Blocher Fendt 1050 Vario en toebehoren.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 26 jan 2017.

  1. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Het begint er al aardig op te lijken
     
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Of niet dan.....:yes:

    En dat was het dus toch niet helemaal voor vandaag.... Pakketdienst DHL vanmiddag nog aan de deur.

    Bruderbezorging.

    Een paar extra containers natuurlijk. Een schuif om te verbouwen evenals een dieplader om te hebben liggen. Je weet maar nooit. (de Claas had ik al staan ;) )

    Belangrijkste is een nieuwe Fendt 1050. Ik had er al eentje maar ik ben niet tevreden over mijn eigen dremelwerk. Heb hier en daar iets teveel weggedremeld. Bijdremelen is helaas erg moeilijk. Dus toch maar besloten opnieuw te beginnen nu ik ook een duits bouwverslag heb gevonden met betere detailfoto's. De door Blocher bijgeleverde dremelfoto's zijn erg summier en ik was iets te overmoedig.

    Ik zal van het dremelwerk ook wat meer foto's maken. Kunnen toekomstige bouwers hun voordeel mee doen ;)
     
    Schots en Scheef, Cor, ahop en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Modeltrucker93

    Modeltrucker93

    Lid geworden:
    18 aug 2013
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er goed uit Rolf
     
  4. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    De hevel op de stuurservo zou ik vervangen door een servosaver, dan kan die de klap op vangen.
    En van te voren dremelen kon aangezien ik fotos van Andreas Blocher heb gekregen hoe te dremelen en wat niet.
     
    JHMA36(2) en Szeedijk vinden dit leuk.
  5. Erik H

    Erik H

    Lid geworden:
    11 dec 2016
    Berichten:
    82
    Locatie:
    België
    Kon je de dieplader nog makkelijk krijgen apart?
     
  6. hobbyvanrobbie

    hobbyvanrobbie

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Nissewaard
    Rolf,

    Zo, dat wordt een dijk van een trekker, welk prima zal passen om/nabij het dijklichaam op de club.

    Maar ik denk , dat het binnenkort maar omgebouwd moet worden van "dijklichaam" naar een 'trekker-trek"baan, hi.



    mvrgrrob
     
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    De dieplader kun je bij Bruder zo bestellen.

    De foto's van Andreas Blocher vond ik een beetje summier en onduidelijk. Heb ze zo goed en kwaad als het kon gevolgd maar vind het een onvoldoende:hammer:

    Ik heb het volgende verslag gevonden

    http://gh-modellbau.page4.com/126.html

    Vervolgens gebruik ik nu de mislukking om wat dingen te proberen. Wil bijvoorbeeld de "zijpots" met de trappen afneembaar maken voor de toegang naar de ontvanger etc.

    Een trekkertrek lijkt me wel een keer leuk maar dan moeten we nog een sleepwagen hebben.
     
    Saxxon vindt dit leuk.
  8. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Trouwens staan in de bouwbeschrijving van Andreas Blocher andere foto's dan Koos heeft gekregen.....

    Weer even wat nieuws van het Fendt front!

    Even de Bruder Fendt in beeld brengen.

    Gewoon een groot ding dus. Ik heb ook nog even wat feitjes gevonden die wel leuk zijn.

    Motor: MAN 6 cylinder 12,4 liter
    517 PK 2400NM koppel bij 1100-1500 toeren
    Tankinhoud 800 liter en maar liefst 47 liter motorolie!! Das niet zoveel hoor, in de transmissie
    zit 115 liter en in het hydraulisch systeem zit 100 liter :yesss:

    Afmetingen: 3,50 meter hoog
    ruim 6,10 meter lang
    2,75 meter breed
    14 ton zwaar

    Op internet ook een configurator gevonden. Ik zat zo tegen de € 400.000,00!!!

    Maar we gaan verder met de kleine versie.....


    Je ziet dat de Blocher banden zelfs iets kleiner zijn dan de Bruders.

    Eerst nog even wat soldeer en electrowerk. Dit is een van de achterstopcontacten. Eerst maar eentje maken voor de aandrijving van de afrolkieper. Hier koppel ik de Servonaut MF8 regelaar aan.


    Rechts zie je tegen de servo de MF8 zitten. In het midden de stroomcentrale. Ik koppel alles met deze Waeco klemmen. Die heb ik in de MAN voor het eerst gebruikt en deze bevallen goed. Vooraan 2x3 voor de motoren en de regelaar. Achteraan 2x5 voor de stroom.

    De bevestiging van de stuurstangen aan de servo bevalt me toch echt niet. Ik heb dus toch maar een servosaver gemonteerd met kogeltjes zoals Koos ook al aangaf. Tevens de draadeinde stangetjes in een krimpkous gestoken. Ziet er allemaal ook net effe beter uit.

    Dan nog de spatbordjes voor. Die heb ik van de originele Bruder genomen vooralsnog. Wel wat smal maar dat zijn ze op de Bruder trekker al.

    Wanneer ik weer eens een spuitsessie heb (moet het wel warmer worden) zal ik de door Blocher meegeleverde spatborden in ieder geval spuiten en eens monteren om dan definitief te beslissen.

    Nu gaan we de dremel maar eens "anschmeissen"
     
    luchard, Saxxon, Cor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Erg mooi model Rolf! Is idd een echt beest.
     
  10. marcelinets

    marcelinets Guest

    Erg mooi wat je maakt, vind die waeco klemmen erg mooi, waar heb je die vandaan?
     
  11. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ziet er al er goed uit Rolf, de velgen zou ik persoonlijk laten poedercoaten zodat ze minder snel beschadigen. En de rest is zonde om te spuiten.
    De servosaver heb je goed opgelost en netjes die krimpkous om de stang. Dit zou je ook nog met een holle alu buis kunnen doen, lijkt dan nog wat dikker/degelijker, maar zal alleen voor de "mooi" zijn.
     
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Heb me in de naam vergist maar zijn WAGO klemmen.

    https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=WAGO 221&WT.mc_id=google&insert=8J&WT.srch=1&gclid=CjwKEAiArIDFBRCe_9DJi6Or0UcSJAAK1nFvykcPlDuRuwiL_AKj30D2HcHyUYvsZr_GQK_qAzvaSRoCxpnw_wcB&tid=144692200_9928956520_aud-271263749009:kwd-75506884600&searchType=REGULAR

    Per groep heb ik er dan eentje. Motoren + motoren - en voor de stroom + en -.
    Werkt prima. Geen gesoldeer in het model. Je kunt de kabels mooi geleiden en kort afknippen. Moet je wel zorgen dat je het klipje nog dicht kunt drukken.

    Alubuisje is ook een idee Koos. Zo komt er wat body in. Zal me er eens over buigen:koud:

    Zo, ik heb de zondagmiddag doorgebracht op de hobbykamer. Alleen beneden geweest voor de koffie en de hond uitlaten.

    Demontage van de Bruder trekker levert dit beeld op. Het is wel gemakkelijker geworden met de nieuwe modellen maar er zitten nog verborgen klipjes genoeg. De eerste trekker die ik had verknald had ik ook in 2 helften gesplitst. Dit heb ik nu niet gedaan. Ben nu gaan uithollen zeg maar.

    De achteras met een deel chassis eruit en een beetje pruttel....

    De achterkant uitgehold.

    Begin van de voorzijde.

    Nog meer pruttel.....

    Blik door een Fendt.




    De "zijblokken" heb ik eraf gehaald. Daarachter komt aan de ene kant de regelaar en de andere kant de ontvanger.
    Lekker ver uit elkaar.

    Op het chassis ermee en passen. Hier de kabels voor de ontvanger. De BEC is uiteindelijk in het chassis terecht gekomen.

    Hier gaat de 3S lipo zich in het zweet werken.

    Hier mag de regelaar van Modellbauregler zich vermaken.


    Poppetje gezien, kastje dicht. Bij beide zijkanten heb ik 3 klips laten zitten. Je kunt ze er dan zo afdrukken.
    Zal niet eeuwig houden maar als het goed is hoeft ie ook niet zo vaak open. Zouden de klips slijten dan komen er in de toekomst magneetsluitingen op.

    Ik vind het een lekkere dikke combi zo!!

    Ik heb ook nog even een filmpje gemaakt van de werking van de aanhanger. Ik denk dat het hiermee duidelijk is hoe deze werkt. Alles werkt met alleen de spindel. Je hebt geen aparte cylinders of dergelijke nodig. Nadeel is dat de afzethoek vrij stijl is. Maarja, ik heb iets met modelbouw en stijle hoeken. :D :lol:

    [youtube]

    Zo, nu de kap er weer af en zo mooi als mogelijk afwerken van binnen en hier en daar verstevigen. Dan zien we wel weer verder.
     
    Saxxon, Cor, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Bedankt voor de link naar de klemmen; ik kende het type 222 wel maar niet deze (221).
    Ze lijken kleiner op je model, maar dat komt misschien omdat dàt juist zo groot is!
    Heb je nog een filmpje van de trailer vanaf de zijkant gezien? Lijkt me ook interessant.
    En hoe werkt de omschakeling van kiepen naar afzetten, of heb ik dat ergens gemist?
    Cor
     
  14. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Die van 3 is wat meer dan 1 cm breed denk ik. Kijk maar naar de servostekker die erboven hangt. Kun je het formaat inschatten. Kosten ook niet veel en ik vind ze erg handig!

    Er volgen nog wel meer filmpjes tijdens de bouw en op de truckbanen in Nederland!

    Er is inderdaad geen omschakeling van kiepen naar afzetten. Dat is juist de truc. Kijk nog maar eens naar het filmpje en let op de spindel. Door de spindel door te draaien "schakelt" hij om als het ware.
     
  15. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Prachtige combi geworden Rolf :yes:
     
  16. marcelinets

    marcelinets Guest

    Mooi bouw verslag.
    Dank je voor de link voor de wago klemmen
     
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Jullie ook bedankt en graag gedaan!

    Zo, van de week weer wat gedaan aan de Fendt. Was even wat warmer dus ik heb de stoute schoentjes, die mooie bruine, aangetrokken en ben aan het spuiten gegaan. De velgen eerst ontvet, geschuurd met 800 korrel watervast schuurpapier en water....Toen weer schoongemaakt en ontvet.

    Inwendig heb ik de body wat verstevigd met styreen. De cabine is losgekoppeld van de onderzijde. De clips bewerkt zodat ze de cabine alleen geleiden. 2 magneten houden de cabine op zijn plek. Een doorvoer gemaakt met stekker verbinding naar onder het dak. Daar zit nu een CTI PS4a die op dit moment de chaoslampen aanstuurt. In de toekomst ook de rest in het dak.

    De chaoslampen van Pistenking op een buisje geplaatst zodat ze wat hoger staan en steviger.

    Het dynamisch frontgewicht van 3300 kg (d'r hangen dus gewoon 2 personen auto's aan de fronthef!!!) een beetje op gewicht gebracht. Weegt nu 400 gram. Ik maak het voorlopig niet zwaarder want anders buigt de hef door!

    Zodra deze verder gevuld kan worden in de toekomst komt er nog een dekseltje op. Valt echter zo niet op.

    Het geheel met frontgewicht zonder accu weegt nu...

    Ik had ook nog een hulpje die zeer veel interesse heeft in trekkers.

    Verder ben ik nog bezig geweest met wat aanhangwerk. Deze aanhanger van Britains Big Farm had ik al voor mijn vorige trekkers. Het is een Kane. De trekstang wat aangepast. Oog gemonteerd van Blocher. Geheel moet nog een keer gespoten worden maar eerst moet ik de oprijplanken nog elektrificeren.

    Zo, dan kan ik de pk's laten brullen!!

    Ook deze heeft een andere trekstang. Tevens een Bruder diff gemonteerd zodat de wielen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien.

    Wielen gevuld met acrylaatkit en zwart geschilderd. De assen doormidden geslepen en per wiel ingekort.

    De diff assen...alu buisjes en stelringen.

    En gemonteerd.

    Chassis dus. Hierop kan ik ook nog bijvoorbeeld containerdrager maken of wat anders. Komt nog....Dan het geheel nog een kleurtje geven.

    Zo, nog even wat sfeerplaatjes....

    De voorspatborden heb ik ook nog wat hoger gezet.

    Naast zijn kleine broer....

    En zijn hele kleine Siku broertje!!!

    Nu mag de Fendt zich eerst verder bewijzen op de truckbaan. Eerst nog een keertje bij ons in Terborg en dan 18 maart in Ede. Helaas vandaag niet gelukt om de zandbak van de kleinkinderen onveilig te maken, Als het van de week nog lukt even een kort filmpje maken....
     
    arm1948, JHMA36(2), Saxxon en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Prachtig Rolf, alleen die witte kentekenplaat achter op de dakrand nog even vervangen:)
     
  19. JHMA36(2)

    JHMA36(2)

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    194
    Foto's zijn niet zichtbaar
     
  20. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Dat licht dan bij jou jan. Ik zie ze wel.
     
    JHMA36(2) vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina