Boeien maken

Discussie in 'Speedboten' gestart door zwevertje, 19 jan 2014.

  1. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    Ik zou graag zelf boeien maken om een parcour uittezetten, weet er iemand hoe ik dit het best doe?
     
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Een lege plastic jerrycan met een lang touw aan het handvat met een steen aan het andere eind van het touw is een idee. De steen zou ideaal gezien op de bodem moeten liggen met niet teveel speling op het touw, zodat de boei niet verplaatst.

    Met een ballon zou het misschien ook lukken, al lijkt me dat die erg snel klapt door iets in of om het water.

    Succes :)
     
  3. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    een ballon zou wel iets "veiliger" voor de boten zijn. als je er tegenaan vaart, loopt de boot een stuk minder schade op dan bijv. een jerrycan. maar hé boeieee haha

    Gr. Sam
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Zwevertje,

    Mijn boeien zijn de kleinste maat ankerboei; met een bout M10 door het oog om ze rechtop te laten drijven.
    Majoni markeerboei/ankerboei. - Hermans Marine

    Ik schuif een gewicht van rond een kilo (resten rvs buis) met een gat in het midden over de 3 mm nylon lijn en gooi de boei op z'n plaats in het water.
    Door het gewicht kan ik een meter of dertig van de kant komen.
    De boei blijft drijven en het gewicht zakt naar de bodem.
    Ik trek de lijn strak, zodat de boei op z'n plaats blijft en zet de lijn vast op de wal.

    Na gebruik trek ik de lijn inclusief gewicht en boei weer naar de kant, rol de lijn zonder kinken op een haspel en de boeien en gewichten in een bak.

    Groeten, Jan.
     
  5. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
  6. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    in onze club, als we speedboot varen, gebruiken we gewoon stukken pool noodle. er zit meestal al een gat in en daar gewoon een touw met een stuk lood aan.
     
  7. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    Zo zou ik het ook willen doen, hoe lang maken jullie de pool noodle, het touw en hoeveel lood hangen jullie eraan?
     
  8. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Lood, das fijn in het water...

    Gewoon een flinke stoeptegel pakken! Das tenminste niet giftig..
    Lengte touw ligt aan de diepte, mooist is als je met een bootje de boei kan leggen, dan kun je eerst de steen laten zakken, dan de poolnoodle of jerrycan eraan knopen. En zo peilen hoe lang het touw moet zijn.
     
  9. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Ik heb zelf zoo de boei gemaakt. Het lange stuk buis komt onderde boei en het klijne stuk komt vlak onder de kan. [​IMG]
     
  10. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    foto niet zichtbaar?
     
  11. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Sorry dat de foto niet zicht baar is
     
  12. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    nog steeds niet zichtbaar
     
  13. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
  14. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
  15. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    Ik denk dat je iets verkeerd doet, de foto's zijn niet zichtbaar
     
  16. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Even Rob helpen met zn foto.

    [​IMG]
     
  17. Devil31

    Devil31

    Lid geworden:
    16 nov 2013
    Berichten:
    610
    Locatie:
    Zuid-Limburg
    ben meer actief in het multicopter forum,ma vaar ook graag,neem zelf altijd een hengel mee,tennisballetje eraan voor mn boot terug te halen bij flipover,en als boei gebruik ik een stoffezak met een kleine bal erin,50 gram aan de lijn,en gooien waar je je boei hebben wil en weer ophalen,lijn strak draaien,en de boei verplaatst zich na genoeg niet. greetz
     
  18. Tisty

    Tisty

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Antwerp
    Hello,
    Ik weet niet of Pompebled die deze post plaatste nog actief is hier na al die jaren maar ik heb betreffende dit onderwerp een specifieke vraag. Ik wil dus ook een boei maken die ik in het water kan werpen en nadien terug naar de wal kan trekken. De lijn die daarvoor moet dienen moet afzinken. Weet iemand welk soort "dunne" lijn ik daarvoor best gebruik of te uit welk materiaal gemaakt? De lijnen die ik in huis heb blijven allemaal drijven.
    Alvast bedankt,
    Tisty
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon een oogje onder de boei maken, en een stuk lijn gebruiken met een gewicht aan beide uiteinden: ene gewicht "loeizwaar" zodat het naar de bodem zakt, andere gewicht klein genoeg dat de boei niet onder water getrokken word.
    Lijnlengte minimaal gelijk aan de waterdiepte, maximaal 2 keer de waterdiepte.

    Het zware gewicht ligt op de bodem, het kleine gewicht trekt de lijn strak: de boei ligt dan altijd recht boven het ankergewicht, ongeacht de water diepte.
    Uitleggen en ophalen middels een rubberbootje wat je toch al bij je hebt voor als er iets met je speedboot gebeurt....
     
  20. Tisty

    Tisty

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Antwerp
    Ik ben vergeten er bij te zeggen dat we ook wel zeilen dus met wat meer diepgang dan de speedboot. Een lijn die drijft komt omhoog, ook na het gewicht en met strak trekken trek je de lijn ook schuin omhoog. Daarom mijn vraag of iemand weet van welk materiaal de lijn moet gemaakt zijn zodat deze zinkt en op de bodem gaat liggen. Polyester? Polyethyleen? Nylon? of...
     

Deel Deze Pagina