Blocher Fendt 1050 Vario en toebehoren.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 26 jan 2017.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ja hoor. Het ene project is nog niet af en het andere staat al weer op stapel. Geeft niet. Aan al mijn modellen moet nog wel wat gebeuren of veranderd worden. Vind het prettig om eerst een beetje rond te rijden, kijken en ideeën op te doen. Ook heb je dan ook op een model die je wat langer hebt weer wat nieuws.
    Bij ieder project leer je weer bij en zie je dan zaken die je aan eerdere projecten ook nog wilt aanpassen.

    Wat een leuke hobby toch!!!

    Dit project gaat vind ik ook weer wat bijzonders worden. Zal langdurig worden en in meerdere fases worden gebouwd.

    Het meeste materiaal is in aantocht om de basis te kunnen maken. Het zal multifunctioneel worden en heeft potentie om verder uitgebouwd te kunnen worden.

    Hier wat sneak previews....

    Het interieur al een beetje aangepast. Beetje kleur......

    Bertus de bestuurder heeft ook al proefgezeten. Hij is echter een wiebelkont, zit niet stil......

    In de stoel zit achterin, op de hoek van leuning en zitting, een gat.....

    Jullie mogen raden waar die M4 uitkomt....... Die wiebelt niet meer door de cabine!!

    Ik houd jullie op de hoogte!
     
  2. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Ga je die constructie in je 1:1 auto ook op jezelf toepassen Rolf? :) :yes:
     
  3. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Noh, mag niet van mijn vrouw, kan ik thuis niets meer doen.....
     
  4. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Ik ben nieuwsgierig naar het resultaat, Dit doet me denken aan een John deere tractor.
     
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    "beest": is het een Claas Xerion, of zo'n bosbouw-tractor, of een maaidorser?
    Ik word wat misleid door de positie van de zijspiegels op de 4e foto, samen met de groene kleur...
     
  6. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Het is een landbouwvoertuig, ook een groene maar geen Claas of John Deere....
     
  7. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Fendt 1050 Vario laatste gokje
     
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Goed geraden Erik, ik had de volgende teaser al klaar liggen.

    Het is een beest van een trekker die overal bovenuit torent. Ik ben van plan hier dan ook een beest van RC trekker van te maken......
     
    Ghossie, Schots en Scheef, Saxxon en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Het was niet makkelijk om het juist te hebben, ik was aan het twijfelen met de halve cabine foto. Alvast veel succes.
     
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    De kleur groen is typisch voor Fendt al zijn er inderdaad veel trekkers die groen zijn natuurlijk.
    Deze nieuwe Bruders zijn iets makkelijker uit elkaar te halen. Maar er zitten nog wel steeds lipjes aan hoor....Die breken nog steeds af.

    Ik had al wel wat Bruder trekkers in de ombouw. Onder andere een nog af te bouwen Claas Xerion 5000 en een Fendt 936.
    Toen ik de eerste beelden zag van de Bruder Fendt 1050 vond ik al meteen dat dit de trekker zou moeten zijn waarvan ik nog een keer een echt beest zou maken. Ik heb me wat verdiept in de verschillende mogelijkheden. Het moest 4wd zijn. Aangezien ik niet zelf kan draaien (behalve op mijn kont) en frezen moest de basis dus wel iets van de plank zijn. Gelukkig een flinke financiële meevaller gehad en besloten hier een MFZ Blocher chassis van te kopen. Heb nog getwijfeld aan ML Tec die ook hele mooie dingen maakt. Doorslag gaf toch het totaalplaatje met de tevens aangeschafte "abrollkipper".

    Ook dit zal een langer lopend project worden waarbij spuitwerk, licht en geluid in de toekomst zullen worden toegevoegd.
    Tevens wil ik dan in dit verslag ook de komende aanhangers en apparaten beschrijven.

    Dan het pakketje....

    dit is dus een trekker!

    Er zit een vrij summiere bouwbeschrijving bij. Een beetje inzicht en handigheid in modelbouw is wel makkelijker. Toch heb ik ook al wel wat dingen weer uit elkaar gedraaid en dan weer correct gemonteerd.

    Maar wat een smulspul maak Andreas Blocher. Massief aluminium blokken worden verwerkt tot ashuizen en andere onderdelen. De motoren zijn van Servonaut en Faulhaber. Als servo's ben ik voor Hitecs gegaan. Nu eerst wat plaatjes.

    Deze servo is dus voor de achterhef.

    Het kontje!

    Deze edelmetalen gaan de achterhef vormen.

    Ik kom zelfs spullen tegen die ik nog nooit heb gezien. Wat dacht je van een grubscrew met daarin een veertje en een balletje, M3. Nooit eerder gezien. Deze worden in de aanhangerkoppeling verwerkt.

    Het is bijna zonde om te spuiten.

    Ik kan jullie vertellen dat het een genot is dit pareltje in elkaar te zetten. Het is natuurlijk geen echte modelbouw en zeker dus geen scratchbuild. Wel is het dadelijk een beest van een trekker. Het chassis is "unkaputbar" Hooguit eens een lagertje denk ik. Ik verheug me al op de eerste inzetten in het echte zand. Denk dat ik er zelfs een WTT mee zou kunnen rijden.

    Tot de volgende.....
     
    Saxxon, Schots en Scheef, Jeroen85 en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Ziet er al goed uit, heb je soms ook een idee in totaal pakket hoeveel dit ongeveer zal kosten. En wat je eraan zult hangen.
     
  12. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Mooie spullen Rolf :)
     
  13. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank jullie. Tja, hoe je het wend of keert het is een erg duur speeltje. Je kun er een mooie tamiya truck van bouwen. Op de website van Blocher staan de prijzen. Daar komt dan de techniek nog bij. Alleen de 4 motoren zitten erbij en de "stopcontacten" achter.

    Zoals aangegeven heb ik van Blocher ook de afzetkieper gekocht. Deze komt er dus achter. Het verslag volgt binnenkort ook hier in dit theater. Verder heb ik nog wel wat andere ideeen voor aanhangers en werktuigen. Dat zal dan ook allemaal op bruder basis zijn. Alleen wil ik die meer zelf aanpassen en niet duur inkopen.
     
  14. FENDTJE

    FENDTJE

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    18
    hoi rolf


    ziet er super uit zo n fendt 1050 ,


    groet marc
     
  15. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Word de aandrijving van de voor en achterkant via 1 regelaar aangestuurd Rolf?
    Verder gaaf project, deze komt er bij mij ook dit jaar. Heb ook al een Fendt 1050 gestript en uitgeholt.
     
  16. Saxxon

    Saxxon

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Zoetermeer, Nederland
    Mooie en netjes spullen.. veel succes verder knutselen. :)
     
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Inderdaad gewoon 1 regelaar voor alle 4 de motoren. Ik heb de AS12/35RW Truckevo 3 van Modellbauregler. Wat goedkoper en kleiner dan Servonaut maar regelt erg mooi.
     
  18. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Het is overigens aan te raden eerst het chassis te bouwen en dan pas de dremel in het Bruder model te zetten.
    Je hebt namelijk een aantal randjes nodig om de carrosserie op het chassis te plaatsen. Bovendien moet je de wielbasis bepalen en das handiger met een hele trekker. Ik weet waar ik over praat maar dat komt nog een keer......:rtfm:

    Zo, tijd om de voortgang in de bouw maar eens aan jullie te showen. Helaas had ik in de tussentijd een cameraprobleem.
    Van de opbouw van de vooras zijn er dus niet echt foto's. Op de totaalshots is echter wel goed te zien hoe degelijk de zaak ook hier in elkaar zit.

    Hier de opbouw. In de assen zitten de Faulhaber motoren. De aandrijving werkt als een soort cvd as met daarin per kant 2 lagers. De servo maakt deel uit van de gehele ophangingscontructie en pendelt mee in het chassis. Hierdoor krijg je geen bumpsteer.

    Vraagtekens heb ik wel bij de bevestiging van de stuurstangen op de servo. Een dun M2 boutje en gestapelde stangen....mmm. Heb er wel flink borgmiddel op gedaan. Aan de andere kant maakt Andreas Blocher deze modellen al ruim 15 jaar en zal het wel werken. Ook heb je zo een eventueel zwak punt. Liever het boutje vervangen dan de servo afbranden?? We zullen zien.

    Detail van de aandrijving.

    En de servo.

    De voor en achterzijde "trouwen" dan in het midden. De 2 messing bodemplaten met de assen erop worden onder de aluminium middenplaat samen geschroefd. Er zitten in de ene plaat sleufgaten zodat je de wielbasis kunt verstellen. Je kunt dit chassis dus ook voor andere trekkers of eigenbouwcreaties gebruiken.

    Hier kun je zie hoe de voorasconstructie voor en achter in een gelagerde bus kan draaien. Aan de zijkant onderin zitten dan stelboutjes waarmee je de pendelbeweging kunt instellen.

    Zo het is tijd om de bruder trekker erbij te pakken en de dremel aan te zwengelen........Maar eerst.....
     
    VOLVO FH 16 750, ahop en arm1948 vinden dit leuk.
  19. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Hoi Rolf

    Ik ben wel wat gewend maar hier valt mijn mond toch wel van open hoor.
    In 1 woord PRACHTIG.

    Mvg.Opa Wil
     
    trialrolf vindt dit leuk.
  20. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dank je Wil. Ik kan het niet zelf maken maar wel in elkaar zetten. Ik denk dat jij hier als fabrikant ook wel van kunt smullen en het werk van Andreas Blocher wel kunt waarderen.

    Ik zit nu toch achter de computer dus we gaan maar even door. In afwachting van een Bruder bestelling heb ik de aanhanger maar even ter hand genomen.

    Het is dus de "abrollkipper". Deze kan de bruder containers kiepen en afzetten met een enkele spindel. Een ingenieus systeem waarvan ik als het volledig draait ook nog wel eens een filmpje maak. De meeste films op Youtube laten de werking niet echt goed zien. Komt dus nog.

    Daarnaast kun je dus de brudercontainers a € 15,00 gebruiken. Dus dure aanhanger kopen en dan op basis van de goedkope container van alles bouwen. :D

    Eerst maar eens de opbouw.

    Een aanhanger in onderdelen.

    Ook weer alu en een beetje messing om van te smullen hoor!!

    De eerste stapjes...

    De Servonaut motor in de dissel.

    De basis van de arm met spindel.

    En gemonteerd van onderen...

    en van boven.

    De rollers voor de container.



    Evenals de motor zitten ook de lampeglaasjes erbij. De prints met leds niet ;)



    De pendelende asophanging. Deze is in 2 hoogtes te monteren en middels de stelboutjes die je ziet in te stellen.

    En al weer klaar. Ik mis wel een poot om hem weg te zetten aan de dissel. Zou er wel bij mogen zitten vind ik. Maar daar vind ik nog wel wat op. ;)

    De containers in de 2 standaard Bruder kleuren. De deurtjes zijn handbediend. Blocher levert echter ook tegen betaling een klep voor de containers.

    Tuurlijk weer alu......

    Zagen en vijlen dan maar.

    Beetje dremelen ook. Hier de vergrendeling van de klep. Bij het afzetten van de container blijft deze vergrendeld. Bij het kiepen niet. Mooi man!

    Zo, dat was het weer voor vandaag ;)
     
    VOLVO FH 16 750, ahop, JHMA36(2) en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina