Blocher Fendt 1050 + Blocher Krampe Kipper XL

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Ghossie, 29 mei 2017.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Volgens mij ben je goed bezig zo te zien. Dat "kabelgat" lijkt me een goed idee trouwens.:koud:
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  2. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Daar heb ik ook lang over lopen brainstormen Rolf. Soms kunnen dingen veel makkelijker ondanks dat het een mooie constructie is van Blocher.
    Maar't moeilijkste komt nog en da's het aansluiten en alle electronica en dit onder de Bruder verstoppen:weetnie:.
     
    arm1948 vindt dit leuk.
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Komt goed, is mij ook gelukt en heb nog ruimte over.
     
    Jack Akkerman en Ghossie vinden dit leuk.
  4. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Omdat electronica niet zo mijn ding is heb ik de hulp in geroepen van Rolf.
    Die is uit tukkerland komen rijden om mij het e.e.a. aan te sluiten, hoe mooi wil je het hebben, en die had natuurlijk dezelfde tractor al voorzien van de nodige electronica.
    Met de Wage klemmen word alles netjes bedraad. De plussen aan de ene kant en de minnen aan de andere kant. Je ziet dat Rolf hier erg bedreven in is want na wat draden inkorten en inpluggen draaien de motoren binnen de kortste keren.
    Ook het aansluiten van de kleine stekkers achter, voor het kiepen van de trailer lijk het allemaal appeltje eitje te zijn.
    Het lijkt nog even rommelig maar de ontvanger ligt er boven los op, aangezien er nog een andere zender komt heb ik deze nog geen permanent plekje gegeven. Waarschijnlijk komt deze in de zijpot (tank).

    Er zit natuurlijk ook best veel electronica in, in een veels te kleine ruimte.
    Namelijk de snelheidsregelaar voor de motoren, een regelaar voor het aansturen van de spindelmotor in de kieper, CTI printje (oke die is 1x1cm:weetnie: en de ontvanger moest erin.
    Ik vraag me af hoe de mensen dit doen met de veel kleinere modellen van de Bruder tractoren.

    Al met al na een middag onwijs gezellig babbelen en knutselen met Rolf ben ik erg tevreden over het resultaat, alleen mijn zender is niet je van het en daarom komt hiervoor een ander.
    Bij deze wil ik Rolf nog een keer onwijs bedanken voor het aansluiten en de gezellig middag in Schoonebeek:worship:.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    arm1948, Helicor, ahop en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Jack Akkerman

    Jack Akkerman

    Lid geworden:
    11 nov 2005
    Berichten:
    87
    Locatie:
    @Home
    Heel mooi , Koos !!!
    Je weet het : de wijzen komen uit het oosten :)
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Koos!!!! Tukkerland????? Schaam je!!!
    Voor de rest heb je gelijk, het was erg gezellig en na een flink ritje was ik begin van de avond weer terug in de wonderschone Achterhoek.
     
    VOLVO FH 16 750, Ghossie en Jack Akkerman vinden dit leuk.
  7. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Hoe kwam ik er ook op:bier:
     
  8. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Koos,

    Koos schreef:

    Omdat electronica niet zo mijn ding is heb ik de hulp in geroepen van Rolf.
    Die is uit tukkerland komen rijden om mij het e.e.a. aan te sluiten, hoe mooi wil je het hebben, en die had natuurlijk dezelfde tractor al voorzien van de nodige electronica.

    Pas op hé, de Achterhoek Tukkerland. :(
    Er is maar één Tukkerland en dat is Twente !! :yes:

    Schoonebeek en Nieuw Schoonebeek is ook mooi.
    De Achterhoek is ook mooi, maar er gaat niks boven Twente ! :thumbsup: :thumbsup:
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  9. Rutger2012

