Black Horse Spitfire MK IX 2000mm 33cc BH 136

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door timmybeetle, 9 sep 2016.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Berekend, of gemeten Wil?
    Kun je een foto('s) van je gecremeerde regelaar plaatsen, met name van wat er kapot is gegaan? Mits TS geen bezwaar heeft.
     
  2. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Ik heb alles gemeten voordat ik ging vliegen. Samen met een club maatje, die heeft daar spullen voor die ik niet heb. Motor trok op de grond 70 / 75 amp, en de regelaar was 100 amp.

    Als ik hem nog had zou ik de foto's wel maken , maar de regelaar is al weg.. Die stonk mij te veel hier...
    Maar de plus draad vanaf de accu en twee draden naar de motor waren gewoon los gekomen.
    En alles tussen de koelplaat en de achterkant was zwart.
    Ik heb geluk gehad dat deze regelaar niet op hout was bevestigt. Dan had ik brand gehad.
    Nu was er alleen veel schoon te maken. .
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat klinkt als kortsluiting...
    Feit dat ook 2 motordraden los zijn gekomen, vertellen mij dat daar een dermate hoge stroom doorheen is gegaan, dat de draden zichzelf los hebben gemaakt.
    Als 2 motordraden sluiting maken, is het niet zo gek dat de accudraad zichzelf ook losmaakt.

    dus OF de regelaar heeft spontaan zelf besloten de volle spanning op de twee motordraden te zetten
    of de motor maakt intern ergens sluiting.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Helemaal mee eens.
    Met gemeten 75ampère zat je nog lang niet aan je tax. Of regelaar de oorzak was, is niet goed meer te controleren.
    Ik zou de motor goed aan de tand voelen alvorens hem weer te gebruiken. En ook zeker Kv controleren, punt 4 en 5, want je magneten kunnen door verhitting verzwakt zijn.

    Several simple motor tests
    1. Testen m.b.v. een tweede brushless motor en een boormachine/dremel, video (ook leuk om te zien/doen)
      Three Phase Alternator - Three Phase Motor? - RCG
    2. Drytesting brushless motors - WFF (RCG user vollrathd)
    3. Generator test, only using a power drill and a voltmeter
      (Re)winding and building motors - RCG (sticky)
      → opening post
      → #40 Generator test
    4. Overheated magnets result in lower magnet strength (irreversible! :(), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv cubed :eek:
      Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway [​IMG][​IMG][​IMG]
    5. Determining whether magnets still have original strength, by determining whether Kv motorconstant (in rpm/volt) is still the same, several simple straightforward methods.
      www.bavaria-direct.co.za
      → motor constants
    6. Opening an outrunner for visual inspection
     
  5. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Update: vlieg ervaring

    De kist vliegt inderdaad erg gemoedelijk, ondanks zijn 8,5Kg.
    De kist is in mijn ogen wel wind gevoelig, gisteren achter gekomen tijdens vliegen met meer wind.
    Tijdens de start komt hij al vrij snel los, en tijdens de landing dweilt ie naar binnen.
    Vlieg ook een andere kist van Black Horse een P40 van 1,7meter span, wat ik zie is dat beide kisten veel lift hebben.
    Ben zeer tevreden met de Spitfire , wat mij betreft een mooi instap in de 2 meter modellen.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    misschien gooi ik er iets in wat totaal onnodig is (lang leve een forum, reageren op mensen die je niet kent :D)

    Dat "dweilen" kan inhouden dat hij tegen een stall aan zit, of de roeren hebben gewoon niet afdoende overmacht om hem bij die lage snelheden goed te kunnen corrigeren.
    In beide gevallen is de oplossing om wat vlotter te vliegen.
    bij een aantal kisten van mij was dit de oplossing tegen de spannende landingen..
    Alleen het "uitmelken" wordt dan lastig, je zal de kist dan wat meer tegen de landingsbaan aan moeten vliegen.
    eenmaal op de grond remt het snel genoeg doorgaans

    Dat vlot loskomen is ook zo'n gevaarlijk iets bij sommige kisten, veel mensen trekken de kist meteen omhoog als de wielen loskomen.
    maar het feit dat hij los komt, zegt niet dat hij al echt vliegt...
    vaak zitten ze dan nog in het grondeffect, wat heel wat extra lift geeft. Kom je dan met die snelheid boven het grondeffect, schiet het toestel alsnog in een stall.
    dus ff laag doorvliegen, snelheid opbouwen. klopt nog met schaalvliegen ook.
    ook hierin, vraag maar liever niet hoe ik hier achter kwam :D
     
  7. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Die kist van mij komt met wat meer snelheid en wind beter naar de baan.. net voordat hij de grond raak gas minderen en neerzetten.
    Gas dicht en terug naar de pits.
    Nieuwe accu er in en klaar voor de volgende vlucht..
    Hij vliegt heel gemoedelijk voor een Spitfire.
    Ik ben nu bezig met de P47, ook van BH.. Hier zit nu een 55cc DLE motor in.. Hij is bijna klaar..
    Motor nog afstellen en stickers plakken..
    En nee ik heb geen bouw foto's gemaakt dit keer... Heeft niet echt veel zin met een ARF vind ik..

    Gr Wil
     
  8. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Hoi

    Na nu een tijd met deze spitfire gevlogen te hebben moet ik helaas bekennen dat het wel verslavend is ha ha.
    Heb het lood nu op een andere plaats gelegd , boven op de motor werkte niet teveel trillingen.
    Nu is het geluid ook veel mooier, rustiger.
    Wat mij betreft een perfect vliegbeeld en landingen en start uit het boekje.
    Helaas mijn vliegmaatje die altijd filmde is niet actief op dit moment met vliegen dus geen mooie vliegbeelden.
    Hopelijk vanmiddag mooi vliegweer dan weer wat vlieguren maken.
    Me brandstof is toch wel makkelijker dan elektro wat betreft vliegtijden in de lucht.
    Hoe gaat het met je P47?

    vlieg veilig,

    grts Hans
     
  9. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse

    Ik heb de P47 gevlogen en dat was goed. Alleen met rijden gaat hij te snel neusje over. Koste mij een prop met de landing.
    Nu bezig het zwaartepunt wat te verplaatsen. Kijken of dat gaat met vliegen . Hij vloog best goed,
    Ik zit nu nog even te wachten op de nieuwe prop. Was wel zonde van de 4 blads prop, 83 euro stuk na de 1e vlucht...
    Maar goed We zetten er nu eerst een 2 blads op en kijken wat hij dan doet.
    Rijden en vliegen moeten wel beide goed gaan he.. We zullen het gaan zien.


    Gr wil
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Opletten dat je niet het zwaartepunt verplaatst (en misschien vlieggedrag opoffert) om goed te kunnen rijden..
    als dit straffeloos kan, gewoon doen natuurlijk..
    maar een vliegtuig moet in eerste instantie goed vliegen, het landen pas je dan andere dingen voor aan.

    anders proberen de wielen verder naar voren te krijgen, scheelt ook een hoop.
    of kijken of de wielen misschien wat stroef lopen/klem lopen.
     
  11. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Ik weet waar ik op moet letten. ;)
    Ik kan het zwaartepunt nog een ietsjes aanpassen, en natuurlijk ook de poten wat verder naar voren uit laten klappen.
    We zullen zien wat het gaat worden, ik had hem graag klaar gehad voor de 17e.
    Dan is er bij Gooi & Eemland een meeting.
    De Spitfire heeft een lamme poot en de P47 is nog niet echt meeting klaar.
    De B17 heeft ook wat na te lopen. Ik zal dus even moeten kijken wat ik dan wel mee kan nemen..
    Maar ik ga wel. Dan maar met wat andere vliegtuigen..

    Gr Wil
     
    Santman vindt dit leuk.
  12. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    De P47 vliegt inmiddels super.. Heeft ook op de meeting in Oss gevlogen.
    Die kist is dus in orde.
    Maar nu heb ik een nieuwe vleugel nodig voor mijn Spitfire..
    Deze middag ging het fout bij het opstijgen.
    Dwars wind en over de vleugel weg niet meer te houden.
    Eén vleugel is naar gort de andere vleugel heeft een gat in de bekleding.
    Wonder boven wonder is de romp nog heel, geen schade gevonden..
    Ik zoek dus nu een nieuwe vleugel set voor mijn Black Horse BH 136.
    Als iemand weet waar deze te krijgen zijn hoor ik het graag.
    Ik heb ze nog niet gevonden.

    Gr Wil
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Getver....

    Probeer eens via http://www.hobbyfly.de/
    Een clubmaat had een kapotte cowl voor een BH toestel en heeft 'm daar kunnen bestellen.
     
  14. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Heren

    Heb de gecrashte Spitfire van Wil overgenomen en ben gestart met het repareren van de vleugel.
    Interesse om te zien hoe het verloopt dan kun je dit vinden hier,
    https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=45593383&postcount=23

    grts Hans

    ps Heb een gebruikte OS GF40 4T motor op de kop getikt die gaat deze winter ingebouwd worden in mijn Spitfire waar nu de DLE30 nog zijn werk deed.
     
  15. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    OS GF40

    Vandaag begonnen om mijn DLE30 eruit te halen en kijken of de OS GF40 past.
    Gelukkig is de bevestiging hetzelfde als van de DLE30 dus dat was makkelijk.
    De OS GF40 is alleen iets langer als de DLE30 maar kan de motorkap een beetje schuiven is niet veel, het zei zo.
    ook is de OS GF40 iets zwaarder als de DLE30, 1170 tov 910.
    De ontsteking is weer iets lichter van de OS GF40, 95 tov 120.
    De motor steunen heb ik ook weer aangedraaid, het houd werkt ook na ruim 4 jaar vliegen.
    Nu nog test draaien en daarna alles weer in elkaar zetten zodat ik na de winter weer kan vliegen met de Spitfire maar nu met een mooi 4T geluid.
    De bijgeleverde uitlaat monteer ik niet, heb een 90 graden bocht erop gezet en daar zet ik een silicone slang op, had ik zo ook bij mijn P47 met NGH38 gedaan en dat werkte goed en het geluid was ook prachtig.

    Groet Hans
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    waarom niet die vulbusjes korter maken of nieuwe op de goede lengte?
     
  17. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Helden
    Piloten





    vliegt perfect met deze motor en geluid is nu een stuk mooier als met de DLE30

    grtoet Hans
     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  18. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Dat ziet er mooi uit. Lekker snel zo met die 4T en het geluid is wel een stuk fijner om te horen dan een 2T...
    OP naar een mooie zomer met veel dagen om te vliegen..

    Happy landings Hans.
     
  19. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Wat gaaf zeg:)!!

    Groeten, Eddy
     
  20. Phaedra

    Phaedra

    Lid geworden:
    20 aug 2011
    Berichten:
    502
    Locatie:
    omgeving Antwerpen
    Ik heb gisteren de elektrische Spit van Hans overgekocht; die stond namelijk al langer op mijn verlanglijstje. Ik was dan ook heel blij deze te koop te zien aangeboden worden.
    Hans gaf me een hele schat aan informatie omtrent dit model en toebehoren, wat het me makkelijk(er) zal maken om het vliegend te krijgen.
    Het eerste dat ik moest doen is een prop bestellen, want die is er niet bij. Ik heb inmiddels de 17" Varioprop van Ramoser besteld, omdat het hierbij de spoed kan manueel instellen (en zo stroom en vermogen te regelen).
    Zoals altijd kan ik het niet laten om de boel eerst wat te demonteren, ik moet een betere voeling krijgen met het model, weten wat er zoal waar zit, en ineens ook een grondige inspectie doen van alles.
    Een eerste ding dat ik toch wou veranderen, is de plaatsing van de regelaar. Aangezien de motordraden meer dan lang genoeg zijn, en ik liever niet de batterijdraden nodeloos verleng, heb ik gekozen om de regelaar onderaan de romp te bevestigen, recht in de luchtstroom van de luchthapper onderaan de neus.
    P1100499.JPG
    Daar is plaats zat, en daar zit ie dichter bij de batterijen.
    Vanuit de luchthapper te zien zit die recht in de luchtstroom
    P1100495.JPG
    Niet echt goed te zien op de foto, maar er is meer dan 2cm ruimte tussen de regelaar en de bodem van de luchthapper. Ik overweeg om aan de achterkant van de luchthapper ook een opening te maken, zodat de lucht er makkelijker door kan stromen.
    Om de wielen te kunnen uitklappen, moest ik eerst nog wat draden aan de mpx connectoren solderen, en zoals gewoonlijk werk ik dat, na testen, af met hotglue. Dit helpt niet alleen de isolatie, maar dient ook ineens als trek-ontlasting, zodat de krachten bij het uittrekken niet meer op de solderingen zelf komen.
    P1100500.JPG
    Als de wielen eindelijk konden uitgeklapt worden, kon ik de Spit eindelijk in volle glorie bewonderen
    P1100501.JPG
    Ziet er echt indrukwekkend mooi uit, zelfs zonder prop.
    Als ik mijn 6S 5000mAh en 4S 5000 mAh batterijen helemaal vooraan plaats, komt ik perfect op het zwaartepunt uit dat Hans aanduidde. Perfect.
     
    E.hof vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina