Bleriot XI schaalmodelletje voor indoor.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door willemvdm, 25 okt 2016.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik was op zoek naar een leuk schaalmodel van balsa en dus niet van depron.
    Het gaat dit model worden:
    [​IMG]
    De reden van juist dit model is omdat de echte zeer langzaam vliegt met weinig motorvermogen, precies wat je zoekt voor indoor.
    De constructie is ook eenvoudig en toch opvallend dus dit wordt het (als hij lukt wordt de volgende een Fokker Spin).
    Nu nog de grootte uitzoeken, ik had in dit bouwverslag kennisgemaakt met de nieuwe vertragingen van HK.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/copernicus-van-hk.246260/
    Daar zit ook een GPS8 bij met een 8,5 mm brushed motor, die ongeveer 60 gram statische thrust geeft.
    (moet ik nog controleren, is besteld bij HK).
    Dat geeft een maximaal modelgewicht van 80 tot 100 gram.
    Dan wil ik graag een vleugeloppervlak van 10 dm2 hebben (in dit geval vleugel + stabilo samen).
    Dat geeft een schaal van 7,5% of te wel 1:13,33.
    De eerste versie wordt een prototype, om te testen of de berekeningen kloppen.
    Ook kan ik dan de instelhoeken V-stelling en roeruitslagen testen.
    De tekeningen heb ik gedownload van Paolo Severin, deze Bleriot is 25% en behoorlijk goed schaal.
    Weegt 5 kilo dus die van mij moet ik flink vereenvoudigen om onder de 100 gram te blijven.
    Ook heeft een Bleriot XI een hele korte neus, ik weet nog niet waar het zwaartepunt moet komen???

    De Paolo Severin tekeningen afgedrukt op 30%:
    [​IMG]
    Het stabilo een iets grotere koorde gegeven, spanwijdte van het stabilo blijft gelijk.
    Ook het richtingsroer iets groter gemaakt, dat is voor indoor vaak noodzakelijk.
    [​IMG]
    Ik heb dit eerder al eens geprobeerd met een klein depron kistje, die vloog slecht (was te zwaar) ik hoop dat deze wel goed gaat vliegen.
    De tijd zal het leren!

    Groeten Willem
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Henk, ja jouw verslag volg ik met bewondering.
    En was ook mede de inspiratie om een indoorversie te bouwen!
    Ik hou nu aan:
    Instelhoek vleugel 7 graden
    Instelhoek stabilo 3,5 graden.
    Zwaartepunt 40% van koorde
    Downthrust motor 2 graden (mag best gaan klimmen met volgas)
    Kijken of het eerste prototype gaat vliegen, ik maak het zo dat b.v. de instelhoeken in 15 minuten aangepast kunnen worden om zo wat te experimenteren.
    Om gewicht te besparen krijgt versie 1 nog geen wingwarping (dus wat extra V-stelling)

    Voor de bouw van de romp heb ik een eigen methode ontworpen: (zal ik patent op aanvragen?)
    [​IMG]
    Boven ligt een mislukt proefstuk, onder de 2e poging.
    De dwarsliggers worden met spelden op de bouwplank vastgezet, 2,5 x 2,5 mm balsa sg 0,12 dus redelijk licht (staart moet licht blijven)
    Vervolgens zwart ijzergaren zig zag om de liggers leggen, zo strak dat het garen net 1 mm in het balsa getrokken wordt, maar niet te strak, dan splijt het balsa!
    Garen vastzetten met dunne CA lijm.

    Stap 2:
    [​IMG]
    De langsligger vastlijmen aan de dwarsliggers met medium CA lijm.
    De balsa delen die zichtbaar blijven wat donkerder gemaakt met edding viltstift (voor het lijmen!)

    Stap 3
    [​IMG]
    2 zijkanten zijn klaar, nu de dwarsliggers van de bovenzijde ook op de plank gespeld.
    de cockpitbodem met 2 servo's en de ontvanger ligt ook al klaar.

    Stap 4
    [​IMG]
    De romp krijgt zijn vorm, dit moet in fase's gebeuren zowel de onderzijde als de bovenzijde van de romp maken een kleine knik achter de cockpit.
    Hierna omdraaien en de laatste dwarsligger van de bodem inlijmen.
    [​IMG]
    En de romp is klaar, even getest en de constructie is door het ijzergaren goed stijf en sterk, maar toch licht!
    Het witte deel van de zijkanten wordt nog bespannen met wit papier en spanlak.
    [​IMG]
    De besturing zit er al gedeeltelijk in, nu kan ik er lastiger bij, de servo armpjes blijven wel goed demontabel voor het afstellenen (krijgt pull-pull besturing net als het orgineel)

    De romp is nu 12 gram en de ingebouwde besturing 7 gram dus 19 gram totaal, goed op target! :yes:
    De uitstekende liggers aan de voorzijde waren te zwak, bij een volgend model zou ik die versterken door aan weerskanten ze wat dunner te schuren en dan 0,4 mm triplex erop lijmen.
    Nu was een niet-schaal versterking noodzakelijk.
    De volgende stap is het landingsgestel, dat ga ik niet van balsa maken, maar van beuken, triplex en polystyreen.
    Zwaar natuurlijk maar ik denk dat als ik het landingsgestel te licht maak het zwaartepunt te ver naar achteren komt, dus dan maar een degelijk landingsgestel.
    Landingsgestel zit helemaal voor op de kist en ik denk aan 10 gram zonder wielen.
    (wielen wordt een project op zich als ik spaakwielen van een paar gram wil maken)

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2016
    ramses vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er goed uit Willem!!
    Opgegeven waardes zijn een prima uitgangspunt...Mogelijk dat je voor nog wat meer op de vleugel zult gaan om de snelheid nog wat verder terug te nemen...maar die mogelijkheid hou je dus al rekening mee.
    Domping zou een tikkie meer mogen worden.

    Ik blijf het volgen!!
     
  5. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Met de komende wintermaanden is dit een ongeloofelijk mooi onderwerpje .
    ik begin binne kort ook aan een kleine Se5 van het zelfde concept .
    Blijf het ook volgen mooi mooi .
    Grtjs Blitske
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2016
  6. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bedankt!

    Ik had geluk, de bestelde vertragingen waren gisteren binnen uit China.
    Ik had alle modellen besteld, 6 mm brushed, 7 mm brushed, dubbel 7 mm brushed en 8,5 mm brushed.
    En tot slot een mini brushless met vertraging.
    [​IMG]
    Vreemd was wel dat er 2 bestelnummers met een 8,5 mm motor zijn maar de inhoud van de zakjes is gelijk.
    Nu was dit degene die ik wilde gaan toepassen:
    https://hobbyking.com/nl_nl/micro-power-system-w-gearbox-gps-8-1s.html
    of dus
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingtm-eps-8-5-geared-brushed-motor-system.html
    Gelijk getest maar ik kreeg met een 6x3 " prop geen 55 gram thrust zoals beloofd maar maar 40 gram.
    Bedacht mij later dat ik nog een keer moet kijken of de regelaar echt tot de max gaat.

    Geprobeerd met verschillende props, en de 7x3.8" was echt de max, dan trekt hij 2,1 amp statisch dus denk ik 1.,9 amp in de lucht.
    Dan haal ik 55 gram, terwijl ik gerekend had op 60 gram!
    Zal de motor wel nog even rustig laten draaien zodat de borstels goed kunnen inslijten.

    De bouw vordert wel:
    [​IMG]
    De wielen zijn nog te klein, maar deze zijn erg licht dus goed voor de eerste testen.
    De wielsteunen zijn 1x3 mm carbon en geen PS, dat was toch te slap.
    De staartslof (de echte was van gebogen bamboe) is iets te hoog met deze wielen, maar hij is ook te zwaar, bijna 2 gram in de staart,
    is nu van 1mm verenstaal maar ik ga 0,5 mm halen dat scheelt ruim bijna 1,5 gram (dus 5 gram in de neus)
    Totale setup met de grotere prop weegt nu 25,9 gram
    wat op de foto te zien is weegt met accu 52,3 gram dus ik zit nog aardig op target.
    Maar de staart moet licht blijven!
    [​IMG]
    de vleugel ribben maak ik van 1 lat 0,4x2 mm triplex en 2 latjes 1x2 mm balsa, nachtje laten drogen en zien hoe stevig dit is.
    De omlijsting van het rudder is uit 2 latjes 1x2 mm balsa, uit 1 stuk rondgezet.

    Groeten Willem
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. Mike123654

    Mike123654

    Lid geworden:
    3 nov 2013
    Berichten:
    13
    Echt Mooi ! ga dit zeker volgen. En het kriebelt om er ook een te gaan bouwenn:)
     
    crins vindt dit leuk.
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Mooi :thumbsup:
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zo ik ben al weer wat verder.
    Vorig weekend naar Brussel geweest, ook naar het leger en luchtmacht museum waar heel veel moois staat.

    [​IMG]

    Diverse testen gedaan en de vleugelribben toch maar van 4 lagen balsa 2x1 mm gemaakt, dus 4x2 mm eindresultaat.
    De omlijsting van het richtingsroer van 3 lagen 2x1 balsa gemaakt (2 lagen was te zwak), het totale richtingsroer zit nog ruim onder de 1 gram hoor!

    Ook de vleugeltips en neuslijst gelamineerd, eerste proto waren 2 delen, maar toch besloten om voor 3 lagen van 2,5 x 1 mm balsa te gaan.
    Zoals je kunt zien is de neuslijst uit 1 stuk met de tiplijst gemaakt.
    [​IMG]
    De vleugeltip iets gelicht, zo zit het ook bij de grote Bleriot's!
    En dan de delen samenvoegen:
    [​IMG]
    nog niet helemaal klaar maar het begint erop te lijken.
    vanwege gewicht de helft van de ribben en de helft van de liggers laten vervallen, iedere gram is er een.
    De driehoekjes zitten op de plek waar straks de spandraden komen (komen er nog 2 bij de neuslijst)
    Net als het origineel wil ik 4 spandraden aan de bovenzijde en 4 draden aan de onderzijde monteren, de vleugel heeft geen echte hoofdliggers.
    De 2 liggers die je ziet zijn 2,5 x 1,5 mm balsa dus erg licht.
    Zonder spandraden is deze vleugel veel te slap om te kunnen vliegen.

    Target is om 13 november te gaan indoorvliegen, dus nog veel te doen!
    Groeten Willem
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Dag, Je doel van 13 november is geweest. Heeft ie gevlogen? Ben benieuwd.
    Afgelopen weekend tijdens de IIFI in Nijmegen veel top-schaalmodellen gezien, maar geen Bleriot....
     
  11. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Nee ik heb zondag 13 november in Oudewater gevlogen, maar niet met de Bleriot.
    Ik heb veel familie omstandigheden gehad (2 begrafenissen in 6 dagen tijd) en daarnaast nu ook tegenslag in de bouw.
    Zo zag het er dus uit:
    [​IMG]
    Ruwbouw aardig klaar en gereed om te bespannen.
    In Waalwijk porienvuller, spanlak en papier gehaald, verdunner hadden ze niet maar kon ook zo werd mij verteld.
    Het bepannen ging goed, maar bij het drogen van de lak (en dus het kimpen) trok de eerste vleugel helemaal krom.
    De 2e vleugel helemaal vastgezet met spelden op de bouwplank en dat ging iets beter, maar nog niet tevreden.
    De 1e vleugel een extra laag spanlak gegeven zodat het papier weer slap stond een ook vastgespeld en laten drogen.
    Nu 2 lagen spanlak bleken zoveel krimp te geven dat de spelden lostrokken en de balsa latten braken.

    Wat nu te doen?
    Gaat verdunde spanlak beter?, waarmee verdunnen? op de bus staat nitroverdunner.
    Of de constructie zwaarder maken?
    Of Litespan proberen te kopen? Dit werkte goed bij de SIG indoor Demoiselle.

    Groeten Willem
     
  12. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Gecondoleerd met de begrafenissen.
    De Bleriot vordert al aardig!
    Volgens mij verdunnen wij (NLC) voor indoormodellen (Peanut, open schaal e.d.) de spanlak met Thinner.
    Bison Kit verdunnen we met aceton of liever met Bison Kit verdunner (bijna hetzelfde).
    Om teveel krimp te voorkomen wordt het papier wel eens in een raampje opgespannen, gelakt en dan de vleugel erop.
    Maar Wout Moerman weet hier meer van....
     
  13. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Dank je crins

    Gisteren had ik al een proefstukje gedaan met 50% verdunning met bouwmarkt thinner en dat gaat zeer goed.
    De krimp van het papier is dan minimaal.
    Toch ga ik nieuwe vleugels tekenen met meer ribben en 10% grotere spanwijdte.
    Veel Bleriots hadden een grotere span omdat ze dan met hetzelfde vermogen meer draagkracht hadden.
    Klinkt in eerste instantie vreemd maar is wel te berekenen.
    10% meer span is 10% meer draagkracht bij dezelfde snelheid maar het betekend dat je dus in de praktijk langzamer kan vliegen.
    Dat is de wortel van 10% dus 3,2%
    Het gewicht wordt natuurlijk wel hoger, zeg 2% van het totaal vlieggewicht.
    2% hoger gewicht betekend dat je 1,4% sneller moet vliegen (weer de wortel uit die 2%)
    Conclusie is dus dat je met 10% meer span 1,8% langzamer kan vliegen ondanks dat de kist iets zwaarder is.
    In de praktijk zal dit nog iets meer zijn omdat langere vleugels relatief minder tipweerstand hebben als korte vleugels.
    2% meer gewicht is normaal 2% meer vermogen bij dezelfde snelheid, maar 1,8% langzamer vliegen vraagt 5,5% minder vermogen. (gaat in de 3e macht)
    Ik reken dus zelf met 2% langzamer vliegen en dat is zelfs 6,1 % minder vermogen.
    deze 2 effecten samen maakt dus dat je 4,1% minder vermogen nodig hebt

    Dus 10% meer span betekend:
    2% zwaardere kist
    2% langzamer vliegen
    4% minder vermogen nodig.

    Stukje vliegtuigtheorie, maar die vroege pioniers wisten dit ook al.
    Louis Bleriot heeft kort voor de kanaaloversteek de spanwijdte van zijn Bleriot XI vergroot, en deed dit later nogmaals bij de 2 persoons versie.
    Toen de OX5 motor van de Curtis Jenny te weinig vermogen bleek te hebben is ook de bovenvleugel een stuk verlengt.
    Bij hetzelfde vermogen zal je langzamer vliegen maar meer draagvermogen hebben, en daar ging het hun om.

    Omdat de motor minder trekkracht heeft als verwacht neem ik nu dus dezelfde maatregel.
    Wel weer wat extra werk, eerst maar wat extra wingrib mallen maken zodat ik deze sneller kan bouwen.

    Groeten Willem
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Je moet niet rekenen met wortel van 10% en 2% maar met de wortel uit 1.1 ( =1.049) en 1.02 ( =1..10).
    Dan worden je berekeningen:
    10% groter oppervlak > 4.9% minder snelheid
    2% zwaarder > 1% meer snelheid
    Subtotaal > 3.9% lagere snelheid. Derde macht = 12% minder of 89.3% nodig
    Voor benodigd vermogen nog vermenigvuldigen met massa groei:
    Totaal vermogen nodig = 1.02 x 89.3% = 91.1 % van het oorspronkelijke vermogen.

    Dus juist berekend is je winst met 9% zelfs groter.
     
  15. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Je hebt helemaal gelijk :worship:, de winst is dus nog groter!
    Te lang geen wiskunde gedaan :hammer:

    Afgerond
    10% meer Spanwijdte.
    4% lagere snelheid
    9% minder vermogen

    Dus genoeg redenen om dit te gaan doen.
    Oude vleugels zijn 2 x 7 gram, 3,5 gram balsa en 3,5 gram papier & spanlak.
    Totaal vlieggewicht 80 gram.
    Nieuwe vleugels mogen dus 8 gram per stuk worden.
    5 gram balsa en 3 gram papier & spanlak is het streven.
    Verdunde spanlak moet ook een dunnere laag spanlak geven.

    Groeten Willem
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Vergeet niet dat de Blériot een hele berg ingebouwde tegenwind heeft. Die komt voor het overgrote deel van de vleugel! Dus de vleugel vergroten vergroot ook de weerstand. Helaas is dat een kwadratische functie, een 2x zo grote vleugel levert 4x zo veel weerstand.
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Dat is maar onder zeer bepaalde voorwaarden waar Ernst. En in dit geval helemaal niet.
    Een 2 x zo grote vleugel (2x Spanwijdte en 2x Koorde) heeft bij de zelfde vliegsnelheid inderdaad 4 x zoveel weerstand in Newton.
    Bij gelijkblijvend gewicht zal de vliegsnelheid halveren wat de weerstand weer naar de oorspronkelijke waarde terug brengt. Het benodigd vermogen is echter Weerstand x Snelheid en daarmee wordt het benodigd vermogen gehalveerd wanneer je de vleugel naar 2x schaalt bij gelijk gewicht.

    Dit is geheel onafhankelijk van profiel of wat dan ook (als het gelijk blijft).
     
  18. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hier nog een plaatje van het spanlak fiasco
    [​IMG]

    Nieuwe vleugel met meer spanten getekend:
    [​IMG]
    En serieproductie van de ribben gestart:
    [​IMG]
    (zo kom je ook eens van je restanten dik balsa af, mallen maken!)

    Volgend weekend vliegen in Vianen dus doorbouwen!

    Groeten Willem
     
  19. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Mooi ,niet opgeven . Ik had zelfde probleem met Demoiselle van Sig . Vleugels krom door te "straffe" dope . Toen klein testkadertje gemaakt van balsa en doek tot juiste verdunning was bereikt .
     
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    De nieuwe vleugels zijn klaar voor het bespannen
    Ze zijn nu 6,1 gram dus iets zwaarder als verwacht maar wel veel sterker en mooier als de eerste vleugels.
    [​IMG]

    Het stabilo is ook vervormd door de spanlak, denk erover om die morgen ook nieuw te bouwen.
    Vleugels was denk ik 10 uur extra werk, stabilo zal zeker 5 uur extra zijn, niet leuk.

    Groeten Willem
     

Deel Deze Pagina