Billing boats calypso bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Chrisoot, 8 nov 2013.

  1. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    En dat kan ik ook nog begrijpen. En in dit geval zou ik dat misschien ook hebben als ik het schip voor 100% gelijkend zou hebben nagebouwd. Dat heb ik natuurlijk in de grote lijnen wel maar, de kleuren op mijn calypso komen totaal niet overeen met de kleuren van de echte Calypso. De Calypso was voornamelijk wit. Die van mij een duidelijk gebroken wit met bruine accenten zoals de relingen. Ik wilde mijn Calypso een iets luxer uiterlijk geven en dat is denk ik gelukt. Daarnaast vaart de Calypso al jaren niet meer en is het ook maar de vraag of dit ooit zal gebeuren.
    Ik denk ook dat het een kwestie is van trots inderdaad. Ik ben Nederlands en heb dit schip gebouwd en zal deze ook varen. Vandaar niet de Franse maar een Nederlandse vlag.
    Daarbij moet ik zeggen dat de Franse vlag die is bijgeleverd erg lelijk is.

    Maar iedereen mag er natuurlijk het zijne van vinden.

    Groeten Chris
     
  2. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Vorige week voor de 2e maal de Calypso het water laten voelen. Eerste slootje was geen succes. Te ondiep en te veel zooi als plantjes en stokjes. Kon niet één keer heen en weer varen zonder naar de kant te moeten om de schroeven vrij van zooi te maken. Wel een paar foto's kunnen maken.

    [​IMG] [​IMG]

    Even verderop een mooi meertje geprobeerd. Beter, water was mooi schoon en een leuk plasje om te sturen. Echter van korte duur. Ditmaal helaas mijn eigen fout. Lege accu..... Ik schrok me wild. Geen reactie meer op mijn sturen midden op de plas. Hij bleef maar rondjes varen, net zolang tot er echt geen prik meer in zat. Na 15 minuten wachten is de Calypso met behulp van de wind richting een tuin gedobberd.. Aangebeld en de situatie uitgelegd. "zou ik mijn bootje via uw tuin uit het water mogen halen. Ik heb een lege batterij". Gelukkig waren het vriendelijke mensen die het geen probleem vonden.

    Nu wil ik dit dus nooit meer mee maken. En wil ik een alarm in de boot installeren die me waarschuwt wanneer de spanning te laag wordt. Echter kan ik alleen alarmen vinden geschikt voor lipo's niet voor Nimh accu's. Wie heeft er een suggestie?

    Heb nog een filmpje gemaakt met m'n foto toestel. Maar helaas onscherp. Binnenkort nieuwe poging.

    Tevens ben ik verder gegaan met de Heli. Deze is nu bijna af. Nog wat geel achter op de staart en ze is klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    alles laden voor je gaat varen is een regel die ik al een tijdje hanteer.
    het is ook niet goed voor de batterijen deze volledig leeg te varen.
    Je moet maar denken dat, door het zelf te ervaren , de beste manier is om het nooit meer te vergeten.
    vgr Marc
     
  4. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Binnenkort maar beginnen met het renoveren van dit bouwverslag. Jammer dat de foto's niet door het forum beheer terug geplaatst kunnen worden. Helaas zijn er door het ontbreken van de foto's vele prachtige bouwverslagen verloren gegaan. Deze zal binnenkort dus weer geheel voorzien zijn van de foto's.
     
  5. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Zo, bouwverslag is weer actueel. Bijna alle foto's staan weer waar ze horen.

    Groeten Chris
     
    kikonline, Dennist en MikeMohawk vinden dit leuk.
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    kikonline vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    "Left rusting for years, the famous Calypso will now be renovated to a seaworthy state"....

    :D vreemd.... het is een houten schip....
     
    hgb1967 vindt dit leuk.
  8. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Haha cool. @ Brutus op de foto lijkt het toch op roest.

    [​IMG]

    Ik ben benieuwd of het schip weer zal varen. Volgens mij zijn ze al jaren bezig het op te knappen maar zijn er veel geld problemen.
    Ik zou het gaaf vinden als het schip weer zeebestendig is. We wachten af.
     
  9. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Onlangs zag ik op you tube een aantal video's langskomen waarbij (het hout) volledig werdt gerestaureerd. Het schip is ooit half gezonken in maleisie en is toen naar Frankrijk vervoerd en heeft sinds nooit meer dienst gedaan. De restauratie is gebeurd in opdracht van de dochter van Cousteau en de Cousteau society. Maar de werf in Frankrijk kreeg de rekening niet betaald en het schip werd de speelbal van veel juridisch gedoe en is toen in plastic ingepakt en vervoerd naar Turkije, waar het nog steeds ligt denk ik. Geen idee wie de eigenaar nu is?
    Heli van de Calypso was volgens mij een Hughes 300 of een Schweitzer!
    En dat ik Bertus hier tref :)
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2017
  10. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Chris, even een vraagje, ga binnen afzienbare tijd ook de Calypso bouwen.
    hoe heb je dat gedaan om bij de accu's te komen, kan de hele bovenbouw er af?
    trouwens een heel mooi bouwresultaat. :thumbsup:
    groetjes Piet
     
  11. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hoi

    Ik ben de helikopters Piet maar het is een mooi schip en zou deze best ook wel willen bouwen.

    groeten,
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien iets te groot voor je helikopter op het achterdek, maar goed bruikbaar in je Calypso om de spanning te bewaken. zie link. Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.minicopters.nl/product/1331256/accu-spanning-alarm-controle
     
  13. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Mooi schip hoor. Als ze te koop gezet wordt hoor ik het graag :)

    Groeten Cor
     
  14. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Hoi Piet,

    Excuus voor de late reactie. Ben de laatste tijd niet heel erg actief geweest op het Forum.

    Het bovendek kan ik verwijderen van af de stuurhut. Heb de boel met sterke magneetjes gefixeerd staan zodat ik er bij zou kunnen wanneer nodig. Ik zal kijken of ik er binnenkort een foto van kan maken.

    Succes met de bouw!
    Chris
     
  15. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Bedankt voor het compliment! Voor alsnog heb ik geen plannen om de boot te verkopen. Ik word nog veel te blij als ik hem zie.

    Mocht ik ooit van mening veranderen laat ik het je weten.

    Groet Chris
     
  16. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
  17. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Chris, bedankt voor je antwoord.
    Allleen bij nader inzien ga ik de Calypso niet bouwen, alhoewel ik de boot erg mooi vind.
    Ik heb besloten de Cristiaan Brunings te gaan bouwen van Deans Marine.
    Groetjes Piet
     
  18. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Hi Chris, ik heb vorig jaar een oude Calypso gekocht en ben hem aan het restaureren. Ben bijna klaar met hoe ik hem wil hebben en de motoren, vaarregelaar, Servo zitten erin. Ik wil er alleen nog wat lampjes in en vaarklaar maken. De 6V loodaccu wil ik plat op de bodem neerleggen.
     
  19. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Mooi man, Goed gedaan. Ik wilde er ooit aan beginnen maar mn mooie Hirobo Bell 47GII helie geeft ook de nodige zorg:)

    groeten
     
    kikonline vindt dit leuk.
  20. RC Brugge Tom

    RC Brugge Tom

    Lid geworden:
    13 nov 2022
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Brugge Sint Kruis Belgie
    Prachtig gebouwd , is zowat mijn backup bouwverslag als het even niet duidelijk is .
    Ben namelijk ook bezig eentje te bouwen .
    Welke motoren en regelaar gebruik jij ?
     

Deel Deze Pagina