Boeien legger Vliesstroom

Discussie in 'Werkschepen' gestart door JaFa, 3 mei 2017.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Beste forumvrienden,

    In verband met een nieuw project doe ik wat onderzoek naar de soort aandrijving die onder de Nederlandse boeien legger Vliesstroom of haar zusterschepen Nieuwe Diep of Schuitengat zit.

    Graag had ik enkele foto's van het onderwaterschip gehad of duidelijke plannen hiervan.

    Is er iemand die deze heeft zo kan ik zien of dit mijn volgend project wordt of iets anders...

    Trouwens alle andere foto's (die niet op google te vinden zijn) zijn ook welkom!!!

    Alvast bedankt
     
  2. Frank Vekemans

    Frank Vekemans

    Lid geworden:
    21 okt 2008
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Benidorm (Spanje)
    Ik heb de Vliesstroom van Modelslipway gebouwd en ben nog in hert bezit van de plannen. ben wel momenteel in het buitenland. Als je mij via PB je Email adres bezorgt zal ik bij mijn terugkeer hetgeen ik heb doormailen
     
  3. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Bij Model Slipway zitten er tunnels omheen. In het echt zitten deze er niet op.
     
  4. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Dat wil ik inderdaad nu juist weten, want ik probeer, kijk naar mijn verslag van de Gry Maritha, alles zo juist mogelijk na te maken maar dan moet je dus een pak foto's hebben, van de Gry had ik deze maar van deze boot niet vandaar de vraag naar hulp, voor de functionaliteit lijkt hij erg op de Gry vandaar de keuze... Kranen 2 motoren en boegschroef, makkelijk moet ik niet van zender veranderen ;-)
     
  5. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo JaFa,

    Had je deze link al gezien: http://www.swzonline.nl/system/files/archive//198805.pdf op blz 13/24 staat het algemeen plan.

    Als ik het goed zie zitten er inderdaad geen tunnels onder maar zijn datgene wat je ziet rope guards, of te wel bescherming tegen bv de kettingen van de boeien waar ze mee bezig zijn.

    Groet,
    Mathieu.
     
  6. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Dank je Mathieu, deze had ik nog niet,
    ik heb 1 foto in profiel maar daarop is het niet echt goed te zien, wat ik wel meen te zien is dat deze schepen becker roeren hebben kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? Ondanks dat het een bestaande kit is is er vrij weinig reactie? Ok het is weer niet moeders mooiste maar uit dat is leuk dacht ik???
     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hi JaFa,

    Het algemeen plan wat in de link te zien is lijkt inderdaad Becker roeren te tonen.

    Wat de schoonheid betreft,een docent bij ons in Vlissingen op het MIR zei altijd: Mooie schepen bestaan niet, mooie vrouwen wel. Hij was kapitein bij de Shell geweest.

    Stiekem staat de Vliestroom ook nog op mijn lijstje maar ik heb even teveel projecten liggen om die er ook nog bij te hebben.

    Succes met de bouw in ieder geval.

    Groet,
    Mathieu
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat komt misschien ook wel omdat het momenteel hier op het Forum vrij rustig is?!
    Misschien is iedereen een beetje bouw- of lees moe of zijn de latten te hoog komen te liggen waardoor mensen niet meer durven te schrijven / reageren :weetnie:.

    Net als Mathieu vindt ik het wel een prachtig schip en zou ik het best ooit zelf ook wel eens willen bouwen.(Dit geldt overigens ook voor haar zusterschepen).
    Maar ja er staat hier al genoeg op de planken en je kunt ook niet alles hebben of bouwen :D.

    Als ik hier op het MBF bij de zoekfunctie "Vliestroom" in tik, kom ik behalve een enkele vraag of opmerking weinig over dit schip tegen en geloof ik dus dat er nog niet eerder een bouwverslag over deze toch wel prachtige boeienlegger is geschreven.
    Leuk dat jij daar verandering in gaat brengen en er eindelijk een bouwverslag van de Vliestroom of een van haar zusterschepen komt :koud:
    In elk geval heb je hier alvast een volger :).

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
  9. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Zou het kunnen dat er nog iets anders is ?
    Dit Forum heeft jammer genoeg zijn bijnaam dan ook niet gestolen (haatforum) .
    Ik vind dit heel jammer .
    Kritiek moet kunnen met oplossingen erbij , maar persoonlijke vete's , persoonlijke aanvallen , afsnauwen van bezoekers die eens een vraag stellen en nog meer van die zaken zorgen er voor dat sommigen , waaronder fantastische modelbouwers , gewoon weg blijven van dit forum .
    Beginners die , voor sommigen een stomme vraag maar voor die persoon daarom niet , een vraag stellen , worden met de regelmaat van de klok teleurgesteld , door de reactie's op hun vraag .

    En dat zorgt er ook voor dat er velen wegblijven en dat het rustig is op het forum .
    Jammer genoeg want er worden hier zoveel mooie zaken gebouwt en gerealiseerd .
    Groetjes
    Ronny
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dat is het ook zeker en dat had ik bij het schrijven van mijn reactie ook wel in mijn achterhoofd maar wilde het nog enigszins kort en positief houden.

    Ook ik stoor me wel eens ergens aan maar probeer dat gewoon voor me gehouden.
    Kwestie van lezen wat je wilt lezen en de rest desnoods negeren / overslaan.

    Misschien een ijdele hoop maar toch hoop ik dat dit tij voor andere ook nog eens keert :friends:.

    In het geval van dit draadje ging het over de mogelijkheid van de "Vliestroom" en zoals eerder gezegd kijk ik uit naar het bouwverslag hiervan :).

    Groet, Bert
     
  11. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Dit dan gezegd en geschreven zijnde wil ik dit mooie bouwverslag niet verder besmetten met mijn reactie die ik ook kort heb gehouden .
    Die discussie moet dringend maar ergens anders gevoerd worden met medewerking van de moderatoren .
    Ik volg het bouwverslag van de vliestroom ook verder , ben benieuwd zeker na de prachtige Gry Margherita .
    Groetjes
    Ronny
     
  12. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Ronny en Bert, tja wat moet ik daar op zeggen ik lees altijd met veel plezier alle bouwverslagen en leer daar meestal wel iets van bij. Er zijn er altijd die het beter weten he, dat zal dan ook wel zo zijn....

    De lat hoog leggen, tja daar doe ik ook wel aan mee maar ik denk dat iedereen daar mede van geniet, althans dat is mijn hoop. Zoals jullie weten is de Gry nog niet helemaal klaar en dat staat toch nog eerst op het appel, ik zoek eerst documentatie voor ik aan iets begin. ik vind het fijn om traag (misschien te traag ;-) maar in detail te bouwen.

    En vooral heel technisch kranen bewegende dingen enz... En ja het is niet zomaar dat ik de Vliesstroom of zuster kies, kijk de specs: Grote kraan, autolaadkraan op het achterdek waarschijnlijk Becker roeren of becker trusters... Zo kan ik alleszins de RC van de Gry dubbel gebruiken. Daarnaast zit ik wat de denken deze kit over te nemen van iemand die al wat heeft gebouwd, dit komt veel voordeliger uit maar ja, eerst de planning en dan zien we wel.

    Alleszins moet eerst de Gry af, vanaf volgende week is er terug tijd, dan is de opleiding gedaan en zijn er terug Zeeën van tijd ;-) nu nog eens in Hulsthout geraken met de Gry en dan is alles ok...
     
  13. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Mocht je tijd en zin hebben rijdt dan een keer naar Hellevoetsluis. De bemanning is zeker welwillend voor foto's en dergelijke. Een oud clublid heeft hem kort geleden gebouwd.
     
  14. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Naar Hulshout komen is geen probleem , op 18 juni hebben we onze OPEN VAARDAG
    affiche 2017.png
     
  15. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hi JaFa,

    Ik heb nog het volgende gevonden misschien kan je er wat mee.

    groet,
    Mathieu
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Mathieu, deze was ik ook reeds tegengekomen, ik vind wel dat je niet echt goed kan zien hoe de roeren zijn, ik denk dat het beckers zijn vanwege deze foto:

    [​IMG]

    Maar deze is te onscherp om goed de roeren ze zien, ik las ook ergens dat ze naderhand bescherm buizen tegen kettingen rond de schroeven hadden geplaatst (geen straalbuizen) maar ook dat vind ik nergens terug.

    Zijn hier geen andere ervaring deskundige in verband met deze vraag? Ik vind het nogal spijtig mocht ik veel tijd in deze boot stoppen om naderhand te zien dat het fout is.

    Mocht ik geen antwoorden vinden denk ik stilaan ook aan roterende straalbuizen met beckerroeren erop, waarom? Kijk hier even:

    [​IMG]

    Eigenlijk omdat ik dat gewoon een erg coole aandrijving vind. Maar liever echt origineel mocht iemand mij toch kunnen verder helpen
     
  17. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Neem contact op met MBV Hoogvliet. Daar heeft iemand hem gebouwd en heeeeeel veel foto's.
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Bedankt Ron, de mail is reeds onderweg nu nog hopen dat ze antwoorden.
     

Deel Deze Pagina