Blackout Mini Spider Hexa (mini bouwverslag + naze32 HOWTO)

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door BorisB, 16 jan 2014.

  1. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Er zijn wel wat topics over mini H quads en mini quads in het algemeen. Vandaar dat ik een topic wil starten om mijn mini hexa ervaringen in kwijt te kunnen en ook eventuele toekomstige videos

    Geen gedetailleerd bouwverslag, aangezien ik sneller bouw dan verslag maken, dus wel wat foto's.

    pakketje
    [​IMG]

    En eindelijk af. Snel maiden hopelijk.
    [​IMG]



    Huidige componenten:
    ESC: 6x Afro 12Amp ESC
    MOTOR: 6x Cobra 2204-32 1960kv motoren
    PROP: Gemfan 5x3, HQProp 5x3 of Blackout Carbon 5x3 prop (not in testfase)
    LIPO: 4S 2200mAh
    FC: Naze32 Acro rev5 (Pink Edition)
    RC: Sherrer Long range RX

    FPV Gear:
    HK Simple OSD (Voltage en tijd)
    VTX: 850mw 1.3ghz
    Sony 600TVL cam
    HK 12V Ubec
    Gopro Hero3 Black (recording cam)


    Voor degene die nu alvast geinterresseerd zijn naar wat beelden ervan (niet van mij):





    UPDATE 19-01-2014
    -----------------------------------------
    Een foto voor de maiden
    [​IMG]

    De fpv maiden zelf! De 2de lipo eigenlijk. De eerste was een voorzichtige test en range check.



    UPDATE 13-02-2014 BOWVERSLAG(je)
    --------------------------------------------

    Hier wat build foto's om er een meer bouwverslag van te maken

    Frame samen met de armen:
    [​IMG]

    Boven aanzicht geassemblleerde frame zonder clean plate:
    [​IMG]

    Dirty hoofd platen in hand:
    [​IMG]

    Mijn voedings bekabeling:
    [​IMG]

    Zij aanzicht main plates met originele manier van het plaatsen voor de dempers. Ik heb er uiteindelijk nog een afstandsbuis tussen geplaatst om mijn gopro tussen de clean plates en de dirty plates te plaatsen.
    [​IMG]

    De frame in elkaar gezet op een net wat andere manier dan origineel bedacht voor betere gopro protectie:
    [​IMG]
    [​IMG]

    En de uiteindelijke build:
    [​IMG]

    En de LOS re-maiden (Als je het verhaal verder in het draadje volgt dan zie je dat ik 2 keer geswitched was van de setup).



    update 28-03-14

    28-03-2014 UPDATE Naze32 Settings on Spider mini HEX:
    Na wat aanvraag van mensen ook een korte naze32 verslag hoe ik deze geconfigureerd heb voor de Spider hex

    Dit is hoe een naze32 acro rev5 bord ontvangen wordt zonder gesoldeerde headers.
    [​IMG]

    De tools wat je nodig hebt om een naze32 te configureren is chrome baseflight configurator.
    https://chrome.google.com/webstore/detail/baseflight-configurator/mppkgnedeapfejgfimkdoninnofofigk

    Volledige manual van het bord kan hier gevonden worden met de uitleg van waar welke connector voor is
    http://www.abusemark.com/downloads/naze32_rev3.pdf

    Stap 1 (Solderen van de headers):
    De motor headers en de vbat/buzzer headers heb ik gesoldeerd zoals het origineel bedoeld is, maar aangezien ik enkel gebruik van de PPM maak hoef ik dus niet die "bulky" connector aan de zijkant te hebben voor mijn ontvanger. Hier heb ik dus rechtstreeks een servo connector op het bordje gesoldeerd. Dus enkel 5V, GND en PPM signaal.
    [​IMG]

    Stap 2 (aansluiten motoren):
    De naze32 dient als hexa-X gebruikt te worden en zo moeten de motoren aangesloten worden. Tevens zie je hier hoe de draai richting van de motoren moet zijn.
    [​IMG]

    Stap 3 (ontvanger aansluiten):
    Heb hier geen foto's van, maar dit is uiteraard per ontvanger anders, dus ga hier niet te diep op in. In mijn geval is het een servo connector die op de PPM aansluiting komt. Plug & play op de Sherrer RX

    Stap 4 (Voorbereiden basis zender configuratie):
    De basis van een naze32 draait op multiwii uiteraard en multiwii vereist wel handmatige afstemming van je TX en FC. In mijn geval gebruik ik de aanbevolen PWM ranges. Ik heb mijn kanaal 1-4 op 1000-2000ms staan.
    Op mijn Spektrum DX7s betekent dit dat mijn uitslag op min op-126 en max+126 moet staan. Daarnaast dien je op de Spektrum Pitch kanaal te reversen. Dit heb ik zo eenmalig op mijn zender ingesteld en eigenlijk
    gebruik ik het zo op al mijn naze32 setups.
    Standaard midrc is 1500 (centerstick), maar sommige zenders hebben centerstick op 1520 en dit dien je in te stellen op de fc. Dan zou de range 1020-2020 kunnen zijn.
    Dit kan ook allemaal in de rc

    Stap 5 (ESC calibratie):
    Ik kies altijd om mijn regelaars op de volgende range te calibrereb 1000-2000. Hieronder de instructies en alle daaropvolgende calibratie is daarop
    Connect de USB connector p het bordje en ga naar de CLI en typ hier volgende commandos op volgorde (begin met NIET aangesloten lipo en verwijderde props!)
    - set mincommand = 2000 [ENTER]
    - save [ENTER]
    - set mincommand = 1000 [ENTER]
    - connect nu lipo en je zul je horen dat de regelaars in de calibratie mode komen
    - save [ENTER]
    - Nu zul je de calibratie bevestiging van alle regelaars horen

    Er is ook wel een andere manier voor het calibreren en dat gaat via de sliders in motor/servo tab van baseflight configurator. Met deze had ik zelf wat issues in de laatste firmware, maar bovenstaande werkt gegarandeerd.

    Stap 6 (Maak basis software configuratie aan):
    Hieronder zijn de commandos die ik standaard invoer en zijn gebasseerd op mijn ESC calibratie rante, type zender en zender configuratie. Deze kun je allemaal in een keer plakken in de cli

    Code:
    feature PPM
    map TAER1234
    mixer hex6x
    set mincommand = 1000
    set minthrottle = 1100
    set maxthrottle = 2000
    set mincheck = 1020
    set maxcheck = 1980
    set looptime = 2800
    set midrc = 1500 
    
    UITLEG bovestaande:
    feature PPM -> activeren van PPM op naze32
    map TAER1234 -> RC kanaal mappings voor spektrum en betekenis ervan is Throttle=1 Aeleron=2 Elevator=3 Rudder=4
    mixer hex6x -> Dit veranderd de default quad-x configuratie naar hex-x configuratie. Met de andere woorden je vertelt je FC dat deze in hex mode gaat.
    mincommand = 1000 -> minimale waarde voor de activatie voor je regelaars en ook de waarde die we tijdens de calibratie gebruikt hebben.
    minthrottle = 1100 -> het waarde na het armen. Dit is typisch en aanbevolen het punt waarbij de motoren net beginnen te draaien. Die kan per setup anders zijn. Dit is enkel een voorbeeld.
    maxthrottle = 2000 -> Dit is het max waarde wat naar de regelaars gestuurd zal worden en ook waarde waar we deze op gecalibreerd hebben.
    mincheck = 1030 -> Minimale stick uitslag om functies zoals armen en andere stick commands te detecteren. Staat dit niet goed dan kun je bijvoorbeeld niet armen. Aanbevolen min rc input +30
    maxcheck = 1970 -> Maximale stick uitslag om functies zoals armen en andere stick commands te detecteren. Staat dit niet goed dan kun je bijvoorbeeld niet armen. Aanbevolen max rc input -30
    looptime = 2800 -> tijd in us wat nodig is voor het main loop uit te voeren. Hiermee bepaal je dus de snelheid van je PID controller berekeningen. Standaard waarde is te hoog en 2500-3000 wordt als een sweet spot gezien.
    midrc = 1500 -> is de waarde wat de fc moet krijgen vanuit de ontvanger als de stick in het midden is. In mijn geval dus 1500, maar bij een futaba is dit 1520 bijvoorbeeld.


    Stap 7 (tuning):
    Als de bovenstaande stappen correct zijn uitgevoerd zul je moeten kunnen vliegen. Dit dient uiteraard getest te worden.

    Tunen gebeurt uiteraard het beste in Rate/acro mode voor het beste resultaat. Beste tuning methode vind ik als volgt:
    Begin met default settings en zorg dat je CG zo goed mogelijk is.

    P Gain:
    Verhoog of verlaag de P waarde totdat je gewenste stick respons krijgt. Als het sturen te scherp aanvoelt dien je de P te verlagen en als het sturen te los aanvoelt die je de P te verhogen.
    Vaak is het ook kwestie van tijd. Uiteraard dien je ook net zoals met traditionele tuning rekening te houden met oscillatie, maar meestal zit mijn gewenste P ver onder het oscillatie punt.
    Doe dit per axis. Begin bijvoorbeeld met Roll en dan met pitch en yaw

    I Gain:
    De standaard I gain is meestal vrij safe en vrijwel nooit te hoog wat ik ervaren heb. Hiermee kun je heel simpel gezegd bepalen hoe hard je multi vecht op de factoren van buitenaf zoals de wind, luchtweestand en dus ook je CG verschuivingen. Dit is dus additioneel aan je P. Mocht je multi te los aanvoelen bijvoorbeeld op pitch en heb je neiging dat het moeite heeft om de positie vast te houden dien je deze te verhogen.
    Een te hoge I gain kan vaak resulteren in langzamere oscillaties en zelfs gewiebel.

    D Gain:
    De laatste tuning parameter is eigenlijk voornamelijk verzachting op de P bij het naderen van volledige herstel. Om dit het beste uit te leggen heb ik hier een voorbeeld. Stel je maakt een roll of flip en je wilt dat je multi meteen stopt met het uitvoeren van beweging bij het loslaten van de stick kan dit resulteren in kleine overshoot, als bijvoorbeeld doorschieten van de beweging. Met D kun je de laatste stuk bij het loslaten van de stick verzachten, waardoor het afremmen van beweging langzamer zal gebeuren. D waarden dient ook niet te hoog te zijn, want dit resulteert weer in minder responsief gedrag.

    Level gain dient pas daarna ingesteld te worden en komt ook eigenlijk neer op kwestie van smaak. De een wil sneller levelen als de ander.

    Dit zijn de PID's wat ik momenteel op mijn Spider gebruik en eigenlijk alleen maar in rate/acro mode vlieg.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Rubaaaa

    Rubaaaa

    Lid geworden:
    21 jun 2013
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Gouda
    mooi ding, heb je al wel een binnen testje gedaan?
     
  3. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Nee. Dit is de eerste keer ooit dat ik iets gebouwd heb, maar niet meteen getest. Het was vrij laat en moest vroeg op, dus dat doe ik vanavond wel.

    Heb wel zonder props alles geverifieerd, dat alles goed werkt, dus het moet goed komen :D
     
  4. Vince-prince

    Vince-prince

    Lid geworden:
    6 feb 2011
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Antwerpen Berchem
    Een mini die een gopro kan meenemen. Zeer knap!!!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Sterker nog! Een gimbal moet ook kunnen! Dat komt er ook in de toekomst.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. Vince-prince

    Vince-prince

    Lid geworden:
    6 feb 2011
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Antwerpen Berchem
    Wow knap!!! Ga ik zeker volgen!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. kammetje

    kammetje

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    498
    Locatie:
    Eindhoven
    mooi ding hoor Boris.
     
  8. DannyMetall

    DannyMetall

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    4.068
    Locatie:
    Z-Limburg
    ben benieuwd naar de FPV-maiden !!!!!!!!!!
     
  9. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ik ook :D. Er komt wat beter weer in het weekend aan.

    Overigens toenstraks getuned in de tuin en het voelde wel lekker! Hover was rond 30%

    Hier spider hexa met de rest van zijn famillie :D.
    [​IMG]
     
  10. slotracers-nl

    slotracers-nl

    Lid geworden:
    27 okt 2013
    Berichten:
    399
    Locatie:
    Landgraaf
    Ziet er heel goed uit, veel plezier ermee.
     
  11. menno

    menno

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    1.273
    Locatie:
    Rosmalen
    30% :eek: met Gopro? Heb je dan nog wel een goede throttle control rond je hover punt?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Thanks. Het is winter, oftewel bouw en tuning tijd voor de zomer straks. Misschien dat er nog een bijkomt en dan kan ik een paar maanden vooruit.

    ja eigenlijk best wel. De throttle response is best smooth en je hebt onderin niet eens echt gevoel voor power. Pas bij punch outs gaat het hard accelereren. Mini hexa is denk ik rond 850gram en misschien tegen de 900.
    ga later verschillende props proberen. Begin nu lekker op die gemfans.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. Devil31

    Devil31

    Lid geworden:
    16 nov 2013
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Zuid-Limburg
    nice familie :cool::cool::cool:
     
  14. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Inderdaad... *jaloerse Hans zit te lonken.... Kwijl kwijl

    Goed trio zo te zien voor zomerfun!
     
  15. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Thanks mannen. Ja voor de zomer moet ik er misschien nog een erbij hebben.
     
  16. Peter P

    Peter P

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Veghel
    hahahaha héérlijk! Nooit genoeg met deze hobby:D
     
  17. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ja de hele tijd alleen een type frame vliegen gaat vervelen :D. Je wilt wat variatie in het leven ;)
     
  18. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Heb je ook meerdere relaties dan ? :p
     
  19. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    je moet van alles wat meer van hebben ;)
     
  20. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    MAIDEN VANMIDDAG GEDAAN!!!! Fucking snel ding!


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina