Hallo, Ik ben van voornemens om de HrMs Jaguar (F822) te gaan bouwen (scratch). Ik heb de blauwdruk tekeningen in jpg formaat en na een aantal berichten nagelezen te hebben kwam ik tot de conclusie dat Delftship een mooi programma is dit schip te digitaliseren om vanuit dit programma een spantenplan te maken. Helaas is het programma best wel ingewikkeld (voor mij) en ik vraag me af of er leden zijn die dit ooit wel eens gedaan hebben? Is het verstandig om dit sowieso te gaan doen of heb ik aan de blauwdrukken genoeg? Sjouke
Neem eens contact op met forumlid ISOLA2 Die maakt mooie dingen met Delftship. Hier iets van een ander forum waar hij ook actief is. http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,1887.0.html?PHPSESSID=7sp45l7mbhsfos9s4e8ghh0ij4 Gert-Jan
Nou, ik ben aan het prutsen geweest met Delftship. het zal vast een geweldig programma zijn maar ik bak er niks van. Maar wat anders proberen om mijn spanten op schaal te krijgen. Ik heb al gelezen dat er leden zijn die het spantenplan uitprinten en vervolgens op multiplex plakken en uitzagen. Ik vraag me trouwens af waar hoe je de juiste plaats van de spanten op de kielbalk bepaalt. Haha, ik heb al uitgevonden hoe je de plaats van de spanten bepaald. Die staan gewoon op het spantenplan
http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/ Sjouke, Je zou eens kunnen proberen om in de PC het gedeelte van de tekening met het gedeelte van de dwarsspanten te vergroten naar de schaal waarop je wilt bouwen. Je ziet op de tekening de helft van de spanten. Links de achterste helft en rechts het voorste deel van het schip. Ga er vanuit dat je omgekeerd op een stevige bouwplank werkt. Neem de zwarte bovenkant van de tekening als basislijn voor de spanten op de bouwplank. Trek de spanten(helft) over op een vel papier, vouw dat dubbel op de hartlijn van de spant en knip dan langs de overgetrokken lijn het dubbel gevouwen papier uit. Klap het open en je hebt een hele spant. Zo behandel je elke spant. Daarna plak je het papier op hout, of ander materiaal om een geraamte te maken. De afstand tussen de spanten haal je van de tekening. De kielbalk maak je op eenzelfde manier. De dikte van het bouwmateriaal bepaalt de breedte van de kepen in spanten en kielbalk. Kijk even in mijn bouwverslag naar de plaatjes om je een idee te vormen.. Ga je de spanten bekleden met latjes, houd dan rekening met de dikte daarvan. Je kunt ook de ruimte tussen de spanten opvullen met schuim. Kijk maar in diverse bouwverslagen hoe je verder kan. Succes verder! Gr. Klaas.
Klaas, bedankt voor de tips. Ik heb inmiddels de tekening via het kopieerapparaat vergroot naar het gewenste formaat (1:50). Volgens mij vertekent de tekening door het kopiƫren. Ik zal nu eens proberen om de tekening (JPG) om te zetten naar een PDF, eens kijken of de verhoudingen dan wel goed blijven. Je bouwverslag over je multiknikspant coaster heb ik al meerdere malen doorgelezen. Zeer leerzaam. Mijn kottertje moet eerst even afgemaakt worden voordat ik met deze begin. Maar inmiddels ben ik wel alvast het e.e.a. aan het voorbereiden. Misschien dat ik tussendoor eerst het reddingsbootje van mijn nieuwe project op stapel zet. Via een Amerikaanse site daar de bouw tekeningen ook van gevonden.
Klaas, ik heb wederom weer eens een stukje doorgelezen over je knikspant. Ik lees dat je eerst een plug gemaakt hebt. Deze lak je een aantal malen en daarna doe je er tape op. Zet je de plug daarna nog in de loswas en/of losfilm? Ik heb inmiddels mijn plugje af voor de whaleboat voor mijn komende project en heb hem net in de G4 gezet. Daarna nog even schuren en eventueel plamuren maar de vraag is hoe ga ik verder. Gebruik ik normale autowas en tape of is loswas en losfilm toch aaan te bevelen?
Ja Sjouke en dan volgt nu een soort dilemma voor je. Ondanks alle goede raadgevingen heb ik met mijn Groningse zuinigheid besloten om noch was, noch losfilm te gebruiken. Werd bij het lossen wel even spannend. De zijkanten losgewurmd met een stuk dubbel gevouwen 1 mm dik RVS rond. Maar de bodem kon ik niet bij. Die los gekregen door lucht tussen plug en huid te blazen. Staat allemaal in het verslag, maar misschien een beetje versnipperd. Durfde de gok wel te nemen, omdat de plug gemakkelijk te demonteren was. De plug kwam er ongeschonden uit en vond na een paar maanden een nieuwe eigenaar. Een volgende keer zou ik wel de tape er diagonaal op plakken. Succes verder! Gr. Klaas.
Klaas, ik had gelezen dat je wat moeite had om de plug los te krijgen. Ik wist alleen niet of je wel of geen loswas gebruikt had. Voor mij is dit bootje een pilot om te kijken of het me lukt om een goeie plug te maken en om het model fatsoenlijk uit de plug te krijgen. Het volgende project wordt dan dus de HrMs Jaguar die ik ook als een plug wil gaan bouwen. Ik denk dat ik toch maar voor de loswas ga, tenzij iemand nog een goeie tip heeft. Groeten, Sjouke
Gewoon doen wat je zelf het beste lijkt Sjouke. In mijn geval hoefde de plug niet heel te blijven en was van de bouwplank te schroeven. Het lossen hangt natuurlijk ook van de vorm van de plug af. Pas uitgehard is de epoxy nog flexibel en wat te buigen om vlakken los te halen. Bedenk wel dat ik de romp om de plug heb gebouwd en dat ik van de plug geen mal heb getrokken zoals macrabbit gaat doen. Succes verder. Gr. Klaas.