Billing boats calypso bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Chrisoot, 8 nov 2013.

  1. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hoi ik ben Chris en ook ik ben net als Yoeri de Calypso van Billing Boats aan het bouwen.

    Het doel is om de boot compleet radiografisch te maken met wat functies als een werkende kraan, draaiende heli, radar en verlichting.

    Ik ben al even begonnen en heb ook op een ander forum dit deel van mijn bouwverslag staan. Ik ben niet elke dag aan het bouwen. Het is voornamelijk een winter bezigheid. Ik zal dus niet binnen een maand klaar zijn.

    Heb je tips, vragen of opmerkingen dan hoor ik deze graag.
    Dit is namelijk mijn eerste echte model die ik alleen aan het bouwen ben. Ik heb met mijn vader een krabbenkotter gebouwd toen ik een stuk jonger was. Maar die is niet te vergelijken met dit model.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  2. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hmm ik zie nu dat ik nog geen bijlagen mag versturen. Dan is het wel lastig om een bouwverslag te posten ;)
     
  3. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Geen probleem hoor, gewoon in je persoonlijk profiel een fotoalbum starten (wel even op Publiek zetten) en de foto's toevoegen aan je verslag. Dat kan in de uitgebreide berichten editor, onder de smileys zit de knop daarvoor.
     
  4. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Dank voor de reactie, als het goed is moet het nu wel lukken.

    [​IMG]
    Vers uit de doos, samen met mijn andere bootje.

    [​IMG]
    Ruw uitgesneden

    [​IMG]
    Bodemplaat pas maken

    [​IMG]
    Kielbalk

    [​IMG]
    hoofdschot.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  5. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    dek steunlatten lijmen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De binnenkant heeft een laag polyesterhars gekregen voor de stevigheid. Hier met dek op zijn plek aan het drogen om de goede vorm te behouden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    motortje wil nog niet helemaal lukken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  6. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ik volg! veel succes. mooi vissersbootje heb je staan op foto 1 !
     
  7. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Helemaal goed Chris! Mooie foto's.
    Succes met de bouw!
     
  8. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    [​IMG]
    observatiebulb.

    [​IMG]
    Met de observatiebulb heb ik nogal ruzie gehad. Na lijmen viel hij regelmatig uit elkaar. Uiteindelijk heb ik hem van binnen een polyestermatje gegeven voor de stevigheid. Daarna de gaten geboord voor de patrijspoorten..... Tot mijn grote schrik de verkeerde maat.... Dus gaatjes weer opgevuld met stabylit en opnieuw boren.

    [​IMG]
    klinknagels.

    [​IMG]
    klinknagels hebben aan de binnenkant ook een beetje polyesterhars en een matje gekregen om de waterdichtheid te garanderen.

    [​IMG]
    gaten voor de patrijspoorten gemaakt. (dit keer wel de goede maat. :n00b:)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  9. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    [​IMG]
    spiegel.

    begin van de stuurhut.
    [​IMG]

    [​IMG]

    plaatsen van de roerassen
    [​IMG]


    Motoren en schroefassen. Dit zijn niet de standaard assen of schroeven. Die leken mij niet helemaal passen bij dit mooie schip.
    [​IMG]

    [​IMG]
    speigel met schroeven.

    [​IMG]
    mooie vierbladsschroeven in plaats van de plastic 3 bladsschroeven

    [​IMG]
    plaatsing van de accuus. ik heb in de bodemplaat een gat gemaakt waardoor de accuus echt op de boden van het schip liggen. Dit om het beruchte overhellen bij sturen te voorkomen.

    [​IMG]
    wel heb ik mijn roerbladen vergroot op advies van een andere bouwer. Dit omdat hij nogel een grote draaicirkel blijkt te hebben. Ik heb de oude roeren nog wel dus als hierdoor het overhel effect weer te groot word haal ik deze grote er weer af.
    [​IMG]

    [​IMG]
    Observatie bulb vast gezet met stabylit. Daarna flink schuren.

    [​IMG]
    Nog een beetje plamuur er tegen aan om het weer strak te krijgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  10. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    [​IMG]
    een balkje om de roerassen tegen stoten te beschermen. Zou niet willen dat de abs romp beschadigd raakt tijdens te ruw neerzetten oid.

    [​IMG]
    waterlijn aftekenen

    [​IMG]
    gespoten waterlijn

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    stuurservo op zijn plek.

    [​IMG]
    Ik kon het niet laten om toch wat aan de binnenkant van de stuurhut te doen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  11. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Dank je. Is ook radiografisch. Echter nu een aanlopende schroefas. De moet deels uit elkaar om op de schroefas een bijspuitpunt voor vet te maken. Echter door alle touwtjes/lijnen word dit nog een opgave.
     
  12. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ik zie het er licht een afstandsbediening bij hahaha
     
  13. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Zoals jullie zien heb ik nog veel te gaan. Aangezien dit mijn eerste echte functie boot is, moet ik veel uitzoeken.

    Ik heb nu een nieuwe zender/ontvanger gekocht. Daar is het wachten nu op. Heb de opstelling wel al kunnen testen met een oude zender en ontvanger van mijn vader.

    Aangezien er 2 6500rpm truckmotoren in heb liggen, heb ik er geen vertraging op zitten. Ik was bang dat hij geen snelheid zou hebben. Echter met de combinatie van deze 4blads schroeven en iets meer vermogen dan de motoren horen te hebben vaart hij prima.
    Hier helaas geen foto's van.
     
  14. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    Ik heb je verslag gevonden. Ik heb je ook toegevoegd als vriend. Lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen.de observatie bulb had je aan de binnekant ook een klein plaatje abs plastic kunnen plakken zodat je voldoende raakvlak had. Op jouw manier is ook prima natuurlijk.
     
  15. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Dat was een heel goed idee geweest inderdaad! Gelukkig is het zo ook gelukt.
     
  16. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hier wat vordering aan mijn Calypso.
    Ik heb de stootrand op de romp geplakt en de 2e kleur gespoten.

    Ook ben ik begonnen aan mijn dekkraan. Deze paste minder goed in elkaar dan ik had gehoopt dus ik zal wat plekjes met verf moeten bijwerken.

    Ook ben ik begonnen met het leggen van de deklatjes.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  17. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    hey grappig jij gebruikt zwart garen ik heb touw nr 72 er tussen gedaan. je spuitwerk ziet er netjes uit ik heb wel eerst het dek in de romp verlijmt voordat ik hem ga spuiten. omdat je die rand vlak moet schuren. mijn kraantje is ook al klaar moet alleen nog in kleur. ik heb de relingen al klaar moet het stoothout nog aan de spiegel maken en langs bak en stuurboord. en de nagels in de boeg en de patrijspoorten. dan kan mijn romp ook in de lak. ben benieuwd naar het resultaat ik ga ook dakpan rood gebruiken voor het onderwaterschip vind ik mooier dan dat donkerdere rood.

    gr yoeri
     
  18. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    wat me wel opvalt aan jouw kraantje is dat de relingen veel hoger zijn dan bij mij ik zal een foto van mij posten als ik thuis ben vanavond gr yoeri
     
  19. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Als verf voor het onderwaterschip heb ik rode motip primer gebruikt. Droogt snel en ziet er uit als echte antifouling.
     
  20. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hmm ik zal nog eens in de tekeningen duiken of ik wel de goede steunen gebruikt heb. Ben benieuwd hoe jou kraan er uit ziet.

    Volgens mij heb jij wel een ouder model dan dat van mij. Ik weet dat billing boats failliet is geweest en later een doorstart heeft gemaakt. Hierbij hebben ook een overstap gemaakt van beslagsets. Het zou dus kunnen zijn dat mijn verslag set andere maten heeft dan die van jou.

    Zo staan er ook geen tekens op mijn dek of dekhuizen, iets wat ik bij jou wel terug kan vinden. Ook zijn mijn deuren van hout en niet van ABS
     

Deel Deze Pagina