Zojuist dit toestel in een balsa bouwkit van Dynaflite besteld . Lijkt mij een leuke klus voor deze winter. Span is 3mtr. vlieggewicht moet onder de 2kg. blijven, lijkt me een goed begin. Nog iemand die dit toestel kent en ervaring ermee heeft? Verwacht hem binnen twee weken in huis en zal dan wat foto's posten
Hallo Vlgd. week krijg ik het bouwdoosje binnen van de BoT. Wist je trouwens dat je met de BoT ook mee kunt doen aan de Vintage meeting in mei ?? Het is inderdaad een zwevertje voor rustige omstandigheden. Om hem een klein beetje flexiberer (wat een woord) te krijgen wil ik er wel ailerons inmaken. Al was het maar om die ook als remkleppen te gebruiken; beide ailerons omhoog dus. Lijkt me een noodzaak als ik in mei op het Roosendaalse Veld wil vliegen.............. Arno
Dat toestel staat op mijn "ooit" lijst. Abonnementje! Er is trouwens bij Lenger een versie te koop met ailerons. Die heet Elektro-Vogel.
Bij Lenger heet hij Electro vogel 3000. In de bouwbeschrijvig hiervan staat omschreven hoe je er ailerons in bouwt inclusief de aan te houden V stelling Bij mij staan de ailerons wel in de planning, ook overweeg ik om er een "meeuwen" vleugel van te maken. Dit kun je dan weer uitgebreid lezen in de bouwbeschrijving van de Swallow bij Lenger.
de originele bird heeft een profiel clark y die van lenger een eppler 205 vond dat ik dat moest zeggen
Huibert, De Bird of Time zwever is er in 2 uitvoeringen: De volledig houtbouw en de uitvoering met kunststof romp. Zelf hen ik ooit de houten versie gemaakt. Die had een naar mijn smaak te korte neus om het zwp op de goede plek te krijgen. Misschien heb ik te zwaar gebouwd. Hij was in totaal niet te zwaar maar de hoeveelheid lood die erin moest........ De versie met kunststof staat op jouw foto. Die lijkt me veel aantrekkelijker. Vliegt uitstekend, maar zoals Vincenzo schreef geen kist voor zwaar weer. Groeten, JH
Die van mij wordt dus de volledig houtbouw versie, de ARF uitvoering schijnt trouwens een nogal slechte vleugelbouw te hebben. Dat van het zwaartepunt had ik ook al gelezen dus is het zaak om de staart zo licht mogelijk te houden. P.S. die foto was het beste wat ik op het net tegenkwam
Huibert De BIRD is een echte BOUWdoos. De vleugel moet je goed bekijken, want een fout is snel gemaakt en in de vleugelverbinding gaat veel 2 componentenlijm . Na de ruwbouw veeeeeel schaven en schuren. Mijn bouwhok was een slagveld Succes met de bouw !! JH
Je wilt hem toch electrisch uitvoeren Huibert? Dan lijkt dit probleem me ook niet zooo groot. Geniet van de bouw!
Met een ouderwetse aandrijving zit het zwaartepunt goed, mijn complete aandrijving incl. accu komt op een slordige 400 gram weet niet of het dan ook nog goed uitkomt. Even een vraag, geeft het andere vliegeigenschappen als je de vleugel als meeuwen model bouwt ipv. de normale V-stelling ?
http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2007/RCSD-2007-01.pdf vanaf pagina 13. http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2007/RCSD-2007-12.pdf vanaf pagina 28. http://www.rcsoaringdigest.com/pdfs/RCSD-2006/RCSD-2006-10.pdf vanaf pagina 35
Gisteren mijn bouwdoos binnengekregen van de BoT. Had ik eigenlijk van te voren moeten navragen maar ik heb een wat oudere kit uit 2002 waarbij ook de romp wordt opgebouwd uit balsa. Nou heb ik daar niet zoveel moeite mee; het is gewoon een leuk rompje en wat balsa snuiven is ook nooit weg ..... Wat echter gigantisch tegenvalt in deze doos is de kwaliteit van het hout en het stanswerk ! Nou had ik daar al het een en ander over gelezen op het amerikaanse forum maar een groot gedeelte van het hout in de doos valt in de kategorie "dubbel geruwd eike...." Voor de staart-partij moet ik sowieso maar eens langs gaan bij de lokale balsa-boer anders moet er een ontzettende partij lood in om het zwp. goed te krijgen.... De positieve kant is echter dat het hier een lekker nostalgische houten kist betreft die konstruktief wel goed in mekaar lijkt te zitten (de tekening bekijkend) en die tijdens de bouw heel wat schaafkrullen zal opleveren. Hoef me dus voorlopig niet te vervelen. Arno
ik had ook zo eentje, en heb hem dan maar van het plan gebouwd . en deze dan maar terug doorverkocht .