Bo105 500 rotorkop

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Helikapoter, 15 jun 2016.

  1. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Wie kan me een advies geven voor een 4 bladskop op mn Trex 500 in bo105 romp ( en betaalbaar )
    Ik heb al bedragen van een set voorbij zien komen van ± 600€ allen voor de kop + bladen en dat is me iets te gortig .

    Gr,
    Arno
     
  2. diamond206

    diamond206

    Lid geworden:
    2 sep 2009
    Berichten:
    93
    Locatie:
    sittard
    Van Align is een 4 bladskop orgineel tekoop,,,,effe uit het hoofd 79euro !! Ik meen dat Heliparts die kop verkoopt.....orgineel Align en prima kop !! let wel op de tuimelschijfverdraaing.
     
  3. Eric B

    Eric B

    Lid geworden:
    29 dec 2013
    Berichten:
    3
    Ik heb ook zo'n Bo-105 500 size.(zie foto links)
    ik heb er een Align 500 kop opzitten van RCHeliparts met vier bladen van Spinblade ,ook van RCHeliparts.met een Bavarian Demon stabi cysteem,vliegt geweldig goed hiermee.
     
  4. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Dank voor jullie reaktie , ik had hier en daar vernomen dat de Align 4 blads enorm veel problemen zou geven (afstelling etc en speling) , maar hij gaat op mn verlang lijstje .
    Met een setje spinblade scale blade's
    Gr,
    Arno
     
  5. Eric B

    Eric B

    Lid geworden:
    29 dec 2013
    Berichten:
    3
    Succes ermee,Albertino Doomen van Rc Heliparts is bekent met mijn Bolkow.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bedoel je dat als in "meer dan andere merken" ? of als "vierblad in het algemeen"?
     
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Nee , dat ging echt over de standaard 4 blads kop voor de 500 .
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De Align kop specifiek dus... Die kop is voor zover ik weet, niet beter of slechter dan die van andere merken.
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Met een 4 blad kop ga je wel hoge eisen stellen aan je tuimelschijf en servo`s die dat aan moeten sturen.
    Als dat niet 100 % is krijg je het niet goed vliegend.
    Wat voor kop heb je nu ? en welke servo`s ?
     
  10. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    nu standaard flybar kop met de DS510M align servo's .
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik naar de specs kijk zou ik zeggen dat die voor non-E-stab prima zouden moeten voldoen, maar voor E-stab wellicht een tikkeltje te traag zijn. Maar dat weet ik niet zeker. Hangt mogelijk ook van de veeleisendheid van het stabilisatie system (of jezelf) af, daar kan ik wegens gebrek aan ervaring niks over zeggen.
    Ik doe geen uitspraken over of die servo qua degelijkheid tegen een vierbladskop kunnen, want mechanisch komt er wel wat meer op de servo's af dan met een FBL tweebladskop, en ik ken deze servo's verder niet.
     
  12. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Ik heb onlangs een 550 opgebouwd met div 2e hands onderdelen tot een goed vliegende heli ( ik vlieg geen 3D, dat voorop gesteld) , en ik had daar een setje "goedkope" servo's op en dat ging met de Beast fbl systeem prima , ik heb daarna de Naza -H er op gemonteerd en dan zag je dat de goedkope ( trage) servo's ernstig tekort schoten qua snelheid .
    Ik ga eerst proberen met de huidige servo's en zal dan snel genoeg merken of dat wel of niet gaat ( beast of Naza-H).
    In de huidige set-up gebruik ik a-symetrische spinblade's en een scorpion motor met een 5s 4000 accu en ik kan dan 10 minuten vliegen ! , dat zal met de 4 blads wel minder zijn verwacht ik.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.944
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt helemaal af van welk toerental en welke bladen...
    Ik vlieg een 850 gram wegende 450 (72 cm rotordiameter) met symetrische bladen ongeveer 13 minuten op 2600 mAh, en met diezelfde 2600 mAh accu haal ik bijna 9 minuten met een 1250 gram wegende vierblad heli met een rotordiameter van 80 cm en asymetrische spinblades.
    Vergeleken naar "gram voor gram" is dat ongeveer hetzelfde.

    Je moet gewoon niet teveel toeren draaien met een vierblads rotor, dan zou het zelfs wat "zuiniger" kunnen blijken te zijn.
    Waar je wel even om moet denken, is dat als je het toerental naar beneden haalt, en het vermogen gelijk blijft (vermogen is grotendeels afhankelijk van het vlieggewicht) zal je hekrotor bij minder toeren méér stuwdruk moeten leveren, dus je zult mogelijk wat grotere hekrotorbladen moeten steken...
     
  14. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Ik vlieg zelf ook met een BO105 met een Align 4-blads kop en ik heb nog nooit enig probleem gehad hiermee. Mijn setup is gewoon een BL500 motor, Align regelaar 65A, BeastX FBL unit en spinblades bladen, 6S 4000 mAh en vlieg ook 10 minuten zonder enig probleem.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2016
    Helikapoter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina