Bij Futaba 7C rolroeren als flaps programmeren?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door HugoW, 9 dec 2008.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    ik word steeds handiger met m'n 7C, maar dit kan ik niet vinden in de manual;

    ik zou graag het draaiknopje recht boven de rechter knuppel (bij mij dus boven het gas) toewijzen aan de landingsflaps. Die heb ik niet, dus wil ik dat de rolroeren naar beneden gaan wijzen als flaps, en ik wil er wellicht wat "up" bijmengen. De rolroeren moeten uiteraard verder wel blijven functioneren.

    Hoe doe ik dat, of waar vind ik het in de manual? Ik heb de rolroeren al gescheiden (kanaal 1 en 6).

    Dank,

    Hugo
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik ken de programmering niet zo van de 7C ...

    Maar logisch lijkt me het "knopje" toe te wijzen aan (virtuele) flaps ... en dan aileron's met flap's mixen en up met flap's mixen ... dat er géén servo op de ontvanger aangesloten zit op het flap's-kanaal is geen probleem voor de zender ...;-)

    Volgens de beschrijving zit er een "Flaperon mixer" een "Flaperon trim" en een "Flaperon -> Elevator" in ... daarbij zal vast de "oplossing" zitten ...
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2008
  3. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Kan ook afhankelijk zijn of je in een motormodel, of zweefmodel zit.
    Van de week nog volledig butterfly ingesteld bij een grote zwever op de T7. (flaps, rol, hoogteroer)
    Dus het kan zeker.
    En persoonlijk vind ik een draaipot niet handig hiervoor. Het middenpunt is erg moeilijk te vinden. Een schakelaar is net zo handig. Daarnaast doen alleen rolroeren flaps ook niet zo heel veel. De flaps bij een wortel van de vleugel uitgeklapt zorgen er onder andere voor dat je meer tipverdraaiing hebt. (en nog wel meer hoor.) Maar "flaps" aan de tip, verklein je dus de tipverdraaiing, en zal een model sneller overtrekken. Ik zou daarom ook kijken om de rolroeren omhoog te zetten.
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    @michel b: hoe bedoel je, middelpunt vinden? Ik wil juist tegen de aanslag aan, de flaps 'buiten gebruik' hebben. Als ik dan aan de knop draai, gaan de flaps naar beneden (en eventueel het hoogteroer wat omhoog).

    Ik ga nog even wat proberen met de Flaperon Trim...

    Hugo
     
  5. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    Dat zou inderdaad ook kunnen. Ik zat meer de denken de potmeter in het midden is rolroeren neutraal, en dan deze omhoog/omlaag kunnen draaien. Maar wat jij wilt moet wel lukken. Ik zelf ben meer een voorstander van een schakelaar, omdat die makkelijk volledig om te zetten is. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
     
  6. wimspijk

    wimspijk

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    82
    ...
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2011
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hugo, je kent de risico's? Eén tip kan eerder overtrekken, bij voorkeur tijdens start en landing, geen tijd om die snelle rolbeweging te corrigeren.
     

Deel Deze Pagina