    Ik was destijds iets van 90 euro voor de motor ( een 750 W motor in een 71 behuizing waar 80 normaal is, die maakt Indumex ter plekke voor je) en iets van 125 euro voor de frequentieregelaar kwijt.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo William,

    Zeker, beter laat dan niet. Voorlopig draait de frees als een tiet. Erg rustig en met meer dan voldoende toeren en vermogen voor mijn werk. De Fa Indumex staat al een tijdje bij mijn favorieten. ;) Ik heb je ook nog een Pb tje gestuurd betreffende mijn huidige project. Hoop dat je mogelijk wat verder kan helpen.

    Groet
    Sjoerd
     

Deel Deze Pagina