Blade mCPX Brushless (origineel eflite)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door startrex, 17 jan 2013.

  1. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Kijk je trims van throttle nog eens na via de monitor. Als de regelaar niet eerst helemaal throttle "nul" heeft gezien, start de motor niet.
     
  2. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Je bedoelt dus dat de waarde die ik aflees via het monitor van throttle helemaal naar links (helemaal gas dicht) moet staan?
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoop dat jij jouw mcpX gauw weer goed vliegend krijgt.
    Het is een fijn toestel om mee te vliegen, alhoewel ik mijn mcpX BL nummer 2 toch maar weer van de hand heb gedaan naar een kennis in de vlieggroep die wil gaan proeven van het heli vliegen.
    Mijn mcpX BL nummer 1 vliegt nog steeds naar behoren met inmiddels meer dan 150 vluchten achter de kiezen, maar is niet mijn favoriete toestel meer.
    Ze behoeft alweer de 3 servo cleaning en omdat ik erg veel vlieg vind ik dat best wel lastig telkens te moeten doen.
    Ik heb en hou toch een afkeer van die takke lineaire servos.
    Overigens ben ik er nu wel achter gekomen dat het erg afhankelijk is van hoe de piloot vliegt met zijn mcpX BL.
    Een andere vliegmaat zit met zijn toenertijd nieuw aangekochte mcpX BL inmiddels ook al tegen de 100 vluchten aan en heeft tot op heden nog geen servo cleaning hoeven te doen en het zit er ook nog niet aan te komen.
    Ik vloog afgelopen weekend even met zijn mcpX BL rond en toestel vloog werkelijk nog als nieuw.
    Waarschijnlijk heeft dat er mee te maken dat hij nog in de leerfase zit en veelal alleen maar hovert met zijn mcpX BL, dus daarmee is zijn stick uitslag veel minder dan ik heb tijdens rondvliegen met de mcpX BL.
    De mijne daarentegen vliegt dan weer zompig op stick input door vervuilde servos en ik merkte ook weer de trilling die af en toe door het toestel ging.
    Nee, dit was werkelijk mijn allerlaatste toestel waarmee ik vlieg dat voorzien is van lineaire servos.
    Ik vlieg er teveel voor en servo cleaning laat ik dan maar lekker over aan de echte toppers.
    Voor mij alleen nog maar toestellen met ECHTE servos die zelden shit opleveren of last hebben van vervuilde servo banen.
    Ik begrijp daarom tot op heden nog niet waarom Horizon Hobby micro helikopters ontwerpt die voorzien zijn van lineaire servos.
    Een weer andere vliegmaat heeft Walkera micro helikopters alla mcpX formaat ( en kleiner ) en die helikopters zijn toch echt uitgerust met normale servos.
    Het kan dus wel en formaat hoeft er niet de reden van te zijn.
    Hopelijk gaat er tzt een lampje branden bij de ontwerpers van Horizon Hobby en stappen ze af van die knake lineaire servos.
    Op naar de lente heren.
    Vr Gr Erwin
     
  4. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Dat hoop ik ook, want ik vind het ook een leuke helikopter voor het formaat. En mede omdat hij zowat full option is van microheli vind ik het zonde om er niet mee te vliegen. Maar als de 180 of 200 Blade er toen ook al was was ik toch voor die heli gegaan vanwege het formaat.

    Wat betreft de MCPx; de main motor start ook niet op met originele setup dus aan de BL-regelaar of BL-motor kan het niet liggen.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ook "echte" servo's kunnen last hebben van vervuiling..
    gebeurt alleen veel minder vaak. heb het zelf iig nog niet gehad

    bij normale servo's worden de tandwielen en doorgebrande motoren weer een uitdaging ;-)
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Manual blz 7:
    The throttle will not arm if the transmitter’s throttle control is not put at the lowest position and the stunt mode
    switch is not in the 0 position.

    Als je trim te hoog staat, ziet de ESC geen "nul" en start niet op.
     