    Rutger2012

    Lid geworden:
    30 jan 2013
    Berichten:
    46
    donders mooooi
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  10. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Gisteren weer een sprong gemaakt met de tractor. Hij zit nu in zijn eindfase.
    Ik heb de originele spatborden van Bruder gemonteerd omdat de bijgeleverd erg ouderwets lijken. De Bruder heeft mooie details op het spatborden, en de Blocher gewoon glad en zien er gewoon niet uit.
    Rolf heeft de electronica verder afgemaakt en de tractor rijdend gemaakt en ook de Bruder body pas gemaakt.
    Vooral het pas stukje die voorin gelijmd moet worden is een specifiek gebeuren.
    Rolf had hier al wat ervaring mee, en dus heeft hij dit erin gefreubeld want die wist hoe dit moest zitten, en zo ben je weer een paar uur verder. Toen hij op de goed plaats zat met 2 componenten vastgelijmt en later de overige ruimte opgevuld met hotglue.
    Blocher laat op geen enkele foto zien hoe dit echt geplaatst moet worden, en dus moet je dit zelf eigenlijk een beetje uitzoeken.
    Persoonlijk vind ik dat Blocher voor deze dure producten best iets meer aandacht mag besteden aan zijn bouwbeschrijving, en op zijn minst de belangrijkste stappen op de foto zet.
    Nadat we alles aangesloten hebben viel van het één op het andere moment een zwaailamp uit:weetnie:, en na dik anderhalf uur proberen en zoeken vonden we het probleem in het dak waar een slechte soldering het probleem was.
    Nadat Rolf de zender helemaal had geprobeerd kon er worden test gereden, (en ja in de tussentijd ook al bijna 2x van de tafel gereden:weetnie:, en dan denk je die even tegen te houden, maar dat valt nog niet mee met zo'n sterke 4WD, oepssss:eek:.
    Dus tractor op de grond gezet en rijden, ik had gekozen voor een regelaar met tempomat, dus houd hij zijn snelheid gelijk vast en moet je echt de stick naar achteren trekken om te remmen, en dat viel nogal tegen. Vooral met het achteruit rijden moet je dan volledig de stick naar voren brengen om te remmen, heel onlogisch.
    Ook sprong deze constant in de beveiliging:hammer:. Dus deze gaat direct worden vervangen, zonder tempomat.
    Gelijk een nieuwe besteld bij Fechtner en hoop dat deze volgende week binnen is. Dan monteren en rijden.
    Voor die tijd ga ik proberen te velgen en de naven te spuiten. Bij een Fendt dealer in de buurt de originele kleuren voor de wielen en naven gehaald.
    Rolf had nog belettering voor mijn tractor en kieper gemaakt, en deze details maken het model toch weer een stuk mooier, dank hiervoor Rolf.
    Maar het is zoals hij er nu bij staat een zeer imposante tractor en ik ben erg blij met het resulataat.
    Al met al een zeer mooie en gezellige dag gehad in de "Achterhoek" (zo goed hé Rolf en Piet:thumbsup:)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik was in de tussentijd ook aan de kieper begonnen, en dit is toch één van de moeilijkste dingen die ik ooit heb gebouwd, al lijkt het van de buitenkant appeltje eitje.
    Ten eerste weer een waardeloze bouwbeschrijving maar nog veel mindere foto's.
    Het onderstel bouw je relatief makkelijk op, maar het mechaniek van het spindel gebeuren had hij zo summier op de foto gezet dat ik er amper uit kon komen. Het was gewoon iets in elkaar zetten en meerdere keren uit elkaar halen voor ik erachter kwam hoe dingen moesten zitten.
    Achteraf wel heel knap gemaakt en bedacht hoe alles werkt.
    Hij levert er ook achterlampen en een bumper bij wat het model een mooie afwerking geeft. Uiteindelijk werkt het perfect.
    Als de bak na het kiepen weer dicht gaat drukt hij de microswitch dicht zodat hij automatisch stopt.
    Hij word aangestuurd met een Servonaut regelaar die in de tractor zit, en met een stekker vanaf de kieper gekoppeld met de waanzinnig echt lijkende stekkers achterop de Fendt. Blocher verkoopt een kant en klare met kabel eraan, niet goedkoop maar bijzonder mooi. En details die doen het toch altijd.
    Ik zal binnenkort nog proberen wat mooie detail foto's van het geheel te maken. Want omdat ik zo intens met de bouw bezig was heb ik nooit meer gedacht aan het maken van de foto's voor op het forum.


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Word vervolgd als de wielen e.d. zijn gespoten.
     
    arm1948, VOLVO FH 16 750, Vonk en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    ziet er schitterend uit !:koud::koud:
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  12. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dankje:friends:
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Gossie,

    Al met al een zeer mooie en gezellige dag gehad in de "Achterhoek" (zo goed hé Rolf en Piet:thumbsup:

    Helemaal goed !

    Even een vraagje : De 4 zwarte 4 en 5 polige stekkerdozen achter op de brug boven de hefinrichting, waar heb je die gekocht ??
     
  14. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
  15. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Vandaag begonnen met het spuiten van de velgen van de Fendt. In Dalerveen, direct om de hoek zat een Fendt dealer en die had de originele kleuren van de tractor staan.
    Eerst de velgen geschuurd met korrel 800 en daarna goed schoongemaakt tot er geen aanslag van het aluminium vanaf kwam.
    Gelukkig mooi weer want het droogd redelijk vlot allemaal.
    Na 2 uur drogen kon toen de rode kleur er al op, dit wel in dunne laagjes gespoten.
    En zo 4 lagen gespoten en het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf.
    Nu een paar dagen laten uitharden en dan kunnen de banden weer worden gemonteerd,
    Ook de wielnaafnafdekking en alle schroefjes gespoten, echter dit in het donker grijs van Fendt.
    Ook komt van de week de nieuwe regelaar binnen en dan loopt het project Fendt ten einde.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2017
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Ghossie vindt dit leuk.
  17. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Vandaag heb ik de AS-12/35RW EVO3 snelheidsregelaar binnen gekregen. Binnen 5 minuten aangesloten en geprogrammeerd. Echt appeltje eitje.
    Hij reageert super gedoseerd op het gas.
    Nu kan ook de body weer op de tractor en kon ik eindelijk de gespoten wielen monteren.
    Deze had ik er nog even afgelaten ivm ruimte om bij de electronica te kunnen.
    Nu een totaalplaatje van de tractor.
    Ook heb ik nog 380 gram plaklood voor in het contragewicht geplakt. Deze was gelukkig hol van binnen. Dit extra gewicht blijkt nodig te zijn, want als de volle kieper erachter zit wil hij iets over de voorwielen doordrukken, en hierdoor een stuk meer druk, dus grip.
    Hij staat in een kapschuur in aanbouw, dus druk druk druk.
    Even snel foto's gemaakt maar zal er in de loop van de volgende week nog even meer maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    arm1948, Rakthi, ahop en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Echt een model waar ik uren naar kan kijken .Zo mooi!!!!!!!!

    :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    Mvg.Opa Wil
     
    Tehago en Ghossie vinden dit leuk.
  19. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Dankje Opa Wil
     
  20. luchard

    luchard

    Lid geworden:
    8 jan 2015
    Berichten:
    765
    Locatie:
    dronten
    Hallo,

    Ik sluit me aan bij Wil, :koud::koud:
    Wat een verschil zeg met de gespoten velgen, errug gaaf
     

Deel Deze Pagina