Heren, dames ook, Wellicht een wat onorthodoxe plek om mijn vraag te stellen, maar omdat ik goede tips, adviezen en informatie verkrijg uit dit forum dacht ik; laat ik mijn geluk hier eens beproeven. Ik heb een polyester kap van een buitenboord motor van een boot hersteld naar zijn oude glorie. Hieronder hoe de kap eruit zag: De nieuwe stickers, geprint op A4 label papier. Stap 1: schuren (200, 400, 600), ontvetten, spuitplamuren Stap 2: schuren (200, 400, 600), ontvetten, spuitplamuren Stap 3: Schuren (400, 600, 1200), ontvetten basis laag (Gamma zijdeglans wit spuitbus) : 3x in 20 minuten. Stap 4: Schuren (1200), ontvetten, basis laag (Gamma, wit) 3x in 20 minuten. Stap 5: Stickers in blanke lak zetten Stap 6: Stickers plakken en blank aflakken. (Dupli Color Aqua high gloss blank) 3x in 8 minuten Resultaat tot dusver: Concreet de vraag: Ik heb nu de blanke laag (Dupli-Color Aqua High Gloss) uit laten harden in 24 uur. Ik wil deze kap eventueel polijsten met Commandant Cleaner (nr 4.). Is het verstandig om nog een blanke laak aan te brengen? Of kan ik hieroverheen polijsten. Zo ja, hoelang dient deze lak te drogen. Als jullie uiteraard andere polish verstandiger vinden, hoor ik dat ook graag. Ik sta hoe dan ook open over mijn hele proces. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een dergelijk iets spuit en zo opknap. Don't be gentle ;-)
Aan een autopoetsbedrijf vragen of ze de kap willen polijsten. Die hebben daar prima apparaten voor. Commandant Cleaner (nr 4.) polijst niet. Daar moet je polis van Commandant voor gebruiken. Is nr 5
Top! Ik ga sowieso niet naar een autobedrijf, want als ik dat doe leer ik het nooit. Ik ga liever een paar keer op mn bek Nr.5 zeg je; Ga ik aanschaffen. Denk je dat een enkele (3 laags) blanke lak laag voldoende is om af te polijsten zonder op de basis laklaag te komen? Groet
Een automaterialenhandel kan je ook een advies geven over de beste polijstmethode. Mijn ervaring is wel dat je de poetsmachines van een autopoetser het beste resultaat krijgt. Kan je met de hand niet tegenop.
Ik zou je adviseren om geen commandant te gebruiken, ik heb zelf gewerkt als autopoetser en wij gebruikte altijd het merk Cartec. Polijsten van verweerde maar ook zeker net gespoten laklagen behandelde we met Cartec super lakreiniger. Fijn middel en minder agressief dan commandant. Let wel met de hand krijg je nooit het resultaat als met een machine.
En, die Dupli-Color, is dat een twee componenten lak? Twee componenten lak wordt o.a. gebruikt op auto's, om de onderliggende verflaag te beschermen. Op Spraymaxstore.nl hebben ze spuitbussen daarvan (400 ml). Op polyservice.nl is ook twee componentenlak te koop, zelf mengen, maar sprayen is lastig (ook met b.v. 15% verdunner, kan weer de onderliggende verflaag aantasten, of in jouw geval, het plastic/gelcoat op het polyester). Met een (goede) platte kwast aanbrengen geeft voldoende doorvloeiing. Anyway, er zit al Dupli-Color op, hebben ze het niet op de verpakking over het aanbrengen van een 2e laag, 24 uur na uitharding nog een laag aanbrengen, kan dat? Een methode die veel voorkomt is het 'nat in nat' aanbrengen (dan is er vermenging van de laklagen), naja, te laat nu daarvoor. Drie lagen aanbrengen komt ook nog voorbij, voor de zekerheid kun je ook een proefstukje maken en kijken wat er gebeurd als je zo te werk gaat. Want dan weet je zeker dat je niet voor evt vervelende verassingen komt te staan. Ohja, en licht opschuren tussen de lagen kan nooit kwaad, met '300' waterproof bijvoorbeeld.
Er staat na 15 uur stofdroog, 18 uur uitgehard, 5 dagen bestand tegen weer. Niet zozeer over verdere verwerking. Thanks voor de informatie. Ik heb nu twee lagen blank aangebracht en het ziet er erg goed uit. Ik heb een autospuiter gebelt en die geeft mij aan dat ik echt die 5 dagen moet wachten voor ik verder ga bewerken. Hij gaf mij aan, spuit 2x 3 lagen (3 lagen in 10 minuten, drogen, weer 3 lagen in 10 minuten). Dus dat zit er nu op en over 5 dagen ga ik polishen. Vraag hierover. Ik heb zo'n machine: Kan ik dit gebruiken met een polijstmiddel? Of hebben we het dan over de "slijptol"-uiterlijk polijstmachines? Ik heb overigens een potje Cartec super lakreiniger besteld ipv commandant. Dank voor deze tip!
Bij auto schade herstel bedrijven gebruiken ze het slijptol type, en, 3M XL compound car polish (wat +/- € 80,- kost..). Neem aan dat Cartec goedkoper is. Best nog een gedoe, maar dan heb je ook wat. Met slijptol is wel het gevaar dat je door lagen heengaat, met de hand is dat beter aan te voelen.
waarom polijsten ? als het spuitwerk naar je zin lijkt me dat niet nodig. polijsten wordt eigenlijk alleen gedaan om zakkers weg te werken
of ze het bij bugatti doen weet ik niet maar in het autoschadeherstelvak doen ze het niet tenzij het nodig is. om te polijsten wordt er meestal eerst geschuurd en dan loop je het risico dat je door de lak heen schuurt waardoor je weer opnieuw moet gaan spuiten. ps ik zou spuitbus verf NOOIT gaan polijsten.
En, nog en tip van flip, als er zich 'n zakker vormt tijdens spuiten met spuitverf, spuit er dan nog meer verf op/lak, tot zich een druppel vormt, da's dan vrij eenvoudig weg te krijgen door te kantelen, en af te laten drupppelen, zie je niets meer van, ipv met grof geschut de hele boel weer verwijderen en opnieuw beginnen. Spuitverf nooit meer polijsten zit wat in, voordat je het weet wordt het erger met dat polijsten. In 1 keer goed is het beste. Hopelijk blijft het goed, UV straling (zon), kan de lak laten vergelen in het ergste geval.