BMI folieboutje; welke temperatuur instellen?

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Dag,
Ik ga beginnen aan een groot avontuur (voor mij dan hé...): werken met Oracover en een folieboutje (niet lachen! Voor mij echt spannend :D )
Oke, ik heb dus een BMI folieboutje gekocht en Oracover. Honderden draadjes gelezen en instructiefilmpjes bekeken. Ik heb de vleugels en staartvlakken van mijn oude zwever kaal. Het is allemaal styro met abachi bekleding. Netjes opgeschuurd met korrel 400, stofvrij gemaakt, het feest kan beginnen. Verse scheermesjes en mijn heatgun liggen gereed. Folieboutje uit de doos.....geen gebruiksaanwijzing.
Wie helpt mij even op weg, welke setting zou ik ongeveer in moeten stellen voor het vastzetten en vaststrijken (L -1-2-3-H)? En misschien nog handige tips om te oefenen?

Om de temperatuur te bepalen hou je gewoon een stuk styropor aan het boutje

Als het styro aan de bout begint te plakken zit je aan de 100 grad.;)

Deze temperatuur neem Ik voor Styro met hout beplankte delen.

Ik doe ook de randen "om de bocht" eerst rondom en dan met de heatgun de rest en wrijf het met een frottéé washandje gelijk aan.

Ook de heatgun niet te heet nemen (Ik heb een elektronisch instelbare op elke temp. en neem 120°)

Styro gaat anders gassen.:(

En altijd proberen de folie bij het vastzetten aan de randen het mooi glad te krijgen , zo krijg je het met een lagere temp. strak .

Modellen zonder styro kunnen rustig met een standje hoger gefolied worden.

Oracover gaat tot 250° wat mijn Jamara boutje niet red.

Maar nooit hoger gaan als moet , je kan dan altijd nog eens nafolien met een hogere temperatuur.

En bij ribben vleugel er aan denken dat je de vleugel snel krom krijgt bij hoge temperatuur.

Mvg Johan

Heren,
Dank u. Die Hobby-in link is goed, had ik ook al gelezen. En Johan z'n opmerkingen zijn ook zeker bruikbaar.
Ik weet niet waar ik me zo druk over maak maar op de één of andere manier zit ik er erg tegenaan te hikken om het te gaan doen.
Vooruit met de geit!

Heren,
Dank u. Die Hobby-in link is goed, had ik ook al gelezen. En Johan z'n opmerkingen zijn ook zeker bruikbaar.
Ik weet niet waar ik me zo druk over maak maar op de één of andere manier zit ik er erg tegenaan te hikken om het te gaan doen.
Vooruit met de geit!

Das vaak zo . :D

Gewoon doen en er na denk je "was dat alles"

Je neemt al zeer goede folie en das veel waard om te beginnen . :thumbsup:

Mvg Johan

Eigenlijk had je geen folie boutje hoeven kopen, reis strijkijzer werkt ook perfect..

Geloof mij, ik heb in de begin jaren alles gedaan met een strijkijzer en reisstrijkijzer.
Sinds dat ik een echt folieboutje heb overgehouden van een partij modelbouwspullen wil ik niet anders meer.

Een folieboutje werkt vele malen lekkerder.

Geloof mij, ik heb in de begin jaren alles gedaan met een strijkijzer en reisstrijkijzer.
Sinds dat ik een echt folieboutje heb overgehouden van een partij modelbouwspullen wil ik niet anders meer.

Een folieboutje werkt vele malen lekkerder.
Hoezo wat zijn de verschillen?
(misschien weet je me over te halen:p)

Oké, daar was ik zelf ook op uitgekomen. Iets onder de 2 om stukken in positie te zetten en tussen 2 en 3 om vast/glad te strijken. Heb ik het dus goed begrepen.
Ik ben nog steeds niet begonnen trouwens, ben blij om van Johan te horen dat dat normaal is :D

LOL ja dat helpt....mooi filmpje.
Ik kom net naar beneden om een biertje te drinken. De stabilo helften zijn klaar en de onderzijde van één vleugel zit er bijna op.
Het valt me alles mee, tot nu toe is het allemaal strak en zonder kreukels. Ik ga niet snel maar wel goed, tot nu toe :D
Ik loop me alleen de hele avond al af te vragen wat een frottéé washandje zou zijn, zoals Johan dat noemt....Met mijn mouw gaat het ook prima......

Dank, dit is het resultaat

Helemaal gelukt. Dit forum is onbetaalbaar.......Bedankt

Hurri_080125.jpg

Hurri_080125002.jpg

Ik ben nog steeds niet begonnen trouwens, ben blij om van Johan te horen dat dat normaal is :D

En als je een keer begonnen bent is het ook zo gebeurt .:D

Met goed gereedschap en goede folie is het ook een stuk makkelijker .

Nu nog de naam er op en dan in de thermik . :zon:

Mvg Johan

Back