Blaster romp doormidden

Fotor

Forum veteraan
Stel: je bent op een onverwacht mooie zaterdagmiddag lekker aan het vliegen met een paar maten. Gooien gaat redelijk, af en toe blijf je wat hangen. Heerlijk. Je gaat wat drinken halen uit je auto, kletst wat en wilt weer doorvliegen.
Je plugt wat stekkertjes in elkaar, het spanning-is-voldoende-lampje knippert je tegemoet en je schuift de neus over de romp. Je vergeet je roeren te testen, maar alles werkte toch prima. Je gooit je dlg met een rotsmak de lucht in. Deze klimt stevig weg. Je legt je kist recht..... Niets! Met een prachtige paraboolvlucht wordt de steile klim omgezet in een even steile daling. Je staat erbij en je kijkt ernaar (en misschien uit je nog snel een enkele vloek). Met een snelheid die vrijwel gelijk is aan de snelheid waarmee je je vliegtuig weggooide boort de puntige romp zich centimeters diep in het aardoppervlak.

Stel: je romp ziet er dan zo uit:
713347dbfaeaa8155.jpg

713347dbfaead92e0.jpg

Stel: dit is allemaal echt gebeurd. Wat moet je doen?

Mijn versie van hoe het waarschijnlijk is gegaan: tijdens het opschuiven van de neusconus is het stekkertje van de spanningsverklikker naar de ontvanger losgeraakt. Dit gebeurde soms met het stekkertje voor de spanningsverklikker, maar nog nooit met het stekkertje erna. Het lampje stelde mij teveel gerust. Waarschijnlijk heb ik geen roerencheck gedaan. Stom, stom, stom, maar zal iedereen wel eens gebeuren. De andere mogelijkheid is dat het stekkertje tijdens het gooien is losgeraakt, maar dat lijkt me veel minder waarschijnlijk.

Hoe zou dit evt te repareren zijn? Probleem is dat ik geen goede spullen heb om composietconstructies te repareren, en dat ik er ook geen ervaring mee heb. Maar ik ken wel mensen die dat wel hebben. Is repareren goed te doen en aan te raden?
De andere optie is een nieuwe romp kopen. Deze staat bij de fabrikant op de lijst voor €62,58, wat mij erg meevalt.
De vleugel lijkt geen enkele schade opgelopen te hebben. Alle elektronica werkt ook nog gewoon. De servo's moet ik nog goed gaan testen, maar op het eerste gezicht is er naast de gebroken romp geen schade.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Raymond,

Stel dat dit je ooit overkomt, zou ik voor dat geld een nieuwe romp bestellen.

Al afwachtend op de postbode kun je dan natuurlijk een poging doen om te repareren.

Ik heb wel het een en ander aan "spul", maar echt ervaring heb ik ook niet. Maar misschien met een aantal hints van onze forum makkers komen we een heel eind.

Mocht dit mislukken, zal het niet lang meer duren voor de postbode er is.

GJ

Hoi Raymond,

Oei da's een lelijke klap geweest.
Tja, het is zeker te repareren.

Als een nieuwe romp "maar" 70 euro is en je hebt de spullen voor de reparatie niet in huis lijkt mij ook een nieuwe romp de beste optie.

Ach, Sh.t happens.
Zelf had ik vandaag iets gelijks.
Bij een start breekt het bevestigingspunt na drie jaar dienst pardoes uit de romp.
Man, zo'n romp alleen komt ver.....
Rompje als een speer rechtop in de grond.
Schade, "viel mee", rompzijkantjes wat gescheurd.

O ja had ook nog een mid air, deukje in de voorlijst.

Frans

Ey Ray, ziet er niet mooi uit idd.. :(.

62 euro voor de romp is incl staart? Das niet heel veel nee. Lijkt op de prijzen van F3-modelbau.

Aan de andere kant wil ik best voor je proberen hem te repareren. Nou ja, de romp in ieder geval. die moet wel lukken en een beetje extra gewicht is daar niet erg... De pook lijkt me lastiger om goed sterk te krijgen zonder het heel lelijk en zwaar te maken...

Servo's nog ff goed nakijken! Heb al wel eens een paar tandjes verloren na een crash.

verder was het vandaag wel heerlijk vliegweer eindelijk weer eens :). Wel erg veel turbulentie op mijn met bomen omringde velde.. Maar goed. Jammer dat morgen niet doorgaat...

Hey Raymond,

Stel dat dit je ooit overkomt, zou ik voor dat geld een nieuwe romp bestellen.

Al afwachtend op de postbode kun je dan natuurlijk een poging doen om te repareren.

Ik heb wel het een en ander aan "spul", maar echt ervaring heb ik ook niet. Maar misschien met een aantal hints van onze forum makkers komen we een heel eind.

Mocht dit mislukken, zal het niet lang meer duren voor de postbode er is.

GJ

Hoi Raymond.

Ik sluit me aan bij Kuip en zou ook een nieuwe romp bestellen en die andere gaan repareren. Erg jammer maar dit soort dingen gebeuren wel eens. Ik heb het in begin gehad met de LongShot die ik van Arno gekocht had. Tot 2 keer aan toe. Je leert je spul hierdoor nog beter te controleren voor je hem voor de eerste keer weggooit. Maar ja, wijze lessen heb je nu niet nodig.

Kop op,

groet,

Loet

Aan de andere kant wil ik best voor je proberen hem te repareren. Nou ja, de romp in ieder geval. die moet wel lukken en een beetje extra gewicht is daar niet erg... De pook lijkt me lastiger om goed sterk te krijgen zonder het heel lelijk en zwaar te maken...

Servo's nog ff goed nakijken! Heb al wel eens een paar tandjes verloren na een crash.
...
Jammer dat morgen niet doorgaat...
Dank voor je aanbod Sietse, maar als ik de reacties hier zo bekijk denk ik dat ik een nieuwe romp bestel en die meteen goed ga maken. Ik vrees dat een nieuwe romp zonder staartvlakken zal zijn, dus die moet ik nog netjes uit de oude zien te futselen. Zal niet meevallen, alles zit goed vastgelijmd. Maar ach, de romp hoef je niet meer te sparen. Ik vrees ook een beetje dat je met repareren toch aardig op de sterkte van de pook inlevert als je het niet heel dik maakt.
Ik zal de servo's idd nog even goed checken. Maar op de servo's zullen niet veel krachten gestaan hebben.

Zeker jammer van de wedstrijd. Maar hij gaat andere keer nog wel door!

Ik sluit me aan bij Kuip en zou ook een nieuwe romp bestellen en die andere gaan repareren. Erg jammer maar dit soort dingen gebeuren wel eens.
...
Je leert je spul hierdoor nog beter te controleren voor je hem voor de eerste keer weggooit. Maar ja, wijze lessen heb je nu niet nodig.
Als ik toch een nieuwe romp bestel ga ik die gebruiken ook. Dan ga ik niet lopen knoeien om eerst de oude lelijk te repareren.

Tja, ik weet dat je altijd eerst alles moet checken. Soms hou ik bij anderen mijn hart vast als ze alles maar achteloos de lucht in gooien. Een enkele keer controleer je het zelf niet, en juist dan had je het nodig gehad. Je kan jezelf wel 50x voor je kop slaan, maar daar ben ik na 3x maar mee opgehouden. Het gebeurt, klaar. Gewoon weer doorgaan.

Nog belangrijker is of (als er eentje inzit) het kristal in de ontvanger nog ok is.
Die dingen willen bij een harde landing wel eens kaduuk gaan.

Frans

De andere mogelijkheid is dat het stekkertje tijdens het gooien is losgeraakt, maar dat lijkt me veel minder waarschijnlijk.

Had vandaag min of meer hetzelfde. Ving mijn model op en gooide direct daarna weer weg. Vol in de preset bleef het model loopings draaien die overgingen in stijle circels laag over de grond tot dat het model zich uiteindelijk tegen Bas zijn benen sloeg. Schade viel mee slechts een scheurtje in de romp. Bleek wel degelijk de accustekker los te zijn gegaan.

Laatst bewerkt:
Reparatie??

In dit draadje wordt Hunter geholpen bij de reparatie van zijn LongShot die in Vlaardingen is gebroken. Misschien heb je er wat aan, mocht je er nog voor willen kiezen zelf te repareren.

Je kunt het natuurlijk proberen, en als het niet lukt een nieuwe romp bestellen. Lees je eigen onderschrift!

Laatst bewerkt door een moderator:
wil wel proberen die romp te repareren dus, liever de pook niet.
mocht je toch voor een nieuwe romp gaan, dan weet ik ook nog wel iemand voor het oude rompje.
Maar beste idd dus maar een nieuwe bestellen.

@Alex,
wat gebruik jij dan voor stekkertje trouwens?
Ik heb nu in mijn mini een soort afgeslepen JST bec stekkertje. daar moet ik toch best wat kracht op zetten (relatief) om hem los te krijgen...
Schade valt mee :). blijkbaar toch een leuk vrije-vlucht model! haha

@Alex,
wat gebruik jij dan voor stekkertje trouwens?
Ik heb nu in mijn mini een soort afgeslepen JST bec stekkertje. daar moet ik toch best wat kracht op zetten (relatief) om hem los te krijgen...
Schade valt mee :). blijkbaar toch een leuk vrije-vlucht model! haha

Graupner stekker waarvan 1 pootje is afgesneden.

Ik heb contact met de fabrikant. Opsturen met post naar Nederland zou een probleem zijn ivm de afmetingen. Koerier wordt weer een stuk duurder. Waarschijnlijk kan ik regelen dat ik de spullen op de beurs in Dortmund op kan pikken. Nadeel is wel dat dat pas 16 of 17 april wordt. Dat wordt dus invliegen op de wedstrijd in Arnhem.

Ik denk dat ik toch een nieuwe romp incl nieuwe staartvlakken bestel. Anders moet ik de staartvlakken eerst heel van de oude romp zien te krijgen. Aangezien dat lekker vast zit met epoxy is de kans op beschadigingen van de los te halen delen groot. De oude romp laat ik wel fixen door iemand, dan heb ik een reserve romp. Of als ik ergens een leuk vleugeltje voor weinig op de kop kan tikken heb ik een complete reserve kist (iemand nog iets in een hoek liggen???).

Frans,

Blastalus :p of wat dacht je Pandareus (spreek uit pan-da-re-us, dus niet panda reus), dat schijnt een vriend van Tantalus te zijn geweest

Cheers

Bart

PM: Sietse toch zomaar weer twee coole namen voor een DLG erbij...:D

Laatst bewerkt:
of Clymene zijn vader
of Merops zijn moeder.
of de zoon van Pandareus, Aedon.

Ja ja geinige lui die griekse goden.

Of ook wel leuk, nadraailaatjevliegtuiglos, grieks voor DLG

Frans

Grappig hoe ik in vrij korte tijd jullie toch allemaal naar een hoger plan heb weten te trekken wat betreft de Griekse mythologie.:D

Blijf je verdiepen in deze materie is mijn advies. Vliegen alleen is ook niet alles........

Loet

Jaren geleden ben ik ook eens in Griekenland geweest. Ik heb me toen in de volgende materie verdiept. Souflaki, Tzatziki en Bikini.
Veel interessanter :mrgreen:

Back