  7. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Dat bedoelde ik ook, maar dat is het ook niet want die staat op 0 en had daarnaast ook nog de sticks gekalibreerd. Als dit het geval was zou de staartmotor het ook niet moeten doen, toch? Ik zie wel dat bij de regelaar één van de zwarte ''kapjes'' van één van de FET's eraf is, zou dit het kunnen zijn?
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Student.
    Je zult vast gelijk hebben wat betreft de problemen die normale servos kunnen krijgen en hebben.
    Maar eerlijk gezegt heb ik daar tot op heden nog zeer weinig tot nihiel van gemerkt en ik vlieg toch erg veel sinds 2001.
    Met vliegtuigen en helikopters en problemen met reguliere servos ten opzichte van lineaire servos zijn mij nagenoeg vreemd.
    Als ik zie hoeveel vluchtjes gemiddeld een normale servo kan maken dan blijf ik me daarover verbazen.
    De Blade 230S waarmee ik vlieg zit tegen de 300 vluchten aan, en dat nog steeds met de originele servos die uitmuntend blijven presteren.
    Mijn Blade 180CFX maakt dagelijks rond de 10 vluchtjes waarvan ook indoor met dit takke weer.
    Wellicht zal het aan mijn vliegstijl liggen dat de servos zolang meegaan, want aan 3D vliegen doe ik niet dus misschien worden de servos door mijn sportvliegstijl de zaken minder zwaar belast.
    Neemt uiteraard niet weg dat er telkens bij een vers Lipo pack piekspanning op de servos komt te staan en dat vinden ze doorgaans niet fijn.( net zoals alle andere elektronika dat ook niet fijn vind )
    Maar toch blijven de servos het goed doen en mijn Blade 230S met gewoon simpele cheapy stock servos en 300 vluchtjes is daar wel een heel goed voorbeeld van.
    Vandaar dat ik in tegenstelling tot lineaire servos veel beter te spreken ben over de normale/reguliere servos.
    Vr Gr Erwin
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    let op .. op de ingeleerde 0-punt van throttle, dat heb je bij bl-ESC's.

    Verder top man !!! voor jou suc6 !! tot nu toe, dat andere lukt zeker ook nog.
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik denk maar, dat jou ESC idd de 0-punt niet meer vind,
    ergens .. een tijdje terug heb je hem dat geleerd,
    en ondertussen heb je curves, subtrims en zelf calibratie verandert, ...
    nu blijft het alleen maar zoeken, tot hij het kent,

    trouwens dacht ik jou heckmotor was niet BL .. of lig ik verkeerd ?
     
  11. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Ik vlieg inderdaad met de originele staartmotor. Maar dit zou geen probleem moeten leveren gezien hij het hier altijd perfect mee heeft gedaan. Ik weet nu even niet wat ik nog kan proberen.

    Ik heb nu het rudder probleem van de zender opgelost door de pot-meter schoon te maken. En hij bindt nu normaal met de zender, alleen werkt de hoofd motor niet. De staartmotor werkt wel en reageert ook met meer throttle. Ik heb alle trims op 0 staan en de zender volgens het boekje ingesteld. Als hij de 0 niet zou vinden, dan zou hij ook niet goed binden toch (en het 3x LED-knipperen)?

    Ik heb de originele motor erop gesoldeerd en getest (aan de voorzijde van het 3-1 board omdat de stekker van de draden van de motor af is) maar ook hier geen resultaat mee. Dit om uit te sluiten dat het aan de BL-motor en / of BL-regelaar ligt. Naar mijn idee zou een kapot 3-1 board zichtbaar moeten zijn, bijvoorbeeld een doorgebrand FET. Dit heb ik namelijk eens gehad met de FET van de staartmotor en heb toen zelf een nieuw FET erop gesoldeerd.

    Jullie bedankt voor het meedenken tot zo ver.
     
  12. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Ter verduidelijking; het gaat hier dus om een Oversky XP-7A ESC met losse converter op het 3-1 board gesoldeerd. Ik heb getest met de originele setup met 3-1 board en originele motor, en met de hele handel erop gesoldeerd met de C05M motor. Dus dan lijkt het mij niet aan het 0-punt liggen toch?
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Het ZOU nog zo kunnen zijn dat je door het gesoldeer een spoortje gemold hebt. Is mij ook eerder overkomen.

    Foto?
     
  14. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Hij deed het niet meer na een harde landing, er was toen dus geen sprake van solderen en dit kan het dus ook niet zijn. Die FET op de BL regelaar ook niet, gezien ik ook met de originele setup met de originele motor heb getest zonder de oversky erop. Blijft weinig over zo of ik moet iets missen :weetnie:
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nu weet ik het ook niet meer,
    jij hebt meer gedaan, dan de normale piloot zou doen ...
    zou leuk zijn, de motor met een andere board te testen ...
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    kapot drie in 1 board is niet altijd zichtbaar aan de buitenkant,heb het met een 130x gehad en was niets aan te zien.. helaas zijn ze niet goedkoop..
     
  17. Maurits

    Maurits

    Lid geworden:
    16 jan 2006
    Berichten:
    953
    Ik denk dat ik mijn gehele pakket ga verkopen en spaar voor een groter formaat. Dit niet zozeer door het technische probleem gezien ik dit al langer van plan was, maar dit heeft wel de extra zet gegeven om die beslissing te maken. Hebben jullie een idee wat een volledig Microheli MCPx waard is met de onderstaande configuratie? Het is een lang geleden dat ik online met modelbouw ben bezig geweest dus ik heb geen idee hoe deze heli's in de markt liggen.

    De volgende opties erop zitten, allen van microheli: carbon landingsgestel, carbon XL staart boom, ondersteuning voor de staartboom, rood aluminium staartmotor houder, aluminium swashplate, aluminium blade grips, rood aluminium rotor, volledig carbon main frame, massieve carbon as en microheli bladen (inclusief de originele), alles uitgeshimd met de bekende o-ringen. Dit alles in nieuwstaat en het carbon frame zijn de randen verlijmd met secondelijm tegen splijten en hij is natuurlijk volledig recht en onbeschadigd. De servo's zitten er natuurlijk op met de staartmotor, C05m BL motor, Oversky XP-7A regelaar met the steve converter, nog goede Turnigy accu's, reserve bladen en reserve Microheli onderdelen en het ogenschijnlijk kapotte? 3-1 board en ik zal nog wel iets vergeten zijn wat er bij zit. Misschien dat het wat anders is maar dan heeft diegene die hem overneemt goedkoop een goed en stil vliegende MCPx BL. Ik zal er eens een foto van maken.

    Ik dacht zelf aan 70 euro.
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    foto's malen en in het verkoop gedeelde, heb je de grootste chance, suc6 !
     
  19. Sickboy

    Sickboy

    Lid geworden:
    7 mei 2013
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Volkel
    Ik heb een paar weken geleden na een crash mijn landingsgestel vervangen door een carbon versie en de tailboom vervangen door de blade solid versie. Vanwege het slechte weer kon ik pas gisteren weer een vlucht maken. Maar helaas kwam ik niet van de grond omdat mijn staartrotor niet of af en toe maar draaide en ik de heli bij het optoeren niet stabiel kreeg. Het leek ook of de gyro het niet meer snapte. De kabels lijken goed verbonden te zijn. Moet ik nog iets calibreren? De swashplate beweegt op de juiste manier bij het bewegen van de sticks en de gyro lijkt ook goed te reageren als ik de heli beweeg.

    Ik overweeg ook een extra heli te kopen voor als mijn mcpx kapot is, zoals bijvoorbeeld een 180cfx of een 230s.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2016
  20. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Het idee van iets moeten calibreren bij een mcpX BL ken ik niet.
    Wellicht heeft iemand anders daar nog een helder idee over.
    Al eens op RCGroupsForum gekeken?
    Daar staat ook bakken aan info.

    Indien je overweegt om er een groter formaat heli bij te halen en zit te denken aan een Blade 180CFX of een Blade 230S dan kan ik jou van gedegen en goed advies voorzien.
    Ik heb ze namelijk beiden en ook al de nodige vluchten mee gevlogen dus ken ze van binnen en buiten.
    Het ligt er wel aan wat jouw vliegskills zijn, want het verschil tussen een Blade 180 en 230 is er zeker.
    Ondanks dat ze allebei op hetzelfde Lipo pack kunnen vliegen hebben ze allebei een eigen vlieggedrag.
    De Blade 180 is fel en heeft bakken power.
    De Blade 230 daarentegen is loom en log vergeleken bij de Blade 180
    Iemand die bijv een Blade mcpX BL als eerste helikopter heeft gehad raad ik dan eerder een 230 aan dan een 180.
    Uiteraard kan het wel, en ligt het aan de piloot maar een 180 is zo geprakt.
    Een 230 is wat stabieler en lomer.

    Zelf prefereer ik absoluut de Blade 180.
    Waanzinnig fijne machine die bakken vermogen heeft en bloedjesnel is.
    Ik had de 230 eerder dan de 180, maar zou het nu wel weten.
    De 230 pak ik daarom weinig meer.
    Te log en te traag vind ik haar.
    Succes met je keuze.
    Vr Gr Erwin
     

Deel Deze Pagina