BO-105 600 size KLPD dienst Luchtvaart

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door richard78, 3 mrt 2011.

  1. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Hier een kort bouwverslag van mijn nieuwste aanwinst; een BO-105 voor een T-Rex 600 ESP
    Ben er sinds begin januari mee bezig en heb vandaag, 03-03-2011, de maiden gemaakt.

    Romp is van Heliartist echter wordt ie door diverse aanbieders verkocht onder hun eigen naam.
    Specs:
    Approx. Length: 1350mm
    Approx. Height: 310mm
    Approx. Wide: 250mm
    Approx. Weight : 1673 g

    [​IMG]

    De bedoeling is om hem te gaan laten spuiten in het kleurenschema van de PH-RPR
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2011
  2. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    De staart wordt aangedreven door een op maat bijgeleverde flexdrive welke direct aangesloten wordt op de onderdelen van de Torque Tube van de ESP

    Het staarthuis wordt met de bevestigingspunten vast gezet waar normaal de staartfin op vast zit. Aangezien er dan nog wat beweging over blijft heb ik een los beugeltje gemaakt voor wat extra versterking:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2011
  3. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Volgens de bouwbeschrijving komt de staartservo helemaal achterin de staart.
    Dit is nogal zwaar helemaal achterin dus deze verplaatst naar een plek vóór het zwaartepunt en aangestuurd met een Sullivan Gold kabel:
    [​IMG]

    Op bovenstaande foto is ook te zien dat ik een plaatje hout heb gebruikt om het mechaniek iets voorover te kantelen. Origineel stond de hoofdrotor iets naar achteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2011
  4. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Aangezien de accu verplaatst moet worden voor het zwaartepunt heb ik een extra accusteun gemaakt van hout.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook te zien op de foto zijn de beugels die het frame en de romp verbinden aan de bovenzijde om trillingen tegen te gaan.
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2011
  5. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Het fijne aan dit soort rompen is dat de gehele neus eraf kan waardoor je overal vrij gemakkelijk bij kan.
    De kap zit vast met magneten en wat pen/ gat verbindingen.
    Aan de onderzijde nog wat extra magneten bijgeplaatst voor versterking.

    [​IMG]
     
  6. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    En vandaag was die vliegklaar!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Na alle testen gedaan te hebben (reikwijdte, telemetrie, enz) kon de eerste poging gedaan worden om de Bo het luchtruim te laten verkennen.

    Langzaam optoeren om te zien wat de romp deed met trillingen maar die waren er niet.

    AIRBORNE!!!
    [​IMG]
     
  8. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog twee korte filmpjes:



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Claude

    Claude

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    795
    Locatie:
    West-Vlaanderen - België
    Top

    Mooi bezig.

    Inderdaad het kapje eraf en de volledige Heli is makkelijk bereikbaar.
    Op mijn Hughes (500 klasse) kan ik dat zeker niet nazeggen.

    Mooi vliegveldje trouwens...

    Veel vlieg plezier!
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2011
  10. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    312
    Locatie:
    spijkenisse
    Ziet er mooi uit Richard.
    Mag hopen dat er veel mooie dagen komen om deze kist in de lucht te brengen.:p

    Groet Wil
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Heel mooi ding, veel mooier dan een standaard Trex600. Nu nog een microbeast met 4-blads erop en dan is het helemaal geweldig!
     
  12. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Bedankt voor de reacties!!

    Eerst nog wat meer vluchten maken nu, dan is de bedoeling om een verlichtingsset in te bouwen, ben er alleen nog niet over uit welke.
    Dan moet ie nog gespoten en bestikkerd worden dus de komende tijd nog zat te doen.

    En dan wie weet ooit die 4 blads wat erg mooi is alhoewel ik het vliegen met paddles ook nog steeds prima vind!
     
  13. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    he richard feli met je geslaagde maiden
    ben benieuwd on hem in real life te zien

    gr.john
     
  14. Leen

    Leen

    Lid geworden:
    26 okt 2003
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Dordrecht
    Whow Richard, ik ben onder de indruk. Wat een mooi model zeg en dan zit ie al in elkaar ook. Ziet er schitterend uit!!

    Groeten,
    Leen
     
  15. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    @Richard
    Mooi BO, lekker groot en lomp zo als ze horen te zijn. En als je de heli in de PH-RPR kleuren over spuit dan is het natuurlijk meteen een plaatje. Ook gedacht aan een BO-105 PAH-1 militaire uitvoering die bij onze luchtmacht nog steets vliegt.
    [​IMG]

    Voor een vierbladskop, waarom niet. Ik heb net mijn eerste 20 min met een 4 blads 450 gemaakt. Het is het begin veel instellen aaan je eigen wensen. Daarna wat wennen aan het karakter van een 4 blads, maar het is zeker te doen. En dan heb ik het over Zonder Elktronische Hulpmiddellen. Als je de instellingen van Bert en Ben overneemt zit je al 90% op het juiste pad.

    Groetjes Rob.
     
  16. Jan84

    Jan84

    Lid geworden:
    26 aug 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vloog die nog maar bij onze Luchtmacht, dat is alweer 7 jaar geleden.

    Ziet er goed uit Richard.
    Op hoeveel S vlieg je de heli?
     
  17. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Thnx.

    Vlieg hem op 6S.
     
  18. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden.
    Wel sjiek dat je je heli in geen tijd hebt opgebouwd.
    Nu de afwerking en 't wordt een prachtige machine.
    Ik blijf het volgen.

    Heligroeten,

    Nick
     
  19. piccolopup

    piccolopup Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam
    Mooi hoor, ga je ook nog iets aan de kleur van de ramen doen, veel ruimte voor een scale cockpit is er zeker niet.
     
  20. richard78

    richard78

    Lid geworden:
    6 aug 2007
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Omgeving Dordrecht
    Dank je Nick!
    Op zich is het redelijk plug and play behoudens de aanpassingen dan natuurlijk :)
    Als die nu eenmaal naar mijn zin vliegt kan die weer uit elkaar om hem in de politiekleuren van de oude PH-RPR gespoten te krijgen. Daarnaast moet er nog verlichting in komen. Ben er nog niet over uit wat dat gaat worden. Sander(konyn) heeft voor mijn traumaheli eerde een hele mooie set gemaakt.

    Qua details zal het niet heel uitgebreid worden gelet op het gewicht waar de heli nu reeds op zit. 4,8 kg. Ik ben nog druk op zoek naar de HM Armed Forces RAF Fast Jet Pilot maar die zijn zo'n beetje overal uitverkocht.
    Heb deze pop bij Rob gezien en dat is echt een plaatje om in je heli te zetten! Ook de schaal is mooi passend.
    http://www.amazon.co.uk/gp/product/images/B001UHOQTS/ref=dp_image_z_0?ie=UTF8&n=468292&s=kids
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2011

Deel Deze Pagina