Blade 230 , weer ne nieuwen ...

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door guyken, 21 jul 2015.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Off topic, ik vlieg de raptor E550 fbl :) en de oude 550e fb ook, vind het grootste verschil tussen wel en geen fb vooral voelbaar bij (veel) wind, geef me bij veel wind maar een fbl :)

    Maar beide zijn leuke heli's

    En idd...

    THUNDER TIGER RULES ;)
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Miene Thunder Tiger Mini Titan E360 vliegt nog lustig en vrolijk rond.
    Ben er blij mee.
    Vanochtend vroeg nog met de Blade 230S rondgevlogen.
    Was knap fris met temperatuur rond het vriespunt, maar het was gelukkig windstil en de zon scheen dus dat was erg lekker.
    Ik had de zenderhandtas wel rond miene DX7s gedaan, want dat scheelt altijd iets qua kou.
    Wat een heerlijk vliegweertje was het ondanks de pittige kou.
    Maar geen wind erbij scheelt echt heel veel.
    Heb 8 stuks Lipo packjes leeggevlogen en de machine presteerde weer flawless.
    Blijft toch wel een heerlijk toestel hoor deze Blade 230S.
    Al met al vlieg ik nu met de Blade 230s en de Blade 300X en ben er zeer content mee, ondanks de verschillende meningen over het merk Blade.
    Hoop dat de machines het puik blijven doen en binnenkort de Blade mcpX BL erbij.
    Mijn Blade 230S neigt inmiddels naar de 200 vluchtjes en heeft nog nergens speling op wat dan ook.
    Vliegt en klinkt mechanisch super en voldoet nog steeds naar mijn wens.
    Op naar de volgende vliegsessie.
    Vr Gr Erwin
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nog eens,
    uit of de box waren alle mijn Blade's goed
    maar dan kwamen bij allen heel snel de problemen ...
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Jij bent helemaal duidelijk Uwe. :)
    Maar mag ik nieuwsgierig vragen: hoe snel kwamen de problemen dan en waren het veelal dezelfde problemen bij elk toestel van Blade waarmee jij vloog?
    Ik vraag me dan werkelijk af welke problemen het waren en nog belangrijker: na hoeveel vluchtjes liet de shit zich zien. ( shit = de problemen waarmee jij kampte )
    Het zal veelal ook te maken hebben met de vliegstijl van de piloot en ook hoevaak men ermee gecrasht is.
    Zelf ben ik een vrij rustige piloot.
    Vlieg veelal schaalgetrouw rond met mijn helikopters en af en toe een flip, roll en looping.
    Nou, dat mag geen naam hebben vind ik en zoals vele anderen vette 3D moves maken en doen met hun toestellen zal dat uiteraard veel meer doen op de mechanische belasting van het toestel.
    Alsmede ook de eventuele crashes die ermee gemaakt kunnen worden doet de elektronika geen goed.
    Ik heb inmiddels bijna 200 vluchten achter de kiezen met mijn Blade 230S, een 70 vluchten met de Mini Titan 360E en een 25 vluchten met de Blade 300X die er voor mij al een 40tal vluchten op had zitten met de vorige eigenaar.( maakt in totaal dus ook al een 65 vluchtjes )
    Dus eerlijk gezegt ben ik zelf tot op heden dik tevreden met Blade.
    Maar......voorheen 2 stuks Blade 130X helikopters gehad en die vervloekte ik.
    Wat een drama gebakjes.
    Niets dan ellende en knake vlogen ze.
    Ik begrijp dus heel goed dat er piloten zijn die geen Blade helikopter meer in hun hangar willen hebben.
    Ikzelf verbaas me erover hoe goed mijn huidige Blade helikopters het doen en presteren.
    Met name de Blade 300X en BeastX Gyro erop vliegt werkelijk strak en voelt als een 450 size.
    De slijtage slag van mijn Blade 230S verbaast me ook, want er voelt na bijna 200 vluchtjes geen enkele slop op welk onderdeel dan ook.
    En dat vind ik toch wel heel bijzonder voor een helikopter van dit merk.
    Want het is geen Mikado of Goblin kwaliteit. ( en al helemaal niet prijstechnisch vergeleken )
    Vr Gr E
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    problemen kwamen tussen 10 en 20 vlieguren,

    staart in de lucht uit elkaar gevlogen na 10 uren
    brushless heck-motor stuk na minder dan 1 uur
    brushed motoren ben ik constant aan het verwisselen geweest,
    vibraties in de hele heli na rond 15 uren lieten beast-X spontaan
    verkeerde servo impulsen zenden: fatale crash

    maar ik moet zeggen ,
    dat Blade alle die 3 helis inmiddels uit de productie heeft gehaald
    (mCPX, mCPX BL, 500X)

    ... en wat ik hoor, zijn alle navolgers o.k.
    (ik koop se niet , maar klanten blijken tevreden te zijn)
     
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Oke Uwe, helemaal duidelijk weer en bedankt voor je uitleg en toelichting.
    Pfoeeeeee, dat is een hele opsomming die jij hebt meegemaakt.
    Begrijp in jouw geval wel dat jij helemaal klaar bent met Blade helikopters.
    Gelukkig heb jij hedentendage wel helikopters waarmee je dik tevreden bent en stukken minder tot geen problemen hebt.
    Dat is niet alleen erg prettig maar ook fijn voor je gemoedsrust.
    Want heliperikelen kunnen de gemoederen behoorlijk bezig houden.
    Vr Gr E
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... zeker vraag ik veel aan mijn heli's,
    maar met een top merk heli , ik noem maar de Oxy ...
    vlieg ik mijn uren, en die blijft top, überhaupt geen probleem,
    en dat is wat ik wil,
    trouwens zijn die T Rexen ook heel betrouwbare vogels, sorrrrrry voor weer te veel :offtopic:
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Kiek..........dat klink heel goed Uwe.
    En ik ben blij voor jou.
    Mijn vliegkunsten en eisen aan een Heli liggen op een veel lager niveau dan jij doet.
    Daarin zal ook het verschil zitten aan slijtageslag aan de machines.
    Vind het wel fijn dat die verschillen er zijn in keuze van Heli modellen.
    Voor een ieder wat wils gelukkig.
    Vr Gr E
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    En hier heeft de blade 450x het goed gedaan vandaag. Maar is wel weinig standaard aan.. Enkel het frame nog.. ha ja en de canopy ;)

    Heb vroeger een blade 450 3d gehad volledig standaard en eigenlijk ook niet tevreden over, zo brak op een gegeven moment spontaan de motoras af.. gelukkig was ik in een heel lage hover toen. En heel het plastic staartgebeuren is ook niet van goede kwaliteit vond ik (heb niets tegen plastic maar het moet wel goede kwaliteit zijn)

    Maar die ik nu heb.. gaan met die banaan.. super helitje :)
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    die X-serie van Blade is stok al veel anders dan de oude 3D ,
    die ja eerst flybaard was
     
  11. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Kom net terug van het grote veld.
    Daar afgelopen middag met een aantal vliegmaatjes Heli gevlogen.
    Heb de bail out functie van de Blade 230S eens flink getest.
    En potdorie dat systeem werkt feilloos.
    In inverted hover knopje om en de helikopter richt zich in no time in normal hover position.
    Dat werkt exact zo goed als dat dure systeem van Mikado wat een andere vliegmaat op zijn Mikado Logo 480 heeft zitten.
    Wat een uitvinding zeg.
    Vr Gr E
     
    Heli-Uwe en Sickboy vinden dit leuk.
  12. HUEYCOBRA72

    HUEYCOBRA72

    Lid geworden:
    19 dec 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Beste forumleden,

    Mijn eerste post op dit forum, dus eerst maar even voorstellen.
    Ik ben Oscar uit Zwijndrecht en van kinds af aan al geinteresseerd in helicopters.
    Na een mislukte poging om heli piloot bij de luchtmacht te worden is de interesse in deze machines gewoon gebleven.
    In een grijs verleden eens langs een rc heli club gegaan om te kijken of deze hobby wat voor mij zou kunnen zijn, geconcludeerd dat dit niet zo was i.v.m. kosten. (in mijn beleving bestonden er toen alleen nog maar brandstof heli's).
    Op een gegeven moment leek deze hobby betaalbaar te worden en een Walkere FP heli gekocht. Dit was meer frustratie dan plezier i.v.m. de zeer matige kwaliteit, dus na honderden guldens/euro's lichter toch maar weer afscheid van genomen van de hobby en de markt op dit gebied ook niet meer gevolgd.
    Nu was ik eind voorjaar in Oostenrijk op vakantie in een familiehotel, welke een eigen rc vliegveld erbij heeft. (vliegtuig en heli). Bijna alle hotelgasten waren daar puur en alleen om te vliegen. Het hotel had zelfs een eigen werkplaatst voor de gasten om reparaties uit te kunnen voeren etc. en verkochten zelf ook rc vliegtuigen en heli's. Op een regenachtige dag voor de lol maar een Blade scout cx (3ch coax) gekocht om een beetje in de hotellobby plezier te hebben.
    Ik was redelijk verbaasd over de verbeterde kwaliteit en hoe "makkelijk" er mee te vliegen was, dus de interesse was (weer) gewekt. Eenmaal thuis wilde Ik eerst naar een 4 kanaals coax gaan maar toch voor een 4 kanaal FP heli gekozen, de Blade 120 sr (RTF). Na veel oefenen en vele euro lichter denk ik dat ik hem redelijk de baas ben.
    De volgende stap is uiteraard CP. Ik was al geinteresseerd in de 230s voordat deze op de markt was, maar durfde hem nog niet te bestellen. Ik dacht eerst maar even afwachten. De eerste berichten waren niet hoopvol (swatch plate deviation, drift etc.) dus maar even gewacht. Tevens, hoe meer ik ging lezen over CP heli's, programeerbare zenders/ontvangers etc. hoe meer ik ging twijfelen.Ik kon de extra hoeveelheid info nog even niet verwerken. Enkele weken toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een blade 230s + Spectrum DXe zender (volledige versie) gekocht. Inmiddels is de heli regelmatig in de lucht (beginner mode) en ben in aan het proberen in 3D mode te hooveren. Direct al een les geleerd over pitch/throttle curves, want de hoofd rotors begonnen al te draaien met de gas hendel naar beneden :)
    Aangezien ik geen kennisen heb met dezelfde hobby, hoop ik hier wat vragen te kunnen stellen in de toekomst.

    Cheers
     
    Heli-Uwe en Sickboy vinden dit leuk.
  13. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi beste Oscar.
    Dat is een duidelijk verhaal en fijn dat jij de weg weer in het Heli vliegen hebt gevonden.
    Zelf herken ik me er wel deels in zij het op een ietwat andere manier.
    Heb vroeger ooit bijna de handdoek in de ring gegooid betreffende doorzetten met CP Helikopters, maar door toedoen van een hele aardige meneer uit Zwolle die toen al langer met RC Helikopters rondvloog toch doorgezet en dankzij hem de hobby onder de knie gekregen.
    Zonder hem weet ik niet of ik op hetzelfde niveau zou staan met mijn Heli skills als vandaag de dag.
    Ben hem eigenlijk dus eeuwig dankbaar, want soms zijn er dingen in het leven waarbij men een extra zetje of motivatie nodig heeft.
    Wat de Blade 230S betreft heb ik wat vragen aan jou:
    -Met welke zender vlieg jij de Blade 230S?
    -Hanteer je nog steeds de settings van de manual, of heb je al wat zaken aangepast naar eigen smaak?
    -Vlieg je met regelmaat of weinig en wat zijn je skills tot op heden behalve Tail In hoveren? ( kan je bijvoorbeeld al Nose In, of kan je rondjes vliegen? )
    -Welke Lipo packs gebruik jij voor je Blade 230S?
    Hoor graag je relaas.
    Vr Gr Erwin
     
    HUEYCOBRA72 vindt dit leuk.
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Goeie keus, Oscar! Als je budget het toelaat, zou ik de DXe vervangen door een DX6. Is het geld ruimschoots waard. Veel meer instelmogelijkheden en makkelijk te proggen.
     
    HUEYCOBRA72 vindt dit leuk.
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hi Oscar,

    ik moet ook zeggen, "goede keus" waar mijn bedoeling is, welk hobby jij kiest ...
    dus welkom bij de helikopter piloten en welkom op MBF !

    veel plezier iig, en de tip met de zender is niet verkeerd,
    als je maar een ander model wild kiezen is het heel handig een volwaardige zender te hebben.

    Groet
    Uwe
     
    HUEYCOBRA72 vindt dit leuk.
  16. HUEYCOBRA72

    HUEYCOBRA72

    Lid geworden:
    19 dec 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Beste forumleden,

    Bedankt voor alle welkomsberichtjes.

    Om wat vragen te beantwoorden:
    Ik vlieg de 230s met de DXe (volledige versie). Ik heb nog nooit zenders geprogrammeerd, maar wilde hier wel kennis mee maken, dus de DXe leek me wel wat. Ik wilde eigenlijk de 230s RTF versie hebben, zodat ik niet direct aan het programeren zou moeten beginnen, maar deze was net uitverkocht. Toemen zei dat ze de BNF versie wel RTF zouden maken (voor de prijs van de RTF) , en deze op zouden sturen, dus ik was benieuwd wat ik zou krijgen. Ik hab tevens de USB as3x programmer kabel erbij besteld. Ik kreeg dus de BNF versie met een complete DXe zender erbij welke niet geprogrammeerd was. Ik had mezelf al redelijk ingelezen, dus via de "programmer" eerst de DXe zelf geupdate, daarna heb ik de setup voor de 230s gedownload op HH en in de zender gezet en daarna "gebinded" Dit verliep zonder noemenswaardige problemen. (Had alleen wat problemen met het installeren van de USB driver van de kabel, maar uiteindelijk ook opgelost).
    Ik vloog vaak met de 120SR (RTF) in de fabriekshal op mijn werk en bij weinig wind op een leeg perceel naast ons bedrijfspand. De 230s vind ik iets te heftig om binnen in de fabriekshal echt rond te vliegen, maar deze ook al diverse malen mee naar buiten genomen. Dus rondjes/achtjes nose in vliegen etc gaat redelijk. Nu heb ik dit met de 230s alleen gedaan in "beginner mode". In deze mode is de heli "self-levelling" Ik ben tevens begonnen met hooveren in 3D mode. Hierin is de heli dus niet self leveling en moet je alles handmatig corrigeren. Mijn doel voor de korte termijn is dan ook normal te leren vliegen in 3D mode.
    Het ultieme doel is te leren 3D vliegen, maar dat zal nog wel even duren.
    IK heb de ontvvanger trouwens nog niet geupdate. Dit kan ook via de programmer software en de USB kabel. Na de update kun je een kalibratieprocedure uitvoeren en moet je opnieuw een trimflight doen. Nu zie ik dit opzich wel zitten, echter de heli vliegt ontzettend goed (geen drift etc), dus er is voor nu nog geen noodzaak.
    Ik wil Phoenix V5 ook graag hebben maar lees wat tegenstrijdige verhalen over installatie op Windows 10 X64 (met direct X 12)
    Ik heb nu nog maar 2 lipo's. 1 geleverd met de heli en 1 extra gratis gekregen bij de bestelling (deze is eigenlijk voor de 200srx).

