Bleriot XI schaalmodelletje voor indoor.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door willemvdm, 25 okt 2016.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Willem , heb je al eens EZEdope geprobeerd , in combinatie met Esaki papier vind ik dit makkelijk werken voor kleine modellen ,
    ik gebruik het met water verdund in een verhouding van 50/50 of voor nog minder krimp 30% EZEdope en 70% water .
    En nog een voordeel is dat je het gewoon binnen kan doen , geen geurhinder , alhoewel ik de geur van spanlak wel kan appriciëren :D:confused:
    Rearwin speedster 13" bekleed met geel Esaki papier en EZEdope
    17.JPG

    018.JPG

    Groeten Jef
     
  2. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    En het voordeel van bekleden aan twee zijden...
    Is bij de Wright-flyer niet te doen...
     
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Die EZEdope ook maar eens gaan proberen.
    Waar kun je dat kopen?

    De vleugels en stabilo bespannen met spanlak/thinner 50/50%
    En het kromp nauwelijks (ik had beter met water moeten voorspannen dus).
    Maar nog 2 laagjes extra spanlak met 40% thinner en alles ging goed.
    24 uur laten drogen vastgespeld op de bouwplank (ik weet uit ervaring dat het krimpen nog uren doorgaat!)
    [​IMG]
    Ik ben tevreden met het resultaat, de voorlijst is 100% recht, de achterlijst een paar mm hol zodat er iets tipverdraaiing is (dat kan nooit kwaad)
    Gewicht viel wel iets tegen, 10,1 gram per vleugel dus 3 gram zwaarder (40% gewichtstoename)
    Maar de vleugel is veel sterker en ook groter.
    [​IMG]
    Totaal is dit dus ruim 6 gram zwaarder en ga ik richting de 90 gram, nog steeds op target.
    De vleugels zijn bijna 10 dm2 en het liftende stabilo ruim 2 dm2 dus totaal 12 dm2
    Dan kom ik dus op 7,5 gram/ dm2 en dat is heel erg netjes.
    Ik had vanaf het begin al het plan om 2 stel vleugels te bouwen, dus als ik genoeg motorvemogen heb maak ik er denk ik nog wel een stel echte schaal vleugels bij.
    Dan gaat de vliegsnelheid natuurlijk wel omhoog!

    De romp schiet ook op.
    De torens voor de spandraden zitten erop en eronder (2mm carbon holle buis waardoor kevlar draad geregen is).
    De staartslof is nu van 0,5 mm verenstaal en iets lager.
    De wielen zijn de juiste maat maar wel erg zwaar, 4 gram per stuk.
    Na de maiden wil ik die vervangen door lichtere wielen, en dan ook een piloot en dummy motor monteren.
    Deze wijzigingen zullen dan weinig invloed op het totaal gewicht en zwaartepunt hebben.
    Om die reden ga ik de maiden met de zware wielen doen.
    [​IMG]
    Groeten Willem.
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik heb mijn EZEdope bij http://www.samsmodels.com/ gekocht maar als je op EZEdope zoekt op het www vind je waarschijnlijk nog andere leveranciers .
    Er is van Deluxe Materials ook nog een tissuepaste voor het verlijmen van het papier op het framewerk maar dit gebruik ik niet ,
    ik doe dit met een dun laagje onverdunde EZEdope op het framewerk aan te brengen ,
    ook gebruik ik een haardroger om het papier te drogen en eventuele druppels weg te blazen
    en dan droogt het egaal en zonder strepen op , ik heb dit enkel met Esakipapier toegepast ,
    hoe het werkt met andere tissue/papier soorten weet ik niet , ik hoor/lees soms dat het van
    geen kanten werkt maar bij mij zijn de resultaten goed .

    Hier nog een Redwing die ik met EZEdope gedaan heb
    021.JPG

    Groeten Jef
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Nu de Bleriot is klaar voor de Maiden zondag.
    [​IMG]
    Ziet er best goed uit al zeg ik het zelf
    Natuurlijk is de grote vraag hoe hij zal vliegen.
    Het gewicht is 90 gram (met accu) en het zwaartepunt zit op 50% van de koorde.
    Nu heeft een Bleriot een liftend stabilo (undercamber profiel) en zou dat best eens redelijk goed kunnen zijn.
    Maar toch doe ik 20 gram lood in de neus zodat hij neuslastig is.
    Stap voor stap verwijder ik iedere vlucht dan 5 gram lood totdat hij netjes vliegt (dat hoop ik dan natuurlijk)
    110 gram voor de maiden is niet slecht voor een vleugel oppervlak van 12 dm2, maar 60 gram thrust is misschien wel krap aan.
    [​IMG]
    Detail doe ik wel als ik weet hoe hij vliegt en of ik misschien nog wat moet aanpassen.
    [​IMG]
    Ik heb mijn modelbouwspullen verpakt in magazijn kratten, gelijk van depron een transport doos gemaakt om de Bleriot veilig te vervoeren.
    [​IMG]

    Groeten Willem
     
  6. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Willem
    Heel knap kistje en ben er zo goed als zeker van dat het best goed gaat vliegen , succes ermee !!
    Grtjs Blitske
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.622
    Locatie:
    belgium
    Idd , zeer mooi toestelletje . Knap . :feli:
     
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Mooi!
    Hoe hebje de vleugels met spandraad en al zo mooi verwijderbaar gemaakt?
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Schoon vliegerke :koud:
    Ben benieuwd hoe het zal vliegen ?

    Groeten Jef
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo crins

    De spandraden zijn 0,4 mm kevlar en rekken iets.
    De spandraden zitten vast aan de vleugels.
    Aan de wortelrib zitten 2 pennen 1 mm carbon.
    de pennen worden in gaten in de romp gestoken (instelhoek is instelbaar)

    onder zitten 2 lange pennen bij de wielen en 1 lange pen aan de onderste toren
    en 1 korte pen op de bovenste toren.

    opbouwen:
    hou de kist op de rechterzij.
    steek de linkervleugel in de romp
    bevestig de 2 onderste lussen van de onderste draden om de lange pennen.
    rek de bovenste draden iets op en leg ze om de korte bovenste pen.
    zelfde met de andere vleugel.

    Opbouw is 30 seconden, afbouw 10 seconden.

    de onderste draden kunnen niet van de pennen af, ook ls ze iets slap staan.
    de bovenste draden zouden van de korte pen af kunnen schuiven bij grote negatieve G krachten, maar het is en Bleriot, geen aerobatics toestel.

    De praktijk zal bewijzen of dit werkt.

    Groeten Willem
     
    crins vindt dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtig kistje geworden Willem! :thumbsup:
    En hoe ging het afgelopen zondag met de maiden flight?
    Vliegt het zo goed als het er uitziet?

    Groeten, Ramses
    .
     
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Ramses

    de indoordag va 27 november was geen succes.
    Begonnen met bescheiden hopjes van enkele seconden en vond de kist neuslastig.
    10 gram lood uit de neus gehaald en wou toen weer wat hopjes maken, maar toen storte een shocky neer boven op de bleriot.
    Landingsgestel kapot, romp gebroken, en dat na 10 seconden vliegtijd :(
    Kistje weer klaargemaakt voor 4 december in Oudewater maar die vliegdag werd afgelast, dus nog even wachten voor de volgende vlucht.
    Ook de Copernicus werd binnen 30 seconden gekortwiekt door een shocky die met zijn prop 2 van de vleugels inkortte.
    Die dag waren er zeer veel mid airs, geen groot probleem voor de depron en epp kisten maar wel voor het balsa spul.

    Groeten Willem
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Ai... da`s niet mooi zeg... balen! :mad:

    De Bleriot zag er zo mooi uit... en ik weet zeker dat jouw Bleriot alle potentie heeft om goed te vliegen.
    En die bescheiden hopjes tijdens het testen,... zo is de "echte" Bleriot ook begonnen... geheel schaal dus!
    Ik hoop dat de reparatie meevalt en je weer snel een nieuwe poging kan wagen.

    Kan je niet even vragen of de shockies even een korte pauze willen houden als je met de Bleriot gaat vliegen?
    Bij ons op de club wordt daar toch wel enigzins rekening mee gehouden....

    Succes met de volgende poging in ieder geval.
    Je Bleriot is veel te mooi om niet verder mee te gaan.

    Succes!
    Groeten, Ramses
    .
     
  14. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja in Vianen waren er circa 50 deelnemers en meestal 10 kisten in de lucht.
    Helaas is 4 december Oudewater gecanceled, dan meestal 10 deelnemers en kun je makkelijker om een prive vlucht vragen.
    De Bleriot was klaar voor 4 december maar het gaat nu 8 januari worden denk ik.

    Groeten Willem
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Succes 8 januari Willem! :thumbsup:
    Wel een filmpje maken he?!

    Groeten, Ramses
    .
     
  16. DaveB

    DaveB

    Lid geworden:
    14 okt 2008
    Berichten:
    119
    Hey Willem,

    Vervelend om te horen van je aanvaring, want het is echt een heel mooi model geworden en opgebouwd met technieken (lamineren e.d.). Zeker gezien hoeveel tijd je er in hebt moeten steken. Goed te horen dat hij weer in orde is.

    Het papier even voorkrimpen heeft ook vaak erg veel zin. Afhankelijk van welk papier je gebruikt is één tot twee keer bespuiten met water voldoende (wel in een kader geplaatst). Het enige wat je wilt ná aanbrengen van de bespanning is de laatste imperfecties rechttrekken en daarvoor is niet veel straktrekken nodig.

    EZ-dope of spanlak is een beetje een discussie. Ik heb nu mijn eerste model ook bespannen met EZ-dope en laten we zeggen dat het wennen is. Mijn ervaring is dat spanlak het papier stukken minder krimpt op het model, dat is soms wel gewenst (zeker peanut-scale modellen). EZ-dope is stukken gevoeliger voor "correct" aanbrengen. Meerdere heel dunne laagjes zijn nodig, waarbij spanlak vaak met één laagje al voldoet. EZ-dope ruikt niet, dat is wel een enorme plus.
     
  17. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja ik was jullie nog een verslag van de 2e testvlucht van 8 Januari schuldig.
    Helaas geen filmpje al heeft een clubgenoot wel staan filmen (moet nog vragen naar een kopie want volgens mij staat de Bleriot er ook op)
    Vliegtuig was dus hersteld en weer vliegklaar:
    [​IMG]
    Zoals jullie zien nu ook met bemanning aan boord
    [​IMG]
    Een piloot met veel ervaring op dit type!

    COG op ongeveer 37% met 10 gram lood in de neus, totaal gewicht 110 gram.
    [​IMG]
    overige gegevens:
    Instelhoek vleugel 8 graden
    Instelhoek stabilo 4 graden
    Motor 6 graden down en 3 graden side

    En hoe vloog dat nu?
    Als volgt: 3 meter taxien tot stapvoetse snelheid, beetje up en de kist vliegt!!!!!!
    Maar na een paar meter valt de snelheid iets terug en zakt hij langzaam naar de grond.
    Vlak boven de grond kun je moeizaam een rondje vliegen, maar al na 30 seconden looptijd de spanning van de accu iets zakt (denk naar de 3,5 volt onder 2 amp belasting) is het afgelopen met het vliegen.
    Nieuwe volle accu en 5 gram minder in de neus (COG op 40%) was marginaal beter, reakties op hoogte en richting zijn goed, maar nog steeds te weinig motorvermogen.

    Thuis nogmaals getest:
    Vertraging had al flink speling op de bronzen?? lagers en asje was iets krom (nog van crash vorig jaar) waardoor de motor niet echt 100% goed liep.
    Kwam nu op 45 gram thrust bij 7 watt opgenomen vermogen.
    Ik denk dus dat minimaal 75 gram nodig is om lekker te vliegen.

