Bixler 2 setup en vliegen

Discussie in 'Beginners' gestart door Samz11, 8 jun 2014.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, en niet meer dan dat, met welk toerental de motor wil gaan draaien. Maar het zegt niet of motor prop met dat toerental rond kan slingeren zonder in de hens te gaan. Daarvoor moet je naar maximum vermogen en max stroom kijken.
     
  2. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Precies! Goed hoor!
    Ik heb daar toen wat langer over moeten nadenken ;-)

    Een prop moet een bepaalde hoeveelheid lucht naar achteren slingeren om het vliegtuig vooruit te krijgen. En daar is een bepaalde hoeveelheid kracht/ vermogen voor nodig.
    Gegeven een motor met een bepaald vermogen, die zal een kleinere prop met meer toeren kunnen ronddraaien en een grotere prop met minder toeren.
    Dit nog los van de spoed van een propeller, die bepaalt hoeveel lucht er in één enkele draai naar achteren verplaatst wordt.
    Een grotere spoed kost dus ook méér kracht

    Zet je een te grote prop op een motor dan krijg je op een gegeven moment rook, maar niet zo lang ;-)
     
  3. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    eindelijk was de KIT versie weer op voorraad, dus m'n bestelling gaat eindelijk verder. wel ongelovelijk, hij is dus vannochtend ongeveer bevoorraad, en is nu alweer out of stock! gewild vliegtuigje?
     
  4. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    vliegtuig is vandaag verzonden, dus zal na het weekend wel vliegklaar zijn. Pieter, wanneer zou je met mij de maiden flight kunnen vliegen?:)
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    hèhè bixler is eindelijk binnen!! set oogt erg netjes!
    [​IMG]
    super kwaliteit en makkelijk in elkaar te zetten. heb de ailerons verbeterd door schaniertjes er in te lijmen i.p.v. de schuimen schanieren. motor past ook goed op de originele motormount.
    motor en roer en hoogteroer servo's in de romp gelijmd.
    [​IMG]
    daarna de romphelften aan elkaar gelijmd.
    [​IMG]
    wel jammer is dat de regelaar defect is. ook de zender wil maar niet goed gaan met mijn computer dus die kan ik ook niet goed instellen. misschien ook maar een andere kopen die niet via de pc hoeft worden ingesteld. motor werkt wel want heb hem even op een andere regelaar en de motor zelf werkt wel. vanavond meer!
     
  6. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ben nu bezig met de aileron en flap servo's maar ben er achter gekomen dat de servo's voor de flaps een uitslag van wel 90 graden maken! dat gaat natuurlijk niet werken, iemand tips om de uitslag te verkleinen? ik kan niks via de zender regelen..
     
  7. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    wat voor zender heb je er bij ? Als het een schakelaar is voor de flaps, is het meestal : Flaps uit, volledige uit slag (schakelaar omlaag) en flaps in (schakelaar omhoog). Een andere mogelijkheid is er dan niet.

    Tenzij je een zender heb , bijvoorbeeld de t6j, die een draaiknop heeft, waarmee je dan traploos de flaps kan regelen, en anders moet je een 3standen schakelaar hebben, voor 1 : flaps half uit, 2 flaps full en 3 terug naar begin positie , dus geheel in.
     
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    ik gebruik nu tijdelijk een 6 kanaals zender van gofly met idd een enkel schakelaartje voor de flaps. zou ik dit zo gebruiken, zouden de flaps op 90 graden gaan staan als ik ze inschakel maar de flapvlakken zijn voor 45 graden gemaakt, dus denk dat de flaps dat niet leuk gaan vinden. ik zat te denken om de stuurarmpjes op de flaps te bewerken dat er i.p.v. gaatjes een sleufje is, waar het stuurarmpje doorheen glijd. zo kan de servo toch 90 graden uitslaan, maar gaat de flap maar tot 40 graden o.i.d. gaat.
     
  9. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Maar waarom alleen op 40 graden als ik vragen mag, en wat is het nut ervan , als je je servo's/besturings armpjes aanpast?

    Met 90 graden heb je toch een beter rem-effect, heb ik het idee.
     
  10. Wasp250

    Wasp250

    Lid geworden:
    9 mei 2012
    Berichten:
    773
    Locatie:
    oss
    Go Fly zender van Conrad, 35 mhz?
     
  11. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    flap probleem heeft zichzelf al opgelost ;) tis een gofly zender met 2,4 Ghz ooit een keer overgenomen via het forum. denk dat ik toch eens moet zoeken naar een wat betere zender wat gewoon werkt. spectrum is mij te duur, maar misschien is er op Ad Listings - ModelbouwMarkt.nl ;) wat leuks te vinden. bixler is intussen bijna (op de regelaar dus na) vliegklaar:).
     
  12. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Een flap dient ook om het draagvermogen van de vleugel bij start en landing te vergroten (ten koste van meer weerstand). Dat werkt met 90 graden niet :)
     
  13. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    heb de zender eindelijk kunnen laten communiceren met de pc, en heb alles ingesteld. als hij werkt is het een prima setje! heb nu op de linker schakelaar en het linker draaiknopje de flaps. met de schakelaar kan ik de flaps met 1 klik op 100% zetten, en met de draaiknop kan ik ze op variabele standen zetten.
    kanalen mixen is ook leuk, zou ik het hoogteroer met het staartroer mixen? dat als ik stuur dat het vliegtuig ook een beetje up heeft? of is dat niet zo handig voor een beginner, omdat ik het vliegen dan te "lui" zegmaar aanleer?

    de maiden gaat trouwens donderdag avond plaatsvinden.
    gr, Sam
     
  14. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Mixen doe je pas als je precies weet waaróm je dat wel handig vindt en ook weet hoevéél je het moet doen, niet omdat je het leuk vindt.:rolleyes:
     
  15. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    dan laat ik het nu zo hahaha
     
  16. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    bixler in balans:
    [​IMG]
    dit met 80 gram lood in de neus met epoxy gelijmd en de elektronika zo er in(nieuwe regelaar gaat ook met klitteband vastgezet worden):
    [​IMG]
    nu moet de regelaar binnenkomen en gaan met die kist!:)
     
  17. taranis

    taranis

    Lid geworden:
    25 feb 2014
    Berichten:
    49
    nu nog je hoogteroer een reflex van vijf graden "UP" en klaar ben je.

    veel succes!
     
  18. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    En een reflex is?? Toch gemixt met het richtingsroer?
     
  19. taranis

    taranis

    Lid geworden:
    25 feb 2014
    Berichten:
    49
    Reflex is een beetje trim. Wat de bixler2 betreft met je hoogteroer. Je bixler2 heeft de neiging te duiken. Zet de motor heel zachtjes aan als je model op de stokjes (bedoelt om de balans te bekijken) staat, dan zie je dat.

    Als je plus/minus vijf tikjes met je trim "UP" geeft (ongeveer 5 graden) zit je goed.

    Je bixler vliegt gelijk mooi horizontaal van je weg wel tegen de wind als die er is in gooien
     
  20. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Ah prima doe ik wel via de pc programmer dan.
     

Deel Deze Pagina