    Ik ben zeker bereid om in de toekomst te investeren in een andere zender, maar vind normaal leren vliegen in 3D mode nu nog even belangrijker. Ik had eigenlijk gedacht/gehoopt, dat de DXe net zo te programeren was met de software app als zijn duurdere broers, echter dit is (tot nu toe???) niet het geval.

    Cheers
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2015
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Bij mij draait PhoenixRC op W10 x64 vlekkeloos. Aanrader. Er loopt ergens een aanbieding...
     
  18. HUEYCOBRA72

    HUEYCOBRA72

    Lid geworden:
    19 dec 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Ik heb inmiddels Phoenix V5.5 ontvangen. Installatie op Win 10 X64 ging inderdaad probleemloos.
    Ik heb echter wat problemen met de DXe zender goed te installeren.
    Ik had gelezen dat je de 3 positie FM switch in de middelste stand moest zetten voordat je met kalibratie gaat beginnen om alle 3 de FM te verkrijgen. Dit werkt inderdaad perfect.
    De software geeft netjes "stability" "Agility" en "3D" aan als ik de switch omzet. De heli (230s) reageert ook zoals verwacht, dus o.a. self-leveling in stability mode.
    De throttle hold switch werkt niet in het prgramma. Dit moet ik met de 1 van het toetsenboard doen. Tevens begint de throttle curve in stability mode niet bij 0, dus de rotors draaien al zonder "gas" te geven (in alle 3 de modes; in agility en 3D klopt dit uiteraard)
    Als ik echter naar "your transmitter" of "your controles" ga in Phoenix, werkt de throttle hold schakelaar wel. Tevens lijken de throttle curves perfect overeen te komen met de geselecteerde FM. (dus throttle curve begint bij 0 in stability mode en gaat volledig open als ik het gas open doe en is ongeveer 100-90-80-90-100 en 100-75-50-75-100 voor 3D en agility mode).

    Hier is wel mee te leven uiteraard, maar als ik een FP heli kies, vliegt deze al omhoog zonder gas te geven en is ook niet meer naar bendeden te krijgen :)

    Als ik de kalibratie begin met de FM switch in FM0 (stability mode) dan krijg ik uiteindelijk maar 2 flight modes.
    Stability en 3D. Echter dan kloppen een aantal zaken ook niet.
    In stability mode werkt de self leveling wel, throttle hold switch niet en de throttle curve begint niet bij 0
    In 3D mode is self leveling inderdaad uitgeschakeld, de throttle hold switch werkt wel, maar de throttle curve begint bij 0 ?
    (Met deze kalibratie en in deze stand zijn FP en Coax heli's prima te vliegen)

    Zie ik iets over het hoofd?

    Thanks
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2015
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik denk, dat de instel mogelijkheden van de DXe zender toch beperkt zijn,
    dus probeer misschien wat op het toetsenbord de verplaatsen,
    zelf heb ik ook een schakelaar om b.v. een heli optouren (throttle curve 0 .. 50 .. 100)
    of 3d v-curve, of flat-curve of vliegtuigmodus,

    best voor leren is vlg. mij een 3D curve voor heli's, en dan ook collectieve pitch heli's vliegen !

    suc6,
    Uwe
     
  20. HUEYCOBRA72

    HUEYCOBRA72

    Lid geworden:
    19 dec 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Na wat avondjes stoeien met Phoenix ben ik wat wijzer geworden.
    Als ik de zender goed kalibreer, zodat alle switches en FM;'s lijken te werken onder "your controls"; lijkt het erop dat de throttle niets doet en op een constant toerental draait (pitch reageert wel) zodra ik een model ga vliegen?!?. Dat verklaart o.a. bovenstaande probleempjes.
    Ben al druk aan het googlen en vind vergelijkbare problemen (mogelijk iets met "governor") echter de oplossing nog niet gevonden.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2016

Deel Deze Pagina