Hoi, ik word steeds handiger met m'n 7C, maar dit kan ik niet vinden in de manual; ik zou graag het draaiknopje recht boven de rechter knuppel (bij mij dus boven het gas) toewijzen aan de landingsflaps. Die heb ik niet, dus wil ik dat de rolroeren naar beneden gaan wijzen als flaps, en ik wil er wellicht wat "up" bijmengen. De rolroeren moeten uiteraard verder wel blijven functioneren. Hoe doe ik dat, of waar vind ik het in de manual? Ik heb de rolroeren al gescheiden (kanaal 1 en 6). Dank, Hugo
Ik ken de programmering niet zo van de 7C ... Maar logisch lijkt me het "knopje" toe te wijzen aan (virtuele) flaps ... en dan aileron's met flap's mixen en up met flap's mixen ... dat er géén servo op de ontvanger aangesloten zit op het flap's-kanaal is geen probleem voor de zender ...;-) Volgens de beschrijving zit er een "Flaperon mixer" een "Flaperon trim" en een "Flaperon -> Elevator" in ... daarbij zal vast de "oplossing" zitten ...
Kan ook afhankelijk zijn of je in een motormodel, of zweefmodel zit. Van de week nog volledig butterfly ingesteld bij een grote zwever op de T7. (flaps, rol, hoogteroer) Dus het kan zeker. En persoonlijk vind ik een draaipot niet handig hiervoor. Het middenpunt is erg moeilijk te vinden. Een schakelaar is net zo handig. Daarnaast doen alleen rolroeren flaps ook niet zo heel veel. De flaps bij een wortel van de vleugel uitgeklapt zorgen er onder andere voor dat je meer tipverdraaiing hebt. (en nog wel meer hoor.) Maar "flaps" aan de tip, verklein je dus de tipverdraaiing, en zal een model sneller overtrekken. Ik zou daarom ook kijken om de rolroeren omhoog te zetten.
@michel b: hoe bedoel je, middelpunt vinden? Ik wil juist tegen de aanslag aan, de flaps 'buiten gebruik' hebben. Als ik dan aan de knop draai, gaan de flaps naar beneden (en eventueel het hoogteroer wat omhoog). Ik ga nog even wat proberen met de Flaperon Trim... Hugo
Dat zou inderdaad ook kunnen. Ik zat meer de denken de potmeter in het midden is rolroeren neutraal, en dan deze omhoog/omlaag kunnen draaien. Maar wat jij wilt moet wel lukken. Ik zelf ben meer een voorstander van een schakelaar, omdat die makkelijk volledig om te zetten is. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Hugo, je kent de risico's? Eén tip kan eerder overtrekken, bij voorkeur tijdens start en landing, geen tijd om die snelle rolbeweging te corrigeren.