Blade 450x/AR7200BX Vraag

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Lowi, 31 mei 2018.

  1. Lowi

    Lowi

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Vinkel
    Hallo beste mensen heb van de week mijn blade 450x is maar eens voor de dag gehaald, om met dit prachtig weer maar eens te vliegen.

    Heb hem al een aantal jaren niet meer gebruikt door allerlei vervelende omstandigheden, wegens ziekten, maar dit terzijde.
    Met deze prachtige hobby was ik jaren voor 2015 mee bezig tot dat ik er nood gedwongen mee ben gestopt om het in 2018 weer op te pakken.

    Ik ben wel een beginnende beginneling, ik heb een blade 450x in combinatie met een AR7200BX fbl en een spektrum dx8 zender, de zender is van het oudere type.

    Nadat ik de dx8 en lipo heb op geladen, denk ik ga maar eens proberen om wat te hoveren.
    Maar met op toeren bleek de heli tot mijn verbazing dat ie links om zijn as bleef draaien, de heli stond wel op een gladde ondergrond maar dat maakt volgens mijn niet zoveel uit.
    Als ik toch gewoon vol throttle had gegeven had het fout gegaan, dus heel het spul maar weer ingeladen en thuis maar eens op onderzoek gaan.

    De heli heb ik goed nagekeken van de kennis en wat ik er van weet in huis heb.
    Volgens mij moet het iets met de tail zijn omdat de heli maar links om zijn as bleef draaien met op toeren.
    De belt zat mooi strak slipt nergens over heen, tail blades waren goed, de tail servo is volgens mij ook goed het asje van de tail is niet krom en de linkjes van tail binden zich nergens tegen aan.

    Toen heb ik mijn dx8 zender instellingen maar eens gecheckt, de handleiding van de 450x er bij gehaald omdat ik nog niet helemaal weet wat alle zender instellingen doen.
    Heb de zender instellingen gereset en alles zoals in de handleiding staat over genomen.
    Heb ook de servo setup in de zender een aan tal keren dubbel gecheckt, alle servo's staan op normaal behalve de rudder staat op reverse maar dat moet volgens de 450x handleiding.
    De heli getest maar blijft bij optoeren links om draaien, heb ook nog in de zender rudder van reverse op normaal gezet, geen resultaat blijft link om draaien.

    Na vele uren google/youtubes filmpje kijken kwam ik er achter dat de tail rotor de verkeerde kant op draait, hij moet volgens mijn tegen sturen, maar nu stuurt ie mee.
    Hier een filmpje hoe het moet zijn, bij mijn is het net andersom.


    In de handleiding staan ook alle waardes/instellingen voor de AR7200BX, maar om daar mee te rommelen dan begeef ik me op glad ijs, want daar weet ik eigenlijk niks van af.
    Maar ik denk ik moet toch iets proberen, wat ik gedaan heb is de hele setup van de FBL door gelopen zonder iets aan te passen, heb alleen maar gecontroleerd maar alles stond goed zoals in manual van de ar7200bx, toen heb ik stap F gedaan en dat is de tail servo direction aangepast,die heb ik van normaal naar reversed gezet een kleine stap met grote gevolgen kan het zijn.

    Tijdens de test met de heli bleek tot mijn verbazing alles te werken zoals het moet werken, tijdens het op toeren bleef de heli mooi stabiel draaiden en draaiden niet meer om zijn as.
    Maar wat ik niet begrijp 3 jaar geleden klopte alles aan de heli, heb verders nagenoeg niets aan gepast.
    Ik heb nu in de zender servo setup veranderd van de rudder van reversed naar normaal maar dat is niet volgens de blade 450x handleiding moet op normaal staan.
    En een aanpassing in de ar7200bx de servo derection van normaal naar reversed en dat is ook niet volgens de handleiding moet op normaal staan.

    Dus mijn vraag is zou ik met die aanpassing gewoon kunnen vliegen met dat ding, want de standaard instellingen kloppen niet meer, volgens beide handleidingen.
    Ik heb toen wel firmware update 3 jaar geleden gedaan maar niet meer gevlogen volgens mij, zou het zijn kunnen dat alles tijdens die update alles is overschreven en dat de hele setup moet door lopen worden, of zal toch de tail servo kapot zijn.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Aangezien het zo lang geleden is, er een update is geweest..
    niet verder over nadenken, goed is goed :D

    Misschien is er iets veranderd sinds die update. misschien heb je toendertijd per ongeluk iets gewijzigd.
    kan vanalles zijn.
    maar een servo die zomaar van richting wisselt heb ik nog niet meegemaakt.

    Wat je wel moet doen, is niet meer naar de handleiding kijken als het over afstellingen gaat.
    Per zender, toestel en gebruikte electronica kunnen de waardes anders zijn.
    de ene servo is de andere niet.
    Dus, gewoon de afstelling doorlopen, en gewoon kijken hoeveel graden de bladen geven en zo.
    De zender moet gewoon zorgen dat het mogelijk is.

    kijk dit draadje "ff" door...
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372/

    Daarin wordt uitgelegd hoe je een heli in de basis af moet stellen.
    niet met een lijstje waardes die je over moet kloppen in de zender..
    Maar echt vanuit het gedrag van de heli. wat doet hij, wat moet hij doen?

    Dan heb je nog steeds de handleiding van de zender en stabilisatie (de microbeast) nodig om te vinden waar alle zaken ingesteld moeten worden.
    maar dan weet je wel zeker dat alles goed staat.
    en als iets niet klopt, waar en hoe het veranderd moet worden.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2018
  3. Lowi

    Lowi

    Lid geworden:
    3 aug 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Vinkel
    @ student daar heb je volkomen gelijk een servo die van zomaar van richting veranderd kan ook niet:D, maar wat dan wel is geweest weet ik zo ook niet, misschien zelf ergens een instelling verkeerd hebben gezet of zo.
    Het staat nu goed dus dat is óke, en ik zal ook zeker dat draadje door lezen.

    Ik ga meestal in het begin altijd uit van een handleiding ook voor de basis afstelling, en om een heli compleet in stellen dat kan ik gewoon niet en geldt het zelfde voor de zender, die kennis heb ik nog niet in huis, maar ben zeker bereid om te leren.
    Het vliegen heb ik ook me eigen aan geleerd, had een mcpx bl en walkera nog iets, type weet ik even niet.

    Heb nu een blade 450x waar ik vandaag mee heb gevlogen na een lange tijd, heb beetje rond gehoverd maar viel me zwaar tegen om dat te doen, het zweet klotse onder mijn oksels.;)
    Ik vond hem heel schigtig op de sticks zeg maar, één kleine beweging naar links of rechts was gelijk een grote stap dus ga even kijken of daar ook wat mee kan doen.

    Ik heb vandaag ook ééns gezocht op rc club's maar dan specifiek op heli's heb er wel een paar gevonden maar allemaal te ver uit de buurt.
    Wat me ook op viel dat de helifreaks een kleinere groep is geworden, wat jammer is met een heli vliegen is een prachtige hobby.
    Misschien dat er mede forum leden weten waar er nog rc club's zijn waar nog met heli's gevlogen wordt en het liefst rond omgeving 's-hertogenbosch[brabant]
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Even voor jouw gevoel: blade is eigenlijk de enigste fabrikant die in zijn handleiding getalletjes opneemt, om rechtstreeks in je zender te zetten.
    Dit doet eigenlijk niemand.

    Het is dus raadzaam om er mee te gaan spelen :D

    Normaal zijn servo’s , ontvanger, stabilisatie of staartgyro nooit identiek.. dat maakt de getallen in de zender anders.
    Daarnaast is een heli instellen helemaal niet zo’n heel groot punt..
    als je maar weet waar alles in de zender zit.
    Tegenwoordig heb je dan nog een handleiding van de stabilisatie nodig.. maar daar heb je ook youtube voor
     

Deel Deze Pagina