Big Scale Pitts S12 voor indoor.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door willemvdm, 15 feb 2017.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zo dit indoorseizoen toch nog even een nieuw indoorproject gestart.
    (deze winter al 4 nieuwe indoorkisten gebouwd maar er kan er altijd wel 1 bij)
    Het gaat deze worden, schaal 1:4,2
    [​IMG]
    Zal bij deze grootte een span van 1650 mm worden en een vleugel oppervlakte van 82 dm2 (zonder stabilo meegerekend)
    Het gewicht zal rond 1 kilo zijn wat wel wat beperkingen geeft voor sommige indoorzalen.

    En hoe kwam ik tot deze keuze?
    Nu het begon met de aan schaf van een 3e hands half afgebouwde Pitts S12 van Graupner voor een makkelijk prijsje.
    Helaas bleek hij incompleet met ook de nodige bouwfouten.
    Ook was ik ontevreden over wat Graupner verstaat onder een schaalmodel, met name de vleugels leken nergens op.
    De romp is wel aardig gelukt, dus die ga ik gebruiken, eerst zoveel mogelijk gewicht verwijderen:
    [​IMG]
    En de romp bepaald dus de schaal.
    Even de bovenvleugel in de juiste schaal gesneden uit 6 mm depron, eronder de vleugel van Graupner.
    [​IMG]
    Wat een verschil in afmetingen nietwaar! Zowel de span als de koorde was veel te klein.
    Rolroeren waren veel te groot.
    [​IMG]
    Ondervleugel zelfde liedje.
    Hier maak ik wel een aanpassing t.o.v. de schaal, ik laat de rolroeren doorlopen tot aan de romp voor een makkelijkere aansturing.
    Nog genoeg te doen!

    Groeten Willem
     
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Afgelopen weekend geen tijd gehad om te bouwen helaas.
    Ik ga dan maar niet proberen de kist klaar te hebben voor 25 febr Vianen, maar ik hoop dat deze kist bij weinig wind ook buiten kan vliegen.
    De eerste zorg is de setup, en wel hoeveel trekkracht die levert.
    Beloftes van de verkopers neem ik met een korrel zout, slechte ervaringen mee, en in dit projekt wil ik graag wat nieuws proberen:
    Een schaalprop zou zijn 3 blads 23 inch, maar is te duur, ik ga voor de eerste testen een 2 blads houten 22x8 en/of een 23x8 testen:
    [​IMG]
    Kijken of het klopt dat een grote schaal prop op schaal toeren (2500 rpm) de beste keus is voor een schaalkist.
    De welbekende propcalc gaf aan dat dit 1400 gram thrust bij een opgenomen vermogen van 180 watt zou geven.
    en dat is mooi, want Graupner adviseerd een 13"prop (dat ziet er niet uit) met een 4S3200mAh accu, wat natuurlijk loodzwaar is en een k... rendement geeft.
    [​IMG]
    Ik wil de bovenstaande aandrijving gebruiken en dan een 3S1300 voor binnen en een 3S2200 om buiten te vliegen.
    Bouwen en testen van dit stuk mechaniek ging niet zonder slag of stoot, het ronsel was niet te bevestigen op de motoras.
    Gat was krap en borgschoefje had maar 1 gang schroefdraad, dus ik dacht het te krimpen op de as maar toen spleet het ronsel.
    De beste methode is: gat ronsel opruimen, as uit motor halen, met UHU endfast lijmen en harden in de oven, borgschoef weggooien.
    Bij de eerste testen bleek ook het motorspant veel te wiebelig slap en een flinke onbalans in de prop.
    [​IMG]
    bij de tweede test met een zwaarder motorschot en een stukje lood op de prop (komt straks een spinner op) ging het een stuk beter.
    Getest met een 3S2200 en een 30 Amp regelaar, om wat marge te hebben.
    Testresultaten:
    1520 gram thrust, 2600 RPM, 14 Ampere dus 160 Watt opgenomen vermogen, STUK BETER DAN VERWACHT!!!.:banana:
    Met deze resultaten kan de accu dus van 400 gram naar 130 gram, dat is een goede stap.
    Regelaar van Graupner was ook 40 Amp en kan nu naar 20 Amp.
    De motor/vertraging is 60 gram lichter, maar de prop is 35 gram zwaarder dus die gewichtsbesparing is gering.
    Maar een veel lager stroomverbruik is prachtig (en die grote prop past goed bij de kist).

    Vanwege de zeer goede testresultaten ga ik ook de vleugels wat anders aan pakken.
    Geen 6 mm platen maar een FKm4 profiel van 24 mm dik ( 9% dikte hoort bij dit profiel)
    [​IMG]
    Begonnen met de ondervleugels, geen carbon maar eerst dikker gemaakt met 6 mm Depron , wat glasvezel tape voor de sterkte en dan een laagje 3 mm Depron voor de bekleding van het profiel.
    Ik schat in dat de gewichtstoename zomaar 200 gram is t.o.v. van een vlakke plaat, maar ik ga ervan uit dat dit beter vliegt.

    Groeten Willem
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Hi Willem,

    Heb je al een zaal gevonden waar je met dit gewicht mag vliegen? Buiten met niet teveel wind (avonden straks in Nederweert), lijkt me leuk.
    Afgelopen zaterdag heb ik indoor (in Lommel) met een Swift gevlogen. De mini Swift bleek onverwacht twee stukke servo's te hebben. De gewone Swift deed het goed in die grote hal.

    succes met bouwen,

    Erik
     

Deel Deze Pagina