    Ik had nog een 5 grams motor liggen uit een mini Fokker D7 eigenbouw (had toen ook te weinig vermogen, veel minder als de HK website) en die ook getest op een snel gebouwd bokje:
    [​IMG]
    Deze motor kwam op 55 gram bij een opgenomen vermogen van 15 watt, wel dus op 2S tegen 1S voor de oude motor.
    Motor is 2000 KV en bedoeld voor 2S.
    Lijkt mij duidelijk dat 1S helemaal te weinig is.

    Opmerkelijke conclusie dus.
    Ongeveer de zelfde prestaties (wel veel kleinere prop met veel hoger toerental, denk wel 15.000 rpm) bij 15 watt opgenomen vermogen als de brushed met vertraging bij 8 watt opgenomen vermogen.
    Op dit formaat is een brushed met vertraging dus veel efficiënter als een brushless motor.
    Wat wel opviel was dat bij halfgas het rendement van de motor veel beter was, ben het briefje even kwijt maar denk rond de 40 gram thrust bij 7 watt opgenomen vermogen.

    Inmiddels besteld en in huis de Turnigy 1811-1500 , een 10 grams outrunner voor 2S, deze kan ook een 7" of 8" prop ronddraaien (juiste schaalgrootte) en zal zeker sterk genoeg zijn, reken op zeker 100 gram Thrust terwijl ik 75 gram nodig heb.
    Maar ik reken dat deze ook op halfgas de beste prestaties heeft (max vermogen is 40 watt).
    Wordt natuurlijk wel iets zwaarder......

    Groeten Willem
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.622
    Locatie:
    belgium
    Het blijft spannend , zeer mooi toestel overigens .
     
  19. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Inmiddels de nieuwe brushless motor ingebouwd en getest.
    [​IMG]
    Boven in de foto het oude spul, onder in de foto het nieuwe spul.

    omdat de nieuwe lipo een 2S is moet ik dus ook een ESC met een BEC gebruiken, en die is gelijk een stuk zwaarder!
    De 6 amp ESC van himodel is nog de lichtste van circa 6 gram.
    De 2S lipo is natuurlijk ook een stuk zwaarder als de 1S en de 8" prop is ook zwaarder als een 8" prop.
    En dan moet ik een nieuwe motormount maken.
    deze maak ik van 2 lagen 0,6 mm triplex met daartussen 2 mm balsa
    De bovenste steun wat 1 mm balsa ribjes gegeven zodat die eruit ziet als een cilinder met koelribben.
    [​IMG]
    deze mount weegt ook weer 2 gram extra, maar is wel leuk.
    (de 2 schuine "cilinders" zijn alleen voor de show)
    En dan vastgelijmd aan het landingsgestel:
    [​IMG]
    De witte plastic wielen even zwartgelakt, ziet er al beter uit.
    De accu zit niet meer op het landingsgestel maar onder de romp, precies in het zwaartepunt.
    Om te schuiven met het zwaartepunt heb ik dus geen lood meer nodig maar kan ik de accu verschuiven.

    Vlieg gewicht is nu 115 gram (vleugel en stabilo samen is 12 dm2 dus ik blijf onder de 10 gr/dm2)
    met een 8x3,8 prop heb ik 60 gram thrust bij 20 watt opgenomen vermogen.
    met een 8x4,5 prop heb ik 75 gram thrust bij 25 watt opgenomen vermogen
    De oude motor was slechts 8 watt en dus veel efficiënter met circa 50 gram thrust

    Ik heb dus ruim 200 watt per kilo vermogen, de full-scale had slechts 55 watt per kilo.
    Zo en nu weer wachten op de volgende indoorvliegdag
    (25 februari in Vianen)

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2017
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zo de Bleriot heeft vandaag gevlogen met de nieuwe Brushless motor en 2S180 mAh accu.
    Wil iets sneller door de hogere vleugel belasting (gewicht van 100 naar 115 gram) maar zeer goed vlieggedrag.
    kruist goed op 60% gas, als accu leger wordt 70%.
    Max vliegduur 6 minuten.
    Moest alleen wat down trimmen (instelhoek stabilo zou een graadje minder mogen)



    En dus het beloofde filmpje gemaakt door Ed.
    Dus nu op naar het volgende Project!

    Groeten Willem
     

Deel Deze Pagina